Diablo Immortal

Robot
Diablo Immortal

Börjar bra men pengahungrigt endgame grusar förhoppningarna.

#Diablo-immortal


Medlem

Testade på PC och avinstallerade efter 10 minuter på grund av det du nämner i recensionen. Mobil har jag aldrig lirat på så gissar att immortal kommer gå mig förbi.

Tack för för recension!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

RMAH i Diablo 3 fick samma kritik. Nåväl, låt oss hoppas att Diablo 4 blir bättre även om förväntningarna är låga.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag har spelat några timmar och för att vara ett mobilspel så är det faktiskt kul. Skönt gameplay med bra ljud och vacker värld.
Men tyvärr så är alla system och sånt anpassade efter microtransactions osv osv.
Så på det viset kräcks jag och kommer inte lira något mer.

Medlem

Känns lite som att Belgien och Nederländerna gjorde rätt i att förbjuda skiten.

Medlem

Efter allt snack om det på FZ gav jag det ett test i helgen på mobilen som mitt första ”riktiga” mobilspel och bättre än väntat men efter ungefär en timme så kände jag att det inte gav mig något och notifikationerna om deras butik gjorde att det snabbt blev avinstallerat och jag kommer aldrig testa det igen.

Som diablo 3 med karaktär skapande men sämre på allt så kändes det så inget jag kan rekommendera personligen.

2an i betyg känns rimlig.

Medlem
Medlem

Dont you guys have wallets?????

Medlem

Tråkigt men väntat, pass på den. Man undrar ju hur Diablo 4 kommer se ut.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Dont you have credit cards!?

"det är ju bara ett mobilspel" är inget försvar för denna dumpster fire.
Kul att se att valarna göder Blizzard, jag vet inte vilka alla valar inom mobil-gaming världen är eller vad dom får ut av att göda dessa bolag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Sur Apan:

Efter allt snack om det på FZ gav jag det ett test i helgen på mobilen som mitt första ”riktiga” mobilspel och bättre än väntat men efter ungefär en timme så kände jag att det inte gav mig något och notifikationerna om deras butik gjorde att det snabbt blev avinstallerat och jag kommer aldrig testa det igen.

Som diablo 3 med karaktär skapande men sämre på allt så kändes det så inget jag kan rekommendera personligen.

2an i betyg känns rimlig.

Jag har varit så delad här. Å ena sidan så gillar jag kampanjen och har spelat igenom den två gånger med olika karaktärer (fler om jag räknar betan). Det går som sagt utmärkt att köra igenom storyn utan att betala ett ruttet öre. Samtidigt så är det pay-to-win när man kommer till endgame, så det går inte att att komma runt.

MEN om du gillar kampanjen så rekommenderar jag ändå att köra igenom spelet. Är som bra underhållningen ändå om man sitter på toa eller på bussen. Spelet är ju ändå gratis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vad jag önskar att TotalBiscuit fortfarande var i livet och kunde ge det här skräpet en rejäl holmgång. Känns inte som det finns nån stark röst som står på konsumenternas sida längre, och finansieringsmodellerna blir bara värre och värre.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

För att vara ärlig, så är jag förvånad över att den får mer än 1:a i betyg. Anledningen är hur predatoriskt MTXet är i mobilspelet. Du hinner köra lite av tutorialen innan du möts utav "800% Value!" popup. Du kör lite till och får ett gratis Legendary Crest för att kunna få Legendary Rune ifrån Elder Rift, men om du vill ha fler Legendary Crests för garanterad Rune så måste du köpa MTX.
Kosmetikan som Blizzard erbjuder är bara till 1 karaktär, oavsett server. Vill du ha kosmetika till andra karaktärer, då är det bara och öppna plånboken.

Så även om Storyn skulle nu vara bra, så förstörs det helt med det predatoriska systemet som Blizzard/NetEase har implementerat. Finns gott om andra mobilspel som har MTX, som inte ens kommer i närheten av den aggressiva approachen som Blizzard gör. Risken finns att ju att folk kommer spendera pengar på spelet, och Blizzard inser att det kommer generera mer pengar pga folk som har mer pengar än vett, eller folk som har problem med att sluta spendera efter de har börjat (Om det nu är pga FOMO, eller Sunk Cost Fallacy, eller av något annat psykologisk anledning).
Och om det händer, då kanske Blizzard skiftar sitt fokus bort från PC marknaden och fokuserar mer på mobilmarknaden med fler spel som har överflödigt av aggressiva MTX.

