För första gången på 8 år har Xbox sålt bättre än Playstation i Japan

Robot
För första gången på 8 år har Xbox sålt bättre än Playstation i Japan

Bristen på konsoler är dock en betydande faktor.

#japan, #xbox, #xbox-series-s


Medlem

Haha, men ändå, ett ganska bra hopp från 10 till 6000 enheter


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Illa för Sony i och med att de även kränger PS5 (disc) för under 4000kr på hemmaplan, bara drygt 1500kr mer än det japanska priset på Xbox Series S. Man tappar väl kundernas intresse när man spenderar pengar på ett fåtal utvecklare ingen bryr sig om samt är öppna med att F2P/live service är framtiden för deras spelutbud.

Medlem

När färre än 10 konsoler säljs under en vecka så föreslår jag att man ska lista namnen på köparna

Medlem

Önsketänkande från xbox sidan.
Det kommer aldrig bli större


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Illa för Sony i och med att de även kränger PS5 (disc) för under 4000kr på hemmaplan, bara drygt 1500kr mer än det japanska priset på Xbox Series S. Man tappar väl kundernas intresse när man spenderar pengar på ett fåtal utvecklare ingen bryr sig om samt är öppna med att F2P/live service är framtiden för deras spelutbud.

Uppenbarligen uppskattar japanerna utbudet hos PS5 mer än Xbox om vi tittar på totalt antal sålda enheter, där PS5 sålt 1620000 exemplar (disc/digital), medan Xbox ligger långt efter med endast 205000 exemplar (S/X). Nämns, för övrigt, redan i nyheten att det främst verkar handla om lagerstatus, då PS5 veckan före sålde 50000 mot Xbox 10.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ni kunde haft en mycket bättre click bait rubrik: Xbox ökar försäljningen med 69900% på en vecka!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Skribent
Skrivet av Molotov:

Önsketänkande från xbox sidan.
Det kommer aldrig bli större

Tror de är nöjda att de säljer alls där, 360n sålde väl typ 1 miljon enheter under hela den generation. Så allt därifrån är ju progress för MS i Japan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Önsketänkande från xbox sidan.
Det kommer aldrig bli större

Xbox är en så mycket bättre spelkonsol än Playstation.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Xbox är en så mycket bättre spelkonsol än Playstation.

Det återstår att se, men jag tror inte det.
Jag tror faktiskt att PS5 kommer i slutet vara en betydligt mer framgånsrik konsol och plattform än xbox.
Xbox kommer mer och mer gå mot att vara en "tjänst"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Det återstår att se, men jag tror inte det.
Jag tror faktiskt att PS5 kommer i slutet vara en betydligt mer framgånsrik konsol och plattform än xbox.
Xbox kommer mer och mer gå mot att vara en "tjänst"

Framgångsrik är i och för sig inte synonymt med bättre. Men jag skulle säga att PlayStation och Xbox erbjudit ett ganska snarlikt utbud de senaste generationerna. Xbox One hade ytterst få exklusiva topptitlar men briljade med bra handkontroll, konsoluppgraderingar, Game Pass m.m. Xbox 360 var fantastisk. Hue det blir för Series X/S vs PS5 är för tidigt att säga, men Sony levererar alltid några av generationens bästa spel. Upp till bevis för Xbox.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Framgångsrik är i och för sig inte synonymt med bättre. Men jag skulle säga att PlayStation och Xbox erbjudit ett ganska snarlikt utbud de senaste generationerna. Xbox One hade ytterst få exklusiva topptitlar men briljade med bra handkontroll, konsoluppgraderingar, Game Pass m.m. Xbox 360 var fantastisk. Hue det blir för Series X/S vs PS5 är för tidigt att säga, men Sony levererar alltid några av generationens bästa spel. Upp till bevis för Xbox.

Tänker också att dom går lite olika vägar framåt. Iaf vad som syns nu.
Sony ska tex släppa ett VR headset som i dagens mått är ganska avancerat för att vara ett "gaming headset" medans "xbox" planerar släppa en streaming puck.

Sony satsar på "Metaverse" tänket som underhållningssyfte (Musik, film, spel)
Sony vill att man med deras VR headset att förutom kunna spel spel gjord för VR ska du även kunna spela tex last of us med handkontroll framför tv, men om du vill dra på dig headsetet och vara inne i samma spel. Som ett hybrid spel.

Medans MS mer verkar satsa enbart på Enterprise, dvs inget spel(xbox) och uderhållning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte för att jag tror på någon större framgång för xbox i Japan nu men det ska tilläggas att typiskt japanska spel har blivit fler på xbox senaste tiden med helt fantastiska titlar där en del finns på gamepass. Det tror jag kan locka en del.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av showerguy:

Xbox är en så mycket bättre spelkonsol än Playstation.

Spelar roll när de inte har spelen, varken under förra generationen eller denna har Xbox levererat några direkt heta AAA-exklusiviteter utan istället springer man och köper gigantiskt etablerade varumärken som Cod och Doom.

Medlem

Xbox är den bästa konsolen med de bästa spelen, det vet alla.

Medlem
Skrivet av heady89:

Spelar roll när de inte har spelen, varken under förra generationen eller denna har Xbox levererat några direkt heta AAA-exklusiviteter utan istället springer man och köper gigantiskt etablerade varumärken som Cod och Doom.

Precis. Alla har klagat på att Xbox saknar exclusives i 10 år nu (minns hur folk klagade på att 360-spelen sinade medan PS3 skärpte till sig i slutet av den generationen) och Phil Spencer var den som skulle ändra på det.

Han har haft 7-8 år på sig att bygga upp egna studios men jag kan då inte hitta fler stora exklusiva Xbox-spel idag, snarare ännu färre. Förr kom i alla fall ett Halo, Gears eller Fable med jämna mellanrum. Idag är bara Forza pålitligt.

Uppenbart har Phil misslyckats för sista årets köp av Bethesda och Activision tyder ju på en helt annan strategi (ganska dålig sådan enligt mig).


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag förstår varför Series S säljer faktiskt så bra i Japan. Den är liten. Den har allt plus lite mer än PlayStation 5. Den är faktiskt lite snabbare. Den kan ha Game Pass. Och på så små skärmar, som dem flesta använder i Japan, är den perfekt.

Nu är det inte i groteska mängder den säljer nej. Men det är en trend på väg upp verkar det som. Och det kan vara en en gångs händelse. Microsoft lyckas tillverka mer och mer då det är ett "enkelt" chip.

Medlem

Välförtjänt!

1
Skriv svar