Spelgraderaren Wata stäms för bland annat marknadsmanipulation

Robot
Spelgraderaren Wata stäms för bland annat marknadsmanipulation

Och även falsk marknadsföring.

#Wata


Medlem

Alla marknader manipuleras 😔


signatur

IDKFA

Medlem

Retrospelsmarknaden har fulmanipulerats för länge nu. När man som jag samlar så hänger man mycket på Tradera och olika forum och man ser hur vissa namn återkommer gång på gång och man ser hur butiker och skrupelfria investerare köper upp spel i bulk och trissar upp priserna.

För 20-25 år sedan så var det bara dom mest kända klassikerna till Nintendo som var övervärderade och då på grund av nostalgisuget från fantaster. Numera är det så gott som allt till dom kändare märkena som övervärderas av ovan nämnda pack..

Har själv slutat köpa på mig mera retrospel och maskiner av den anledningen. Min samling är stor nog och sedan finns alltid Mister FPGA som gör ett suveränt jobb.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Vilken tur att det finns emulatorer! Annars skulle väl ingen vanlig människa kunna spela gamla spel till slut.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Alla marknader manipuleras 😔

Väldigt få har manipulerats så öppet, korruptionen är total dessutom i detta fall. Äger både en värdering och en auktionssite, där de övervärderar grejor för att skapa en marknad där ägarna under flera år köpt på sig stora samlingar för att sedan sälja av när hype:n är som värst. Dom får dessutom enligt deras egna regler inte värdera och sedan sälja, men det har föregått både på Ebay och under auktioner.

Här är en video som förklarar det hela i stort.

https://www.youtube.com/watch?v=rvLFEh7V18A

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Har själv slutat köpa på mig mera retrospel och maskiner av den anledningen.

Sålde av hela min samling och har nu två stycken datorer istället, ena med Hyperspin och andra Launchbox.

Medlem

De har även inte fullföljt deras lovade datum på bedömning och retur och enligt rykten prioriterar vänner och familjer för att få ut deras spel på marknaden snabbare än betalande kunderna. Utöver allt som skrivits så är väl hela grading grejen en skum bransch från början där de olika firmorna inte ger samma bedömning och ofta inte kan motivera de betyg dem ger vissa produkter heller.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Retrospelsmarknaden har fulmanipulerats för länge nu. När man som jag samlar så hänger man mycket på Tradera och olika forum och man ser hur vissa namn återkommer gång på gång och man ser hur butiker och skrupelfria investerare köper upp spel i bulk och trissar upp priserna.

För 20-25 år sedan så var det bara dom mest kända klassikerna till Nintendo som var övervärderade och då på grund av nostalgisuget från fantaster. Numera är det så gott som allt till dom kändare märkena som övervärderas av ovan nämnda pack..

Har själv slutat köpa på mig mera retrospel och maskiner av den anledningen. Min samling är stor nog och sedan finns alltid Mister FPGA som gör ett suveränt jobb.

Då måste jag av ren nyfikenhet fråga om du har några värdefulla objekt i din samling Jag samlar inte själv men tycker det är kul att folk bemödar sig med att samla på sig och vårda dessa reliker.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Då måste jag av ren nyfikenhet fråga om du har några värdefulla objekt i din samling Jag samlar inte själv men tycker det är kul att folk bemödar sig med att samla på sig och vårda dessa reliker.

Neo Geo samlingen innehåller några dyrgripar (King of Fighters 94-2002 i AES versioner) Real Bout Fatal Fury Special, Europeiska versionerna av Last Resort och Mutation Nation kostar en hel del.

En del värdefulla arkadkretskort, Mortal Kombat, Bubble Bobble, Mars Matrix, Alien vs Predator, Turtles osv.

Zeldaspelen till Philips CD-i är dyra. Min Nintendo M82 är ganska värdefull.

Rollspelen till Nintendo och Sega kostar en del. Min nästan kompletta Vectrexsamling skulle nog inbringa några kronor.

Har någonstans mellan 50 och 60 maskiner och lika mycket arkadspel. Så det har blivit en del innan priserna skenade.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tycker man kan se när ett pris är orimligt. Alltså visst man kan tycka att betala 1500 för ett NES spel kan vara orimligt men folk samlar på vad som helst och betalar ju för att få det. Men när spel hamnar i miljon klassen så borde ju varningssignaler ljuda i huvudet på människan som köper det. Har själv några spel i 1000-laps klassen. Men jag samlar inte. Utan bara hamnat i hyllan vid nån tidpunkt.

Samlade innan men efter en kortare tid så sålde jag det mesta och det räckte till ny bil.... Visst att priser stiger men det är väl efterfrågan och särskilt att fler spel börjar gå sönder. Många är ju 30 år minst nu

Medlem

Själv har jag ett par gamla compaqhögtalare som jag samlat på, men som jag troligen måste betala för att bli av med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Neo Geo samlingen innehåller några dyrgripar (King of Fighters 94-2002 i AES versioner) Real Bout Fatal Fury Special, Europeiska versionerna av Last Resort och Mutation Nation kostar en hel del.

En del värdefulla arkadkretskort, Mortal Kombat, Bubble Bobble, Mars Matrix, Alien vs Predator, Turtles osv.

Zeldaspelen till Philips CD-i är dyra. Min Nintendo M82 är ganska värdefull.

Rollspelen till Nintendo och Sega kostar en del. Min nästan kompletta Vectrexsamling skulle nog inbringa några kronor.

Har någonstans mellan 50 och 60 maskiner och lika mycket arkadspel. Så det har blivit en del innan priserna skenade.

Fränt! Tänkt att få igång ett kabinett någon gång och faktiskt använda dig av kretskorten eller du kanske redan har ett? Jag blev faktiskt bara rätt nyligen påläst om KoF-serien. Det har liksom varit bara på arkader man råkat se namnet skymta förbi eller i japanska gamingsamanhang. Men den är ju riktigt stor bland hardcore arkadspelare.

Men imponerande samling och hoppas retroguden står dig bi.

Kanske framöver värt att skapa dig en tråd och visa samlingen mer detaljerat med bilder och info?


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jag har en vintage iPhone 4s, och tar nu bud. Jag har lagt stor möda på att få till det där naturliga slitaget som annars kommer av flera års användning, till och med batteriet är autentiskt försvagat så att det ska efterlikna ett genuint begagnad exemplar. Budgivningen startar på endast 1,3 miljoner, för att få igång lite cirkulation.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Fränt! Tänkt att få igång ett kabinett någon gång och faktiskt använda dig av kretskorten eller du kanske redan har ett?

Kanske framöver värt att skapa dig en tråd och visa samlingen mer detaljerat med bilder och info?

Inget kabinett tyvärr, har aldrig haft plats. Spelar med supergun kopplat till crt-tv. Det kanske jag börjar kolla efter på allvar när jag flyttat från min nuvarande plats.

Samma sak med bilder och tråd, när man väl flyttat och ändå måste packa upp allt så kan man passa på att fota och dokumentera.

Tack för dom snälla orden.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

1
Skriv svar