The Last of Us Part 2

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

..något som är woke automatiskt gör det dåligt, vilket inte riktigt stämmer.

jo

Geeks Gaming
Skrivet av General White:

Nja, du menar att du tycker att det blir dåligt. Det är stor skillnad på dina åsikter och verkligheten

Istället för att generalisera allt under begreppet ”woke”, kan du inte berätta mer specifikt vad det är i spelet som är dåligt, enligt dig

Medlem
Skrivet av General White:

Den som hävdar att The last of us inte är woke får nog rannsaka sig själv en aning. De båda, särskilt 2an, representerade de mest motbjudande, extremistiska åsikter som 98% av planetens invånare inte håller med om.

"... Motbjudande, extremistiska åsikter?" Utveckla gärna?
Om man läser din kommentar så låter det som du är homofob? Personer som inte värderar medmänniskor oavsett bakgrund/sexuella läggning har ingen plats i det moderna samhället. Ta en titt på dig själv i spegeln och ryck upp dig.

Det är detta som är så otroligt sjukt. Denna lilla "woke" rörelsen som utrycker sina fördomsfulla åsikter genom ett spel.
Visar dålig karaktär och det är helt enkelt patetiskt.

Medlem
Skrivet av zevile:

Ta ett djupt andetag, läs igen vad jag skrev och tänk om. Jag försökte få en rimlig diskussion som du avfärdar. Vill du ha en diskussion eller bara rabbla vidare om wokeism?? Om du läste vad jag skrev så tycker jag om diskussioner, speciellt om saker jag tycker om. Jag kopierar min fråga igen och hoppas du läser det - Så du tyckte den nya karaktären i TLoU PT 2 - Levs berättelse var påklistrad, forcerad? Vad tyckte du om Bill i ettan då? Om man ser den berättelsen genom dina glasögon så måste ju även den vara dåligt skriven. Fanns ingen bakgrund eller poäng med att Bill var homosexuell? Var ju otroligt krystat att han var det..

Så TLoU:s story är först och främst fokuserat på zombieapokalyps? Du verkar antingen missa spelets poäng eller min poäng... Kanske båda?

Du har ju någon agenda emot detta spel och framförallt Neil Druckmann, det är ju tydligt. "undermåligt och destruktivt "
Destruktivt?? Hur kan man ens resonera så. Han har gjort succé med båda PT 1 och PT 2 och jobbar nu med flera projekt inom spelbranchen. Det är allt annat än destruktivt.

Du sätter själv stämningen när du börjar alla dina inlägg med oförskämdheter om att ta djupa andetag eller att man ska sluta ödsla energi på ditten och datten, svårt att då inte avfärda vad du skriver som passiv aggressivitet. Försök vara saklig istället så får du sakligt bemötande i gengäld.

Nu lämnar jag i alla fall frågan därhän, jag vill inte ha politiskt tjat i mina spel och det är den uppfattningen jag har i frågan för det står mig upp i halsen som det är redan, men det får vara nu då det triggar en dels humör så mycket att kommentera det.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du sätter själv stämningen när du börjar alla dina inlägg med oförskämdheter om att ta djupa andetag eller att man ska sluta ödsla energi på ditten och datten, svårt att då inte avfärda vad du skriver som passiv aggressivitet. Försök vara saklig istället så får du sakligt bemötande i gengäld.

För att svara på din fråga så tycker jag det är lite fjantigt att pliktskyldigt informera om sexella läggningar i spel som The last of US på det sätt som de gör, men i föregångaren så höll de i alla fall tillbaka på sådana frågor, medan i uppföljaren tog det över i berättandet till den graden att jag himlade med ögonen över hur fjantigt påtvingat det kändes.

Ja för du har ju varit så saklig med jämförelser med Volvo, att spel endast ska vara roliga, att spelet är "woke" höhö.
"Pliktskyldigt informera.." - Dessa personer finns i verkliga livet precis som i spel/filmer/böcker, det är verkligen inte svårt att förstå.
Hur kan man missa att Bill hade ett romantiskt förhållande med Frank? Att du behöver googla fram det visar ju en viss trångsynthet från din sida. Så ettan var precis lika dålig i denna kategori enligt din mening då. Expansionen Left Behind handlar ju in princip om två tjejers förhållande. Påtvingad expansion much???

Detta är ju din åsikt och i framtiden kanske du inte ska spela dessa spel så slipper du denna irritation. Det är tur att det är så många andra som fått värde utav dessa spel och ser fram emot nästa kapitel i berättelsen.

