X4: Foundations - spelet som tog över mitt liv 2022

Medlem
X4: Foundations - spelet som tog över mitt liv 2022

Under 2020 fick jag ett ryck och köpte en handfull spel med rymdtema, ett av dessa var X4: Foundations. Hade aldrig ett X-spel tidigare och var ganska ny inom space sims överlag. Det året blev det 5-10 timmar spelade och jag bedömde spelet som helt ok, men utan mycket innehåll och en för lång inlärningskurva för min smak. Jag led även av joystickbrist. Därför avinstallerades det kort därefter.

Spola fram tills för några månader sen. Ett likadant rymd-ryck tar tag i mig, men hittade inte mycket i butiken som jag ville ha. Bestämde mig då att ge X4 en chans till, nu när det även tillkommit expansioner. Jag köpte även den hyfsat billiga Logitech Extreme3D Pro för att komplettera min upplevelse.

Sedan den dagen har detta spel ätit upp mig till den grad att det blivit osunt, både hälsomässigt och ekonomiskt. 'Hur då ekonomiskt? Är det pay2win?' tänker du kanske då. Nej då, inte alls. Men jag tröttnade på min nyinskaffade joystick efter kanske 10-20 timmar och bestämde mig att köpa en HOTAS för inlevelsens skull. Detta blev en cirkus av ångest då alla modeller på marknaden verkade vara älskade och hatade ungefär 50/50. Började då gå uppåt i prisklass och nu, en dålig impuls senare, äger jag en VPC MongoosT-50CM3 Throttle och en WarBRD Grip+Base. Så ja, så mycket gillar jag detta spel.

X4: Foundations är ett kombinerat space sim och management, där du (i standardläget, det finns en handfull olika scenarion) börjar med ett enkelt skepp och alldeles för lite pengar på fickan. Därefter kommer det enda du tänker på vara att tjäna mer. Men att spara ihop till ens de minsta, billigaste skeppen kan vara ett djävulskap i början. Vill du dessutom ha ditt skepp bra utrustat blir det ännu värre. Är du fortfarande inte nöjd måste du först skaffa ett bättre rykte hos den grupp som äger fabriken som tillverkar skeppet, så du får köpa deras fetare prylar. Crafta ihop olika varor för att göra mer värdefulla varor, köp några pack med bandage på en station och sälj lite dyrare på en annan för att tjäna ett par tusenlappar medan du tänker på hur alla dina undersåtar kommer göra detta åt dig på en grandios skala i framtiden och tjäna en miljon på samma tid.

Låt mig ge ett litet exempel skalan av ekonomin:

  • Du startar spelet med 15 000 Cr

  • Jag var överlycklig när jag nådde 100 000 Cr.

  • Jag köpte mitt första, dåligt utrustade S-skepp (Small) för ca 700 000 Cr.

  • Senaste inköpet gjordes igår av mitt första XL-skepp för 20 miljoner Cr. Det var bra utrustat men ändå i billigaste laget, vissa av de största skeppen kan kosta 70-80 miljoner innan man ens har börjat lägga dit utrustning och besättning.

  • Jag läste ett foruminlägg där en spelare i stort sett gav bort 400 miljoner till en NPC som en del av ett uppdrag.

Ett stort plus med detta spel är sättet de har implementerat just ekonomin och varuhandeln. Det gäller nämligen att följa med marknaden. Är det brist på en vara du behöver för ett nytt projekt? Jaha det var ju synd, varan kommer nämligen inte dyka upp automagiskt. Du får gott vänta på att en fabrik producerar mer. Har den fabriken brist på en annan vara så den inte kan producera varan du behöver? Jahopp. Har du förstört alla stationer som producerar den? Ja då får du väl bygga en egen station och producera varan själv. Som i sin tur blir ett dyrt och tidskrävande projekt, då du utöver rå -och handelsvaror behöver någon som kan bygga stationen åt dig. Sen måste du ha ritningar på de byggnadsmoduler du behöver och dessa får du antingen köpa dyrt av tillverkaren eller stjäla från en läcka i deras rymdstation. Sen måste du ha en manager som sköter din station åt dig. En sådan kan du headhunta på andra stationer. Det bara fortsätter och fortsätter. Men glöm inte att de andra grupperingarna lever i samma marknad och måste handla med samma varor, de har ingen fördel bara för att de är NPC:er.

