Var musiken bättre förr?

eld
Medlem
Skrivet av Zontos:

Haha jag tänkte på ”We Will rock you” också, det är också en rätt simpel text

Yep, grejjen är väl att det är dumt att sitta och jämföra lyrik mot lyrik, musik består ju av många olika element!

Daft punks around the world är ju helt fantastisk till exempel.

Inaktiv

Nu börjar jag ju också komma till åren så jag tillhör definitivt camp "det var bättre förr".
Min hjärna inser ju att det kan vara ålder, nostalgifaktor och en massa sånt som spelar in hur man upplever saker.

Det jag känner när jag hör ny musik är dock att majoriteten av musik som blir populär idag ofta saknar känsla av brinnande passion. Inte alla. Men majoriteten.
Sen är spektrumet på låtarna mer utav en rak linje än stora svängar. Folk visk-sjunger eller bara pratar, det är liknande beat genom hela låten och mycket drönande bas.
Populärt nu: ______________
Populärt förr: /\/\/\/\/\/\/\/\
Och det verkar gälla alla genres.
Rock nu: Tame Impala. Rock då: Queen.
Hiphop nu: Post Malone och Drake. Hiphop då: D12, Eminem och 50 cent.
Så jag får känslan att man går efter ett template som "statistiskt" sett ska funka och man är liksom lite rädd för att ta ut svängarna.
Jag är övertygad att musik nuförtiden styrs mer av "projected income" än det gjorde förr.

Fan, jag vill ju ha den där "drink beer, do stupid shit, have fun and rock out" känslan. Den finns inte längre.
Folk säger "det finns bra rock där ute, du måste bara leta lite."
Så! För ett år sen ungefär gav jag mig fan på att hitta ett rockband som formades efter 2012 som jag gillar.
Sökte efter udda rekommendationer på nätet. Spenderade timmar på spotify och youtube varje vecka.
Jag hittade ett: Dirty Honey (2017). Och de är ändå inte jättebra, men de har det soundet jag gillar åtminstone.
Det är som att rock som jag känner det har förvandlats till vad som kallades "Indie" när jag växte upp.
Pratade musik med ett gäng ungdomar (mellan 22-24 år) på krogen för nåt halvår sen och de ansåg sig hårdrockare.
När jag sa att jag gillade ACDC, Airbourne, Rainbow, Hardline etc och undrade om de hade några bra nya rekommendationer fick jag Royal Blood, Amyl and the Sniffers, Ty Segall och Idles.
Royal Blood skulle jag kalla elektronisk musik. Amyl and the Sniffers var nästan-punk. Ty Segall verkar mestadels vara en gnällig jävel som förvirrat sin elgitarr med en elbas. Idles var mest punk-liknande skrikigt oväsen.
..Vid det här laget har jag gett upp och lyssnar bara på äldre rock

Medlem

Kan inte stå emot


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag lyssnar till mycket stor del på ny musik (upp till 3–4 år gammal). Anstränger mig för att hitta nysläppt material så att jag årligen ska kunna sätta ihop en bra topp-tio-lista för det gångna året.

För mig handlar det mycket om att inte stelna och bli för nostalgisk. Är i 40-års-åldern och vill inte bli som många av mina kompisar som helt tappat intresset för det nya, oavsett om det handlar om musik eller annat. Det intresserar mig inte att låta resten av livet bli en enda lång upprepning.

Är också i 40-årsåldern och kan endast hålla med, jag gillar både ny och gammal musik men lutar oftast mot att försöka hitta lite nyare musik för att inte tröttna och fastna i nostalgi allt för mycket (även om jag också kan bli lite nostalgisk också ibland).

Som någon nämnde så är blir man idag tvungen att anstränga sig lite extra för att hitta bra musik, man får kanske träna algoritmen för den musiktjänst man använder genom att lyssna på det man gillar, tumma upp/ner och sedan går det även att hitta ny musik från spelistor, filmer, spel, VR, streaming, streamers osv...