Medlem

Fan jag hade varit gladare om gameplayet i sig hade varit kasst men trist nog har de ju lyckats väldigt bra med att överföra Diablo till det mobila formatet. Om de ändå hade hållit sig till kosmetiska betalsaker a la PoE så hade det här varit ett, om inte det bästa, mobilspelet någonsin. Nu känns det mest Meh

Medlem

Har inte spelat en millisekund men detta var precis det jag väntade mig. Riktigt skitspel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

blev i helgen lvl 30. är väl okej har bara spelat på pc tycker iaf det är kul dom inte bara höll vid det "mobile only" men visst är det sanlöst dyrt om man vill maxa en karaktär läste nåt om 100k$ helt galet alltså....

skitspel kan en del tycka men det är gratis trots allt jag kommer inte spendera en krona på spelet men lär spela så länge jag tycker det är roligt.

Gnällkuk
Skrivet av Pjotor:

Vad jag önskar att TotalBiscuit fortfarande var i livet och kunde ge det här skräpet en rejäl holmgång. Känns inte som det finns nån stark röst som står på konsumenternas sida längre, och finansieringsmodellerna blir bara värre och värre.

Rekommenderar varmt SkillUp


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag kommer aldrig att förstå hur folk kan lägga ner så mycket tid och energi på att hata något så mycket som folk hatar Diablo Immortal just nu. Mobilspel har varit predatory i 10 års tid, det kommer inte att ändras, det kommer snarare bara att bli värre. De som är som mest högljudda är självklart de som inte ens har spelat spelet och bara går på artiklar och youtubers (som vanligt med folk som inte har en egen åsikt).

Jag själv har spenderat 50kr på spelet och har spelat i 30 timmar och har haft det väldigt kul och slutade i rank 20 första veckan, då hade jag kunnat hamna ännu högre om jag hade velat, alltså spelat mer. Jag spelar spelet tills jag inte har kul mer, tills att jag MÅSTE betala för att progressa, vilket inte har hänt ännu på 30 timmar. Att jag ens fått ut 30 timmar på ett mobilspel är absurt (som jag spelar på PC dock), jag hatar mobilspel och har spenderat som mest ett par timmar totalt i mobilspel, någonsin. 30 timmar gratis har jag alltså fått, eller ja jag valde att köpa battlepass för 50kr, och jag lär ha minst 30 timmar till gratis innan jag tröttnar.

Rekommenderar att kolla på Wujito på Twitch, han har spenderat 0kr på spelet och är rank 1 i både PvP och PvE, han spelar ju så klart 18 timmar om dagen för att vara detta, men det är ändå möjligt att spela spelet helt utan att betala.

Medlem

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Att klaga på att det kostar en dryg miljon svenska kronor för att uppnå BiS-gear i ett spel tycker jag känns fullt rimligt.

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Bland det dummaste jag läst, well done.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

vilken besvikelse


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag kommer aldrig att förstå hur folk kan lägga ner så mycket tid och energi på att hata något så mycket som folk hatar Diablo Immortal just nu. Mobilspel har varit predatory i 10 års tid, det kommer inte att ändras, det kommer snarare bara att bli värre. De som är som mest högljudda är självklart de som inte ens har spelat spelet och bara går på artiklar och youtubers (som vanligt med folk som inte har en egen åsikt).

Jag själv har spenderat 50kr på spelet och har spelat i 30 timmar och har haft det väldigt kul och slutade i rank 20 första veckan, då hade jag kunnat hamna ännu högre om jag hade velat, alltså spelat mer. Jag spelar spelet tills jag inte har kul mer, tills att jag MÅSTE betala för att progressa, vilket inte har hänt ännu på 30 timmar. Att jag ens fått ut 30 timmar på ett mobilspel är absurt (som jag spelar på PC dock), jag hatar mobilspel och har spenderat som mest ett par timmar totalt i mobilspel, någonsin. 30 timmar gratis har jag alltså fått, eller ja jag valde att köpa battlepass för 50kr, och jag lär ha minst 30 timmar till gratis innan jag tröttnar.

Rekommenderar att kolla på Wujito på Twitch, han har spenderat 0kr på spelet och är rank 1 i både PvP och PvE, han spelar ju så klart 18 timmar om dagen för att vara detta, men det är ändå möjligt att spela spelet helt utan att betala.

Håller helt och hållet med!
Jag har gjort samma sak. Köpte månadens Battlepass för 52 kr och har spelat PC-versionen med handkontroll på TVn i 4k hela helgen. Förstår inte alls kritiken mot att PC-versionen är en dålig port. Tycker det känns som en HD-version av Diablo 3.
Visst kan man köpa sig fördelar med mikrotransaktioner, men det är absolut inget krav.
Förstår inte hur man kan förvänta sig att att sådant här jättebra spel skall vara gratis. Betalar gärna 52 kr per månad resten av året för att få roliga speltimmar.