Det gäller alltså att bygga upp ett företag från grunden. Till det kommer du behöva skepp... många skepp. Jag har efter ca 250 timmar ett hundratal skepp och tre stationer, med tre till under byggnation. Ett fåtal skepp använder jag själv när jag flyger omkring och gör uppdrag. Sen är det Miners, Gas-miners, Traders, Fighters osv som du kan tilldela uppgifter och som blir mer effektiva på sitt jobb ju längre de jobbar (eller om du köper färdiga utbildningar till din besättning då såklart). En effektivare besättning kan tex handla med fler varor till fler sektorer. Det finns lite olika story-uppdrag också, som visserligen är bra, men de är oftast inte i fokus.

Ett av mina större skepp patrullerar tillsammans med ett gäng mindre området runt två av mina rymdstationer.

Det finns i skrivande stund, inklusive expansioner, över 100 sektorer att utforska eller erövra. Lägg till ett tjugotal grupperingar som kontrollerar dessa sektorer, inte alla helt vänliga. De du blir polare med kan ge dig stora fördelar som billigare varor, åtkomst till större utbud och större friheter. Du kan också få bygga stationer i andras sektorer, men gör du det utan att ha köpt ett byggnadstillstånd blir de inte glada. Bygger du din station nära en motorväg så blir det såklart dyrare.

Jag har valt att bygga min förmögenhet grundat på hederlig råvaruhandel och ett stark försvar. Men du kan välja att även smuggla illegala varor (som kanske är legala hos vissa grupperingar) eller varför inte bli pirat och borda andras skepp? Glöm inte ta med dig en kapten bara, vem ska annars flyga hem skeppet?

Detta skepp fick jag som belöning efter ett uppdrag eftersom det var en utgående modell. Det ser litet ut, men det är rätt många kilometer bort.

Flygandet, dogfighting osv har jag inte många andra liknande spel att jämföra med tyvärr. Har spelat en del Elite: Dangerous (med mus och tangentbord) och jag tycker X4 håller sig bra, inget att klaga på. Det finns ett relativt stort utbud med vapen och vapentyper som även varierar med modell och storlek på ditt skepp. Finns dessutom mängder med inställningar att göra för att maximera flygupplevelsen. Jag använder samtliga knappar på min grip och throttle men behöver ändå tangenbordet till vissa saker.

X4 är inte utan sina brister. En av dessa är ekonomin. Jag skrev tidigare att ekonomin var en styrka, men i sitt grundutförande kan ekonomin bokstavligen köra i botten och du hamnar i moment 22. Tänk typ: det finns ingen råvara, men du behöver råvaran för att tillverka en komponent så du kan skörda råvaran. Kanske är realistiskt, men lite mycket gamebreaking för mig. Jag har därför installerat ett fåtal moddar som hjälper med sådant utan att göra spelet för enkelt. Annars har jag inte stött på många buggar, utan det enda jag minns var att ett av mina skepp fastnade i en loop och jag var tvungen att installera en fuskmodd för att teleportera skeppet därifrån.

Till den som vill testa X4: Foundations skulle jag rekommendera att först se på diverse youtube-guider om hur trading (inklusive auto-trading och repeating orders) går till. Även globala orders kan vara bra att kunna. Det är inte mycket som förklaras för dig och det som förklaras är inte särskilt tydligt. Jag googlar fortfarande på både det ena och det andra. Det var nog pga detta jag tröttnade första gången.

Så jag skulle nog säga att X4: Foundations att ett underbart spel som stjäl mycket tid och ger tillbaka mycket frustration. Men för det mesta är det gammalt hederligt singleplayer-skoj. Det finns vissa online-funktioner, som att besöka en annan spelares värld, men jag kan inte använda dessa då jag har moddar installerade. Den finaste touchen är dock att det går att variera sin spelstil beroende på vad man känner för. Intensivt rymdkrig ena dagen och lugn planering av nya handelsrutter till en bra ljudbok andra dagen.

X4: Foundations
4
Mycket bra
+
Mycket att göra
+
Trevlig flygning
+
Ännu mer att göra
-
Vissa mindre irritationsmoment
-
Inte mycket hjälp för nybörjaren
-
Soc tar dina barn
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Schysst recension! Jag har X4 Foundations och ett par DLC, men har inte blivit så mycket spelande som jag hoppats på. Anledningen är att spelet har en rätt tuff inlärningskurva, och att jag inte helt kommit helt överens med kontrollerna heller. Får se om jag ger det mer tid framöver. Jag har kollat ett antal videos på youtube, t.ex. Captain Collins.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Schysst recension! Jag har X4 Foundations och ett par DLC, men har inte blivit så mycket spelande som jag hoppats på. Anledningen är att spelet har en rätt tuff inlärningskurva, och att jag inte helt kommit helt överens med kontrollerna heller. Får se om jag ger det mer tid framöver. Jag har kollat ett antal videos på youtube, t.ex. Captain Collins.

Tackar!

Ja Collins har hjälp mig med en hel del också

Det tog en liten stund för mig att få till alla Axis korrekt, men efter det så har kontrollerna funkat prima.

Redaktör

Finfin recension som förklarar den här bråddjupa genren för oss mindre vetande. Tack! Jag lägger upp den på framsidan senare i dag.


signatur
Chefredaktör

Tack för fin recension! <3

Medlem

Mycket trevlig recension. Spelar sällan dessa spel själv då tiden inte finns med barn.
Vill ju inte ha det minuset du skrev om 😉

Men gillar konceptet och hade jag tid skulle jag absolut kunna "försvinna" i ett spel som detta.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Oj, det här har jag helt missat. Tack för en rikrigt go recension. Ska lätt spana in det här spelet

Medlem

Håller med Trådskaparen. Ett mycket underhållande spel. Jag har klockat runt 500 timmar i det i nuläget. Det är dock inte på ett ensamt play-through utan delat på två.

Spelet har bra replayability även om många kör i evigheter på en och samma save. När man skapar ett nytt game i spelet så är det som är statiskt alla sektorer, faktionernas startpositioner, deras trading station, warf samt shipyard. Resterande rymdstationer som bygger ekonomin slumpas ut. Det gör att det inte alltid kommer vara samma utgångsläge varje gång du startar ett nytt spel. Finns många sätt att spela detta spel.

För egen del har jag aldrig kört några Mods utan har kört vanilla hela vägen. Jag finner inte samma inlåsningseffekt som trådskaparen i ekonomin. Jag brukar börja mina games genom att samla nog med cash för att få ett första medium mining ship. Sedan sätter jag den piloten på sector automine i en sektor någonstans där jag vill fixa faction standing med den faction som äger sektorn. Då får man in en liten men stabil inkomst samtidigt som man får lite konstant faction standing increase eftersom skeppet säljer den Ore eller Gas som grävs lokalt. Under tiden kan man roa sig med annat, tex storylines, fixa en SETA module osv.

När man har en fyra stycken mining skepp som producerar cash så kan man ganska fort börja planera för sin första egenbyggda station om man är ute efter en sådan. För egen del brukar jag börja med en Refined metal station där samma typ av medium mining skepp (nya inte de befintliga som fixar stabil inkomst) kan förädla ore till Refined metal. Sedan fixa en transport till stationen så station manager kan sälja refined metal. Brukar vara bra drag till NPC Hull part factories i närheten tex. Då burkar det börja rulla cash på allvar. Sedan kan man expandera därifrån. Genom att jag börjar med råvaror från grunden och placerar stationen i en sektor där det fins mycket ore att mina så riskerar jag aldrig att få slut på resurser.