Man har dock en liten fördel om man är öppen för ny typ av musik, upptäckte till exempel hur otroligt bra gamla genrer i ny form kan vara i form av Elektroswing och Synthwave via Synth Riders (VR spel):

Lite annan rekommenderad musik i spoilern nedan för dom som känner sig lite mer äventyrliga:

Glitchhop

Purple Disco Machine

Japanskt blandat (Rap/Punk etc):

Medlem
Skrivet av Zymac:

Dyngan som spelas på Mainstreamradio är definitivt sämre då det är som tidigare nämnts lite "music by comittee" -dvs känns som den är gjord av ett gäng producenter för att passa så många som möjligt och promota nya "artister" och sånt som säljer i "gammelmedia" ren dynga imo..

Denna klassiker kommer till mind<Uppladdad bildlänk>

This! Hitta på vad ni vill om dagens "pop" men förr hade inte en låt 6-15 skrivare. Det var bandet eller artisten som oftast (inte alltid) gjorde jobbet. Sedan fanns inte auto tune eller andra själadödande saker att tillgå. Det som gick in i mikrofonen kom ut ur högtalarna!!! Krävdes fan så mycket mer. Med det sagt så finns det självklart riktigt bra musik idag också!
Kram på er!

Skrivet av AmfYoYo77:

This! Hitta på vad ni vill om dagens "pop" men förr hade inte en låt 6-15 skrivare. Det var bandet eller artisten som oftast (inte alltid) gjorde jobbet. Sedan fanns inte auto tune eller andra själadödande saker att tillgå. Det som gick in i mikrofonen kom ut ur högtalarna!!! Krävdes fan så mycket mer. Med det sagt så finns det självklart riktigt bra musik idag också!
Kram på er!

Fast bara för att självaste artisten inte skriver sin egen låt gör ju inte det till en sämre text än vad det skulle vara gör nån artist as om skriver sina egna texter!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem

Tekniskt sett så har "förr i tiden" fler bra låtar än 2022, det är bara så det fungerar.

Det är därför vi alltid kommer sitta och argumentera över att det var bättre förr.

Och i framtiden kommer låtar från 202x vara inkluderade i "förr"

Medlem

Har så svårt att förstå vart man vill landa i tanken "bättre förr". Den återkommer gång på gång och det verkar nästan vara ett behov som känns tryggt att landa i hur mycket bättre det var "en gång i tiden", precis som film, spel osv. Tänker att det absolut inte var bättre förr utan bara att det är så extremt annorlunda kategoriserat att man gör en felaktig jämförelse.

Älskar själv 70-talet där produktionsvärdet i industrin äntligen hade nått en hög nivå och band experimenterade med musikmediet. Man pushade allt till skyarna och band som Pink Floyd var en gigant. Idag skulle antagligen Pink Floyd vara ett populärt band i den nichade kategorin prog rock. Är det ett problem dock? Prog rock mår toppen. Det görs extremt mycket musik inom kategorin där vissa band pushar genren i nya riktningar och vissa drömmer sig tillbaka till 70-talet och skapar skivor som låter och känns exakt som något från nämda årtioende. Konserterna är slutsålda och vi som gillar genren får konstant tillfredställelsen av att höra mer ny bra musik.

Vet inte om jag hittar statistiken på detta igen men det görs mer musik på månad (antagligen per vecka) idag än under hela 70-talet. Det går producera musiken precis som man gjorde förr eller med dagens teknik. Båda används. Musikteorin är mer tillgänglig, instrument mer tillgängliga, det finns verktyg tillgängliga till gemene man som band förr i tiden kunde drömma om, det finns mer band, genre har utvecklats osv. Det behöver själv inte betyda att det måste bli bättre, men det betyder definitivt att det görs mer musik åt alla håll och riktningar.

Så är det en fråga om att hitta musik? Eller att man irriterar sig på mainstream och tänker att det representerar musiken idag? Isåfall får man väl släppa den tanken och börja leta. Det är lättare än någonsin 😁Kanske samtidigt inte så charmigt som att gå till affären och leta upp en platta, men nog sjutton kan man relativt lätt hitta i kategorinerna som finns. Jag tror dock det finns ett problem när något blir "för mycket" och det lite som Netflix osv. blir överväldigande. Men det går hitta bra sätt att komma åt nya plattor för en genre man tycker är intressant. Som prog rock nörd är http://www.progarchives.com/ helt fantastisk. Kolla bara hur många skivor som släpps i denna förhållandevis lilla (och för många "döda") genre.

