Baldur’s Gate 3 kommer officiellt släppas under 2023

Robot
Baldur’s Gate 3 kommer officiellt släppas under 2023

Baldur’s Gate 3 kommer lämna Early Access nästa år.

#Baldurs-gate-3, #Larian


Medlem

Är det inte precis vad som sades för 2 månader sedan?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Oj har det varit i EA sedan Oktober 2023, vilket år är det nu? Känner att jag sov länge idag, men inte SÅ länge!

Medlem

Peppen är gigantisk!

Medlem

Blir att vänta tills fullständig release, men är faktiskt rätt så hyped. Har som tur är NWN 1-2 och Divinity 1-2 i rollspelsväg fram tills dess.

Medlem

Hmmm.....skaffa det till Stadia eller Geforce Now, det är frågan.....

Medlem

Hoppas att det blir bra på steam-deck. Är det bekräftat att det kommer till PS5?

Skribent
Skrivet av Scream112:

Oj har det varit i EA sedan Oktober 2023, vilket år är det nu? Känner att jag sov länge idag, men inte SÅ länge!

haha ja det gick lite "snabbt". 🤣


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fortfarande bara till PC och Stadia?

Skribent
Skrivet av Chef-la-def:

Hoppas att det blir bra på steam-deck. Är det bekräftat att det kommer till PS5?

Nä jag kollade nu och det är nog inte bekräftat, så du har rätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare

Spännande! Är så otroligt ambivalent när det gäller den här titeln. Kvalitén på storyn, anknytningen til originalen och npc:erna kommer att avgöra det för mig.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Spännande! Är så otroligt ambivalent när det gäller den här titeln. Kvalitén på storyn, anknytningen til originalen och npc:erna kommer att avgöra det för mig.

Samma här. Föregångarna är ju uppe bland de bästa CRPG någonsin, speciellt tvåan, så detta spel har mycket att leva upp till. Det var mycket av "atmosfären" som var grymt bra i föregångaren, med intrikata historier, mycket bra styrsystem (inklusive micro-management med paus osv, för den som vill styra i minsta detalj), bra karaktärer och tydliga/klara "regler" hur allt (t.ex. objekt) fungerar tillsammans och med andra stats osv (till skillnad från ett annat spel som kom nyligen ).

Håller tummar och tår att det kommer till konsol också.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Samma här. Föregångarna är ju uppe bland de bästa CRPG någonsin, speciellt tvåan, så detta spel har mycket att leva upp till. Det var mycket av "atmosfären" som var grymt bra i föregångaren, med intrikata historier, mycket bra styrsystem (inklusive micro-management med paus osv, för den som vill styra i minsta detalj), bra karaktärer och tydliga/klara "regler" hur allt (t.ex. objekt) fungerar tillsammans och med andra stats osv (till skillnad från ett annat spel som kom nyligen ).

Håller tummar och tår att det kommer till konsol också.

Är personligen lite skeptisk i det avseendet, jag körde betan lite och det kändes som Divinity: Original Sin 2 med ett lite annat skal på - jag lade ner det och lovade mig själv att jag inte skulle spela mer förrän det är färdigt, så hoppas jag på att de lyckas frammana lite mer av den klassiska CRPG-känslan till släpp. D:OS2 var förvisso inte dåligt alls, men det osar för mig inte Baldur's Gate. Lite har kanske med att göra att man övergått till D&D 5e från AD&D som de tidigare spelen bygger på, men det känns inte bara som att det är anledningen.

Några som lyckats lite bättre med den klassiska känslan på sistone tycker jag är Owlcat med sina Pathfinder-spel. Mer komplext ruleset än de nya D&D-versionerna, men det ger också spelaren mer frihet att bygga karaktärer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Är personligen lite skeptisk i det avseendet, jag körde betan lite och det kändes som Divinity: Original Sin 2 med ett lite annat skal på - jag lade ner det och lovade mig själv att jag inte skulle spela mer förrän det är färdigt, så hoppas jag på att de lyckas frammana lite mer av den klassiska CRPG-känslan till släpp. D:OS2 var förvisso inte dåligt alls, men det osar för mig inte Baldur's Gate. Lite har kanske med att göra att man övergått till D&D 5e från AD&D som de tidigare spelen bygger på, men det känns inte bara som att det är anledningen.

Några som lyckats lite bättre med den klassiska känslan på sistone tycker jag är Owlcat med sina Pathfinder-spel. Mer komplext ruleset än de nya D&D-versionerna, men det ger också spelaren mer frihet att bygga karaktärer.

