Snabbkollen - Viloläge eller avstängning?

Robot
Snabbkollen - Viloläge eller avstängning?

Hur stängder du av dina spelmaskiner?

#snabbkollen


Medlem

Konsoler alltid viloläge
Dator alltid helt avstängd

Medlem

Precis allt står alltid på. Tycker inte att min elräkning är så dyr ändå 🤷

Medlem

PS5s rest mode är buggig och kan bricka konsolen, så den hamnar på avstängning. Resten är det viloläge på, och datorn blir aldrig avstängd nästan.

Medlem

Viloläge? Ja på skärmen har jag väl det.

I övrigt står båda burkarna på, dygnet runt, året runt!

Edit* Elen ingår i hyran.


signatur

- Wiiga -

Gnällkuk

Switchen - viloläge
Datorn - Alltid på


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

PS4 - Viloläge om kontrollern behöver laddas, annars avstängd.
Dator - avstängd.

Medlem
Skrivet av Fredede:

PS5s rest mode är buggig och kan bricka konsolen, så den hamnar på avstängning. Resten är det viloläge på, och datorn blir aldrig avstängd nästan.

Stämmer detta om ps5 fortfarande?
Minns att det var mycket snack efter släppet men inte hört något om det på länge.
I så fall ska jag nog börja stänga av ps5an lite oftare 😬

Edit: Förtydligande att jag frågar om ps5.

Testpilot

Valet "alltid påslagna 24timmar om dygnet" fattas

Medlem
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Viloläge? Ja på skärmen har jag väl det.

I övrigt står båda burkarna på, dygnet runt, året runt!

Edit* Elen ingår i hyran.

Fan va sjuk grej, hoppas du kör mining!

Medlem

Stänger bara av via handkontroll/fjärrkontroll/mus eller sätter i viloläge om handkontrollen behöver laddas. Stänger aldrig av huvudströmmen med en strömbrytare på en grenfördelare.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Stämmer detta om ps5 fortfarande?
Minns att det var mycket snack efter släppet men inte hört något om det på länge.
I så fall ska jag nog börja stänga av ps5an lite oftare 😬

Edit: Förtydligande att jag frågar om ps5.

Så vitt jag vet så patchades det aldrig ordentligt, om det inte blev stealth-patchat. Jag tar dock det säkra före det osäkra och stänger av konsolen. De gånger jag kört rest mode så har jag upplevt crasher på startup sen, så jag litar inte alls på den.

Medlem

PS5 - Rest mode, funkar skitbra.
Switch - Avstängd eftersom den fortfarande blir varm i dockan annars because Nintendo.
Dator - viloläge.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Stänger av och drar ur pluggen på allt som inte används. Kanske inte någon extrem påverkan på mig som individ men många bäckar små..


signatur

Constants and variables

Medlem

Om jag snart tänker använda den igen - viloläge.

När jag inte tänkt använda den mer för dagen - avstängd (med vissa undantag om jag vet att en stor patch är på gång till något jag spelar).

Gen
Medlem

Ser ingen poäng med Rest Mode på PS5an, tycker konsolen startar nästan lika snabbt från avstängt läge ändå. PS4an drog riktigt många Watt i viloläge och FZ hade ju nån nyhet om PS5an tidigare också.

Samma gäller datorn, POST och Win11 boot går så pass snabbt (~15sec) att viloläge inte ger någon verklig tidsvinst.

Medlem

är det något som gör att jag drar mig för att börja spela spel som jag köpt men inte är skitsugen på att spela, så är det att behöva sitta igenom flera minuter av bootupsekvenser, splash screens med massa loggor som inte går att skippa, loading screens osv.

viloläge är helt underbart. ett tryck på ps knappen så är man inne i spelet igen. helt säker på att det lett till att jag spelat igenom massor av spel jag annars inte skulle orkat med.

Medlem
Skrivet av Fredede:

PS5s rest mode är buggig och kan bricka konsolen, så den hamnar på avstängning. Resten är det viloläge på, och datorn blir aldrig avstängd nästan.

Jag försöker också undvika viloläget under längre perioder. Förra sommarn gick strömmen när Playstation låg och vilade. När jag bootade igen hoppade den direkt till "Rebuilding database" och snurrade där ett bra tag. Liiite för spännande för mitt tycke, men den funkar tack och lov än.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Farornas Konung

Alltid avstängt, hade en förstärkare en gång dock som jag inte stängde av på 9 år..

Avstängd
Medlem
Skrivet av Mcord:

Stämmer detta om ps5 fortfarande?
Minns att det var mycket snack efter släppet men inte hört något om det på länge.
I så fall ska jag nog börja stänga av ps5an lite oftare 😬

Edit: Förtydligande att jag frågar om ps5.

Jag har fortfarande problem med rest mode. Ibland går det inte starta konsolen när den är i viloläge. Då är det bara att rycka strömmen eller om det går hålla inne power-knappen tills den dör.

Sen får man den vanliga varningen om att konsolen inte stängts av på rätt sätt.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Så vitt jag vet så patchades det aldrig ordentligt, om det inte blev stealth-patchat. Jag tar dock det säkra före det osäkra och stänger av konsolen. De gånger jag kört rest mode så har jag upplevt crasher på startup sen, så jag litar inte alls på den.

Skrivet av Roqka:

Jag har fortfarande problem med rest mode. Ibland går det inte starta konsolen när den är i viloläge. Då är det bara att rycka strömmen eller om det går hålla inne power-knappen tills den dör.

Sen får man den vanliga varningen om att konsolen inte stängts av på rätt sätt.

Hoppsan! Jag som kört på viloläget säkert i ett års tid, med någon avstängning emellanåt. Inte haft några bekymmer alls för egen del.

Tycker det är så jäkla gott att vara inne i spelet på bara några sekunder men det kanske är läge att tänka om.

Medlem

Alltid avstängt, både datorer och konsoler.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem
Skrivet av Mcord:

Hoppsan! Jag som kört på viloläget säkert i ett års tid, med någon avstängning emellanåt. Inte haft några bekymmer alls för egen del.

Tycker det är så jäkla gott att vara inne i spelet på bara några sekunder men det kanske är läge att tänka om.

Tycker du gott kan fortsätta om du aldrig haft problem. Säkert fel på konsolen för min del men har ingen lust att för fjärde gången skicka in konsolen på ”reparation” och få en ersättningsenhet med andra problem… Dessutom tar det en hel månad innan du får tillbaka något.

ELF
Medlem

Stänger typ alltid av datorn om jag går ifrån en längre stund.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Alltid stängt av när det är läggdags, och framförallt nu när strömmen är så dyr!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av noreason:

Fan va sjuk grej, hoppas du kör mining!

Nope, funderat på det någon gång men aldrig orkat sätta mig in i hur det fungerar riktigt. 🙂

Värre blir det väl med den dagen man flyttar och måste börja betala elen. Kommer väl bli en chock för en annan. 🤣


signatur

- Wiiga -

Medlem

Självklart stänger man av PS4:an, PC etc.

Självklart tar man ut skivan innan man stänger av.

Detta är ju sunt förnuft. 🙂

Medlem

Min PS3 har varit avstängd i ca 2 års tid 😐

12
Skriv svar