Unreal Engine 5-film är svår att skilja från verkligheten

Robot
Unreal Engine 5-film är svår att skilja från verkligheten

Epics spelmotor imponerar stort.

#unreal-engine-5


Gnällkuk

Satan... UE5 imponerar stort, igen!


..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, 3TB Seagate Barracuda - Steelseries Arctic 5 - Corsair 750D - Custom water loop

Medlem

Holy crap!
Det var först när ficklampsljuset kom fram som jag kunde ana att det inte var på riktigt!


Meep!

Medlem

Här var vi lättflörtade, nog har vi kunna göra såna här snygga grejer tidigare men att fylla dom med innehåll å karaktärer med samma detaljrikedom och att der inte ska gå i 5- 10 fps på en konsol?

Kanske om tio år.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Här var vi lättflörtade, nog har vi kunna göra såna här snygga grejer tidigare men att fylla dom med innehåll å karaktärer med samma detaljrikedom och att der inte ska gå i 5- 10 fps på en konsol?

Kanske om tio år.

Lättflirtade? Ingen har påstått att detta ska gå och göra på en konsol idag. Står till och med i artikeln om man behagar sig att läsa att den videon drivs enligt nedan.

"high-res render på cirka 7 bilder per sekund). Datorn som driver den har Geforce RTX 2080-grafik och en Ryzen 7 3700X-processor. Det går också att köra sekvensen i realtid med den datorn, i upplösningen 1 440p och med 30-50 bilder/sekund, men det görs inte eftersom bildkvalitén blir lidande. Det ska dock gå att optimera sekvensen, säger skaparen."

Medlem

Jag kan göra det där på mölndals station med min mobilkamera, blir exakt som i verkligheten och människorna blir som IRL, lifelike. Kan även filma det i 4k i 60fps för extra bra kvallé åt er... då ska jävlar ska ni få se på verklighetstrogen grafik.

Medlem

Detta är läskigt bra

Statiska byggnader brukar väll inte vara det som är det svåraste att få verklighetstroget, på med lite grönt, blått, lite djur med animationer och päls, och kanske någon människa som inte är inlindad i toapapper.

Medlem

Den här är också sjukt bra enligt mig, blev helt inne i den på de knappa 9 minuter den var.


Nothing is power without Control

Medlem

Sjukt imponerande, ser nästan ut som någon som filmat det via mobilen.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Här var vi lättflörtade, nog har vi kunna göra såna här snygga grejer tidigare men att fylla dom med innehåll å karaktärer med samma detaljrikedom och att der inte ska gå i 5- 10 fps på en konsol?

Kanske om tio år.

Ugh..

Skrivet av erazerswe:

Den här är också sjukt bra enligt mig, blev helt inne i den på de knappa 9 minuter den var.
https://youtu.be/0kXWNfW9ia8

Inte för att det kanske påverkar spelupplevelsen, men det finns många mindre bra delar som avslöjas i den videon.

  1. Döda ögon, material och rörelser

  2. Konstigt material i ansiktet

  3. Belysningen och skuggorna ser "gamla" ut

  4. Materialen på flera objekt ser för enkla ut, säkert skippat roughness, metalness där det syns mindre

  5. Ingen rörelse i ansiktet när hon pratar, inte en muskel rörs över munmasken

  6. Lådan hon bär in i grottan har ingen egen fysik, den hänger med riggens transformation och dinglar inte som den bör göra

  7. Vapnet är fast bundet till riggen och ärver direkt transformationen, ingen vikt i som att vapnet är tungt, det hänger direkt med hennes rörelser och ger ingen gummisnoddseffekt i animationen när vapnet byter riktning

  8. Ficklampan sprider inte ljus runt om

  9. Säkert en del mer, men jag stängde ner klippet...

Medlem

man ser fortfarande en hel del skillnader från IRL, marken och trapporna. men vi går verkligen framåt. så fort det blir alldeles för fotorealistikt i spel, då försvinner jag.

Medlem

Denna typen av klipp postas på reddit VFX/3D subs hela tiden. Det som "säljer illusionen" är att det är handhållet/mobil-vy. Detta har blivit poppis på senare tid. Finns appar man kan använda för att filma med mobilen & sen ladda in referensen för kamerarörselsen i t.ex. Blender.

Ser inget speciellt som imponerar, ljuset ser ganska dåligt ut när det riktas upp mot trappan (ambient occlusion funkar bäst som rendering), unreal engine ser ut som unreal engine. Det funkar bra för spel & real-time bakgrunder t.ex. det dem gjort i Mandalorian. Sen visst om 5-10 år kanske det finns nya funktioner som ser så bra ut att det ersätter "riktig" 3D-rendering (som idag tar flera timmar per frame om du ska ha fotorealism).