Du kanske ska spela nåt mer straightforward spel (höhö). Duke Nukém? Max Payne? Doom? Har inget emot dessa men det skulle nog falla dig mer i smak. Bara ett tips!

Medlem

Woke hit och woke dit... (trött på det jävla uttjatade ordet som används flitigt).

Spelade i höstas igenom både ettan och tvåan efter varandra för att få den ultimata spelupplevelsen (kommer göra samma, dagen när part 3 kommer ut). Även om jag föredrar ettans story mer, som kändes lite av en "light" version av part 2, när det kom till råheten, så fick del 2 mig att känna olika känslor som inget annat spel lyckats med tidigare. Vi snackar om glädje, ledsen, hat, revansch, ja allt möjligt, men även en förståelse för varför vissa händelser blev som de blev, speciellt med Joel och Abby, och slutet. Det kändes även tungt efter spelets slut och jag kunde inte sluta tänka på spelet veckorna därefter.

Hela tiden väntade jag på allt skit som hade sagts om spelet, woke, transsexuell etc. Efter att ha klarat spelet på grounded så förstod jag absolout inget av all kritik den hade fått om woke grejen. För inte en enda gång under spelets gång tänkte jag på dessa saker, för jag var så inne i den gripande storyn och karaktärerna. Jag tycker härmed att kritiken var jävligt överdriven.

Nej, låt för fan Neil Druckmann vara i fred och göra som han vill med sina spel! Det jag gillar är att han till skillnad från andra faktiskt vågar gå emot strömmen, där "hjälten" inte alltid överlever. Förhoppningsvis kan fler utvecklare ta lärdom och skapa spel som kan få oss att känna känslor/bry sig för karaktärer som man inte trodde var möjligt i spelform. Under de flesta spelen bryr jag mig inte särskilt mycket om karaktärer, för att de är så papperstunna.

Underhåll behöver inte betyda att ett spel måste vara roligt. En seriös bra story som griper tag i en, är också en underhållning. (t.ex. GTA4 =seriös ton/story som jag föredrog, än GTA5= oseriös ton/story). Som andra har varit inne på, så är underhåll väldigt subjektivt för var och en. Om spel måste "underhålla" alla, genom att följa en mall, så skulle de bli väldigt generiska och tråkiga. Jag tar hellre alla dagar före, en unik upplevelse som vågar utmana spelmediet, än det fega generiska.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du sätter själv stämningen när du börjar alla dina inlägg med oförskämdheter om att ta djupa andetag eller att man ska sluta ödsla energi på ditten och datten, svårt att då inte avfärda vad du skriver som passiv aggressivitet. Försök vara saklig istället så får du sakligt bemötande i gengäld.

Nu lämnar jag i alla fall frågan därhän, jag vill inte ha politiskt tjat i mina spel och det är den uppfattningen jag har i frågan för det står mig upp i halsen som det är redan, men det får vara nu då det triggar en dels humör så mycket att kommentera det.

Lite onice att du redigerar din kommentar i efterhand. Stå för det du skriver istället! Lite svårt att vara på sak och tyda vår diskussion när du redigerar i efterhand, men men... vi släpper detta! Hoppas du hittar ett spel som är helt politikfritt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nu lämnar jag i alla fall frågan därhän, jag vill inte ha politiskt tjat i mina spel och det är den uppfattningen jag har i frågan för det står mig upp i halsen som det är redan, men det får vara nu då det triggar en dels humör så mycket att kommentera det.

Skrivet av Majoren:

Ja, men nu skrev jag ju förvisso att jag inte har något emot politik eller minoritetsfrågor i spel, när det genomförs på ett intressant sätt som bidrar till ett underhållningsvärde då ju tv-spel är en underhållningsprodukt.

Hur ska du ha det?

Medlem

Jösses! Hur orkar ni? Jag kan personligen ha lite svårt för "woke-rörelsen" ibland då jag tycker att man ofta går vilse i sin egen ideologi och ibland kanske bygger halmgubbar till något stort som det i verkligheten inte är.

Med det sagt.

Att man blir upprörd över att en karaktär är transsexuell/lesbisk/gay whatever år 2022 visar ju bara precis varför det som gjordes i TLOU2 behövs? Hell! Hela spelet går ju nästan ut på att spela på våra känslor hela tiden och ni som blir så upprörda.....Well, man kan väl lugnt säga att Neil Druckmann lyckades?

Personligen reflekterade jag knappt över det.

Avslutningsvis, den raljanta tonen hos några av er (på båda sidor) är helt ärligt talat pinsam att läsa och känns inte riktigt som att det hör hemma på FZ va?

