WH40K: Rogue Trader är ett CRPG från Pathfinder-utvecklaren Owlcat

Robot
WH40K: Rogue Trader är ett CRPG från Pathfinder-utvecklaren Owlcat
Medlem
Medlem

Ser jag fram emot! Har gillat båda pathfinder spelen som Owlcat släppt och spelat sönder dem så här känner jag mig trygg att förboka.

Medlem

Rouge trader är spännande blir att se fram emot har börjat spela Pathfinder och gillar det skarpt så spelmässigt känns det som om det kan bli en fullpoängare.

Medlem

"Utöver utforskande av varierade världar väntar även strider, och våra vapendragare kommer bland annat att bestå av en space marine, en aeldari ranger och en sister of battle."

Heresy.
En Space Marine som lallar runt utanför sitt chapter och FÖLJER en Rogue Trader?
En Sister of Battle lallar runt utan sina systrar och FÖLJER en Rogue Trader?
Samt BÅDA ovanstående samarbetar med en Xenos?!

Det börjar minst sagt skakigt för mig iaf. Vad är härnäst? En Chaos Marine som följeslagare? En Necron som rådgivare för mänskliga rättigheter? En Tau i en ideologisk debatt med en inquisitor?

Jag har längtat efter ett rollspel i WH40K, men denna uppsättningen får min mage att vilja spy up allt jag har.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Utöver utforskande av varierade världar väntar även strider, och våra vapendragare kommer bland annat att bestå av en space marine, en aeldari ranger och en sister of battle."

Heresy.
En Space Marine som lallar runt utanför sitt chapter och FÖLJER en Rogue Trader?
En Sister of Battle lallar runt utan sina systrar och FÖLJER en Rogue Trader?
Samt BÅDA ovanstående samarbetar med en Xenos?!

Det börjar minst sagt skakigt för mig iaf. Vad är härnäst? En Chaos Marine som följeslagare? En Necron som rådgivare för mänskliga rättigheter? En Tau i en ideologisk debatt med en inquisitor?

Jag har längtat efter ett rollspel i WH40K, men denna uppsättningen får min mage att vilja spy up allt jag har.

Behåll maginehållet tills du vet bakgrundshistorierna

Detta låter rätt intressant för mig, hade gärna lagt det på en wishlist på steam - om det funnits..


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Oooh, det här låter intressant. Pathfinderspelen har sugit otroligt många speltimmar ur mig, trots att de varit stundtals rätt buggiga. Har varit *väldigt* sugen på ett CRPG i liknande stil och med liknande djup som är lite mer sci-fi, och WH40k är onekligen väldans intressant i det avseendet.

Lite fundersam på hur Owlcat fungerar för stunden med tanke på att de grundades i Moskva, men de kanske i praktiken flyttat över all verksamhet till Cypern nu? Pathfinder: WotR har ju fått kontinuerliga uppdateringar under våren, ex.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag antar att Games Workshop har typ en fet asset pack med random WH40K-props som de sedan licensierar ut till varenda joppe som vill göra spel i 40K-världen (dvs. ca 16 st i månaden).

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag antar att Games Workshop har typ en fet asset pack med random WH40K-props som de sedan licensierar ut till varenda joppe som vill göra spel i 40K-världen (dvs. ca 16 st i månaden).

Tyvärr. Samtidigt styr de all form av fanart med järnhand.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Behåll maginehållet tills du vet bakgrundshistorierna

Detta låter rätt intressant för mig, hade gärna lagt det på en wishlist på steam - om det funnits..

Historierna kommer inte spela mycket roll, speciellt inte för en Space Marine. Detta krossar loren. Om det nu är så trovärdigt utmanar jag dig att hitta 10 instanser en sådan typ av konstellation sker.


signatur

I drank what?

Medlem

Nice! Detta kan bli riktigt trevligt.

Medlem

Ser grymt mycket fram emot detta Pathfinder liren är bra.
Dock förvånad att dom inte kör en kickstarter som dom gjorde för pathfinder 1 och 2.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hype! Stort fan av Pathfinder-spelen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Historierna kommer inte spela mycket roll, speciellt inte för en Space Marine. Detta krossar loren. Om det nu är så trovärdigt utmanar jag dig att hitta 10 instanser en sådan typ av konstellation sker.

Alltså space marines har alltid arbetat med/åt Rouge Traders, ända sen första versionen av 40k. Rouge Traders har rätt att ha affärer med och anställa xenos. Idén om att space marines inte kan hålla pickadollerna borta så snart de ser en xeno stämmer inte heller.

