Vad tycker du om mikrotransaktioner i spel? Svara för att hjälpa oss med vår kandidatuppsats!

Vad tycker du om mikrotransaktioner i spel? Svara för att hjälpa oss med vår kandidatuppsats!

Hej!
Vi är två studenter som studerar internationell marknadsföring på Högskolan i Halmstad, och skriver just nu vår kandidatuppsats som fokuserar på hur olika typer av mikrotransaktioner i spel påverkar konsumenters bild av varumärken. Vi är båda väldigt intresserade av spel och spelbranschen, vilket är varför vi har valt att studera just det här.
Vi har nog alla stött på mycket mikrotransaktioner i spel de senaste åren, och har många olika åsikter om det, så det ska bli väldigt intressant att se resultaten.

Undersökningen tar mellan 5-10 minuter att svara på, och alla svar är helt anonyma.
Vi är väldigt tacksamma för alla svar!

Vänligen,
Alexander och Jakob

Länk till undersökning:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdAf_WFkakUaTRF9RC9x...

Medlem

Your response has been recorded.

Medlem

Var väl helt okej frågor men ni valde typ dom mest kritiserade varumärken och företag i branschen. Tror knappast någon har en positiv bild av något av dessa företag. Det kanske bara är jag. Skulle vara kul att se resultaten sedan.

Medlem

Gjorde enkäten men basically.

Microtransaktioner för kosmetik uppskattas.
Resten not so much.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av Vercadi:

Var väl helt okej frågor men ni valde typ dom mest kritiserade varumärken och företag i branschen. Tror knappast någon har en positiv bild av något av dessa företag. Det kanske bara är jag. Skulle vara kul att se resultaten sedan.

Tack för att svar och feedback! Kan absolut se att det är en liten svaghet med frågorna och det kanske hade varit en bra idé att ha med något mer exempel. Vår tanke var mest att det är de största och mest kända varumärkena i branschen, särskilt bland de som inte följer branschen så nära.

Medlem

Svarat.
Om jag ska vara lite kritisk så känns era frågor väldigt vinklade.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Var väl helt okej frågor men ni valde typ dom mest kritiserade varumärken och företag i branschen. Tror knappast någon har en positiv bild av något av dessa företag. Det kanske bara är jag. Skulle vara kul att se resultaten sedan.

Dom är ju kritiserade främst för att dom är kända för sina mikrotransaktioner?

Medlem

-allt e skit

Men jag gillar loot lådor som är gratis eller går att vinna i spel, ger ökad motivation när du kan vinna pengar i ett spel.

När h1z1 var stort tror jag att jag kanske tjäna ihop 200-300 dollar i skins som jag vann i loot lådor som jag sen sålde på steam och köpte nya spel för.

Medlem

Pay to win = Hatar.
Kosmetiska typ skins = Don't give a rats ass numera.

Har köpt några micro transactions tidigare för en del MMOs, men nu känner jag att det var bortkastade pengar, speciellt när man inte spelar längre. Har massor av hus, mounts och kosmetiska prylar till Everquest 2, var väl kul när jag köpte dem, men idag... nepp.

Kan dock vara ett bra alternativ till månadsavgift för MMO.

Medlem

Sämsta skiten för att hålla mig kort.

"Vår uppsats har som mål att förklara hur konsumenters bild av varumärken påverkas av olika typer av mikrotransaktioner i dataspel"

Dataspel... Hurr...

Nåväl, nu vet jag inte hur ni diskuterat frågorna med handledare och så vidare, men siktar ni rätt med era frågor för att ha chans att nå målet ni satt upp? Hur kan ni exempelvis svara på hur jag som "konsument" påverkas av ett varumärke utan att fråga om jag ens konsumerar vare sig varumärkets spel eller dess mikrotransaktioner? För jag måste ändå göra något av det för att min "åsikt" ska ha relevans för respektive varumärke annars kan jag sitta som alla andra stackare och kräkas på mikrotransaktioner utan att ha någon som helst substans bakom kräkset.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vet inte vilka lootboxes som menades i undersökningen.

Lootboxes man får som reward i spel när uppdrag/mål är nådda, eller lootboxes som går att köpa? (med lootboxes som går att köpa så menar jag även lootboxes som man kan få som reward MEN som också går att köpa).

Jag körde med looboxes som man får som reward efter uppdrag/mål, de är bara som vilken skattkista som helst i ett RPG, bara annan design.

1
Skriv svar