Medlem
Skrivet av zevile:

Lite onice att du redigerar din kommentar i efterhand. Stå för det du skriver istället! Lite svårt att vara på sak och tyda vår diskussion när du redigerar i efterhand, men men... vi släpper detta! Hoppas du hittar ett spel som är helt politikfritt.

Jag redigerade bort svaret på din fråga därför att det är fruktlöst att fortsätta diskussionen när du hävdar att jag bara skriver "woke, höhö", har inget att göra med att jag inte skulle stå för vad jag tycker, har enbart att göra med att jag inte vill bidra mer till den raljanta stämningen. Vi får vara överens om att vi inte är överens.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag redigerade bort svaret på din fråga därför att det är fruktlöst att fortsätta diskussionen när du hävdar att jag bara skriver "woke, höhö", har inget att göra med att jag inte skulle stå för vad jag tycker, har enbart att göra med att jag inte vill bidra mer till den raljanta stämningen. Vi får vara överens om att vi inte är överens.

När du redigerar bort vad du sagt så står du ju inte för det du sagt och får min kommentar att se ut som jag har svårt att hålla tråden. Ja absolut, det är en sak vi är överens om iaf

Moderator | Testpilot

Nu släpper vi detta gänget Återgå till att prata om recensionen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Yes! Jag har tänkt på det där att Ellie dödar blint tills ett viss moment (spoilers). Det är konstigt för mig med men är inte det mesta dödandet en gameplay faktor. Om vi tänker när HBOs show kommer till PT 2 så kommer det nog bli betydligt mycket mer smygande, överlevnadsläge snarare än ren action, dödande.

Medlem
Skrivet av zevile:

Yes! Jag har tänkt på det där att Ellie dödar blint tills ett viss moment (spoilers). Det är konstigt för mig med men är inte det mesta dödandet en gameplay faktor. Om vi tänker när HBOs show kommer till PT 2 så kommer det nog bli betydligt mycket mer smygande, överlevnadsläge snarare än ren action, dödande.

Har ju kollats upp och är typ 25 fiender man behöver döda totalt i spelet.
Tror 14 är med Ellie.
Så man behöver inte massmörda utan kan smyga igenom största delen.
Blir som ett helt annat spel nästan.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har ju kollats upp och är typ 25 fiender man behöver döda totalt i spelet.
Tror 14 är med Ellie.
Så man behöver inte massmörda utan kan smyga igenom största delen.
Blir som ett helt annat spel nästan.

Känns mer rimligt, mer canon. Att striderna känns såpass bra hjälper ju dock inte en från att härja :'D AI:n var superb. Kändes verkligen som en film.
Det hade varit coolt om ND tog kill count i åtanke. Att desto mer Ellie dödade desto mer traumatiserad blev hon. Så man får två versioner av slutet.

Medlem
Skrivet av zevile:

Känns mer rimligt, mer canon. Att striderna känns såpass bra hjälper ju dock inte en från att härja :'D AI:n var superb. Kändes verkligen som en film.
Det hade varit coolt om ND tog kill count i åtanke. Att desto mer Ellie dödade desto mer traumatiserad blev hon. Så man får två versioner av slutet.

Hade kunnat vara en idé att räkna med på det sättet.
Jag tycker att man bör spela en stealth omgång efter första döda typ allt man ser omgången.

Medlem

Det jag framförallt gillar med spelet är striderna. Även om det är något överdrivet utan HUD i nedan klipp så tycker jag att det fångas rätt bra. Animationer och känsla är världsklass. Woke eller ej.

Medlem

Bara en snabb sak om "woke". Det definieras så här: ""alert to racial prejudice and discrimination". Så det låter ju toppen.

För övrigt älskade jag The Lastof Us Part 2 och gick igenom hela spektrat av känslor när jag spelade det. Tycker det var fantastiskt välskrivet, karaktärerna var djupa och logiska och till och med gameplay:t var riktigt bra. Två tummar upp! Alla jag pratat med som spelat det känner likadant, så det är ju roligt.

Medlem

Smaken är som baken, men jag har svårt att förstå de som klankar ner på detta spel, och känner att det beror väldigt mycket på att en viss sak hände i handlingen snarare än någon som har med spelet att göra ? Gameplay mässigt så är det definitivt inte sämre än ettan, snarare lite mer polerat, definitivt snyggare.