"The Punch" (Oscarsgalan) postades också på reddit men blev först viralt då någon postade en low-res nedklippt version på YouTube. Internet is a random place


Jobbar Star Wars, LOTR & Metal Gear fan films, om du kan 3D eller vill bidra på annat sätt: martinoller.com/film
Spotify
YouTube

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Sjukt imponerande, ser nästan ut som någon som filmat det via mobilen.

Jag fick för mig att första halvan av videon som var i dagtid var en riktig film medan andra halvan var animerad. Sen såg jag övergången mellan delarna när himlen faktiskt släcks ned och förstod att allt jag sett här antagligen var gjort på datorn haha.


Sup!

Medlem

Jag är glad att jag tillhör dem som tycker det är imponerande och coolt. Livet är roligare för oss än för dem som alltid ska mellanstadiedissa allt à la "det där är väl inget".

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Den här är också sjukt bra enligt mig, blev helt inne i den på de knappa 9 minuter den var.
https://youtu.be/0kXWNfW9ia8

Den var riktigt underhållande.
Och som de säger i kommentarerna till den videon, det kommer fortsätta att förändra underhållningsindustrin om man kan med så pass små medel göra så coola filmer/spel med hjälp av verktyg som UE5 eller liknande.
Spännande tider!


/MJ

Medlem

Värst vad det ska vara "antingen eller" i tråden - det går väl att både vara imponerad och se förbättringsmöjligheter samtidigt?

Visst är det förbaskat snyggt, och mycket ser ganska hämtat från det där spelet "IRL", samtidigt som vissa detaljer mer skriker spelmotor. (Personligen reagerade jag på det "glänsande" trät och ljuskäglan från ficklampan.)
Man har inte heller med sådana akilleshälar som vi fortfarande ser i dag - interaktioner med och mellan vätskor/gaser (eld och rök, inte minst), hår/päls, gräs och växtlighet, etc.

Den dagen jag ser en spelmotor som fixar att rendera hår/päls och gräs+växtlighet utan någon tillstymmelse till ex. clipping med sig självt, övriga strån/växter eller spelvärlden i övrigt, med annars realistiska interaktioner med varandra och spelvärlden, i realtid, med en realistisk brasa som sprakar... då kommer jag vara mäkta imponerad. ^^

Med det sagt är det riktigt kul att se spelmotorer som fixar att någorlunda "enkelt" skapa det vi ser.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Inte för att det kanske påverkar spelupplevelsen, men det finns många mindre bra delar som avslöjas i den videon.

  1. Döda ögon, material och rörelser

  2. Konstigt material i ansiktet

  3. Belysningen och skuggorna ser "gamla" ut

  4. Materialen på flera objekt ser för enkla ut, säkert skippat roughness, metalness där det syns mindre

  5. Ingen rörelse i ansiktet när hon pratar, inte en muskel rörs över munmasken

  6. Lådan hon bär in i grottan har ingen egen fysik, den hänger med riggens transformation och dinglar inte som den bör göra

  7. Vapnet är fast bundet till riggen och ärver direkt transformationen, ingen vikt i som att vapnet är tungt, det hänger direkt med hennes rörelser och ger ingen gummisnoddseffekt i animationen när vapnet byter riktning

  8. Ficklampan sprider inte ljus runt om

  9. Säkert en del mer, men jag stängde ner klippet...

Jag undrar vilken film du egentligen tittar på.

Medlem

Som vanligt.. rund geometri är istället kantig.
Ledstång stuprör mm.. vanlig daterad spel-upplösning på dem. 8-12-16 kantigt. Gräset såg lite skumt ut också.

Fotogrammetri, dvs hantverket ligger i 3d-efterarbetet av foton.
Samma med rörelserna som sagt...inspelade, för en verkligare rörelse.

Annars snyggt. Testa "The vanishing of ethan carter" om ni vill se det i ett spel (om än lite lägre res och inte alls samma ljus).
PS "no Nanite", ja då blir de så här.


Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag är en drömmare,visst är det snyggt men jag spelar inte för det skall vara verkligt.
Nu förtiden köper jag spel för det dom kan leverera inte för grafiken,OK om grafiken är bra så är det ett +men det är inte nödvändigt.
Får se vad UR5 kommer hitta på i spelvärlden och om folk verkligen bryr sig,alla har ju inte råd med datorer och konsoler som kan driva dessa underbart vackra grafiska underverk.


CARPE JÄVLA DIEM

Skrivet av Rydell1986:

Jag undrar vilken film du egentligen tittar på.

Jag vet inte, vilken tittade du på?

Medlem

Otroligt imponerande!
Jag har inte haft en sådan tekniksprångskänsla sedan far cry 2.

Samtidigt som jag är väldigt impad över hur verkligt allt ser ut blir jag samtidigt lite nojjig över hur det ser ut om 10 år i CoD/Battelfield/Krigsspel generellt. Jag vill nog kunna se (tydligt) att det är datorgubbar jag dödar och inte påfallande likt riktiga människor.
Men som kuliss till ett spel skulle jag inte tacka nej

1
Skriv svar