Saker du irriterar dig på i spel

Gnällkuk
Saker du irriterar dig på i spel

Vi har ju redan börjat diskutera om saker vi tycker är skittråkiga att göra i spel och Daniel var inne på det i FF. Han nämnde ju något jag tror vi alla stött på i allt för många spel

Vad mer är saker som som du stör dig på i spel idag?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

mmo´s när dom får slut på story och det blir grindigt.

Skribent

Jag stör mig på det här att man ska hamra eller hålla in en knapp för att öppna en dörr/kista eller liknande. Jag ser nämligen ingen mening i mekaniken. Det blir bara störande och speciellt när spelet inte ens har en animation för öppnandet, bara att knappikonen kommer upp och man ska hamra.

Kan förstå när det är en QTE-cutscen, men inte på lådor och dörrar ute i världen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Medhjälpare i singleplayer spel som aldrig är tysta. "Boy" från God of War är ett exempel på en karaktär som jag inte klarade av.

Medlem

När jag tar upp det här så brukar folk slänga onödiga och elaka kommentarer mot mig, bara för att de har några förinställda antaganden sekunden de hör/ser vissa ord i följd. Hur som haver!

Jag stör mig på spel som inte låter mig spela som ett specifikt kön, i detta fall en man. Exempelvis i vissa MMO:n där de begränsar sådant i kombination med specifika klasser. Eller i single player RPG:n där jag inte får välja kön.

Jag vet att många inte bryr sig, jag vet att vissa föredrar att spela som kvinna. Men för mig är det så enkelt att jag vill spela som en man, det hjälper mig att komma in i spelet, att "bli" karaktären.

Skribent

Sparplatser/automatiska sparningar som placerar en alldeles för långt från bossfighten man precis förlorade. Det är inte utmanande, det är inte roligt, det är inte motiverande – LÅT MIG STARTA OM FIGHTEN DIREKT!

Gnällkuk
Skrivet av Jonny Myrén:

Sparplatser/automatiska sparningar som placerar en alldeles för långt från bossfighten man precis förlorade. Det är inte utmanande, det är inte roligt, det är inte motiverande – LÅT MIG STARTA OM FIGHTEN DIREKT!

Som extra krydda på moset, oskippbar cut scene inför bossfighten, varje gång!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör

Jag ansluter mig till @Johan Lorentzons spår: avskyr att behöva hålla in knappen i flera tiondels sekunder för att göra ett val. Extra irriterande när hur länge varierar.


signatur
Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Som extra krydda på moset, oskippbar cut scene inför bossfighten, varje gång!

och att spelet bootar ut en till startmenyn innan man kan ladda in spelet igen...


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag ansluter mig till @Johan Lorentzons spår: avskyr att behöva hålla in knappen i flera tiondels sekunder för att göra ett val. Extra irriterande när hur länge varierar.

Ja det här är ju spelens variant av gemet i Word...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Andra spelare.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som extra krydda på moset, oskippbar cut scene inför bossfighten, varje gång!

REEEEEEEEEEEEE!!!

Håller med, detta är så jävla irriterande så jag vet inte vad

Medlem

håller med mycket som redan är taget upp.
Kan ta några irriterande exempel från VR-spel jag upplever ibland

"cutscenes" där man ska stå och glo på andra som pratar utan att kunna göra nått.
reloada skjutvapen med en knapptryckning.
Kasta handgranater med ett sikte och knapptryckning.
ej optisk kikarsikte utan 2d sikte på ett sniper-gevär.
känna sig som spöke, ej fysisk närvarande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dåliga spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Stealth-uppdrag i actionspel

Medlem

Menysystem som är helt ologiska. Vet att jag att i ett par spel skiter i att uppgradera karaktärsträd då jag i stället sänker svårighetsgraden halvvägs istället.

Ett tryck, klart!

Testpilot

För mig är det oftast tekniska aspekter som bryter ihop ett spel för mig. Det kan teoretiskt vara det bästa spelet som någonsin gjorts, men flyter spelet dåligt förstörs hela upplevelsen från början och gör att jag bara stänger ned alltihop.

Nu pratar jag inte om "icke-optimerad" spel som råkar ha lite dålig fps eller liknande, dessa kan njuta av ändå i viss mån (Valheim exempelvis). Några nära exempel på det för egen del har varit Cyberpunk 2077 och Horizon Zero Dawn (PC-utgåvan). Spelar ingen roll hur välskrivet, snyggt och atmosfäriskt spelet är om det ska hålla på och krascha, bugga ur eller annars gör upplevelsen horribel.

För att applicera detta på online-spel är ett praktexempel APEX Legends:
Jag kan inte spela det seriöst pågrund av den tafatta nätkoden (eng: netcode). Man hoppar runt och skjuter, för att sedan glida in i ett hus och stänga igen dörren bakom sig - och dör sedan ändå. På min dödskamera kan jag då se hur dörren bakom mig är stängd och kulor fortsätter vina genom den..

Skulle kunna skriva en uppsats om hur viktig bra nätkod är för ett spel, både på klient- och serversidan, men för mig är det A-O i ett onlinespel som riktar sig på PvP mer än något annat. Fungerar inte denna är spelet avinstallerat lika fort som jag hinner brygga en kopp te.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Medlem

När man blir forcerad till att gå väldigt långsamt, när man tex kommer till en quest hub och någon NPC börjar prata och man följer efter dom och man kan knappt röra sig.