Tycker detta spel är ett av de bästa som gjorts tbh

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Smaken är som baken, men jag har svårt att förstå de som klankar ner på detta spel, och känner att det beror väldigt mycket på att en viss sak hände i handlingen snarare än någon som har med spelet att göra ? Gameplay mässigt så är det definitivt inte sämre än ettan, snarare lite mer polerat, definitivt snyggare.

Tycker detta spel är ett av de bästa som gjorts tbh

Nej, gameplay är bra mycket bättre här än i ettan. Dock vidhåller jag fortfarande att Naughty Dog överlag i sina spel har en alldeles för usel känsla för combat med hur mycket det faktiskt är av den varan i både Uncharted och Last of Us, då så stor del av spelet kretsar kring detta så är det synd att man inte kommit längre tycker jag.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Smaken är som baken, men jag har svårt att förstå de som klankar ner på detta spel, och känner att det beror väldigt mycket på att en viss sak hände i handlingen snarare än någon som har med spelet att göra ? Gameplay mässigt så är det definitivt inte sämre än ettan, snarare lite mer polerat, definitivt snyggare.

Tycker detta spel är ett av de bästa som gjorts tbh

Jag förstår faktiskt ärligt talat inte vad folk har emot detta spelet. Andra halvan är ju något av det bästa som någonsin skapats.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Jag förstår faktiskt ärligt talat inte vad folk har emot detta spelet. Andra halvan är ju något av det bästa som någonsin skapats.

Folk tycker olika och har annorlunda smak.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Folk tycker olika och har annorlunda smak.

Absolut, men att det blivit sådana stora proportioner av det hela kan jag inte förstå. Det är väl kanske lite det fina i det hela att spel som medium stigit till de nivåerna att det engagerar så pass mycket.

Medlem

Jag förstår att The Last of Us Part 2 inte tilltalar alla, men att man lipar över att spelet porträtterar minoriteter och karaktärer som inte faller in i heteronormen (medvetet ordval, alltid retar det någon) är bara löjligt. Jag antar att de som skriker sig hesa över hur woke spelet är också blir kränkta av Greta Thunberg, feminism, hen-ordet, hijaber, klimatforskare, veganism, elbilar, menskonst och könsseparerade badhus. En tumregel är att om det inte direkt angår dig, bry dig inte. Ta ut pinnen och sluta vara så enormt lättkränkta!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Absolut, men att det blivit sådana stora proportioner av det hela kan jag inte förstå. Det är väl kanske lite det fina i det hela att spel som medium stigit till de nivåerna att det engagerar så pass mycket.

Det är som sagt inte svårare än att folk har olik smak och sin egna syn på vad som gör spel, och det första Last of Us, bra.

Vissa gillade storyn i ettan och blev besviken vad vi fick i del 2. Andra dras till det grafiska och presentationen och tycker samtidigt den nya handlingen är bra, där allt annat gällande spelandet inte var någon höjdare.

Andra anser att saker som händer känns påtvingat av olika skäl, men de kan erkänna att gameplay är bättre än någonsin.

Någonstans där så brister det för några. Jag har diskussioner nästan dagligen med folk gällande vad som är mest intressant i ett RPG nu för tiden. Oftast hänger det på bra gameplay för mig. Är det för mycket story och text blir jag fort less, medan för andra kan det bara vara ett papper man läser och ingen grafik eller strider som gör det spännande.

I vanlig ordning skulle jag inte tyckt om Disco Elyisum just för det, men det finns en del saker där som gör att jag dras till det ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag förstår faktiskt ärligt talat inte vad folk har emot detta spelet. Andra halvan är ju något av det bästa som någonsin skapats.

Jag är lite äldre än de flesta spelare, har en son i "Ellies ålder" och kan ge mitt perspektiv varför jag inte gillade storyn i 2an.

Vad som för mig var fantastiskt i 1an var att Joel var relaterbar. De beslut han tog var tveksamma, svåra men som i slutändan fick mig att känna "jag hade gjort samma sak som han".

Jag hade hoppats att 2an skulle fortsätta fördjupa relationen mellan honom och Ellie där det sakta kommer fram de val han gjort och det på något sätt kunde stått mer i centrum för handlingen.

Ironiskt nog om 2an hade varit sista delan av en trilogi där Joel får stå till svars för sina handlingar hade jag förmodligen jublat åt storyn.

Nu kändes det abrubt att han bara togs bort efter 1 spel där han och hans relation till Ellie var 99% av det som gjorde spelet till en sån succé enligt mig.

Att folk sen överreagerar är dock en helt annan femma. För mig räcker det med att säga "2an var inte min smak".