Mainstream för mig har varit ointressant senaste 15 åren eller så. Men samtidigt måste man förstå att dagens artister inte på något sätt är okunniga musiker eller sångare. Det är så märklig uppfattning. Idéen att auto-tune används och därför är artisterna dåliga borde mer vara riktat som kritik mot att det blivit standard att alltid använda auto-tune. För sjunga kan dom. Sen att auto-tune är ett trist koncept och att det finns charm i imperfektion är en annan diskussion. Sen kommer mainstream alltid pusha sig själv att bli en formula mer än vad vi kanske tycker är riktig musik, men så är det ju inom film med just nu där Disney med Star Wars och Marvel i princip är allt som levereras. Det är precis lika mycket formula och auto-tune som något vi hör på radio.

Så för min det är det varken så att det gjorts dåliga musik under 2000-talet eller allt bra gjordes innan. För att vara en person som sitter fast i en genre som fick sitt genombrott på 70-talet och fortfarande har alla sin rötter där lyssnar jag ändå huvudsakligen på musik från 2000-talet i samma genre för att det släpps så mycket bra nytt i den. Prog rock utvecklas också i mängder med intressanta riktningar som man bara kunde drömma om på 70-talet.

Sen vill jag även nämna att antalet duktiga musiker idag inte går att jämföra med tidigare år. Tror ibland att många missar att de bästa banden på 70-talet och framförallt 80-talet hyrde in studiomusiker för att spela svåra partier osv. Pink Floyd gjorde det. Idag finns så många musiker som har influerats och kan spela allt från nämnda band och utveckla teknikerna ännu mer.

Så för mig är det galet att sitta kvar i tanken att de var bättre förr. Tror bara det är en felaktig trygghet man vill luta sig på när man inte hör det som går på radio.

Medlem

Blir ju lite lustigt om du jämför dina egna gamla favoriter, med det värsta du personligen vet som är nytt. Jag lyssnar mestadels på metal, ambient, post-rock. Personligen så upplever jag det som att jag badar i ett konstant flöde av bra ny musik. Nej, musiken var inte bättre förr.

Medlem

kort svar : ja

Medlem

Beror var du letar


signatur

Allätare

Medlem

Det är väl så med tiden. De låtar vi minns är de bra låtarna. De dåliga låtarna minns vi inte lika starkt, och därför upplevs dåtiden mycket bättre än vad den gör idag där vi upplever både bra och dålig musik samtidigt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Farornas Konung

Sådant som är bevarat, typ musik, spel och filmer har väl inget bäst för datum?! Är väl lika bra och relevant nu som då. Så nej.

Medlem

@Pettor: Jag känner mig tvungen att lyssna på det du säger när du har Ziltoid som avatar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

@Pettor: Jag känner mig tvungen att lyssna på det du säger när du har Ziltoid som avatar.

-"YEEEEESSSSSS"!!!!

Medlem

Ööh hur definierar man bra musik?
Är det beroende på hur många utav jordens befolkning föredrar att lyssna på låt X över Y?
I så fall är nog dagens bra mycket bättre


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ichinin:

-"YEEEEESSSSSS"!!!!

Indeeeeed! Jag hade gett valfritt icke-kritiskt organ för att få ha varit med på konserten på RAH 2015.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast bara för att självaste artisten inte skriver sin egen låt gör ju inte det till en sämre text än vad det skulle vara gör nån artist as om skriver sina egna texter!

