Age of Empires 2 - Dynasties of India

Medlem
Age of Empires 2 - Dynasties of India

Age of Empires 2 kommer aldrig att dö.

Varje gång jag tror att resan är slut, vare sig det släpps en så kallad Definitive Edition, eller att Age of Empires 4 som också utspelar sig på medeltiden släpps, så kommer det nya expansioner, nya kampanjer och nya lag att sätta tänderna i. För mig som tycker att AoE2 är bland de bästa strategispelen någonsin är det som att följa en tv-serie som konsekvent är bra men som aldrig vill ta slut. Online fortsätter det spelas kanske mer än någonsin. Jag (och många andra) är fast i ett beroende, och utvecklarna Forgotten Empires och utgivaren Microsoft vet om och utnyttjar det.

Sedan Ensemble Studios lämnade rodret efter The Conquerors (som släpptes år 2000), har antalet spelbara lag ökat från 18 till 42 och spelbara kampanjer från 9 till 37. Om du väljer att återkomma till det här spelet efter 20 år har du alltså en del att ta igen, och ännu mer om du är helt ny.

Age of Empires 2 är, för den som undrar, ett strategispel från Microsofts Ensemble Studios som släpptes 1999.
Det är av det klassiska stuket, med ett isometriskt perspektiv, fyra olika typer av resurser att samla, och fyra tidsåldrar att sig igenom, från folkvandringarna i tidig medeltid till renässansens krigföring med kanoner och muskedunder. Till skillnad från många andra spel av samma stuk kan det ta ett tag att bygga upp sin bas, och det är nästan lite av en City Builder innan krigföringen tar fart ordentligt.
Alla lag/civilisationer har unika enheter och teknologier, ibland flera, medan varje lag har ett axplock med teknologier och enheter från spelets gemensamma teknikträd. Vissa lag är överlägsna på att massproducera infanteri medan andra är som gjorda för att genomföra räder eller har extra farliga belägringsvapen. En extra kul sak är att alla lag pratar ett språk som försöker efterlikna det som talades av just den folkgruppen på medeltiden, med mer eller mindre lyckade resultat.

Det börjar bli tight bland frimärkena

Det har som sagt kommit ut en mängd expansioner sedan The Conquerors, men den nyaste - Dynasties of India - har höjt ambitionsnivån från de senaste två expansionerna då den introducerar tre nya civilisationer (kanske till och med fyra, beroende på hur du räknar)- istället för de senaste expansionernas två extra lag. De tre nya kampanjerna har varierande slagfält med ovanliga sätt att vinna, inklusive Herren på täppan och rpg-liknande banor där det finns en mängd sidouppdrag att ta sig an för att höja sin prestige, eller fromhet - värden som endast spelar roll på just det slagfältet.
Den tidigare indiska civilisationen har nu blivit fyra olika civilisationer, vilket verkar rättvist/rimligt med tanke på att det finns fyra till åtta "germanska" civilisationer (beroende på hur du räknar).
En annan intressant aspekt är att de indiska lagen i huvudsak inte använder tungt kavalleri, utan istället satsar på elefantkrigföring. För en inbiten mongolspelare som jag krävs det lite nytt tankesätt för att leda dem effektivt. Elefanter är till exempel rätt så långsamma jämfört med hästar, men är också rätt så bra på att ta "pierce damage". En strategi är därför att låta elefanterna leda attackerna mot fiendens befästningar så att de kan agera sköld framför det mindre rustade infanteriet och dina spjutkastare.

Alla de fyra lagen kan träna elefanter med bågskyttar på ryggen och belägringselefanter som ersätter de andra lagens murbräckor, vilket också betyder att de är ensamma bland spelets belägringsvapen i att kosta mat. Bågskytteelefanterna som tidigare var en unik enhet för den indiska civilisationen tål mindre stryk än tidigare, men har också blivit billigare vilket borde göra dem vanligare i matcher online. Det ska bli intressant att se hur/om online-matchernas dynamik kommer förändras.
Alla de tre eller fyra nya lagen (beroende på hur du räknar!) har fått nya unika enheter och teknologier.

Till att börja med har det tidigare indiska laget nu döpts om till hindustanier och kan träna ghulamsoldater, som har den något förvirrande rollen att vara spjutinfanteri som kan springa, tål att skjutas på med pilar, men är svaga mot kavalleri. Hindustan har också extra starka kamelstyrkor och muskedunder. I deras kampanj får du följa Moguls invasion av Indien på 1500-talet.

