Svenska Embracer i ny miljardaffär - köper Tomb Raider, Deus Ex, Thief

Robot
Svenska Embracer i ny miljardaffär - köper Tomb Raider, Deus Ex, Thief

Betalar 3 miljarder kr för Crystal Dynamics, Eidos Montreal och Square Enix Montreal.

#deus-ex, #embracer, #thief, #tomb-raider


Medlem

Say whaaaaaat? Coolt, men de har inte växt lite väl snabbt de senaste åren? Hoppas det håller bara och de inte går omkull

Medlem

jäklar hur fick dom råd med det?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

jäklar hur fick dom råd med det?

SMS-Lån

Medlem

Bra val av företagsnamn. "Embracer" , inte alls creepy

Medlem
Skrivet av BlaKer:

Lyxfällan nästa 😳


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag som trodde någon studio ägda av Microsoft satt på Tomb Raider

Medlem

Så... Nästa Tomb Raider utspelar sig alltså i Värmland? You heard it here first!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Gnällkuk
Skrivet av Balunan:

Så... Nästa Tomb Raider utspelar sig alltså i Värmland? You heard it here first!

Laura Kraft är... Gravplundraren!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av Balunan:

Så... Nästa Tomb Raider utspelar sig alltså i Värmland? You heard it here first!

Lara försöker osedd smyga förbi 30 000 norska sprit-, kött- och porrshoppare vid gränsövergången i Töcksfors. Sen kommer ett Grums-dlc.


signatur
Medlem

Hur dåligt har dessa studior gått om man för det priset får med en massa IP?

Medlem

Känns som square har flummat bort sin västerländska del på senare år, så bra att någon annan får förvalta deras ip och studios. Är väl heller inte helt dumt att det blev Embracer så spelen antagligen håller sig multiplatform till allas glädje(undantaget ett fåtal fanboys kanske).


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Lars Wingefors som är CEO för Embracer började sälja serietidningar som ung. Sen när han såg priserna Nintendospel såldes för begagnat, insåg han att det fanns mer pengar i spelmarknaden och bytte bransch. En rätt intressant video nedanför med honom. Var en punkare dessutom!

eld
Medlem
Skrivet av Balunan:

Så... Nästa Tomb Raider utspelar sig alltså i Värmland? You heard it here first!

Helt galet, vad händer härnest, en svensk lara croft?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

jäklar hur fick dom råd med det?

Kolla vad enbart Saber drar in så förstår man.
Sen betalas ganska mycket ofta i Aktier också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag undrar om detta kan vara att Square förbereder sig på att bli uppköpta och inför detta gör sig av med delar som ligger utanför den japanska kärnverksamheten?

Medlem

Det hade ryktas länge att square enix ville sälja av sin västerländska del. Kul att det blev Embracer som köpte dem.

Medlem

Jag tycker att man hör hela tiden om vad Embracer har köpt, men aldrig om vad de har producerat. Vilka kända spel har deras studios byggt sista åren?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av eld:

Helt galet, vad händer härnest, en svensk lara croft?

Alicia Vikander?

eld
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Alicia Vikander?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag tycker att man hör hela tiden om vad Embracer har köpt, men aldrig om vad de har producerat. Vilka kända spel har deras studios byggt sista åren?

Tiny tina's wonderlands antar jag är det senaste stora släppet från dem?
De har så många studios nu för tiden att det är svårt att hålla koll på allihopa. Men många av spelen/Ip de äger är typ som darksiders och metro. Hyfsat kända men inte riktiga kioskvältare.

Skägg.
10 Chambers

Hade ändå varit fint om MS köpt Deus Ex och Thief och låtit Arkane ta sig an dem.


signatur
Geeks Gaming

Önska dom kunnat fixa sina aktier som varit i fritt fall nu sen början på året.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag tycker att man hör hela tiden om vad Embracer har köpt, men aldrig om vad de har producerat. Vilka kända spel har deras studios byggt sista åren?

Valheim, bland annat!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

I mean... jag är ju glad att vi har konkurrerande megaföretag här som köper upp studios hejvilt så inte det bara är utomstående länder som gör det. Men jag är ju i grunden inte glad att det ens sker sådana här uppköp över huvudtaget, oavsett vilket land. Det är väl bara att hålla tummarna.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

I mean... jag är ju glad att vi har konkurrerande megaföretag här som köper upp studios hejvilt så inte det bara är utomstående länder som gör det. Men jag är ju i grunden inte glad att det ens sker sådana här uppköp över huvudtaget, oavsett vilket land. Det är väl bara att hålla tummarna.

Uppköp är att föredra än att de lägger ner en massa studios. Eidos har inte gått så bra de senaste åren.

Medlem

En analytiker summerade vad Embracer nu har;
https://twitter.com/mauronl3/status/1521043402057465857

Citat:

- 14.000 employees
- 10.000 game developers
- 124 internal dev studios
- 900+ owned IPs & franchises
- upcoming content pipeline of 230+ games with 30+ AAA titles

Medlem

Shit vilka köp alltså. Dessa 3 spelserier är några av mina absoluta favoriter. Även de 3 studior hör till mina favorit top utvecklare.

Hoppas dessa blir multiformat som en tidigare i tråden nämnde.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skribent

Kan vi få ett nytt Deus Ex nu? Square Enix verkade ju som ha get upp det IP:t....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trist med monopol

123
Skriv svar