Sant. Men tycker ändå att det tar konsten/artisten till en annan nivå. Många kan sjunga men har man helheten, det där 100%iga? texten, rösten och det instrumentala (utan auto tune motsv)
Visst kan man skapa en organisation runt en röst, men det är inte samma sak som att man kör allt från ax till limpa.
Men, det finns mycket bra idag också! Man ska inte säga att allt som skapas "nu" inte kan jämföras med det som kom "för"
Då har man fel. Galet mycket talang i dagens musik också 👍

Medlem

Ja, musiken var utan tvekan bättre förr. Betydligt bättre till och med. Musiken som skapades från 50-talet fram till 90-talet var MYCKET bättre generellt sätt än efter. Tycker man annat så tycker man fel

Medlem

Det jag lyssnade på som yngre och det jag lyssnar på idag, är enligt mig lika bra (undantag är förändring i musiksmak). Enda skillnaden är att kvalitén är bättre nu. Med kvalité så menar jag utrustningen som använts när det spelats in. Skatepunk och hardcore i mitten på 90-talet var inte inspelat så jävla bra jämnfört med idag.

Nu är jag inte en radiolyssnare så jag kan inte dömma musiken som spelas där, varken nu eller då. I grund och botten så är musik en produkt som ska säljas, vad som säljer bäst ändras ofta. Man kan pumpa ut uträknade hit efter hit om så önskas. Just nu kan jag tänka mig att musiken ska vara kort, säljas snabbt, gärna spridas viralt och bytas ut lika snabbt. Det faller kanske inte alla i smaken, men det är nog en droppe av all den musik som görs och släpps.

Det hostas säkert mer ut mer musik idag än vad det gjordes förr, vilket kan säkert bidra till att det kan kännas som om det är sämre idag än då. Lite i stil med att man inte kan se skogen för alla träd. Kan vara svårare att hitta det man själv tycker är bra för att det finns så mycket av allt. Där vill jag ge youtube och spotify en tumme upp, de har hjälpt mig att hitta mycket ny musik som jag kan avnjuta, sånt som jag aldrig annars skulle hittat.

Passande citat från ett band som hängt med mig sedan min ungdom.
Satanic Surfers - Count Me Out
"Compare them to each other, say they sound the same. If you look at your record collection that excuse is pretty lame."

Anyways, musiken var inte bättre förr. Den är inte bättre nu. Bra musik kommer att förbli bra musik oavsett om den är gjord för 50 år sedan eller om den görs om 50 år.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Ja.

Den var bättre förr. Rattar man in Rix FM eller liknande kanal idag så mår man ju nästan illa av att höra det som spelas. Den typen av musik som "förr" var populärmusik är/var Beatles, ABBA eller Michael Jackson. Bara för att nämna några ur alla.

Oavsett vad man tycker om den musiken från förr. Så är det musik. Det finns en talang för att båda sjunga och skapa ett arrangemang.

Det finns så klart dom som kan sjunga idag, men det känns som att man nästan blir förvånad när någon faktiskt kan sjunga idag snarare än som "förr" att man blev förvånad när någon inte kunde sjunga.

Förr blev artister populära och stora för att dom var duktiga musiker. Det är inte fallet i nutid. Det handlar mer om att vara en sorts mänsklig reklampelare (som kallas influencer).

Spontant som jag kommer på. Gangnamn style. Pinsamt. Jämfört med någon från förr. Eller häromveckan innan Champions League finalen. Någon Camilla eller vad hon hette stod för musiken. Sämsta jag hört på länge.

Musiken idag är ju väldigt mer än popen som spelas på radio. Jag hittar ofta ny tung rock som jag börjar lyssna på. Några exempel på ganska nya artister som jag tycker är bra: Greta van Fleet, The Temperance Movement, Skraekoedlan, My Morning Jacket, Gaupa, The Black Keys m.fl.

Och jag vet inte hur du spenderar dina dagar men kollar man en del på Youtube och Tiktok så ser man att det finns oerhört många duktiga oupptäckta artister där ute som är bra på att både skriva vackra melodier och har fantastiska röster. Jag tror dessutom att det är vanligare att artister som blir kända nu faktiskt kan sjunga jämfört med musiken jag växte upp med där Britney Spears är ett bra exempel.

Så även om jag håller med om att många av dom nya låtarna som hörs på mainstream radio är ganska intetsägande görs det fortfarande mycket bra musik.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Kan väl flika in lite gällande det här med att leta efter ny musik och försöka bredda sin musiksmak.

Jag har under 13 års tid (herregud) hållit på med min jättespellista på Spotify där jag samlar allt jag hittar. En bra shufflelista helt enkelt. Har sedan genrelistor där jag sorterar upp det allra mesta om jag en dag blir sugen på en specifik genre.

Huvudlistan består idag av drygt 1600 låtar (1638 i skrivande stund), och växer kontinuerligt hela tiden, med allt från 0-30 låtar i månaden som läggs till. Senaste 10 dagarna har jag lagt till 14 låtar, senaste månaden har den vuxit med 27 låtar. Jag skulle påstå att det är ungefär 50/50 mellan ny musik (mindre än 10 år sedan release) och äldre musik (mer än 10 år sedan release).

Jag är en allätare, så det är kanske lättare för mig att hitta ny musik än för de som hellre lyssnar mer genrespecifikt. Men det finns absolut ny musik som är toppenbra, man måste bara sluta lyssna på radio och leta på andra ställen.

Skrivet av Pettor:

...
Mainstream för mig har varit ointressant senaste 15 åren eller så. Men samtidigt måste man förstå att dagens artister inte på något sätt är okunniga musiker eller sångare. Det är så märklig uppfattning. Idéen att auto-tune används och därför är artisterna dåliga borde mer vara riktat som kritik mot att det blivit standard att alltid använda auto-tune. För sjunga kan dom. Sen att auto-tune är ett trist koncept och att det finns charm i imperfektion är en annan diskussion. Sen kommer mainstream alltid pusha sig själv att bli en formula mer än vad vi kanske tycker är riktig musik, men så är det ju inom film med just nu där Disney med Star Wars och Marvel i princip är allt som levereras. Det är precis lika mycket formula och auto-tune som något vi hör på radio.
...

Ett typexempel på just detta med autotune är ju T-Pain. En otroligt talangfull sångare, som vunnit The Masked Singer, men som slog igenom men autotunad partymusik.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Det är såklart väldigt subjektivt men jag håller nog med om att musiken var bättre förr. Med undantag för vissa band inom rock och hårdrock så upplever jag att många musikgenrer har stagnerat. Pop och Rap känns helt värdelöst nu för tiden, känns fantasilöst och oengagerat. Ge mig tidigt 90tals Hiphop eller varför inte lite av 80 talets Popmusik ala Michael Jackson!

Medlem

Naturligtvis inte.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

inte tycker jag eftersom jag lyssnar bara till lo-fi musik och producerar det

Medlem
Skrivet av eld:

Tekniskt sett så har "förr i tiden" fler bra låtar än 2022, det är bara så det fungerar.

Det är därför vi alltid kommer sitta och argumentera över att det var bättre förr.

Och i framtiden kommer låtar från 202x vara inkluderade i "förr"

Skrivet av Broshimitsu:

Det är väl så med tiden. De låtar vi minns är de bra låtarna. De dåliga låtarna minns vi inte lika starkt, och därför upplevs dåtiden mycket bättre än vad den gör idag där vi upplever både bra och dålig musik samtidigt.

Håller helt med. Slå på valfri best of XX-tal spellista på Youtube och jag märker ingen större skillnad förutom att jag kanske gillar en vis musikstil bättre.

Medlem

ABBA fick också massa skit på sin kommersiell. Väldigt ful att vara så kallade kommersiella artister under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal.

Medlem

Ja, det bästa har redan gjorts. Lyssna på soundtracket till Blade Runner (Vangelis), Aphex Twin "Pulsewidth", Aerosmith "Walk This Way", Eurytmics "This City Never Sleeps", Pet Shop Boys "West End Girls", Free 1 från Shenmue.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Påminner en del om Mats och Morgan:
eNi3Eq6kLQM

tjossan, missat denna Najs, kan bara hålla med!

Ungdomarna har fö. släppt albumet nu, riktig bomb om man är lagd åt det hållet De fick visst med några helt okända personer på ett hörn Thundercat, Snoop Dog, Busta Rhymes, Anderson .Paak etc.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Allt är mer färggrant och magiskt när man är ung.

Det där är väldigt intressant. Självklart finns det vissa saker som definitivt är det (till exempel julen). Men det finns också många som menar att världen var mer färggrann och magisk innan Internet fanns.

Skriv svar