Jag tenderar att bygga få stora monsterstationer istället för många små. Också det är en smaksak.

Spelet rekommenderas varmt i alla fall

En användbar station calculator så man kan räkna fram hur stora station complexes ska gå runt. Dvs hur många refined metal moduler man behöver för att mata en hull metal modul osv.

http://www.x4-game.com/#/station-calculator

Medlem

Mycket underhållande och bra recension! Jag lade en hel del timmar i X3 när det begav sig och efter att ha läst dina intryck tror jag inte att jag hoppar ner i det kaninhålet en gång till

Edit: Det var tydligen X2-The Threat som jag hade spelat. Åren går.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tack för svaren

Skrivet av Aletheides:

Håller med Trådskaparen. Ett mycket underhållande spel. Jag har klockat runt 500 timmar i det i nuläget. Det är dock inte på ett ensamt play-through utan delat på två.

Spelet har bra replayability även om många kör i evigheter på en och samma save. När man skapar ett nytt game i spelet så är det som är statiskt alla sektorer, faktionernas startpositioner, deras trading station, warf samt shipyard. Resterande rymdstationer som bygger ekonomin slumpas ut. Det gör att det inte alltid kommer vara samma utgångsläge varje gång du startar ett nytt spel. Finns många sätt att spela detta spel.

För egen del har jag aldrig kört några Mods utan har kört vanilla hela vägen. Jag finner inte samma inlåsningseffekt som trådskaparen i ekonomin. Jag brukar börja mina games genom att samla nog med cash för att få ett första medium mining ship. Sedan sätter jag den piloten på sector automine i en sektor någonstans där jag vill fixa faction standing med den faction som äger sektorn. Då får man in en liten men stabil inkomst samtidigt som man får lite konstant faction standing increase eftersom skeppet säljer den Ore eller Gas som grävs lokalt. Under tiden kan man roa sig med annat, tex storylines, fixa en SETA module osv.

När man har en fyra stycken mining skepp som producerar cash så kan man ganska fort börja planera för sin första egenbyggda station om man är ute efter en sådan. För egen del brukar jag börja med en Refined metal station där samma typ av medium mining skepp (nya inte de befintliga som fixar stabil inkomst) kan förädla ore till Refined metal. Sedan fixa en transport till stationen så station manager kan sälja refined metal. Brukar vara bra drag till NPC Hull part factories i närheten tex. Då burkar det börja rulla cash på allvar. Sedan kan man expandera därifrån. Genom att jag börjar med råvaror från grunden och placerar stationen i en sektor där det fins mycket ore att mina så riskerar jag aldrig att få slut på resurser.

Jag tenderar att bygga få stora monsterstationer istället för många små. Också det är en smaksak.

Spelet rekommenderas varmt i alla fall

En användbar station calculator så man kan räkna fram hur stora station complexes ska gå runt. Dvs hur många refined metal moduler man behöver för att mata en hull metal modul osv.

http://www.x4-game.com/#/station-calculator

Den där calculatorn har jag missat. Hade behövs kan jag säga

Medlem

Trevlig recension!

Spelade tokmycket X3: Reunion för en massa år sedan.. dag och natt i ett par månader, tills det inte fanns så mycket kvar att upptäcka. Det var tungt att komma igång och jag avinstallerade det nog ett par gånger innan jag lyckades sitta och nöta lite utan att bli förbannad över att jag inte förstod vad jag skulle göra. Ruggigt kul spel fram tills man upptäckt "alla" ställen. Det roligaste var ju ändå att flyga runt och upptäcka utan att känna till spelets gränser.

Nån som spelat både X3 och X4 och har lite koll på vad X4 har jobbat vidare på för grejer?

