Vi måste prata om luftkonditionering

Vi måste prata om luftkonditionering

Snart är sommaren över oss, och jag vet inte hur ni tänker, men jag vägrar spendera ännu en sommar där T-shirten och kallingarna sitter plaskvåta som ett andra skinn mot huden och svetten rinner. Jag menar, hur många Razermöss och keyboards ska man behöva förstöra innan man inser att det är tid att göra någonting åt det?

Vad har ni för erfarenheter av AC i hemmet, bör man skaffa det, och hjälper det egentligen?

Snabba googlingar på produkter ger inget egentligt svar, vissa älskar det, andra hatar det, och detta gäller så klart specifika produkter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fryser alltid. Har element.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Snart är sommaren över oss, och jag vet inte hur ni tänker, men jag vägrar spendera ännu en sommar där T-shirten och kallingarna sitter plaskvåta som ett andra skinn mot huden och svetten rinner. Jag menar, hur många Razermöss och keyboards ska man behöva förstöra innan man inser att det är tid att göra någonting åt det?

Vad har ni för erfarenheter av AC i hemmet, bör man skaffa det, och hjälper det egentligen?

Snabba googlingar på produkter ger inget egentligt svar, vissa älskar det, andra hatar det, och detta gäller så klart specifika produkter.

Jag bor i Japan och det blir ju väldigt varmt här på somrarna, så som svar på din fråga, ja det hjälper definitivt!

Medlem

Har personligen riktigt svårt för hög värme och skulle gärna ha 18-19C inomhus året runt.

Jag köpte en fristående Electrolux för sisådär 5 papp 2016 till min 45m2 lägenhet (har dessutom bara fönster i ett väderstreck, sydväst, så det är totalt omöjligt att få något bra luftflöde genom lägenheten), och mja... jag kan väl inte påstå att det är det bästa köpet jag någonsin gjort. Det följde inte med något kit för att täta där varmluftsslangen går ut genom fönstret, och kvaliteten överlag är verkligen urusel. Delar av så väl metall som plast sitter löst och rasslar ordentligt när den är igång - löst en del av det med silvertejp, annars är det en välriktad lätt smäll som gäller när den drar igång. Särskilt tyst är den inte även om man lyckas få still de lösa delarna heller.

Har även fått silvertejpa igen glipor där fästet för utblåsslangen sitter i själva ACn, annars läcker det en hel del varmluft i rummet.

Utblåsslangen har därutöver spruckit sönder på mitten 3 gånger under de 6 somrarna jag använt den, så det har jag fått köpa ny via Electrolux (någon skum passform, svårt att hitta kompatibla reservdelar), som tur var fanns det garanti på utbytesslangen jag köpte när den också sprack på liknande sätt som den första.

Gäller också att kunna ställa den så nära fönster/dörr som överhuvudtaget är möjligt, då utblåsslangen inte är särskilt bra isolerad även när man lyckas täta springorna där luft läcker ut, så den värmer upp rummet litegrann oavsett.

Trots allt detta tar den ner temperaturen några välbehövliga grader på sommaren, så då är den värd att använda, åtminstone tills elräkningen kommer.

TL;DR: värt det överlag om du ogillar den "härliga" värmen som sommaren kan föra med sig. Skulle dock rekommendera att försöka hitta recensioner och tester innan inköp, eller kanske än bättre försöka kika på en i butik. Jag inbillade mig att Electrolux var ett hyfsat märke. En dammsugare och en AC i prisklass över medel senare har jag reviderat den åsikten radikalt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent

Har haft AC i lägenhet, men det är lite bökigt, dyrt (inköp + drift) och omständigt. samtidigt som det är skönt att kunna dra temperaturen rejält.

Men luftrenare med kyleffekt och en bra fläkt räcker rätt långt enligt min mening beroende på din situation. En annan fördel med luftrenare är ju även mindre dammpartiklar som dansar runt = mindre städning + renare luft.

Allt beror ju på utgångsläget. Blir det 32 grader nattetid i lägenheten och du endast har fönster ut mot en gata där luften står still – go full AC liksom.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

En "portabel" AC är bland det bästa jag har skaffat, lättare att stå ut med värmen och jag kan leva med lite högre elräkning. Utblåsslangen är väl det enda man ska vara uppmärksam på, det kan lätt bli torr av värmen och börja spricka. Men bara att dra till optimera eller liknande och be om en motsvarande slang. Min gör tur nog bara vindljud ifrån sig så det blir "white noise" att kunna vila till.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag är personligen vintermänniska och gillar vare sig värme eller starkt soliga dagar. Vintertid kan jag utan problem ha 16 grader i lägenheten. Största problemet jag har personligen sommar och vår är att jag har solen på fönstren åtminstone till framåt kvällen. Bor högt upp, så finns inget som skymmer solen någon endaste timme dagtid. Så är det varmt ute och stark sol kan det lätt dra iväg över 30 grader i lägenheten dagtid.

