Saudiarabien köper 5% av Nintendo - nu femte största ägare

Robot
Saudiarabien köper 5% av Nintendo - nu femte största ägare

Icke-demokratiska länders ägande i branschen ökar.


Medlem

Ser absolut ingenting positivt med detta, bara skit.

Medlem

Fy fan vad motbjudande

Medlem

va i helvete ? hur gick detta igenom ens ? usch.

Frilansare
Skrivet av SWEBarb:

va i helvete ? hur gick detta igenom ens ? usch.

Nintendo kan inte påverka vem eller vilka som köper aktier i bolaget på börsen.

Medlem

Är Saudiarabien nya Norge mon tro?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är Saudiarabien nya Norge mon tro?

Äger Norge 5% redan?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Medlem

Om jag förstår det rätt så måste Nintendo erbjuda en styrelseplats då han är så stor ägare. Jag kan ha fel men så var det när Elon Musk köpte stor del av Twitters aktier.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Om jag förstår det rätt så måste Nintendo erbjuda en styrelseplats då han är så stor ägare. Jag kan ha fel men så var det när Elon Musk köpte stor del av Twitters aktier.

Det finns ingen sådan satt gräns. Men man får inflytande och kan nominera sk. board members om man äger en större del av aktierna. https://www.investopedia.com/ask/answers/072815/how-do-corpor...
Nu är väl mig veterligen Nintendo ett japanskt bolag, så de kanske har andra regler.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nintendo kan inte påverka vem eller vilka som köper aktier i bolaget på börsen.

okok vrickat hursom.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Äger Norge 5% redan?

Min tidigare kommentar har inget att göra med Nintendo faktiskt.

Norge har en jäkla massa olja som de knappt använder själv, procentuellt. De har sålt den istället och investerat pengarna i andra grejor för att skapa en stark ekonomi för framtiden.

Är det så Saudiarabien nu också gör?

Medlem

Detta är ett prima exempel på en mindre trevlig sida av kapitalism.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

🤣🤣🤣

Medlem

Jävla diktatur land världen hade klarat sig så mycket bättre utan om vi radera det från jordens yta.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Min tidigare kommentar har inget att göra med Nintendo faktiskt.

Norge har en jäkla massa olja som de knappt använder själv, procentuellt. De har sålt den istället och investerat pengarna i andra grejor för att skapa en stark ekonomi för framtiden.

Är det så Saudiarabien nu också gör?

Kan ha fel, men Saudierna gjorde väl ändå detta långt innan norrmännen började med det?

Medlem

Jag som Newcastle supporter har ju med detta att göra då det är samma bolag som i partnerskap tog över klubben (att den såldes var förstås en glädje med tanke på den dåvarande ägaren). Mycket har blivit bättre i klubben och det finns en positivitet igen. Men detta med ägarstrukturen kommer vara ett återkommande problem som klubben tvingas tackla. Som supporter kan man inte göra så mycket, man kommer inte sluta älska en klubb pga dess ägare (då skulle klubben inte haft några fans kvar efter de 14 år som varit). Jag vill påpeka att jag inte försöker försvara vad han är anklagad (och med stor sannolikhet även gjort) för, men ska man döma ett helt bolag utifrån en person (han sitter i styrelsen, som chairman). Jag kan verkligen förstå hur supportrar av nintendo känner sig och man får på något sätt försöka skilja på bolag och person. Visst att sport/game-whasing lär förekomma det får man inte vara naiv om.

De som befinner sig i Newcastle och styr (Amanda Stanley och Mehrdad Ghodoussi från PCP) gör ett väldigt bra jobb sett utifrån supportrarna. De styr klubben i en positiv riktining. Problemet här är ju att PCP endast äger 10% (PIF äger 80% , resterande 10 kommer jag ej ihåg namnet på nu) så de är ju styrda i sina handlingar av PIF (som då är den Saudi ägda företaget). Det är en jäkla lustig situation, samtidigt som det känns som klubben äntligen fått tillbaka sin själ och hjärta igen så är det inte utan att det kommer med en oviss känsla .

Vad vill jag då med säga med denna text? Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är svårt att göra något åt saken. Jag försvarar förstås inte det Bin står anklagad för och skulle gärna se honom borttagen (och åtlad) från sin post.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Min tidigare kommentar har inget att göra med Nintendo faktiskt.

Norge har en jäkla massa olja som de knappt använder själv, procentuellt. De har sålt den istället och investerat pengarna i andra grejor för att skapa en stark ekonomi för framtiden.

Är det så Saudiarabien nu också gör?

Saudiarabien har gjort detta länge.

MEG
Medlem

mm tråkigt att Nintendo inte kan påverka (jag vet uppenbart inte hur sådant går till) : )


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

mm tråkigt att Nintendo inte kan påverka (jag vet uppenbart inte hur sådant går till) : )

Är bara för dig att köpa en massa aktier i Nintendo. Ju mer aktier du har i företaget, desto fler röster har du på bolagsstämman.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Är bara för dig att köpa en massa aktier i Nintendo. Ju mer aktier du har i företaget, desto fler röster har du på bolagsstämman.

Inte helt säkert att det fungerar så. Vet inte hur det är med Nintendo, men aktier kan komma med olika antal röster. Är du grundare sitter du förmodligen på aktier med t.ex. 10 röster/aktie, men köper du dig in senare är det möjligt att dina aktier inte ger dig en enda röst.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Jävla diktatur land världen hade klarat sig så mycket bättre utan om vi radera det från jordens yta.

seså adolf, lugna sig. alla i saudiarabien är inte oljeshejker / house of saud-galningar.

Medlem
Skrivet av quadratis:

seså adolf, lugna sig. alla i saudiarabien är inte oljeshejker / house of saud-galningar.

Nä alla är inte kungliga, korrekt. Fortfarande ett mycket, mycket märkligt land.

Medlem

Är det första april..?

Medlem

Det är inte bara klimatkrisen som är en bra anledning att sluta använda olja.

Nej, det löser inte allt men jag var bara tvungen att säga det.

Medlem

Bransch. - inte branch som är engelska för avdelning 😆

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Inte helt säkert att det fungerar så. Vet inte hur det är med Nintendo, men aktier kan komma med olika antal röster. Är du grundare sitter du förmodligen på aktier med t.ex. 10 röster/aktie, men köper du dig in senare är det möjligt att dina aktier inte ger dig en enda röst.

Anses dock vara dålig ”corporate governance” eftersom minoritetsägare (ex nån som bara har 10% aktier, men 51% röster) kan komma att missgynna andra grupper av aktieägare.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nä alla är inte kungliga, korrekt. Fortfarande ett mycket, mycket märkligt land.

Jo, men man kan ju inte utradera alla länder i mellanöstern bara för att de inte följer nordeuropeiskt styrskick och kultur. Hade i min mening varit bättre för alla om även diktaturerna fick vara ifred från inte minst amerikanska kupper och invasioner. Däremot så borde västvärlden absolut begränsa hur andra delar av världen får investera i vår del av världen. Fattar inte riktigt hur börshandel fungerar öht, men tycker man jämt läser att Nintendo köper tillbaka andelar av sig själva och att de alltså äger en betryggande majoritet av företaget själva utan investerare och att de därav inte kan bli uppköpta av mer destruktiva företag som t.ex. Microsoft.

Medlem

Ni kan väl inte bli förvånade att det går igenom? Bara titta vad som sker inom fotbollen.

Medlem

Undrar hur det blir med sessan? 🤔

12
Skriv svar