Medlem
Skrivet av Katana:

Trevlig recension!

Spelade tokmycket X3: Reunion för en massa år sedan.. dag och natt i ett par månader, tills det inte fanns så mycket kvar att upptäcka. Det var tungt att komma igång och jag avinstallerade det nog ett par gånger innan jag lyckades sitta och nöta lite utan att bli förbannad över att jag inte förstod vad jag skulle göra. Ruggigt kul spel fram tills man upptäckt "alla" ställen. Det roligaste var ju ändå att flyga runt och upptäcka utan att känna till spelets gränser.

Nån som spelat både X3 och X4 och har lite koll på vad X4 har jobbat vidare på för grejer?

@katana Det är ganska mycket som är putsat på. Till exempel så är ekonomin fullständigt simulerad nu. I X3 så var den inte det utan då spawnades det in skepp och produkter artificiellt av spelet där det passade. I X4 så måste varje skepp en faction använder byggas i ekonomin. Ekonomin är baserad på supply and demand och alla komponenter som skepp byggs av måste även de byggs i fabriker och så håller det på ända tills du kommer ned på råmaterials nivån som Ore och Gas. Allt måste byggas och grävas upp av någon i ekonomin från ax till limpa eller handlas av andra som gjort det.

Det är även first person nu. Du kan alltså springa runt i dina skepp, hoppa ut i rymddräkt samt springa runt på rymdstationer. I stort sett alla skepp kan pilotas av spelaren. Allt skall synas i världen, eller så mycket som möjligt. Så du ser även alla skepp som byggs i warfs och shipyards, när rymdstationer byggs eller uppgraderas samt när moduler eller vapen byts på skepp. Inget magiskt spawnande.

X4 ärver även en del från X rebirth. Till exempel Highways och superhighways. Det finns nu highways som sammanbinder commonwealth områdena. De går från gate till gate i de system där motorvägen finns. Funkar för Medium skepp och nedåt i storlek. Super highways finns inom solsystem och öppnar nya sektorer inom befintliga solsystem.

När en pilot eller managers skill level bestämmer hur lång räckvidd de har på sin autotrade eller automining så räknas det i antal jumps. Det är då gate jumps. Alla sektorer i samma solsystem som binds samman av superhighways räknas då som samma jump då piloten inte passerar en gate för att färdas mellan dessa sektorer. Så mycket användbart för trade för sina låg skillade piloter eftersom de kan flyga till alla sektorer i samma solsystem utan att det "kostar" jump range.

Skeppstorlek är även omgjort. Istället för M1, M2 osv i de äldre X spelen så är det nu Small medium large och extra large. Sedan finns det olika typer av skepp som skiljer i storlek inom dessa klasser. Tex både scouts och heavy fighters är small medan Corvettes och frigates är Medium. Destroyers är Large och Battleships samt carriers är extra large. Finns även andra skeppstyper inom alla dessa sizes.

Jumpdrives är borta. Istället finns nu en Travel Drive. Det gör att alla skepp kan spinna upp en travel drive som gör att de sedan färdas fortare och fortare rakt fram. Funkar inte om du blir träffad av fiendevapen. Så alla skepp har en traveldrive och man kan välja mellan olika typer, tex snabbare acceleration eller sådana med högre top speed. Large och Extra large skepp kan inte använda motorvägar då de är för stora så de är helt beroende av sin travledrive. De har dock de högsta travel drive hastigheterna men oftast långsammast acceleration. Alla skepp i samma fleet som flyger i formation kommer ligga inom samma Drive bubble som capital skeppet de eskorterar så de hänger då med i samma hastighet. Så länge de är i formation. Detta gör att man slipper sitta och mata SETA för att förflytta sig som i äldre X spel. Man börjar inte med SETA utan man måste bygga ihop den i spelets crafting system. Men det gör inget alls för man använder bara SETA i X4 för att snabba upp tiden för att få in pengar när man har behov av cash fort. För förflyttning kör man Travel drive.