Luftkonditionering överväger jag dock inte, har hittills klarat även ruskigt heta sommaren (var det 2018?) då det i princip inte ens fans ett moln på himmelen på hela juni-augusti. En stor fläkt räcker för mig då jag inte gillar hur luftens kvalitet blir torr och äcklig av AC. På jobbet då jag jobbar till sjöss har man ju alltid luftkonditionerat och jag blir torr som ett russin och får konstant ont i halsen.

Megadelux

Har en rätt stor ac med typ 15år på nacken som still going strong, dock bor jag i sutterängvilla så det är betyyyydligt svalare nere på sommaren. Men ibland får den rulla i kök eller sovrum. Har utgångar till altan både från kök och sovrum, snickrat en stor spånskiva som man sätter i dörrhålet med utblåset för varmluft. Funkar prima när det är som värst och kyler princip hela övervåningen om man låter den tugga på länge nog.

Medlem

Definitivt AC, förvisso portabel då det är mekanisk ventilation i lägenheten jag bor. Hade ju hellre haft fast installation osv, men det är ju som det är när man bor i BRF.

Får helt galet varmt i mitt sovrum redan INNAN sommarn ens kommit i gång halvt. Som värst har det varit över 31 grader. Kommunen envisades med att tvinag tills sig föreningens mark för att bygga infartsparkering vilket medförde att de tog bort alla träd som gav skugga åt väggen. Tack för den.

Kör med en Electrolux well p7 sedan en bunt år och den funkar väldigt bra. Passade på att handla långt innan sommarn så det var bra pris. Man bör fixa något som man kan sätta runt fönstret för att att stoppa varmluft från att komma in. Jag köpte en sådan här, fönster-kit tycker det är löjligt dyra för vad man får. Gör en jäkla skillnad, så det får vara så.

Kör min utan avfuktning för att slippa torra slemhinnor osv,

Medlem

Har ingen AC, det är varmt såpass få dagar så står ut.

Medlem

Jag har en luftvärmepump som jag använder för värme på vinter och kyla på sommaren, helt underbar och sjukt effektiv. Mitsubishis modeller är riktigt bra men det kostar ju lite att installera dessa, min kostade 20000kr med installation.

Finns ju dock betydligt billigare varianter som är hyfsat värdelösa på vintern men som absolut kan agera AC på sommaren, Jula har en för 3700kr.

Det som är jobbigt med fristående är ju att du måste dra ut ett stort rör genom ett fönster eller annan öppning för tilluften och sen måste ju kondensvattnet ha någonstans att ta vägen, allra helst ska ju det också ledas ut från huset.

Medlem
Skrivet av deezel:

Definitivt AC, förvisso portabel då det är mekanisk ventilation i lägenheten jag bor. Hade ju hellre haft fast installation osv, men det är ju som det är när man bor i BRF.

Får helt galet varmt i mitt sovrum redan INNAN sommarn ens kommit i gång halvt. Som värst har det varit över 31 grader. Kommunen envisades med att tvinag tills sig föreningens mark för att bygga infartsparkering vilket medförde att de tog bort alla träd som gav skugga åt väggen. Tack för den.

Kör min utan avfuktning för att slippa torra slemhinnor osv,

Japp, stort problem med väggar i betong och hur de lagrar värme. Har det varit soligt under dagen så har jag det okomfortabelt varmt i lägenheten även om det är svalt på kvällen, för värmen ligger kvar så länge att det inte hunnit svalna förrän framåt gryningen.
När jag flyttar till hösten kommer jag definitivt försöka hitta en lägenhet som inte ligger i solläge. Gärna fönster mot en skuggig innergård.

Medlem

Har kraftig pollenallergi, så större delen av mina somrar spenderas inlåst i badrummet där det händelsevis även råkar vara rätt svalt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Testpilot

Känns som varje sommar har blivit värre och värre. 2018 var helt galet. Har ingen bra lösning på problemet direkt. Försöka vara utomhus mer kanske

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Känns som varje sommar har blivit värre och värre. 2018 var helt galet. Har ingen bra lösning på problemet direkt. Försöka vara utomhus mer kanske

Egentligen inte. 2018 kändes snarare som ett undantag. 2019 var en kall sommar. Både 2020 och 2021 var helt vanliga svenska somrar vad jag kan minnas.

Medlem
Medlem

Jag köpte en maskin för ca 6k förrförra året. Den sänker temperaturen ner till 18c i mitt vardagsrum när det är för varmt ute. Skulle aldrig överleva utan den på sommaren


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

funderat länge på att skaffa en portabel AC. "problemet" är bara att jag inte vet hur fan jag ska göra med röret som blåser ut varmluften.

slanga ut det lite slappt genom balkongdörren och hoppas på det bästa? dra ut det genom sovrumsfönstret och krångla med tätning och grejer? jag hatar dock att krångla över allt annat och vill egentligen bara slanga ut det och låta det vara, men då får man väl bråka med insekter istället. helst vill jag ju dra ut det på balkongen och ha AC'n i vardagsrummet, men tänker ju inte täta igen balkongdörren och inte kunna använda balkongen på hela sommaren.

GÅR det att bara dra ut röret genom dörren och låta det ligga där? jag förstår ju att det inte är optimalt, men orkar inte hålla på och hålla på.

Medlem

Har 2 pelarfläktar som går under natten och drar in kall luft. På dagen sprutar jag vatten på kroppen så att det blåser och kyler ner.

Enda problemet är att man kan vakna upp med 3 insekter i lägenheten som kryper/flyger runt. Har önskat ha air conditioning länge, men har inte orkat och när jag går och tittar så är det slut + värmen ut vet jag inte hur jag ska få till i fönstret. Har funderat på att dra in bredband i kylskåpet och bosätta mig där under sommaren.

Medlem

fönster/dörrkit är superenkla att få upp, låt absolut inte det stoppa er från att skaffa en

Medlem
En liten amatörkurs i AC

Oj, det här blev en mindre novell men då jag har en hel del erfarenhet av just detta så.. nu kör vi.

Min AC är tveklöst det bästa jag någonsin köpt.

Att kunna få ner temperaturen till vad jag vill fast det är 30+ ute är oslagbart. Inga problem med att somna eller med att vakna upp genomblöt.

Det finns en del att tänka på:

Skippa alla fjantgrejer för nån tusenlapp och framförallt allt trams med vattenpåfyllning eller isblock osv de kyler inte nog, det är bara skräp.

Du vill ha en riktig luftkonditionering med en riktig kompressor och så många "BTU" i effekt som du har råd med.
Köp inte för litet/klent, då får du bara köpa en ny igen. Inse också att ingen portabel AC kyler en hel lägenhet (om du nu inte bor i en liten etta) eller en hel villa, för det krävs helt andra lösningar med fast installation. Men du kan kyla ner ett utvalt rum även i en villa.

Köp en AC som har minst en slang ut, det är absolut minimum. Det bästa är om det finns både en inslang och en utslang, eller ännu hellre en liten "låda" som du hänger på utsidan som är kopplad till ACn inne i huset/lägenheten.

Anledningen till att du vill ha slangar är att de maskiner som bara står mitt i ett rum utan slangar in/ut faktiskt värmer upp rummet. Det är ganska enkelt egentligen, värmen från ACn måste ta vägen någonstans och om du inte leder ut den så värmer du bara upp allt fast du har en ström av kall luft ur maskinen samtidigt.

Anledningen till att du vill ha två slangar, både in och ut eller "lådan" är att om du bara har en utluftsslang så måste din maskin ta luft ur rummet som den står i för att kyla ner det, vilket skapar ett undertryck som drar in varm luft utifrån genom ventiler osv. Du får kallt i ett rum, men du kommer att värma upp resten ännu mer med luften utifrån.

Det måste vara tätt utåt. Måste! Det fungerar inte att hänga ut slangen genom ett öppet fönster eller balkong/altandörren. Jordens atmosfär vinner över din lilla AC 10 gånger av 10. Jag får typ hjärnblödning när jag ser butiker med AC ha öppen dörr "för att det är så varmt". - Det är för att du släpper in värmen själv!!

Det finns färdiga tätande fönsterkitt att köpa om du inte orkar greja med att göra en egen insats till t.ex. ett vädringsfönster (vilket är vad jag har gjort, det blev riktigt bra och var nästan gratis).

Var medveten om att en fungerande kompressorkyld luftkonditionering är högljudd, riktigt högljudd. Du kan sannolikt inte sova med den igång i ditt sovrum. Men du kan få ner temperaturen så att det är 19 grader (eller vad du nu vill ha) när det är dags att gå och lägga sig.

Håll koll på kondensvattnet, det är lite olika hur olika ACn har löst det.

Se till att ha råd med en brutalt höjd elräkning. Men var lite smart också, du behöver inte köra den dygnet runt, nån timme om dagen/innan läggdags är antagligen tillräckligt om du är smart och inte släpper in värme genom öppna fönster och dörrar. Fundera också på markiser osv, solstrålar värmer mer än man tror.

Medlem

Efter att ha använt ”portabel” AC i lägenhet och sen installerat en billig luftvärmepump i en 2,5ggr större villa, så inser man hur ineffektiv den ”portabla” varianten är.
Ska tilläggas att den ”portabla” hade möjlighet att blåsa in kalluft genom slang och stå placerad på balkongen så den hade alla förutsättningar för att fungera optimalt för att kyla.
Det finns tyvärr inget alternativ till en klassisk ”split”-variant. Jag har sett att det har funnits möjlighet att köpa amerikansk variant som man sätter i fönstret. Det är nog det bästa alternativet.

Tack för alla svar, många saker att ta med i beräkningen. Håller på och kollar runt för fullt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av henkka:

Anledningen till att du vill ha två slangar, både in och ut eller "lådan" är att om du bara har en utluftsslang så måste din maskin ta luft ur rummet som den står i för att kyla ner det, vilket skapar ett undertryck som drar in varm luft utifrån genom ventiler osv. Du får kallt i ett rum, men du kommer att värma upp resten ännu mer med luften utifrån.

Det måste vara tätt utåt. Måste! Det fungerar inte att hänga ut slangen genom ett öppet fönster eller balkong/altandörren. Jordens atmosfär vinner över din lilla AC 10 gånger av 10. Jag får typ hjärnblödning när jag ser butiker med AC ha öppen dörr "för att det är så varmt". - Det är för att du släpper in värmen själv!!

Det finns färdiga tätande fönsterkitt att köpa om du inte orkar greja med att göra en egen insats till t.ex. ett vädringsfönster (vilket är vad jag har gjort, det blev riktigt bra och var nästan gratis).

Det där lät lite motsägelsefullt. Att du kommer värma upp med luften utifrån men att det samtidigt "måste" vara tätt.

Fysikens lagar är ju det de är, och om du inte lyckas få till din bostad/lokal hermetiskt tät (vilket är... osannolikt - då lär du dessutom närma dig ett vakuum beroende på hur stark utblåsluftpumpen är i ACn, och du lär få lite svårt att andas efter ett tag då du inte har någon syretillförsel) så lär du dra in varmluft utifrån oavsett hur mycket du tätar vid rörgenomföringen.

Jag har personligen löst det genom att förlänga utblåsslangen så utloppet är längre bort från fönstret där slangen dras igenom, då jag har svårt att täta själva fönstret i sig, och huset är såpass nybyggt (m.a.o. "energieffektivt" med täta väggar och fönster samt kalibrerad FX-ventilation) att det blir ett galet undertryck om jag försöker. Har testat med en tunn spånskiva som jag drog röret genom ett tätt hål och ledde ut, och sedan sattes skivan fast med silvertejp mot fönsterramen - skivan blåstes bokstavligen talat in i rummet när jag startade AC:n, trots att den var silvertejpad på samtliga kanter runtom fönstret. (150x60cm fönster)

När varmluften från ACn (som ligger ganska många grader över så väl ambient utetemp som innetemp, även en riktigt varm dag) leds längre bort från fönstret/ventiler, där ny luft kommer in inomhus, blir det ju en mindre delta T (temperaturskillnad) på den luften som dras in, och mindre kylning av luften som måste göras för att få ner temperaturen på inomhusluften.

Däremot ja, släpper man bara ut slangen en liten bit från fönstret/dörren och inte tätar alls så sjunker effektiviteten avsevärt, mycket av varmluften dras då sannolikt in igen. Har kikat lite på alternativ med två enheter, men det är svårt att hitta något som passar i en lägenhet, och dessutom få installation av en godkänd av BRF.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Lyckades få tag på en portabel AC under helvetessommaren 2018. Dyr var den, och rekommenderad för max 15 kvm (jag bodde då på 100 kvm).

Ställde den i sovrummet med stängd dörr, utblås genom fönstret och tätade efter bästa förmåga för att varmluften inte skulle kunna komma in igen.

Temperaturmässigt hände inte alltför mycket, fick ned temperaturen 2-3 grader. Men avfuktningen av rummet vad underbar. Medan resten av lägenheten kändes som en klibbig bastu var det torrt och behagligt i rummet med ACn.

Så var det ett bra köp? Njae, kanske inte till det överpris som jag fick betala. Men nog var den ganska trevlig att ha, ändå.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Japp, stort problem med väggar i betong och hur de lagrar värme. Har det varit soligt under dagen så har jag det okomfortabelt varmt i lägenheten även om det är svalt på kvällen, för värmen ligger kvar så länge att det inte hunnit svalna förrän framåt gryningen.
När jag flyttar till hösten kommer jag definitivt försöka hitta en lägenhet som inte ligger i solläge. Gärna fönster mot en skuggig innergård.

Jo, jag bor ju dessutom längst upp och sovrummet får sol på två väggar direkt på morgonen. Svenska kåkar är ju traditionellt byggda för att behålla värmen. Men klarade mig bra så länge träden var där. Det brukar väl vara så att de tar upp en 2-3 grader värme, och KAN klara mig om det är runt 28 med en fläkt, men fick ge upp då jag inte kunde sova

Redan nu är det uppåt 22 grader i det rummet.

Medlem

Har stora fönster mot söder så som slaktar en i vårt hus. Dock tänkt lösa det med skugga, annars sitter man nere i källaren som kyls ner av marken så där är det alltid svalt å gött
Ovanvåningen kan man nästan steka ägg på men där är har reflekterande rullgardiner, nu har vi dock bytt fönster så fårse hur de blir (har tappat ett som vätter söder så blir intressant att se hur vi löser det).

Utöver det så har vi en AC men den håller ok temp.

Medlem

Kommer aldrig vara utan en AC igen.

Bör dock beakta ett par saker:

* En LUFTKYLARE är _INTE_ en AC. En lyftkylare opererar genom att du lägger is i vattnet under den och den blåser fläkten över isvattnet som då blir minimalt kallare. Snudd på en fakeprodukt och de flesta som köper dem blir besvikna i tron på att de köpt nåt bättre. Undvik denna dynga! Massor med folk kommer hylla denna usla produkt och påstå det ena och det andra. De vet inte bättre. De har helt enkelt fel.

* En AC har värmeutlopp. Punkt. Inga AC kan köras utan att du tar bort värme. Således behöver du ha ett öppet fönster där slangen sticks ut. Bor man på första våningen i stan kanske det inte är ett lyckat alternativ. Det går givetvis göra installation med utblås genom väggen men återigen, bor man i lägenhet i stan kanske det inte är så lyckat att borra upp ett 15cm brett hål i väggen ut på gatan...

* När det blir RIKTIGT VARMT, 28-30 grader, så tömmer jag drygt 2 hinkar vatten per natt. Kan man ha en slang som går till ett avlopp är det jackpot. Har man inte det bör man säkra upp med en hink i en balja för det är inte helt kul att vakna och golvet flyter.

* Det finns modeller som har vattentank som slår av när de blir fulla. Haft sån med och det var fantastiskt praktiskt förstås. Dock inte så kul att vakna av värmeslag för att AC'n är full. Idag säljs nästan bara såna utan tank. De flesta AC rymmer lite vatten som maskinen ska klara av att dunsta bort och greja om det är normalvarmt. Har hittills aldrig stött på en maskin som klarat detta när det blir lite varmare. Ha alltid en slang kopplad.

* Generellt behöver du pröjsa mellan 3000-4000 för en normal portabel modell. Det finns billigare och det finns dyrare men 3-4k är en normal. Kom bara ihåg att det är en investering och du har den nåsta år och året efter det... Ingen engångskostnad per år således.

* Som andra påtalat, avfuktningen är minst lika effektiv som temp-sänkningen. När man ligger där i värmen och snurrar så är det "klibbigt" när det är varmt. Det är fukten. När den försvinner kan man sova rätt bra även om man har det varmt.

* Att sänka ner ett vanligt sovrum med stängd dörr till 20 grader är inga problem.

* JA de låter. Mycket. Många väljer bort dem för att de väsnas men min fråga brukar alltid vara om de hellre inte väljer att sova med öronproppar och kan somna än att de ligger vakna och blir ångkokta...

Mvh
Säljer AC på företaget där jag jobbar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Gnällkuk

Skulle rekommendera att spana in den matiga tråden om portabel AC hos Swec.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag köpte en Electrolux portabel AC och är sjukt nöjd. Utan den har jag 27-28 grader i min lägenhet under stora delar av juli och augusti, vilket gör det helt omöjligt att få något gjort. Med den får jag ~22 grader avfuktad luft. Ja, den väsnas och drar ström, men för mig är det absolut värt det.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

12
Skriv svar