Diskussion om allmänt folkvett (och bristen på det)

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag har aldrig träffat någon som gjort det. Kan inte vara så vanligt.

Det är otroligt vanligt bland ungdomar idag. Det är ju något som kommit med invandrarslang, nu har våra svenska ungdomar tagit det till sig och använder det. Jag hör det i stort sett varje dag.

signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Ponny
Skrivet av Workout51:

Sanna mina ord/giffar!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Workout51:

Den kan definitivt gå för långt som allt och jag är själv agnostiker. Nu verkar det som du tror att jag förespråkade just religion, det jag förespråkar är att vi behöver en moraliserande kraft vad det nu än må vara. Många ungdomar och barn behöver något större än deras föräldrar som vägleder dem. I diktatoriska stater lägger sig staten i mer i hur folk ska bete sig men i västerländska demokratier, på gott och ont, ska vi ha frihet. Frihet under ansvar kräver enormt mycket av individen och verkligheten är att många inte klarar av det tyvärr, och vi börjar se resultatet av vårat sekulariserade samhälle där normer, värderingar och principer inte automatiskt ärvs ned.

Varför tar du bara upp det dåliga med religion? Det finns uppenbara positiva krafter som jag tog upp och det praktiserades över hela världen av en anledning: det höll folk i schack och var sättet folk blev uppfostrade på. Sedan var det också ett sätt att ta kontroll och jag har minst lika mycket kritik mot religion som det positiva. Men att folk avskriver religionens positiva effekt är helt befängt.

Buddhismen är väl den som ligger närmast mig om hjärtat. Jag tycker det är en religion som inte är lika invasiv och verkligen har ett spirituellt och välmenande budskap. Ett sätt att hantera livet och dess svårigheter utan för mycket pekpinnar.

Tycker du att religion enbart är dåligt? Tycker du det är dåligt att ha moral och etiska reflektioner varje söndag om du tänker dig att det inte var en religion som utförde det? Vad kan vi ersätta det med istället tycker du?

Det är inte religion jag är emot utan kontroll av folkets tankar och uppförande, idén om att vi ska samlas kring en moral. Det har inte gått så bra historiskt varken när kyrkan eller politiska idéer har försökt tvinga folk att tänka på ”rätt” sätt. För det är faktiskt det du föreslår.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det är inte religion jag är emot utan kontroll av folkets tankar och uppförande, idén om att vi ska samlas kring en moral. Det har inte gått så bra historiskt varken när kyrkan eller politiska idéer har försökt tvinga folk att tänka på ”rätt” sätt. För det är faktiskt det du föreslår.

Vi har redan en viss moral och etik i Sverige som påtvingas med lagboken som stöd, vad menar du? Regeringen föreslår "Vandel" som baseras om man lever på ett hederlig levnadssätt

Du får det att låta som någon galen sekt som hjärntvättar folk helt och hållet. Miljarder människor idag är religiösa och vad jag vet får de tänka fritt men det finns moralisk vägledning och diskussion, plus att vi har religionsfrihet.

I din värld då kan vi ju kasta bort alla personer, institutioner, regeringar eller religioner som förespråkar någon moralisk inriktning överhuvudtaget. För allt är enligt dig en slags kontroll av folkets tankar och uppförande.

Det här är för mig symboliserar senindividualismens topp, like kapitalismens senkapitalism. Individer har blivit så pass färgade av individualismen att några som helst försök till gemenskap & grupptillhörighet förkastas. Frihet och oberoende har blivit den absolut största dygden och gruppen kan ej längre utkräva något enligt individualisten. Jag tror det är därför Sverige är ett av det mest ensamma länderna i världen eftersom vi inte längre kan gå åt samma håll. "Är svensken människa?" av Lars Trädgårdh kan rekommenderas för den som är intresserad av denna typ av analys.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är otroligt vanligt bland ungdomar idag. Det är ju något som kommit med invandrarslang, nu har våra svenska ungdomar tagit det till sig och använder det. Jag hör det i stort sett varje dag.

Jag brukar hålla mig undan så gått det går från "folk" men händer då o då att det kommer personer o frågar "bror, har du cigg/eld?"

Jag brukar svara "nej du är inte min bror och jag röker inte"

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Jag brukar hålla mig undan så gått det går från "folk" men händer då o då att det kommer personer o frågar "bror, har du cigg/eld?"