Det är inget tvång att betala. Spela själv eller med vänner som inte heller har ambitioner att betala en massa, så kommer ni få en härlig spelupplevelse länge.
Tror även att Blizzard kommer lägga till mer content efter hand.

Förstår inte alls meningen med att betala extrema mängder pengar. Om du så lägger ner 50 000 kr på spelet, så kommer du säkert ändå vara långt ifrån världens högsta spelare, så det mindsettet är bara att lägga ner.

Man får ca 20 Crest gratis under vägen till level 60 och därefter får man 1 gratis Crest per dag.

Jag räknade på vad en Crest kostar att köpa och fick fram det till ca 2 EUR per Crest. Det är extremt dyrt och för mig uteslutet, så den delen av P2W går bort hur som helst.

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

12/10 är snarare rätt betyg..

För att vara så pass välgjort för ett mobilspel och dessutom gratis så kan man inte klaga. Har spelat casual nu och är riktigt nöjd med upplevelsen, har totalt spenderat 42 kr ( som stöd ) för en bra produkt.

Att sitta och grina över att en annan har bättre gear än dig för att han har spenderat egna pengar i ett spel som du själv sitter och spelar gratis är bara löjligt. Som en sosse som gnäller över en sjukvårdsförsäkring..

Nej. Det är faktiskt superlogiskt. Att spela ett spel och se saker omkring sig man inte kan få för att man inte har spenderat nog med pengar att få det av ren kombo tur och pengar är naturligt att inte tycka om. Det finns också gott om F2P-spel som inte har P2W på samma nivå. Vi bör absolut hålla varningsskylten uppe om mikrotransaktioner inskränker på spelupplevelsen. Den gjorde inte det för dig uppenbarligen, men för mig är det en stor baksida med P2W-mikrotransaktioner och medan jag tidigare funderade på att prova spelet (blir inga mer köp från Blizzard) så skiter jag i det nu och det tackar jag Johan för.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av aeosoth:

Att klaga på att det kostar en dryg miljon svenska kronor för att uppnå BiS-gear i ett spel tycker jag känns fullt rimligt.

Å ena sidan har du rätt, men å andra sidan - varför behöver du bästa gear?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Folk verkar tro att det inte kostar något att utveckla spel. Antingen är det f2p med mikrotransaktioner eller så hade de fått ta betalt för spelet, ungefär 499-599 SEK. Hade det kostat så mycket hade ingen köpt spelet.

Diablo har aldrig tidigare haft problem med att sälja för fullpris, så klarar inte Immortal det skulle jag rekommendera Blizzard att fokusera på spel folk faktiskt vill ha istället.

Medlem

Typ allt det negativa som tas upp spelar ju bara roll om man tävlar mot andra i ladder eller pvp. Om man bara spelar för egen underhållning osv låter det inte som man blir påverkad alls. Perfekt för mig med andra ord, så jag kör gladeligen vidare. Har haft roligt hittills.

Får väl se när jag kommer till endgame om jag känner annorlunda, men jag har inget emot att få spela lite längre än andra som betalar. Det är upp till dem om de vill betala för att slippa spela (så konstigt att välja det, varför spela alls då?), jag spelar för att spela och ha roligt och resan är ju hela grejen.

Medlem

Ni som är okej med denna betalningsmodell på spel: Vill ni att spel ska se ut så här i framtiden? För det är vad som står på spel. Accepteras denna enorma girighet och predatory-system så kommer det fortsätta och bara bli värre. Att det är ett mobilspel är ingen ursäkt som funkar här eftersom det även släppts till dator.
Tror ni på allvar inte att Diablo 4 kommer ha liknande p2w och mikrotransaktioner om det går bra för Immortal? Det är såhär det utvecklas, folk accepterar något såpass äckligt som detta och sen en dag så är det vardag, "alla spel är ju såhär".

Att mikrotransaktionerna inte är viktiga för spelet är skitsnack, hade det varit det hade Blizzard helt enkelt plockat bort de delar som är olagliga i länderna där det bannats, men det gör de inte. Varför? För att det inte är ett spel, det är en app skapad för att lura folk att lägga 10, 15, 100kr då och då. Det är meningen att man ska tänka "Äh jag behöver inte köpa nått, det är kul ändå" i början, det därför det är gratis. De måste få in dig som spelare innan de slänger alla scams de kan på dig.

Kommer ni inte ihåg hur Oblivions horse-armor blev mottaget? Idag är det vardag, alla spel har betalda cosmetics, till och med singleplayer spel. Det kommer bli samma med detta om inte folk säger ifrån.

Bojkott.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Å ena sidan har du rätt, men å andra sidan - varför behöver du bästa gear?

Stor PvP-del och leaderboard i spelet?

Skriv svar