Därnäst har vi historien om Devapala, en buddistisk ledare på 800-talet som uppnår upplysning och blir en Bodhisattva efter att ha krigat med alla sina angränsande rivaler. I kampanjen spelar du som bengaler och får nyttja deras väldigt unika Rathas: hästdragna stridsvagnar som kan byta mellan att gå i närstrid och skjuta med pilbåge. I princip är de lika starka som “crossbowmen” eller "cavaliers" beroende på vilket stridssätt du ställt in dem på. Som en bonus har bengalernas arbetare en av de mest chill "hey" jag hört. Alla de nya lagen har förresten riktigt bra röstskådespeleri för sina enheter vilket stärker inlevelsen enormt!

Det är många sjöslag i expansionens bataljer

Det tredje nya laget är dravidierna, ett sydindiskt lag som har enorma stridsbåtar som skjuter fem projektiler samtidigt. De har även livsfarligt infanteri som använder svärd som ser ut som piskor. Deras unika teknologi låter deras infanteri och kavalleri ignorera fiendens rustning, vilket är dåliga nyheter för till exempel Paladins, Teutonic Knights eller andra enheter som förlitar sig på sina tunga pansar.

Till sist har vi gurjaras som har en av de häftigaste enheterna i spelet - Chakram Throwers. Dessa grabbar kastar sylvassa stålringar som skadar alla fiender de passerar igenom, och det ser nästan ut som något taget från Naruto eller filmen Tron. Du spelar som gurjaras i den tidigare indiska kampanjen Prithviraj som introducerades redan 2013, vilket ger dig ytterligare en anledning att spela om den om du så behagar.

Se vad de skräpat ner nu igen

Den nya expansionen är prisvärd om du tycker om AoE2. Det enda jag tycker är lite konstigt med den är att du kan använda kanonbåtar på slagfält som ska utspela sig på 800-talet.
Å andra sidan har expansionen återigen ökat AoE2s immersion för redan existerande single player-kampanjer eftersom alla nya civilisationer betyder att du numera tampas med "korrekta" lag på de olika slagfälten. Innan expansionen Lords of the West släpptes slogs du till exempel mot franker när du egentligen slogs mot vad som skulle vara burgunder i en av Jeanne d'Arcs kampanjs slagfält, men nu finns det ett faktiskt burgundiskt lag att slåss mot, och det känns ju mer rätt.

Så, jag är nöjd, men.. nu då?
Kommer det släppas ännu fler expansioner till det som heter Age of Empires 2 - Definitive Edition inom de närmaste åren? Eller är spelet slutligen färdigt? Om trenden fortsätter och det släpps mer expansioner skulle jag önska att utvecklarna ger oss kampanjer för de lag som i dagsläget saknar det. Jag skulle vilja se kampanjer för turkarna, perserna, vikingarna, japanerna, koreanerna, kineserna, och mayafolket.

Om trenden fortsätter känns det mycket möjligt.

Age of Empires 2 - Definitive Edition - Dynasties of India
4
Mycket bra
+
Prisvärt
+
Varierande banor och intressanta nya lag
+
Röstskådespeleriet för enheter
-
Kanonbåtar kan användas på banor som ska utspela sig på 800-talet
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Fantastiskt bra spel! Haft en liten paus ifrån det så inte hunnit lira nya expansionen ännu men ser fram emot att sätta tänderna i den inom kort. Tror expansionerna kommer fortsätta komma med jämna mellanrum i några år till, ser ingen anledning att de skulle sluta ännu då spelet är väldigt populärt.

Medlem

Tycker MS hantering av AOE2 är något av det bästa i spelväg.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av abso:

Fantastiskt bra spel! Haft en liten paus ifrån det så inte hunnit lira nya expansionen ännu men ser fram emot att sätta tänderna i den inom kort. Tror expansionerna kommer fortsätta komma med jämna mellanrum i några år till, ser ingen anledning att de skulle sluta ännu då spelet är väldigt populärt.

Det är lite så att jag känner mig bortskämd hur mycket content vi fått till ett drygt 20 år gammalt spel.
Men det är ju väldigt bra, så hoppas vi får mer!

Medlem

Bra summering!

AoE2 e jäkligt mycket spel för pengarna, kör ranked regelbundet å tycker det är det bästa RTS spelet som finns.

Lite kul att AoE2 har fler spelare än AoE4 (med ganska stor marginal), tyckte AoE4 var bra men kommer inte i närheten av tvåan!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tycker MS hantering av AOE2 är något av det bästa i spelväg.

Hipshot - Jag gillar att de fattar att folk vill ha mer. Mycket tack vare Forgotten Empires som verkar ha satt igång detta redan 2013 : )

Skrivet av Lord Silver:

Bra summering!