Jag tror mycket har och göra med reglerna faktiskt. Baldur's Gate använder ju som du skriver väldigt gamla regler och systemet har uppdaterats rejält sen dess. Jag tyckte också betan kändes lite "off", men sen började vi spela Pen'n'Paper-varianten med de nya reglerna och då känns verkligen systemet i 3an igen och jag fick även en mer DnD-feeling helt plötsligt.

Pathfinder är ju fantastiskt, men där tycker inte jag heller känns så DnD då de ändrat om regelverket, men också världen så pass mycket att det blivit en egen sak. Vilket inte är fel alls då.

Men det jag tror med Baldur's Gate är att vi har så många fina nostalgiska minnen med spelet att det nog i princip är omöjligt att nå upp till. Alla som spelade då var ju i en annan fas i livet än nu, och även det speglar "känslan" runt spelet.

Hursomhelst, jag tror inga andra än just Larian kan göra Baldur's Gate 3, möjligen då Owlcat...men det krävs en viss förståelse för de gamla CPRG-spelen som kanske inte finns hos många utvecklare idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror mycket har och göra med reglerna faktiskt. Baldur's Gate använder ju som du skriver väldigt gamla regler och systemet har uppdaterats rejält sen dess. Jag tyckte också betan kändes lite "off", men sen började vi spela Pen'n'Paper-varianten med de nya reglerna och då känns verkligen systemet i 3an igen och jag fick även en mer DnD-feeling helt plötsligt.

Pathfinder är ju fantastiskt, men där tycker inte jag heller känns så DnD då de ändrat om regelverket, men också världen så pass mycket att det blivit en egen sak. Vilket inte är fel alls då.

Men det jag tror med Baldur's Gate är att vi har så många fina nostalgiska minnen med spelet att det nog i princip är omöjligt att nå upp till. Alla som spelade då var ju i en annan fas i livet än nu, och även det speglar "känslan" runt spelet.

Hursomhelst, jag tror inga andra än just Larian kan göra Baldur's Gate 3, möjligen då Owlcat...men det krävs en viss förståelse för de gamla CPRG-spelen som kanske inte finns hos många utvecklare idag.

Till viss del håller jag med, 5e är långt mycket mer strömlinjeformat än AD&D är, men samtidigt känns det för mig som något skaver ganska ordentligt.

Min detaljerade kritik från när jag körde sist:
- Pathfindingen (oh the irony) och AIn var riktigt usel när jag körde sist, för att dra en tabletop-jämförelse bör det ha varit en skapligt korkad DM som hanterade NPCer, plus alla kompanjoner - de fastnar i allting, lyckas inte förstå hur man hoppar, etc. etc.
Att man inte kan styra hur ens party rör sig/formerar sig är också rent katastrofalt egentligen om man inte kör med ett fullt spelarstyrt party. Många gånger som mina kompanjoner gick helt vansinniga vägar, exempelvis rakt framför fiender medan jag smög runt i krokarna o.s.v.

- Inventoryt och ens utrustning var också helt värdelöst att hantera, med tre separata och heltäckande skärmar (karaktärsskärmen, utrustningsskärmen för partyt och inventoryskärmen) som man använder för att hantera utrustning och annat man plockar på sig.
Sorteringen var undermålig och auto-sortering applicerades inte automatiskt när man valt den.

- Tid?! Det nämns inget som helst om tidsflöde i spelet, samtidigt finns den ändå på något abstrakt sätt, då AI-enheter rör sig i bakgrunden (även när man "pausar" med escape, frustrerande nog), spells och abilities har timers osv. osv., men dagen verkar stå still oavsett vad du gör och natten kommer automagiskt när man slår läger. Det här är något som får mig att tappa D&D-känslan rejält, då tid är ett ganska kritiskt spelelement egentligen.

- Loot: det finns alldeles för mycket smålådor med absolut inget innehåll (den aspekten känns som en ren copy-paste från Divinity: Original Sin 2), och att gå och loota precis allting precis överallt för att du kaaanske ska hitta något viktigt (eller inte missa en quest item) känns för mig absolut inte D&D på något sätt.

Nu har jag förvisso inte spelat så mycket tabletop, men jag följer ett par kampanjer (även 5e, Critical Role bl.a.) och jag kan inte påstå att rulesettet är det enda som skaver, långt ifrån.

Däremot håller jag med om att Pathfinder är lite speciellt, men det är mer att jämföra med D&D 3.5e än 5e.
Samtidigt tror jag att D&D i allmänhet, inte minst med att grejer som Critical Role gjort det lite populärt igen, faktiskt börjar få en större anhängarskara som förstår grejen med papper och penna-rollspelet också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar