Medlem
Outer Wilds

Hårda värden
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix X470-F Gaming | Ryzen 7 2700X | 16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Asus TUF RTX 3060Ti OC | Corsair RM750X | PG279Q

Mjuka värden
Speltid: 20 timmar| Vertikal styrning: Inverterad, som sig bör

Rekommenderad bakgrundsmusik under läsning av recensionen
Travelers – Andrew Prahlow, på repeat

Nog om det

- Vilka är dina favoritspel du spelat de senaste fem åren?
- Divinity Original Sin 2, Red Dead Redemption 2, Persona 5 Royal, Outer Wilds.
- Outer Wilds har jag inte hört talas om. Vad går det ut på?
- Det tänker jag inte berätta.
- Vadå inte berätta?
- Du får spela och se själv.
- Vadå se själv, berätta nu!
- Nej, det är en del av upplevelsen.
- Tönt.

Jag minns i riktigt hur det gick till. Kanske snubblade jag över det på egen hand, kanske läste jag om det på något forum, kanske blev jag tipsad av en vän. Det är inte speciellt intressant. Det som är intressant är att jag blev explicit informerad om att inte läsa på något om spelet på förhand. Inte läsa någon information, inte kolla någon trailer, inte prata med någon om det. Gå in helt blind, utan kunskap, utan förutfattade meningar.

Frog Fractions är en ulv I fårakläder. Förklätt som ett basalt edutaintment-spel iklär vi oss rollen som grodan Hop vars äventyr sträcker sig långt utanför den aritmetiska boxen. Det var cirka tio år sedan det begav sig, jag tänker fortfarande på det då och då.

Grodan Hop har en speciell förkärlek för bråk

Nästan alla former av kulturyttringar gör sig bäst första gången man upplever dem. Att utsätta sig själv för samma verk upprepade gånger kan absolut ge nya insikter och större djup, men sällan infinner sig den där unika känslan av eufori på samma sätt som den kan göra första gången.

Det finns en speciell kategori verk som lever mer på detta faktum än andra, där själva upplevelsen är så bräckligt skapad av betraktarens okunskap att upprepning ter sig nästan meningslös. I spelens värld sker detta i lite olika former. Det kan vara oväntade vinklingar eller blandningar av genrer. Det kan vara ett spels uppbyggnad som ett slags mentalt metroidvania där karaktärsutvecklingen sker hos spelaren, inte hos karaktären.

För några år sedan såg jag den fenomenala anime-filmen Kimi no Na wa (Your Name). Jag hade aldrig sett japanskt animerat och detta blev dörröppnaren till denna skattkammare av kultur. Jag tog mig an anime-serier utifrån anime-bibeln My Anime List’s topplista. FullMetal Alchemist: Brotherhood, Attack on Titan, Hunter x Hunter. Och så när jag kom fram till fjärde plats så hände det igen. Den första användarrecensionen markerade tydligt: gå in helt blind, utan kunskap, utan förutfattade meningar. Steins;Gate är ett mästerverk. Det var cirka fem år sedan det begav sig. Jag tänker fortfarande på det då och då.

”Bananer, bananer” – Sven Jerring

Ofrånkomligen är en stor del av den kultur man tar del av medelmåttlig. Det faller på sin egen orimlighet att mer än ett fåtal verk når den verkshöjd som gör att man skakas ur sina invanda hjulspår för en stund. Men ibland så gömmer sig den där fenomenala tilldragelsen i en i övrigt medelmåttlig kostym. Upplevelsen kan vara chockartad. Man var ju inte beredd.

Bill Skardsgård är ett av våra svenska moderna stjärnskott i Hollywood. För några år sedan medverkade han i den i stort sett förglömliga serien Castle Rock, baserad på en fiktiv stad i Stephen Kings litterära universum. Det är bara den lilla detaljen att avsnitt 7 är det bästa avsnittet av en Tv-serie jag någonsin har sett. Det kom helt oväntat, jag var helt tagen efteråt. Febrilt gick jag in på diverse diskussionsforum och insåg snabbt att det var många fler än jag som precis upplevt samma sak. Det var en vacker tillfällig outtalad gemenskap. Det var cirka fyra år sedan det begav sig. Jag tänker fortfarande på det då och då.

Bill Skardsgård, är Det

Hur recenserar man egentligen ett spel som man inte vill berätta något om. Kanske skriver man om helt slumpmässiga saker, kanske är man oerhört vag, kanske pratar man om liknande upplevelser. Vad vet jag. Jag vet bara en sak, och det är att jag är avundsjuk på dig som ännu inte upplevt Outer Wilds.

Så ta tillfället i akt. Läs ingen information, kolla inte någon trailer, prata inte med någon om det. Gå in helt blind, utan kunskap, utan förutfattade meningar. Läs inga guider. När du är klar beger du dig ut på diskussionsforumen och blir en del av gemenskapen. Grillar en mental marshmallows och reflekterar över din upplevelse. Kanske är det något du kommer tänka på då och då.

Jag kommer tänka på dig då och då

Outer Wilds
5
Mästerligt
+
Du får spela och se själv, det är en del av upplevelsen
-
Tönt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Intriguing...

Medlem

"Tönt" =(

Har inte sett Steins;Gate ännu, varit på min lista väldigt länge.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Chefredaktör

Well, you got my attention...

Medlem

En av de bästa recensionerna av Outer Wilds jag läst. Tänk att fortfarande få ha denna spelupplevelse framför sig, jag sörjer.

Medlem

Det är så här jag har tänkt mig att spela Starfield mer eller mindre. Kanske se nån trailer inför släppet men inte analysera sönder spelet innan man har spelat det. Inga förutfattade antaganden om spelet baserat på en massa tyckande och tänkande från internet kollektivet.

Visst tar man en risk med ca 500-1000 kr men det är en risk jag är villig att ta, man har "slösat" mer pengar än så på dåliga fyllor, vilket man slutat med nu så då kan man ha det till spel budgeten istället. Eller när man glömde bort att man förbeställt Diablo 3 från CDON och får panik inför släppet och förbokar från Webhallen (tre kopior, en till frugan, en till kusinen och en till mig själv).

Hmm det påminner mig, nån som vill köpa en Diablo 3 CE för massa pengar, oöppnad? (måste kolla så dom är kvar nånstans).


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Har försökt komma igång med Outer wilds men har svårt med spel som är för öppna, jag vill gärna ha lite guidning på vägen. Tror säkert att jag skulle gilla det om spelet höll en i handen lite mer

Steinsgate däremot är ett grymt spel som man spelade på sin PSP vita när det begav sig, inte ett öga torrt.

1
Skriv svar