EA sparkar personal i samband med att de ger upp FIFA-licensen

Robot
EA sparkar personal i samband med att de ger upp FIFA-licensen

EA sparkar inte bara bollar, de sparkar även personal.

#EA-Sports, #FIFA


Medlem

En så kallad avspark.

Tack, jag hittar ut själv.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

sPARKAR PERSONEN SOM BRUKAR SÄTTA DIT fifa-LOGGAN PÅ OMSLAGET.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är det inte FIFA som vill bli av med EA och inte tvärtom som ni menar?
Varför skulle EA vilja bli av med ett sådant välkänt varumärke?
FIFA vill ju kunna använda sitt varumärke till fler spel och kunna bredda det, för att tjäna mer pengar, det är ju ändå FIFA.

Gnällkuk
Skrivet av Håkan:

Är det inte FIFA som vill bli av med EA och inte tvärtom som ni menar?
Varför skulle EA vilja bli av med ett sådant välkänt varumärke?
FIFA vill ju kunna använda sitt varumärke till fler spel och kunna bredda det, för att tjäna mer pengar, det är ju ändå FIFA.

Inget av ovan skulle jag säga. FIFA ville ha oskäligt mycket pengar, EA hade självklart velat haft det kvar men tyckte inte att det var värt att betala så mycket pengar för licensen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Håkan:

Är det inte FIFA som vill bli av med EA och inte tvärtom som ni menar?
Varför skulle EA vilja bli av med ett sådant välkänt varumärke?
FIFA vill ju kunna använda sitt varumärke till fler spel och kunna bredda det, för att tjäna mer pengar, det är ju ändå FIFA.

Om du menar rubriken så gav EA upp förhandlingarna om varumärket för att FIFA villa ha för mycket pengar. Det är säkert fler saker som ligger bakom också, men hade EA lagt upp pengapåsen på skrivbordet hade nog de haft kvar licensen.

Sen kan det ju förstås varit fler saker än så som varit orsaken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är det inte FIFA som vill bli av med EA och inte tvärtom som ni menar?
Varför skulle EA vilja bli av med ett sådant välkänt varumärke?
FIFA vill ju kunna använda sitt varumärke till fler spel och kunna bredda det, för att tjäna mer pengar, det är ju ändå FIFA.

Vad jag hört så betalade EA 150m$ för licensen men Fifa ville nu ha 300m$. Har dock inte riktigt förstått vad som är Fifa mer än att de inte får ha VM (em?) men att det inte gäller spelare och att de får finnas kvar i spelen. Men om Fifa bara hade mästerskapen borde inte Konami haft med alla spelare i sina spel i så fall?

Skribent
Skrivet av BooliBoo:

Vad jag hört så betalade EA 150m$ för licensen men Fifa ville nu ha 300m$. Har dock inte riktigt förstått vad som är Fifa mer än att de inte får ha VM (em?) men att det inte gäller spelare och att de får finnas kvar i spelen. Men om Fifa bara hade mästerskapen borde inte Konami haft med alla spelare i sina spel i så fall?

Det beror på om de pungat upp för licenserna. EA har ju kvar spelarlicenserna då de förhandlas på sidan om namnet. Vissa spelare har ju också kontroll över sitt eget digitala "jag" och gissningsvis vill de nog vara i största spelet på marknaden. Hade Konami haft pengarna och viljan så hade de nog teoretiskt kunnat licensera spelarna, men jag gissar att EA i alla förhandlingar kunde matcha deras bud.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Användarupplevelsen blir fan inte bättre av att sparka personal dedikerad till det. Nu blir det istället en generisk, okunnig support som knappt vet ett skit om spelet.

Förstår inte logiken, resultatet av EA-FIFA soppan är väl att dom i framtiden inte behöver betala en dyr jävla licens - dvs dom sparar pengar? Och IOM det så måste man sparka personal så cheferna får ÄNNU fetare bonus?

Sen blir det inte bättre när man väger in att EA tjänar över en miljard dollar per år på mikrotransaktioner i FIFA.

Har jag missat nåt?

Skrivet av WebeJaxx:

Användarupplevelsen blir fan inte bättre av att sparka personal dedikerad till det. Nu blir det istället en generisk, okunnig support som knappt vet ett skit om spelet.

Förstår inte logiken, resultatet av EA-FIFA soppan är väl att dom i framtiden inte behöver betala en dyr jävla licens - dvs dom sparar pengar? Och IOM det så måste man sparka personal så cheferna får ÄNNU fetare bonus?

Sen blir det inte bättre när man väger in att EA tjänar över en miljard dollar per år på mikrotransaktioner i FIFA.

Har jag missat nåt?

Du har säkert en massa personer som måste gå och smöra lite hos FIFA-ledningen eller typ jurister som måste arbeta mot FIFA:s motsvarighet. De har nu inget att göra och då är det lika bra att säga upp dem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar