Diablo Immortal

Medlem
Skrivet av adrii:

Dinosaurierna måste börja inse att mobila markanden har tagit över, gaming omsätter ca 210 miljarder dollar och av detta står den mobila marknanden för 61 %. Det kommer ju inte bli mindre. Det känns som vi är i en övergångsfas som kommer sluta på några få sätt.

1) Vi kommer acceptera detta och det kommer bli den nya standarden overall
2) Vi kommer inte acceptera detta och de kommer få tänka om
3) Någon kommer på något nytt som genererar pengar och det komma göra att alla skiftar dit
(förhoppningsvis är inte det en aggressiv modell)

Visst kan det kännas tråkigt att man ser folk lägga ner flera hundra tusen och ändå inte få det bästa gearet men allt handlar om perspektiv. Ni kan sitta och skrika på ett litet forum i lilla landet Sverige men det kommer betyda NOLL. Ni framstår bara som gnällspikar som blivit ifrånsprugna av omgivningen. Man KAN absolut få ut massvis av p2w spel (det kan jag lova), det gäller bara bestämma sig att man inte vill lägga ner pengar och spela "gratis" delen.

En annan sak som inte tas upp, om man är ny i en värld tex mobila spelmarknaden och man släpper ett p2w spel så är det oftast
enklare att tona ner med betalningar än tvärtom. Tänk Er om immortal hade haft mindre men de ser att folk spendera hutlösa summor, tror ni nästa spel skulle sett likadant ut? Nej de skulle pumpa på och bli mer aggressiva. Niklas, stefan och klas här i forumet kan ju tro att deras skrik hörs (som högst i deras egna garderob kanske) men faktum kvarstår, det är spelvärlden som kommer avgöra vad som händer härnäst och inte Ni.

Kom ihåg om man bara ser problem så kommer problemet att dyka upp hela tiden, ser man möjligheter och lösningar på problem så är det de som kommer dyka upp. Allt handlar om perspektiv.

Till skillnad vad det här inläggets offermentalitet visar så är det bra att Niklas, stefan och klas här på forunet vägrar att dra ner byxorna och bara acceptera.
Tur är att det finns spelare och utvecklare aom fortfarande gör riktiga spel än sånt här skräp ka man väll säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Glöm inte, om ett spel kräver att du investerar tid för att få någonting i spelet, då är det inte gratis. Du betalar med din tid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Glöm inte, om ett spel kräver att du investerar tid för att få någonting i spelet, då är det inte gratis. Du betalar med din tid.

Eh.. Spel är underhållning, inte en investering. Din "investering" i tid ska ge dig glädje under tiden. Allt annat är sekundärt.
Men såklart kul att få något "extra i slutet"
Har du inte kul medans du spelar bör du göra annat.

Medlem

Det är denna utveckling vi är på väg mot med alla spel, inte bara mobilspel

Medlem
Skrivet av Querth:

Det känns ändå rätt vidrigt att Blizzard som en gång skapade många av mina favoritspel genom tiderna nu använder varenda psykologiska trick i boken för att lura människor att spendera pengar. Det är totalvägran från mina sida att stödja den här sortens lurendrejeri och jag förstår inte varför det tillåts att gång på gång släppas nya spel som är skapade med syftet att dränera folks plånböcker.

Folk kan säga att "ja men spendera inte pengar bara?"

Såklart, det skulle jag aldrig få för mig att göra. Men sanningen är att många gör det och inte kan kontrollera sina impulsbehov på samma sätt. Det är ju utstuderat hur man UTNYTTJAR den mänskliga hjärnan i gambling och med miktrotransaktioner. Spelet i sig är utvecklat med det här i åtanke - är inte det helt absurt? Och allt blir exponentiellt värre när man tänker på hur mängden pengar du måste kasta iväg för att låsa upp exakt allt.

Jag bryr mig inte om er som tycker det är fint och roligt att spela igenom kampanjen gratis och använder argument som att utvecklare behöver tjäna pengar och inte bara skapa spel för nöjes skull. Skönt att ni inte har behovet av att spendera eran månadslön på spelet. Men att monetärisera genom att utnyttja människor till att köpa något för ett påhittat värde är aldrig okej.

Det kommer alltid finnas människor som spenderar pengar på dåliga alternativ. Vi behöver ju inte medvetet gillra fällor för dem eller hur?

Mycket bra skrivet, håller med dig till fullo!

Medlem

Det hade varit ett mycket bra mobilspel om det inte va för att det är helt och hållet uppbyggt för att mjölka valarna på så mycket pengar det bara går. Gameplayet är mycket bättre är något spel jag spelat på mobil tidigare, men som sagt ovan, det faller direkt på att man har så otroligt lite respekt för sina kunder och bara försöker mjölka dom på varenda litet jävla öre.

Att spelet har 75/100 i Metascore på Metacritic är fan en jävla skam för speljournalistiken. Ert betyg är betydligt rimligare.

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Det finns alltså sånna här människor.

Blizzard topparna håvar in miljonbelopp månad in och månad ut och ändå finns det folk som vill betala dom "stöd-pengar" haha

Inte bara tanken att stödja Blizzard just nu, men också att de missar att Netease är de som utvecklat produkten och tar en stor del av kakan.

edit:

Eller tanken att någon tror att folk på blizzard sitter och tänker "det här är mitt passionsprojekt!"

Jag garanterar att arbetare på blizzard gång på gång har protesterat projektet och alla dess manipulativa metoder och får nu se hela internet säga hur besvikna de.

Vill man fortfarande stödja blizzard så är det bäst att vänta på diablo 4.

Medlem

Jag är paragon lvl 15 så jag kan nog säga att jag är i end game nu.

Jag har bara betalat $5 på battle pass.

Man märker på pvp att vissa är starkare än "det är möjligt" och med tiden tror jag tyvärr inte detta jämnar ut sig utan blir ännu värre.

Pve är dock kul, man behöver inte tävla med alla såsom blizzard vill att vi ska göra..

Medlem

Ett "problem" som många glömmer bort. Är att många av de stora och kända utvecklarna idag endast finns kvar som namn och med sina varumärken. De kreativa personerna bakom de där bra spelen vi älskade (och som gjorde företagen stora och kända) har lämnat och gått vidare åt olika håll. Det är väldigt sällan som folk jobbar längre än 10-20 år åt samma företag. Speciellt kreativa personer. De kommer leta sig vidare.
Så kvar finns våra älskade varumärken som styrs av företag med en ledning som försöker skapa maximerande vinst. Ingen kreativitet. Filmindustrin har också detta problem med kända varumärken. Star Wars är nog bästa exemplet.

Vi måste också lära oss att gå vidare. Det finns många mindre utvecklare idag som gör riktigt bra spel. Även indiescenen blommar som aldrig förr. Verktygen blir enklare och bättre så även ett spel från en mindre utvecklare kan se ut och spela som ett AA eller AAA spel.

Skrivet av Gaara:

Det är denna utveckling vi är på väg mot med alla spel, inte bara mobilspel

Gamers har ändå för mycket pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Folk förstår väl att det kommer reor på p2w delen? och att det kanske inte är meningen att man ska bygga karaktärer 100% jämt? Vet inte om jag kan ta 100tusen USD argumentet seriöst.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Folk förstår väl att det kommer reor på p2w delen? och att det kanske inte är meningen att man ska bygga karaktärer 100% jämt? Vet inte om jag kan ta 100tusen USD argumentet seriöst.

Bygga sin karaktärer 100% jämt? Är väl inte många som ens kan bygga sin karaktär 100% 1 gång...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bygga sin karaktärer 100% jämt? Är väl inte många som ens kan bygga sin karaktär 100% 1 gång...

Med 75% rea m.m. på olika saker så blir det nog fler.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Med 75% rea m.m. på olika saker så blir det nog fler.

Aa skönt att bara behöva betala 250,000:- istället för en mille

Men du har nog som många andra helt missat poängen.
Det finns ingen "p2w del"
HELA spelet är anpassat och utvecklat efter detta. Så skall det inte vara.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Aa skönt att bara behöva betala 250,000:- istället för en mille

Som sagt kanske inte är alla som ska köra karaktären 100%. 250.000 är inte mycket för alla. Var kommer siffran 1 mille ifrån egentligen? Är det någon som har spenderat detta?

Medlem

Detta känns ju aktuellt, även för Diablo Immortal.

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Som sagt kanske inte är alla som ska köra karaktären 100%. 250.000 är inte mycket för alla. Var kommer siffran 1 mille ifrån egentligen? Är det någon som har spenderat detta?

Folk räknade ut en average på hur mycket du måste betala för att få alla de 5 star legendaries du vill ha för din karaktär och maxxa dessa till högsta rank, det kan absolut bli mindre, men det kan även bli mer.

Ännu bättre: kör du utan att betala så kommer spelet hinna stänga ner innan du ens kommit i närheten att maxa en enda karaktär.

Men det är inget konstigt med det, free to play spel är gjorda för att du alltid ska vara ett litet steg närmre ditt mål, så att du inte slutar spendera pengar.

Så även om du är en whale så ska du alltid har fler anledningar till att spendera mer pengar.

Medlem

Välskriven recension. Mycket fint att den belyser både för- och nackdelar med spelet. Tack för den!

Diskussionen hamnar fort i MTX...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Detta känns ju aktuellt, även för Diablo Immortal.

https://cad-comic.com/wp-content/uploads/2017/03/cad-20160720...

Dock tycker jag den är lite missvisande, då han säger att han lagt så många timmar i spelet... Man får ju anta att personen har viljan att fortsätta spela TROTS att inga pengar spenderats. 😉

Jag har testat ett mobilspel och lyckades trycka kanske, sammanlagt 5h, speltid. Det var något som genererar saker i bakgrunden, men efter tag märkte jag att vad jag än gjorde så var det dags för plånboken. Då av-installerade jag, då det jag inte tyckte det var värt det...

Medlem

Funderar på att testa eländet bara för kampanjens skull, funkar det som det ska på PC nu?

Medlem
Skrivet av eld:

Folk räknade ut en average på hur mycket du måste betala för att få alla de 5 star legendaries du vill ha för din karaktär och maxxa dessa till högsta rank, det kan absolut bli mindre, men det kan även bli mer.

Ännu bättre: kör du utan att betala så kommer spelet hinna stänga ner innan du ens kommit i närheten att maxa en enda karaktär.

Men det är inget konstigt med det, free to play spel är gjorda för att du alltid ska vara ett litet steg närmre ditt mål, så att du inte slutar spendera pengar.

Så även om du är en whale så ska du alltid har fler anledningar till att spendera mer pengar.

Precis, det lite det jag menar. Spelet är ju designat för att folk ska lockas av t.ex reorna. Shit, denna sak som är så dyr kostar nu 75% mindre. Förmodligen kommer det alltid nya saker också. Så det där med maxa karaktären är ju inte någon riktig grej. Några klarar kanske det som har pengarna.

Skribent

GOTY.

Om det hade stått för Greed Of The Year.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majorkraft:

Funderar på att testa eländet bara för kampanjens skull, funkar det som det ska på PC nu?

Det fungerar att lira på PC, men det är ingen super bra upplevelse. "Vanliga" Diablo är väldigt responsivt med musklickandet och när man använder sina abilities. För Immortal tyckte jag m+k kändes segt. Svårt att sätta ord på det för det var inte direkt en delay. Det kändes konstigt bara. Inte så konstigt då det är gjort för mobil och PC-versionen bara är i betastadiet.

Jag skulle rekommendera PC med kontroll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hade jag hatat att Blizzard är Microsofts nu av någon anledning så skulle jag ha spelat det här spelet. Bara för att förstöra för alla som vill ha bättre spel från Blizzard i framtiden till Xbox/Pc. Men "tyvärr" så kan jag inte sjunka så lågt.

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Precis, det lite det jag menar. Spelet är ju designat för att folk ska lockas av t.ex reorna. Shit, denna sak som är så dyr kostar nu 75% mindre. Förmodligen kommer det alltid nya saker också. Så det där med maxa karaktären är ju inte någon riktig grej. Några klarar kanske det som har pengarna.

Sales är till för att få in folk i systemet, jag tror inte folk som är så djupt inne tänker vänta på sales. Det är manipulativt.

Tanken är att taket för när man ska sluta spendera pengar är så högt upp att de flesta aldrig kommer nå det, och kommer fortsätta spendera pengar. Så fort någon har börjat närma sig en maxxad karaktär så släpper Netease ett gäng nya legendaries som man kan hitta och taket byter plats.

Första är gratis!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det fungerar att lira på PC, men det är ingen super bra upplevelse. "Vanliga" Diablo är väldigt responsivt med musklickandet och när man använder sina abilities. För Immortal tyckte jag m+k kändes segt. Svårt att sätta ord på det för det var inte direkt en delay. Det kändes konstigt bara. Inte så konstigt då det är gjort för mobil och PC-versionen bara är i betastadiet.

Jag skulle rekommendera PC med kontroll.

Aj då.. Väntar nog ett tag då, tack för svar!

Medlem

Argumentet till stöd för blizzard känns svaga.

Visst att man inte ska kunna få allt som E20, det gäller alla mobil spel. Men att inte kunna maxa en ända karaktär via f2p känns extremt. Inte bara det, även om du lägger pengar behöver du lägga sjukt mycket för att kunna maxa något.
Blizzard får CG med swgoh att se givmilda ut, och det är fan imponerande.

Gen
Medlem
Skrivet av jk78ki:

Ni som är okej med denna betalningsmodell på spel: Vill ni att spel ska se ut så här i framtiden? För det är vad som står på spel. Accepteras denna enorma girighet och predatory-system så kommer det fortsätta och bara bli värre. Att det är ett mobilspel är ingen ursäkt som funkar här eftersom det även släppts till dator.
Tror ni på allvar inte att Diablo 4 kommer ha liknande p2w och mikrotransaktioner om det går bra för Immortal? Det är såhär det utvecklas, folk accepterar något såpass äckligt som detta och sen en dag så är det vardag, "alla spel är ju såhär".

Att mikrotransaktionerna inte är viktiga för spelet är skitsnack, hade det varit det hade Blizzard helt enkelt plockat bort de delar som är olagliga i länderna där det bannats, men det gör de inte. Varför? För att det inte är ett spel, det är en app skapad för att lura folk att lägga 10, 15, 100kr då och då. Det är meningen att man ska tänka "Äh jag behöver inte köpa nått, det är kul ändå" i början, det därför det är gratis. De måste få in dig som spelare innan de slänger alla scams de kan på dig.

Kommer ni inte ihåg hur Oblivions horse-armor blev mottaget? Idag är det vardag, alla spel har betalda cosmetics, till och med singleplayer spel. Det kommer bli samma med detta om inte folk säger ifrån.

Bojkott.

Jävligt bra sagt!

Medlem

Jag tycker spelet är väldigt skoj men det känns inte kul med finansieringsmodellen. Att lägga kanske 500kr och sen har man fått allt vore helt OK för mig, men nu är det alldeles för mycket.

eld
Medlem
Skrivet av Dralion:

Jag tycker spelet är väldigt skoj men det känns inte kul med finansieringsmodellen. Att lägga kanske 500kr och sen har man fått allt vore helt OK för mig, men nu är det alldeles för mycket.

Det är väl de som är problemet: 500 kommer aldrig ge dig ens i närheten av allt i detta spel.

Skriv svar