Hahah exakt. Bra

signatur

1# FZ Troll

Skrivet av Workout51:

Vi har redan en viss moral och etik i Sverige som påtvingas med lagboken som stöd, vad menar du? Regeringen föreslår "Vandel" som baseras om man lever på ett hederlig levnadssätt

Du får det att låta som någon galen sekt som hjärntvättar folk helt och hållet. Miljarder människor idag är religiösa och vad jag vet får de tänka fritt men det finns moralisk vägledning och diskussion, plus att vi har religionsfrihet.

I din värld då kan vi ju kasta bort alla personer, institutioner, regeringar eller religioner som förespråkar någon moralisk inriktning överhuvudtaget. För allt är enligt dig en slags kontroll av folkets tankar och uppförande.

Det här är för mig symboliserar senindividualismens topp, like kapitalismens senkapitalism. Individer har blivit så pass färgade av individualismen att några som helst försök till gemenskap & grupptillhörighet förkastas. Frihet och oberoende har blivit den absolut största dygden och gruppen kan ej längre utkräva något enligt individualisten. Jag tror det är därför Sverige är ett av det mest ensamma länderna i världen eftersom vi inte längre kan gå åt samma håll. "Är svensken människa?" av Lars Trädgårdh kan rekommenderas för den som är intresserad av denna typ av analys.

Fint skrivet, tack för boktipset!

Skrivet av Majinbuu:

Äh, vet inte om uttrycket "bror" hit eller dit är så mycket att gå igång på? Det är ju inget illa menat, nästan lite sött på sätt och vis 🤷 Tycker vi ska främja manlig vänskapsanda 😅😂

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fint skrivet, tack för boktipset!
Äh, vet inte om uttrycket "bror" hit eller dit är så mycket att gå igång på? Det är ju inget illa menat, nästan lite sött på sätt och vis 🤷 Tycker vi ska främja manlig vänskapsanda 😅😂

Jag tycker inte det är det minsta "sött" att någon för mig helt främmande jeppe kommer fram o hävdar att han är min bror

Skrivet av Majinbuu:

Jag tycker inte det är det minsta "sött" att någon för mig helt främmande jeppe kommer fram o hävdar att han är min bror

Nu är det ju inte det som händer. Du tolkar uttrycket wayyyy too bokstavligt!

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Walla bror, ge mig en cigg, jalla jalla.

Geeks Gaming
Skrivet av Majinbuu:

Uttrycket ”bror” ska du nog tolka som en invit till vänlighet och kamratskap mer än att tolka det så bokstavligt

Kan tänka mig att det är liknande engelskans ”bro/brah” eller ”my man”.
Det sistnämnda är ju inte att någon kallar dig ”min man”

Skrivet av NordhNet:

Uttrycket ”bror” ska du nog tolka som en invit till vänlighet och kamratskap mer än att tolka det så bokstavligt

Jag har ju hört tjejer också som kallar varandra "bror", vilket stämmer väl in med att inte ta det så bokstavligt. Eller så vet de något jag inte vet. 😅

Medlem

Bror har jag inget emot. Förutom att det kan vara lite pinsamt ibland. Men på det stora hela rätt mysigt. Det betyder väl bara "kompis"...

Något jag har svårare för är främlingars dömande blickar. Bodde utomlands ett tag och det första jag märkte när jag kom tillbaka till Sverige är att MÅNGA oavsett kön, ålder eller etnicitet har för vana att titta snett eller stirra surt på varandra. Dåliga vibes rent generellt. Kanske nån jante grej Typ.. här står jag och väntar på bussen och tittar surt på dom som går förbi... jaja...

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Verkar nog mycket bero på varifrån man kommer, i min krets säger men inte "bror" iaf

Backloggens befriare
Skrivet av Majinbuu:

Verkar nog mycket bero på varifrån man kommer, i min krets säger men inte "bror" iaf

Sjukt att det finns andra kretsar än just din, med andra beteenden. Lika bra att avliva hela bunten.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Workout51:

Överdriv inte, du får det att låta som att jag vill ha anarki. Du måste väl ändå hålla med om att det alltid har gått åt helvete någon eller några få säger till resten av folket hur de ska tänka.
Jag vill helt enkelt inte bo i ett land där det är olagligt att vara en skitstövel. (På tal om vandel)

Var det inte Trädgårdh som fick till uppgift att bestämma vad som är svenskt att läsa? Ett uppdrag som alla författare med någon form av karaktär och självbevarelsedrift borde ha tackat nej till.

12
Skriv svar