Hela den dualismen är ju en av de viktiga grejerna med framför allt moderna 40 k. Kejsaren är världens hopp och det ljus som för mänskligheten framåt - men han är också ett rutnat lik som hålls vid liv av tusentals människoffer per dag.

Xenos måste dö, men inte till den grad att man inte kan använda xenos för att uppnå det målet osv.

Visst marinen kan inte vara en Black Templar. Men det är typ det.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Historierna kommer inte spela mycket roll, speciellt inte för en Space Marine. Detta krossar loren. Om det nu är så trovärdigt utmanar jag dig att hitta 10 instanser en sådan typ av konstellation sker.

I Rogue Trader regelboken (s. 323) från 2009 så nämns det att vissa Rogue Traders har så mycket makt och förbund med individuella chapters att de kan kalla på hjälp. House Ecale har t.ex. ett samarbete med Marrines Errant. Jag har inte läst något om att specifika namngivna space marines som följer Rogue Traders men det är inte en omöjlighet. SM kan också vara på lån för en specifik uppgift eller kanske är i exil, Ultramarines kallar det t.o.m "Death Oath".

Jag kan tänka mig att exakt samma sak kan hända Sisters of Battle.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Alltså space marines har alltid arbetat med/åt Rouge Traders, ända sen första versionen av 40k. Rouge Traders har rätt att ha affärer med och anställa xenos. Idén om att space marines inte kan hålla pickadollerna borta så snart de ser en xeno stämmer inte heller.

Hela den dualismen är ju en av de viktiga grejerna med framför allt moderna 40 k. Kejsaren är världens hopp och det ljus som för mänskligheten framåt - men han är också ett rutnat lik som hålls vid liv av tusentals människoffer per dag.

Xenos måste dö, men inte till den grad att man inte kan använda xenos för att uppnå det målet osv.

Visst marinen kan inte vara en Black Templar. Men det är typ det.

Stämmer med min uppfattning som mångårig spelare av tabletop 40k. Dessutom är Games Workshop djupt involverad i utvecklingen från vad Owlcat skriver, så vi kan nog vara säkra på att vad som än händer i karaktärernas bakgrunder är förankrat i Games Workshops lore.

Sedan finns det sidouppfattningar som inte är mer än folks tyckande som citeras som sanningar, men det är inte en del av lore. Det blir lätt så eftersom GW universat har lämnat en hel del frihet till spelare att bygga sina egna storylines långt innan vi sett 40k som spel i ett digitalt format.

Medlem

Som flera andra skriver finns det ett antal böcker där imperiet samarbetar med ”xenos” och även är ute och driver individuellt. Det kräver dock rökige mer förklaring

Medlem

Space Wolves har ett direkt samarbete med ett av de större husen av navigatörsgildet där de alltid har en grupp vid namn "Wolf Guards" som fungerar som livvakter åt huset, både i deras högkvarter på Terra och kan följa med de högst rankade medlemmarna när de reser.

Medlem
Skrivet av RuneClaw:

Space Wolves har ett direkt samarbete med ett av de större husen av navigatörsgildet där de alltid har en grupp vid namn "Wolf Guards" som fungerar som livvakter åt huset, både i deras högkvarter på Terra och kan följa med de högst rankade medlemmarna när de reser.

Helt riktigt. Och av en händelse så ser man tydligt på den cover art på companions som Owlcats släppt att den space marine man ser är just från Space Wolves. Han har emblemet på vänstra axeln. Synd att man inte ser högra axeln då det där skulle synas om han är Wolf Guard. Men symbolen på knät på rustningen är en Wolf Guard symbol, men det är i regel på Terminator Armor som dom kör emblem på knät så vet ej om det säger något i detta fallet.

Finns en hel del lore om dem här: https://warhammer40k.fandom.com/wiki/Space_Wolves

Edit: Kvinnan med staven i bakgrunden ser ut som en Navigator. Navigator emblem på staven och det tredje ögat i pannan.

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Utöver utforskande av varierade världar väntar även strider, och våra vapendragare kommer bland annat att bestå av en space marine, en aeldari ranger och en sister of battle."

Heresy.
En Space Marine som lallar runt utanför sitt chapter och FÖLJER en Rogue Trader?
En Sister of Battle lallar runt utan sina systrar och FÖLJER en Rogue Trader?
Samt BÅDA ovanstående samarbetar med en Xenos?!