AoE2 e jäkligt mycket spel för pengarna, kör ranked regelbundet å tycker det är det bästa RTS spelet som finns.

Lite kul att AoE2 har fler spelare än AoE4 (med ganska stor marginal), tyckte AoE4 var bra men kommer inte i närheten av tvåan!

Lord Silver -
Tack för kommentar! Vet inte om något annat strategispel som ger så mycket för det priset.
Ja. Jag har inte prövat det ännu, men det kanske får fler spelare så småningom.. Hur var det när Starcraft 2 släpptes?

Finns inget bättre spel. Efter flera års paus skaffade jag AOE2 HD versionen ca ett år för DE släpptes och spelandet har bara eskalerat därefter. Kul att proffs communityn lever och frodas.

Medlem

AoE2 är i särklass ett av de spelen jag spelat mest i mitt liv. Bara en handfull av andra spel som kan mäta sig i antalet speltimmar. AoE2 kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Tack för recension!

Backloggens befriare
Skrivet av AdamMK:

Hipshot - Jag gillar att de fattar att folk vill ha mer. Mycket tack vare Forgotten Empires som verkar ha satt igång detta redan 2013 : )

Lord Silver -
Tack för kommentar! Vet inte om något annat strategispel som ger så mycket för det priset.
Ja. Jag har inte prövat det ännu, men det kanske får fler spelare så småningom.. Hur var det när Starcraft 2 släpptes?

StarCraft 2 tog över väldigt rejält gentemot StarCraft: Brood War nästan omgående. Sedan har SC:BW hållit bättre i längden.
Mycket av anledningen till att SC2 gick så bra var ju att Blizzard pushade det på ett bra sätt med ligor och turneringar.

Aoe2 spelar jag regelbundet, AoE4 orkade jag inte ens spela igenom, personligen är jag extremt besviken på det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Bra summering!

AoE2 e jäkligt mycket spel för pengarna, kör ranked regelbundet å tycker det är det bästa RTS spelet som finns.

Lite kul att AoE2 har fler spelare än AoE4 (med ganska stor marginal), tyckte AoE4 var bra men kommer inte i närheten av tvåan!

Återstår ju att se om AoE4 får samma kärlek i 20 år också, då kanske de snart är på samma nivå dom AoE2 är idag även om de från grunden kan tyckas hade en bättre "start"/"bas" att utgå ifrån.


signatur

Fueled by coffee.

Chefredaktör

Tack för fin recension!

Medlem
Skrivet av henrik.hietanen2:

Finns inget bättre spel. Efter flera års paus skaffade jag AOE2 HD versionen ca ett år för DE släpptes och spelandet har bara eskalerat därefter. Kul att proffs communityn lever och frodas.

Så trevligt att du hittat hem igen till ett av dina favoritspel

Skrivet av Fatmajk:

AoE2 är i särklass ett av de spelen jag spelat mest i mitt liv. Bara en handfull av andra spel som kan mäta sig i antalet speltimmar. AoE2 kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Tack för recension!

Jag minns när jag spelade det lan hemma hos en kompis som liten. Det var tider det.
Tack för att du läste!

Skrivet av keffkebab:

StarCraft 2 tog över väldigt rejält gentemot StarCraft: Brood War nästan omgående. Sedan har SC:BW hållit bättre i längden.
Mycket av anledningen till att SC2 gick så bra var ju att Blizzard pushade det på ett bra sätt med ligor och turneringar.

Aoe2 spelar jag regelbundet, AoE4 orkade jag inte ens spela igenom, personligen är jag extremt besviken på det.

Skulle gärna vilja veta lite mer backstory om hur det hela gick till. Microsoft kanske inte varit förbereda på hur stort spelet faktiskt är.
Jag gillar hur det allmänt nuförtiden släpps nytt för spel man trodde var avslutade (fast min backlog tar ju aldrig slut nu). Det är definitivt mer kreativt och roligt än de sedvanliga remasters som brukar komma ut, även om jag verkligen tror att spelet har hjälpts av att ha uppdaterat sin grafik.

Skrivet av Jonkan:

Återstår ju att se om AoE4 får samma kärlek i 20 år också, då kanske de snart är på samma nivå dom AoE2 är idag även om de från grunden kan tyckas hade en bättre "start"/"bas" att utgå ifrån.

Intressant nog är det fortfarande ganska många som spelar AoE2 HD edition.

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension!

Tack för att du läste den!

Medlem

Kikade hemskt mycket AoE2 strömmar förut. Till en dag då T90 (Twitter) valde Facebook över Twitch. Aja, pojke ville tjäna mera pengar. Can't blame him.

Det är grymt skönt lir iaf. Tack för input o/

1
Skriv svar