Snabbkollen - När ska utvecklarna överge PS4 och Xbox One?

Robot
Snabbkollen - När ska utvecklarna överge PS4 och Xbox One?

Rösta - När är det dags att skrota last-gen?

#snabbkollen

Medlem

Tycker att last gen vanligtvis bara förtjänar ett års stöd när en ny generation har släppts, men i och med att denna generation sticker ut med en omfattande komponentbrist så tycker jag att det är bra att utvecklare fortfarande släpper spel till båda generationerna. Hoppas dock att 2022 blir det sista året för PS4 och Xbox One så att utvecklare kan fokusera fullt ut på de nya konsolerna.

Medlem

Beror ju lite på hur mycket det påverkar spelet.
Är nog svårt för ett företag att ignorera antalet ps4/Xbox one som finns i bruk, Om de har ett spel som kan fungera hyfsat där.
Samtidigt borde det vara befriande att slippa tänka på att det ska fungera med en amd Jaguar CPU, när de lägger till funktioner.
Men Gta v står sig ju rätt bra än i dag trots att de valde att släppa till 360/ps3 först.

Medlem

Så länge spelen går att göra till förra generationen så finns det ännu ingen anledning att sluta.

Det finns fortfarande 100+ miljoner PS4-ägare så marknaden är fortfarande enorm.

Medlem

Jag tycker man borde överge dem till 2023 när komponentbristen förhoppningsvis inte är lika omfattande och tillgången mer normal. Tills dess tycker jag man gör rätt som fortsätter släppa till last gen.

Samtidigt är det sedan ett par år tillbaka väldigt uppenbart att det släppts ganska många spel där last gen-versionerna borde ha skrotats helt och hållet. Det har varit många spel där de äldre konsolerna inte hängt med och jag misstänker att många förseningar beror på problem med dessa versioner. Hade övergången till PS5/Series S/X varit som tidigare generationer så tror jag att vi hade sett bra mycket fler exklusiva och mer polerade spel.

Medlem

Inget "Aldrig" alternativ?

Medlem

Tror inte det påverkar så mkt längre nu när arkitekturen är så lik. Det va värre förr när det va helt olika maskiner. Nu är ju konsolerna typ bara datorer med olika bra hårdvara, så typ olika grafikinställningar. Klart det tar lite tid, men tror det är rätt marginellt ändå.

Inaktiv

Dags att sluta koncentrera sig så hårt på gammelkonsolerna.
Fokusera på det nya.

Medlem

Snarast. Bort med laddningskorridorer, smala passager och färdmedel som hindras av långsam lagring.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

jag är delad. jag tycker att de ska fortsätta med att producera spel till t.ex ps4, det är många som inte har lyckats få tag på en ps5 konsol och vill spela spel. men sedan förstår jag devsen också med att de vill fokusera på nya konsoler istället.

signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

I sådana här lägen på brist så tror jag att lastGen får stanna kvar lite längre.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Det är väl en 2-4 års utvecknlingstid på ett spel, så även om dom skulle överges idag skulle det dröja innan det märktes.

Inaktiv

Beror på vad man tänker sig. För utvecklingens skull så hade det bästa säkert vara att överge snabbt MEN ekonomiskt (som självklart är den primära drivkraften) så är det fortfarande djävulskt många potentiella köpare man exkluderar om man inte släpper på last gen (xbox one och PS4)

Medlem

om något så var väl CP2077 ett bra exempel på att det är dags att fokusera framåt, och inte desperat försöka tvinga gammal tech att köra next gen-spel. om det är mindre krävande spel så visst, men jag tycker inte spelutvecklare ska behöva begränsa sig och sina spel bara för att de ska kunna köras på gammal hårdvara.

KoP
Medlem

Så länge Sony och MS inte kan spotta ur sig tillräckligt med next gen konsoler för att bygga upp en tillräckligt stor installationsbas för att det ska vara värt att enbart utveckla spel till dem så får spelutvecklarna fortsätta släppa spel till last gen konsolerna om dom ska kunna gå med vinst.

Medlem

Beror på vad det är för spel.

Om det ett spel som det suveräna Death's Door som flyter perfekt på en PS4, så finns det ingen anledning till att inte släppa det till PS4, speciellt nu när nuvarande konsoler båda är bakåtkompatibla för föregående generationen. Om det däremot är ett AAA sandboxspel som hackar en del och PS4an har svårt att hänga med som Cyberpunk 2077, så kanske det är bättre att skippa PS4an.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det börjar väl bli dags. Men så länge det är fortsatt brist på Xbox Series X och PS5 förstår jag att såväl tredje- och förstapartsstudior inkluderar PS4 och Xbox One.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tror inte folk förstår hur mycket det påverkar att behöva ta hänsyn till last gen. Minsta nämnaren sätter spelreglerna för vad man kan göra i ett spel på ett grundläggande sätt. Det var dags för länge sen att överge den gamla skåpmaten så vi kan få riktiga next gen-spel.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Inaktiv

Som Fatboy Slim säger i Funk Soul Brother. Right about now.

Medlem

Hur ser ett next gen-spel ut då ??

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

Hur ser ett next gen-spel ut då ??

Ja det vet vi inte för dom allra flesta nya next gen är ju bara en fps boost och snabbare laddtider.

Man får nog vänta på nästa uppgradering typ PRO versioner av konsolerna innan vi får se riktigt snygga spel där man dessutom slipper välja mellan fps och upplösning eller ray tracing

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Ambassadör
Xbox

På Xbox One kan man sedan förra året streama Series X-spel så det finns ingen direkt anledning att göra Xbox One-versioner längre, i alla fall inte för first party.

Möjligt att något litet snubblar in men jag tror inte att det kommer fler cross-gen från Xbox. Halo Infinite blev nog det sista.

signatur

Jump in.

Medlem

När Sony fått igång produktionen så fler får chansen kan skaffa PS5 utan att behöva förlita sig på blind tur kan dom börja övege PS4. Jag har i princip gett upp att leta och väntar istället på PS6. Hoppas den blir bakåtkompatibel med PS5 🙄 Har istället lirat massa Amiga-spel senaste månaden (fixade workbench till A500 Mini 😇)

Medlem

De borde inte överge dem direkt så utan istället, gör spelet för nya konsolen och om den gamla inte kan hantera det så får den minskade effekter, laddningstider etc. Om det ändå inte går att spela det med tillräckligt bra prestanda för att den är för klen så får det tyvärr vara så och man släpper det bara för nya konsolen. Men man ska inte helt glömma bort förra generationen, speciellt när de har ~100 miljoner användare

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag tänker att så länge det inte är några major hinder i att ha samma spel till nya och 1 generation bak så borde man fortsätta med det.
Förra generationen av konsoler är ju inte fy skam att ha.. eller?

Medlem
Skrivet av quadratis:

om något så var väl CP2077 ett bra exempel på att det är dags att fokusera framåt, och inte desperat försöka tvinga gammal tech att köra next gen-spel. om det är mindre krävande spel så visst, men jag tycker inte spelutvecklare ska behöva begränsa sig och sina spel bara för att de ska kunna köras på gammal hårdvara.

Eller hur, jag är fortfarande lack över att man tvunget var tvungen att skjuta ut skiten till last-gen när det skulle vara så "next-gen" und so weiter... Undrar hur bra spelet hade kunnat vara istället för att vara bakbundna av typ 8 år gammal hårdvara.

1
Skriv svar