Tänk vilken lycka att vara vis!

Avstängd
Tänk vilken lycka att vara vis!

När jag för en stund sedan tog fram min bibel för att läsa ett stycke, bläddrade jag bara på måfå och hamnade i Ordspråksboken. Där brukar jag alltid kunna hitta något bra ordspråk eller annat tänkvärt, och så även denna gång. Jag hamnade i kapitel 26 och där formades en idé: Varför inte börja ta en vers i taget, med vist innehåll, och kommentera den? Alla gillar vi ordspråk och visdomsord, och alla vill vi väl bli visa. (Alla verser är tagna från Levande Bibeln, om inte annat anges.)

Låt mig då börja med en vers här:

"Den som avslöjas som lögnare inför sin medmänniska och då säger: 'Jag skämtade bara!' är som en galning som leker med dödliga vapen."
Ordspråksboken 26:18-19

Nog känner vi väl alla igen detta? Människan har ganska lätt för att ljuga, och skammen som uppstår när en lögn avslöjas vill man gärna skyla sig, och då är det ganska nära till hands att säga att man skojade. Men enligt Ordspråksbokens författare (i det här fallet troligen Salomo) är detta inte bara dåraktigt, utan till och med farligt! Varför det?

När man ljuger för någon och undanhåller sanningen, särskilt när det gäller en vän, blir denne lätt sårad bara över det faktum att man ljög, för att inte tala om hur sårad personen kan bli över det man ljög om. Och borde det inte bli ännu mer sårande när man vägrar att erkänna för den berörde och sig själv att det man gjorde faktiskt var fel, och dessutom har mage att maskera det som ett skämt, något som är tänkt ska vara roligt?

"Att ljuga om någon är lika skadligt som att slå honom med en yxa, såra honom med ett svärd eller skjuta honom med en vass pil." Ords. 25:18

Här är ett intressant stycke från Jakobs brev:

"Om någon kan behärska sin tunga, så visar det att han har fullständig kontroll över sig själv på alla andra områden. Vi kan få en häst att vända och gå dit vi vill genom ett litet betsel i hans mun. Och ett litet roder kan styra fartyget precis dit styrmannen önskar, även om vindarna är starka.

Tungan är inte stor, men tänk vilken fruktansvärd skada den kan åstadkomma! En stor skog kan bli övertänd av en enda lite gnista. Och tungan är en eldslåga. Den är fylld av ondska och den förgiftar varje del av kroppen. Tungan tänds av helvetet självt och kan förvandla våra liv till en flammande eld som vållar förstörelse och olycka.

Människor har tämjt, eller kan tämja, alla slags däggdjur och fåglar, ormar och fiskar. Men ingen människa kan tämja tungan. Den är alltid beredd att sprida sitt dödliga gift."
Jakobs brev 3:2-8

Det är en väldigt passande beskrivning, att människan kan tämja alla djur, men att ingen kan tämja tungan.

Är du beredd att följa med mig på en färd genom Ordspråksboken, i jakt efter vishet?

#blogg

Medlem
Tänk vilken lycka att vara vis!

Nja, jag söker inte efter vishet i sagoböcker.

Men lycka till.

Avstängd

Intressant, Mikael, med tanke på att väldigt många sagor som har skrivits har gjorts det med tanken att undervisa barn om vad som är riktigt. Sensmoral, brukar det kallas.

Det här rör sig dock inte om någon sagobok, och det är just i ord som vi finner vishet. Bibeln är ord från Gud, som väl torde vara den visaste.

Tack.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det här rör sig dock inte om någon sagobok...

Är Bibeln inte en sagobok?

Bibeln handlar om talande ormar, torn som byggs upp till himlen, regn som översvämmar hela Jorden, båtar som kan innehålla miljontals djur, etc etc...

För mig låter det som sagor.

Avstängd

Vad är en saga?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad är en saga?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saga_(fantasi)

Medlem

Visst finns det visa ord i bibeln men varför förstörde du en ganska intressant artikel till skitsnack genom att föra in kristendomen som enda religionen.

Just för att tungan kan diktera över liv och död tycker jag att man borde vara extra försiktig hur man uttrycker sig. Det har vetenskapligen upptäckts att bibeln var skriven av en rad olika människor. Jag vet inte huruvida du resonerar kring detta men i min mening är bibeln inte en gåva från vår gud, speciellt inte när det över världen finns så många religioner som presenterar sin som "den rätta".

Avstängd

Visst, Mikael, men Bibeln gör anspråk på att vara sann och av gudomligt ursprung, och det finns flera anledningar att tro det. Jag känner dock att det här inte är rätt forum och rätt tid, och vi har redan talat om detta tidigare. Jag vet redan var du står och du behöver inte demonstrera din åsikt varenda gång Bibeln kommer på tal.

Det är ingen hemlighet att Bibeln är skriven av en rad olika människor. Det hade varit väldigt oroväckande ifall bara en person hade skrivit den, då detta hade motbevisat hela Bibeln på flera plan. Dels består den av flera olika böcker med olika författare som är skrivna under en period på några tusen år. Dels är böckerna skrivna på olika sätt. Om en person hade skrivit Bibeln försökte den personen uppenbarligen hemlighålla det faktumet, vilket i sig är illa.

Att flera säger sig ha sanningen betyder alltså att just Bibeln inte kan vara sann? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.

Jag försöker inte föra fram Bibeln som det enda sammanhang där vishet existerar, men som raden på min header säger: Timor dei initium sapientiae. På ren svenska: Gudsfruktan är vishetens början.

1
Skriv svar