Medlem

I varenda jävla spel där man ska följa en NPC så går man antingen alldeles för snabbt i normal takt, eller för långsamt om man kryper/går långsammare! Det gör mig galen. Man får liksom pulsa W och hacka fram bit för bit. Urk...

Nintendo behandlar spelaren som om man vore totalt efterbliven. Jag vet att deras fokus är främst barn, men inte ens barn är så förbannat korkade att de inte förstår själva. Handhållningen är absurd. När jag spelade på Nintendo under 80-talet fick man inte en enda hint öht om vad man skulle göra och ändå klarade jag spelen.

Skulle kunna skriva en hel roman om andra irritationsmoment i spel, men lämnar det vid detta.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det jag stör mig mest i är om man blir tvingas att köra "tutorial" innan man kan börja spela.. F**n jag har spelat spel i över 30 år, jag vet hur ett tex FPS eller Racing spel fungerar.

Ska man behöva höra nån röst som pratar EXTRA långsamt och berättar hur man ska göra...Grr

Medlem

Öppna världar som är tråkiga och döda,


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

All form av samlande.
När en utvecklare inte klarar av att balansera en ekonomi, utan istället inför en ny valuta efter halva spelet. Så ditt guld som du slitit ihop är värdelöst, för nu använder man "soul gems" eller nåt löjligt.

Medlem

När tutorialtext eller annan viktig info rullar på skärmen när någon karaktär pratar om nått viktigt, samtidigt som man spöar fiender eller något annat som kräver koncentration. Sjukt jobbigt. Nu senast i Spider man Miles Morales men Rockstar är kungarna av denna störighet.

Medlem

Gillar inte när man måste försvara andra karaktärer. Åldrades nog 5 år av frustrationen av att försvara presidentens dotter i resident evil 4 till Wii.

(Dessutom hade man dåligt med vapen och ammo som får mig att minnas tillbaka att jag var tvungen att klara en hel inomhusbana med snipergevär, aldrig varit så stressad)

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

När man blir forcerad till att gå väldigt långsamt, /.../ följer efter dom och man kan knappt röra sig.

Varje dag på blåa linjens rullband i tbanan. Massa indolenta och kärringar som står och hänger som om att det är en trevlig vy, eller vaggar fram i bekväma 1 km/timmen...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

När spelet och dess karaktärer stressar mig om jag står stilla i mer än någon knapp millisekund. Cyperpunk 2077 blev nästan ospelbart på grund av det. Jösses vad de tjatade om att jag skulle sätta fart. Hela. Tiden!

Något annat som irriterar mig är när spelet inte ger mig tid att fundera, utan snabbt börjar ge mig tips om vart jag ska eller vad jag ska göra. Nog för att jag älskar Aloy, men i Forbidden West gick hon mig på nerverna med alla sina iakttagelser "Maybe I should scan here, maybe I could pull on those". Maybe you could hålla klaffen så att jag får spela själv, tack?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag hatar låga population limits i framförallt strategispel. Typ i Age of Empires, Age Of Mythology, Starcraft 2 m.m.

Medlem

En del spel har en cutscene man inte kan skippa när man startar det, vilket ofta betyder att man får cutscenen på mycket varierande grafikinställningar. Borde vara standard att man får pilla i inställningarna DIREKT när man startar spelet för första gången, alternativt kasta in mig direkt i en meny.

Medlem

Unskippable cutscenes, framförallt om det är en bossfight och du måste kolla på den VARENDA gång eller i newgameplus.
Quicktime events, de har aldrig och kommer aldrig vara bra.
Dåliga, slöa, långsamma kontroller. Om din karaktär är långsam av någon anledning, framförallt om du MÅSTE röra på dig långa sträckor.
Dåligt placerade checkpoints, Dark Souls har syndat på detta i flera år, de har blivit MYCKET bättre på senare tid, men de första spelen är bara BLÄ när det gäller det. Bossen blir inte roligare för att jag måste spendera 5-10min för att komma tillbaka varje gång.
Dåliga, röriga menyer. FF14 jag kollar på dig!
Stats på items som inte förklaras ordentligt. Kommer ihåg Wildstar som hade Brutality, Finesse, Moxie m.m. Sure, man kan gissa sig till vad det är men vissa spel är extrema på att döpa stats helt idiotiskt. SPECIAL är nog ett av de bästa och enklaste systemen att förstå sig på.
Items i RPG:n som blir utelåsta för dig om du missade dem första gången (FF9!).
In game stores.
MTX.
Lootboxes.

ELF
Medlem

1. När man MÅSTE använda tangentbordet för vissa saker i en meny. Ex. trycka ESC för att gå tillbaka eller stänga menyn istället för att bara kunna använda muspekaren. *CP2077*
2. Behöva hålla ned en knapp en viss tid för att ex. öppna en behållare.
3. Behöva följa efter en slö npc och dessutom inte kunna matcha hastigheten.
4. Fiender som inte kan skadas under "live cutscenes". Man borde kunna attackera dem och de borde direkt slåss tillbaka.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

123
Skriv svar