The Last of Us Part 2

Medlem
Skrivet av Majoren:

Har nog sällan varit så besviken som på Tlou2.
Det kändes som allt det häftiga i spelmekanikväg som visades på förhand på trailers bara var tom hype som sedan knappt förekom alls i det färdiga spelet. Istället för de dynamiska spännande encounters som hype-videorna visade så var det istället samma gamla som i etta, bara med skillnaden att det blev utdraget med 40 timmars kampanj varav minst 15h kändes som slapp utfyllnad. Spelet kändes o-tight, brist på spänning som motiverade de långutdragna banorna. Sen mycket förutsägbara klyschor av alldeles för modernt Hollywood-stuk som jag inte tänker gå in på närmare då jag inte vill hamna i en rant om saken. Av samma anledning som jag inte gillar det mesta som kommer från Hollywood idag så ogillade jag både berättandet och karaktärerna i tlou2.

Kan förstå att inte alla gillar "Survival Horror"-genren, som TLOU2 tillhör, men kan nästintill tro att det är ett helt annat spel än TLOU2 du beskriver. Känns överlag som att fokus varit att skriva tvärtemot vad andra sagt om spelet tidigare i tråden.

Tycker själv att det bästa, under spelets ca 25 timmar långa kampanj (snittlängd), var de dynamiska fiende-mötena, där angreppssätt enbart begränsades av ens fantasi (och brist på resurser). Inget möte var det andra likt, inte ens de möten som fick spelas om efter att ens karaktär dött. Olidlig spänning i de flesta fall, särskilt vid möten med Clickers i kombination med högre svårighetsgrad.

Minns fortfarande paniken jag hade i mötet med denna boss

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Kan förstå att inte alla gillar "Survival Horror"-genren, som TLOU2 tillhör, men kan nästintill tro att det är ett helt annat spel än TLOU2 du beskriver. Känns överlag som att fokus varit att skriva tvärtemot vad andra sagt om spelet tidigare i tråden.

Tycker själv att det bästa, under spelets ca 25 timmar långa kampanj (snittlängd), var de dynamiska fiende-mötena, där angreppssätt enbart begränsades av ens fantasi (och brist på resurser). Inget möte var det andra likt, inte ens de möten som fick spelas om efter att ens karaktär dött. Olidlig spänning i de flesta fall, särskilt vid möten med Clickers i kombination med högre svårighetsgrad.

Minns fortfarande paniken jag hade i mötet med denna boss

Jag älskar survival horror-genren och det har inget med tlou2 att göra, det är ett actionspel.
Jodå, den bossen minns jag och den var inget speciellt. Lisa Trevor i Resident Evil, där snackar vi

Tlou2 är ju ett mycket kritiserat spel bland fansen, så tycker inte alls jag beskriver det som "tvärtom bara för att"...ser bara inte var du hittade all denna omtalade olidliga spänning, jag längtade mest tills eftertexterna skulle rulla då spelet tråkade ut mig.

Tycker som sagt spelet var väldigt enformigt, ettan kändes mycket mer speciell och det gällde även encounters.

Spelade på survivor då jag tänkte spara grounded till andra genom spelningen som med ettan. Hade aldrig "brist på resurser", generellt var tvåan mycket lättare än jag minns ettan.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag älskar survival horror-genren och det har inget med tlou2 att göra, det är ett actionspel.
Jodå, den bossen minns jag och den var inget speciellt. Lisa Trevor i Resident Evil, där snackar vi

...... ser bara inte var du hittade all denna omtalade olidliga spänning, jag längtade mest tills eftertexterna skulle rulla då spelet tråkade ut mig.

Tycker som sagt spelet var väldigt enformigt, ettan kändes mycket mer speciell och det gällde även encounters.

Spelade på survivor då jag tänkte spara grounded till andra genom spelningen som med ettan. Hade aldrig "brist på resurser", generellt var tvåan mycket lättare än jag minns ettan.

Lite upp till betraktaren att avgöra huruvida ett spel är eller upplevs som "Survival Horror" eller inte, särskilt då definitionen av ett sådant spel är relativt bred. Bred till den grad att spelet ifråga kategoriseras som Survival Horror av både svenska wikipedia och TLOU fandom wiki.

Sedan, vad som är spännande eller upplevs som sådant, i ett spel, är så klart alltid subjektivt och ofta starkt relaterat till hur investerad man är i spelet, dess story och karaktärer. Har man som utgångspunkt att spelet ifråga är tråkigt, så blir upplevelsen troligen även densamma.

Med tanke vad du skrivit är det ändå rätt anmärkningsvärt att det tog dig 40 timmar att klara av spelet, jämfört mot genomsnittet på 20-25, men antar att du spenderade en hel del tid, typ 15-20 timmar extra, på insamling av resurser

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Lite upp till betraktaren att avgöra huruvida ett spel är eller upplevs som "Survival Horror" eller inte, särskilt då definitionen av ett sådant spel är relativt bred. Bred till den grad att spelet ifråga kategoriseras som Survival Horror av både svenska wikipedia och TLOU fandom wiki.

Sedan, vad som är spännande eller upplevs som sådant, i ett spel, är så klart alltid subjektivt och ofta starkt relaterat till hur investerad man är i spelet, dess story och karaktärer. Har man som utgångspunkt att spelet ifråga är tråkigt, så blir upplevelsen troligen även densamma.

Med tanke vad du skrivit är det ändå rätt anmärkningsvärt att det tog dig 40 timmar att klara av spelet, jämfört mot genomsnittet på 20-25, men antar att du spenderade en hel del tid, typ 15-20 timmar extra, på insamling av resurser

Jo, men nu på sidorna du hänvisade till så kategoriseras det ju helt korrekt som action-adventure (utgår från engelska wikipedia). Inte ovanligt att man sticker till med "survival horror" på alla actionspel som innehåller monster, men tlou2 är inte mer survival horror än vad Resident Evil 4 är. Dvs, inte alls. Nu hade jag ju inte alls utgångspunkten att spelet skulle vara tråkigt, tvärtom. Läs tidigare kommentaren om hur hypad jag var av trailers från spelet, hur jag håller föregångaren som mitt favorit-actionspel sedan Resident Evil 4. Jag blev besviken och uttråkad för att spelet inte var spännande, jag upplevde det som enformigt med ointressant berättelse och karaktärer jag knappt minns.

Haha, jo, försök gärna klämma åt mig för att jag höftade till med 40h i kommentaren. Jag har inte mätt hur länge jag spelade det eller dubbelkollat online hur långt spelet tar för folk som spelar på lägre svårighetsgrader etc. Jag klämde till med "40h kampanj" för det var så långt som spelet kändes för mig.

Sorry nu om det blev lite "hätsk" stämning i kommentasfältet till din recension, var inte ute efter att starta en konfrontation eller något sånt, men tlou2 är ju en känd vattendelare där många av oss fans av föregångaren avskyr denna uppföljare, så det är ju ingen osaklig provokation från min sida och samtidigt så får jag väl bekänna att jag blir triggad när folk skriver starkt positivt om spelet

12
Skriv svar