Moderator | Testpilot
Skrivet av papaz1:

Jag är lite äldre än de flesta spelare, har en son i "Ellies ålder" och kan ge mitt perspektiv varför jag inte gillade storyn i 2an.

Vad som för mig var fantastiskt i 1an var att Joel var relaterbar. De beslut han tog var tveksamma, svåra men som i slutändan fick mig att känna "jag hade gjort samma sak som han".

Jag hade hoppats att 2an skulle fortsätta fördjupa relationen mellan honom och Ellie där det sakta kommer fram de val han gjort och det på något sätt kunde stått mer i centrum för handlingen.

Ironiskt nog om 2an hade varit sista delan av en trilogi där Joel får stå till svars för sina handlingar hade jag förmodligen jublat åt storyn.

Nu kändes det abrubt att han bara togs bort efter 1 spel där han och hans relation till Ellie var 99% av det som gjorde spelet till en sån succé enligt mig.

Att folk sen överreagerar är dock en helt annan femma. För mig räcker det med att säga "2an var inte min smak".

Bra idé där om att 2an hade kunnat vara del tre istället. Hade man fått ett till spel mellan 1an och 2an där man får fördjupa relationen mer, där Joel kanske gör mer en hel del fler tveksama val och så får han stå till svars för dem i del tre så hade det känts bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
En förändrad åsikt

Jag har länge känt att jag förstått Naughty Dogs många kontroversiella beslut kring Last of Us Part 2. Vare sig vi pratar om riktningen av storyn, karaktärsdesign och gameplay. Jag älskar spelet till den nivå att jag köpte boken The Art of the Last of Us Part 2.

På en sida hittade jag tidiga konceptskisser på Abby.
Efter 1 sekund kände jag "Shit, det här är ju Abby som hon borde ha sett ut".

Om Naughty Dogs mål var att vi skulle känna sympati för "andra sidan", varför i helsike designade de inte den nya karaktären till att påminna mer om Ellie? Abbys del ska visserligen mer efterlikna Joels resa i del 1, visa styrka och omhändertagande men jag tror bryggan mellan Abby och Ellie hade varit tydligare om de hade liknande roller i sina respektive samhällen men också påminde om varandra rent visuellt. Det kanske låter sjukt ytligt men jag menar inte utseende i form av attraktion, utan liknande fysiska attribut, ålder och personlighet som skulle kunna få spelaren att ibland glömma att de inte längre spelar Ellie.

Att kasta upp spelarens tillgivenhet i luften och inte låt den bestämma sig kring vem de hejar på borde ha varit det ultimata målet med spelet. Dvs att jag som spelare i slutändan hade hoppats att Ellie inte hade ihjäl Abby för att jag har utvecklat samma sympati för Abby som man har för Ellie. Nu blev jag ändå rätt förvånad.

Abby och Ellie borde ha påmint mer om varandra helt enkelt – på alla sätt.

Medlem

Själv så tycker jag att den negativa depatten om spelet har fått mig att gilla spelet mindre. Man får en dålig smak i munnen av allt tjafsade. Jag personligen kommer från en bakgrund där jag läst mycket sf och tittat på mycket sf filmer och serier eftet katastrofen mm. Och det som påverkar mig mest är igentligen den eviga negativa debatten som några har på Youtube mm. Därför så försöker jag så lite som möjligt att läsa om det mm. Jag vet att jag är väldigt avtrubbad och kan sätta mig in i nya världar väldigt fort. Och är väldigt bra på att inte ta sf mm så seriöst. Men även jag hade så svårt med klingonerna i senaste star trek serien som jag annars gillar väldigt mycket(har inte sett den sen dom flyttade den från Netflix). Till alla er som vill bli bättre på att ta till er sf mm och inte ta det så seriöst och se "woke" överallt. Ni borde läsa sf böcker från 80-90 talet och titta på sf filmer under samma period. Vissa böker och filmer kommer att tänja på era sinnen till det yttersta. Och ni kommer att kunna komma ur det som bäst med mild huvudvärk. Så påfrestande kan det vara när hela filmen handlar om en snubbe som går igenom en öken. Eller en värld (bok)som vänder sig upp och ner och man förstår ingenting tills sanningen uppdagas i slutet. The last of us 2 är skåpmat i gämförelse med vad jag har sett tidigare. Så för mig är "woke" debatten väldigt konstig. Men visst jag vet varför den finns där och att den är höger extrem vinklad många gånger. Många Youtubeare lever på den negativa debatten idag och det är en väldigt vinstdrivande inkomstkälla för några. Så det är tyvärr något vi kommer att behöva tjata länge om i framtiden.

123
Skriv svar