Vikten av progression systems

Medlem
Skrivet av Pzyber:

Såg något ted talk för några år sedan om samma princip fast mer generellt. Den generation unga som växt upp nu kräver belöning hela tiden. Talaren kallade det för sitcom generation. Denna generation vill ha snabba resultat annars tröttnar man. Se bara fenomen som tiktok. Vem orkar se en lång video när det går att få belöning på minuten. Tar det tid utan snabb belöning tröttnar man lättare i denna generation. Detta gäller ju givetvis inte alla men till en mycket högre grad generellt än tidigare.
För att bidka detta krävs det konstanta belöningar, då slänger man på battlepass och liknande för att få folk att spela.

Kom att tänka på det här fantastiska klippet, försök att visa det här för en 20-åring.

Medlem

Ett måste även i offlinespel

Medlem

Jag förstår precis och det är som nämnts en fråga om genre. Men om jag håller mig till FPS, så spel som jag bl.a. har lagt ner mycket tid på är Call of Duty 2, Quake Wars och Team Fortress 2 där samtliga saknar ett progressions system. Spelidén, känslan och utmaningen att sikta snabbt och precist har för mig varit så tilltalande att jag inte har behövt något (Jag personligen hade klarat mig bra utan hattar och annat i mitt tycke trams i TF2)
Sen har jag även lagt ner mycket tid på Battlefield 2, 2142 och 3, och där har det funnits en nypa progression. Vad jag minns så var det mer att jag låste upp något utan att jag haft siktet inställt på det. Så jag vill tro att progressionen i dessa spel inte hade någon påverkan på antalet timmar som jag lade ner. (Förutom "Noob-tuben" i BF2142, innan nerf, som var fin att ha när man försvarade inuti i Titanen )
Samma sak gäller Call of Duty 4 som också hade ett progressions system som jag inte tror påverkade antalet timmar som jag lade ner på det spelet.
Sen, om jag minns rätt, efter att jag hade spelat Call of Duty: Black Ops 2 ett tag så var enda anledningen att jag loggade in och lirade att låsa upp skins till olika vapen. Där höll progressionen och den kosmetiska belöningen mig kvar ett litet tag.

Jag har en fundering. Kan det här med progression och diverse belöningar inom FPS ha med "konsollerna" att göra?
Jag har lagt ner flest timmar på PC-spel där jag använt mus och tangentbord, som t.ex. de jag nämnt ovan, och då har det i mångt och mycket handlat om sikte och precision. Vilket är den avgörande faktorn i många FPS (Givetvis är taktik och position oerhört viktigt) De senaste åren har jag enbart lirat på konsoll, med handkontroll, och där har man aim-assist och siktar inte i längdmått (mus) utan i tid (spak) vilket är en helt annan grej och därmed, i alla fall för mig, så försvinner den största utmaningen, vilket är att sikta snabbt och precist. Kan det vara så att med avsaknad av den utmaningen, det nöjet, så måste utvecklarna fylla det tomrummet och då gör de det med progression och belöningar?

Medlem

Instämmer med att det beror på genre, men tycker att det förstör i de flesta fall förutom RPG, och ibland även där. Achivements kan vara ok, skins bryr jag mig generellt inte om, fast ibland ger de fördelar. Att låsa upp vapen etc är djävulens påfund i multi-player. Loot boxes bör döden dö.

Medlem

Det finns en anledning till varför jag fortfarande spelar Age of Empires 2, Counter-Strike Go och andra äldre spel.

Mer fokus på spelandet än allt annat.

12
Skriv svar