Crafting: Det finns nu ett crafting systems om gör att man kan crafta olika varor.

Research: Finns ett research system knutet till player headquarters.

Modding: Ett modding system finns nu för att kunna modda skepp för att ge olika bonusar till olika moduler. Tex till vapen, sköldar, motorer osv. Kräver material som man hittar som loot från förstörda fiender eller när man utforskar och hittar stashes och annat.

Stations byggandet har expanderats. Det finns nu en station editor där man på frihand kan bygga sina stationer. Man flyttar moduler och hakar fast dem i varandra. Sedan när man är nöjd med sin blueprint så kan man spara den, fixa med vapen på modulerna om man vill och sedan använda det för att bygga en station, eller uppgradera en befintlig. Man kan även spara sina blueprints så man slipper göra om en design för varje station av den typen.

Personalhantering. Eftersom det är i first person så är det riktiga piloter och crew som du anställer till dina skepp. Samt i stationer. Alla har skill levels i olika skills. Så som piloting, management, Morale osv. Så när man skall ge ett skepp eller en fleet en uppgift så är det inte en autopilot eller ett script man lägger in som i äldre X spel utan man ger order till en fysisk pilot som man har anställt. Eller kapten för de större skeppen. De får sedan experience över tid medan de jobbar. Man kan även ge dem en boost med seminarier som man kan få tag på via uppdrag osv. Det går mellan noll stjärnor upp till fem stjärnor per skill där varje stjärna kan vara partiellt fylld.

Faktionerna i spelet för aktivt krig med varandra i de fall där de är i krig och de förflyttar då fleets och skepp som de aktivt byggt av resurser som de behövt farma själv eller köpt av andra. Inget skapas magiskt ur tomma intet. Gäller även Xenons och liknande factions. Så ekonomisk krigsföring är möjligt. Även att profitera på krig. Jag var tex på god fot med två paranid factions som var i krig med varandra. De fanns nära det system jag tagit över som mitt och satt upp min produktionshub i. Där hyrde jag sedan ut min shipyard till att bygga skepp till båda sidor i kriget så jag profiterade alltså på att båda sidor krigade och skapade ett behov att ersätta förluster med nya skepp.

Det är mer som skiljer men det här skulle jag säga är några av huvudpunkterna.

Edit: Jag skall nämna att de även lagt till ett "Custom start" feature. Det är tänkt att användas för replayability och kan väljas istället för de game starts som lagts till i grundspelet eller via olika DLCs. Det fungerar som så att man väljer en Save att hämta data från. Sedan kan du använda dig av hur långt du kommit i spelet i den saven för att ge dig själv olika fördelar vid en ny game start. Ungefär som ett "new game plus" i ett konsol spel. Du kan tex välja att ha storylines du redan klarat i din tidigare save som avklarade direkt från början i ditt nystartades spel. Du kan även modifiera faction standings osv baserat på hur det gått i din tidigare save. Samt starting ship, starting credits, starting stations osv.

Medlem

Angående mods, det finns många bra QoL mods, när jag körde hade jag en del av Mycu och kuertee.

Det finns ju en Star Wars mod med, men den har jag inte testat.

Medlem

Grymt bra recension, du fick mig att köpa det och testa! har bara startat upp och börjat köra tutorial så har noll koll på saker och ting, men verkar riktigt bra.

Medlem
Skrivet av zlaatar:

Grymt bra recension, du fick mig att köpa det och testa! har bara startat upp och börjat köra tutorial så har noll koll på saker och ting, men verkar riktigt bra.

Kul!
Ge inte upp i början bara. Ju mer pengar man har, ju mer kan man tjäna.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Kul!
Ge inte upp i början bara. Ju mer pengar man har, ju mer kan man tjäna.

Har spelat EVE Online under några år så har en nått att gå på när det gäller komplexitet och precis som du säger ju mer pengar man har ju mer kan man tjäna

1
Skriv svar