Det börjar minst sagt skakigt för mig iaf. Vad är härnäst? En Chaos Marine som följeslagare? En Necron som rådgivare för mänskliga rättigheter? En Tau i en ideologisk debatt med en inquisitor?

Jag har längtat efter ett rollspel i WH40K, men denna uppsättningen får min mage att vilja spy up allt jag har.

Det låter lite denna kan vara löst baserad på eye of terror.
Tror knappast denna studio är så dåliga på att skriva att dom gör en sådan blunder.
Plus jag tror knappast GW skulle tillåta en sådan grej.

Medlem

Till skillnad från Pathfinder-spelen så kommer det här vara designat för turn-based och det kommer inte ens ha någon rtwp (men vem vet det kanske någon moddar som gjordes med turn-based till Kingmaker).

Medlem
Skrivet av waeress:

Till skillnad från Pathfinder-spelen så kommer det här vara designat för turn-based och det kommer inte ens ha någon rtwp (men vem vet det kanske någon moddar som gjordes med turn-based till Kingmaker).

Hallå, var har du hittat informationen? Kanske är blind men såg det ej på hemsidan.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Hallå, var har du hittat informationen? Kanske är blind men såg det ej på hemsidan.

Står i pressmeddelandet.

https://owlcat.games/news/70

Citat:

World Premiere of the first cRPG based in the renowned universe announced at the Warhammer Skulls Showcase! Founder’s packs are available from today.

We are thrilled to announce Warhammer 40,000: Rogue Trader - the first classic roleplaying game with turn-based combat set in the grim darkness of the 41st millennium. The World Premiere, including the first glimpse of gameplay, was announced at the Warhammer Skulls Showcase. Those of you who are eager to get your hands on the early version of the game and help us with the development can obtain our Founder’s Packs; they are already available on the game’s website.

This time you will take on the role of a Rogue Trader, a scion of an ancient dynasty of daring privateers that reign over their own merchant empire and explore the fringes of Imperial space with the blessing of the Emperor Himself. Thanks to their Warrant of Trade - the Rogue Trader is endowed with privileges and power beyond imagination as well as the task of expanding the borders of the Imperium. At their disposal is a gargantuan voidship of immense strength and innumerable personnel ready to follow any undertakings of the leader. Show your subjects mercy or disdain, stay faithful to the Emperor, or consort with enemies of Mankind - every decision and every act of the Rogue Trader sends ripples throughout entire star systems, changing the in-game world and those who inhabit it.

The action will unfold in the Koronus Expanse, a dangerous and unexplored region on the far frontiers of the Imperium of Man. Many explorers have fallen victim to this dangerous place and never returned.

Remarkable and sophisticated companions are one of the pillars of cRPGs, and Rogue Trader is not an exception. A mighty Space Marine, a mercurial Aeldari Ranger, or even a courageous Sister of Battle armed with bolter and ardent prayers are just a few of the many characters that will join the Rogue Trader during your adventures.

Starting today, you can support the game by purchasing one of the Founder’s Packs. Become a part of the team behind Warhammer 40,000: Rogue Trader! Those who decide to support the developers early will gain access to the Alpha and Beta versions of the game, help the team to shape the experience with their feedback, and receive a set of unique rewards and items available only to early supporters.

Medlem
Skrivet av meat4u:

Det låter lite denna kan vara löst baserad på eye of terror.
Tror knappast denna studio är så dåliga på att skriva att dom gör en sådan blunder.
Plus jag tror knappast GW skulle tillåta en sådan grej.

Hoppas. GW's licens är lätt att få, men de är tydligen ganska hårda med lore i spelen. Så hoppas verkligen, för det känns overkligt (lawlz~) för mig.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag var blind alltså tack

Medlem
Skrivet av AHTF:

Hallå, var har du hittat informationen? Kanske är blind men såg det ej på hemsidan.

Det har kommit lite mer detaljer än hemsidan när dom har svarat på frågor på twitter.
T.ex.: https://twitter.com/OwlcatGames/status/1532357333069742083

Medlem

Jag såg att det tydligen ska vara "inspirerat" av Rouge Trader rollspelet.
Ett stabilt system.

Jag ser dock fram emot att få mer info om skepp och resurser. Jag misstänker att man kommer få något som liknar det kingdom-sim som fanns i Pathfinder - Kingmaker. Men istället för att uppgradera byar så uppgradera kommandobrygga, laservapen och smuggelgömmor på skeppet.

1
Skriv svar