Bli av med en narcissist?

Avstängd
Bli av med en narcissist?

Tjo! Jag är i ett litet klurigt läge med en så kallad narcissist som jag har upptäckt efter ett par månader otur nog.

Jag har under ett par månader arbetat åt en gammal gymnasiepolare som visar sig vara en fullfjädrad narcisisst och till en början så kunde jag fakturera 222 SEK/timme inkl. moms. Efter några månader lyckades jag förhandla upp till 250 SEK/timme inkl. moms.

En annan svensk kund jag har så fakturerar jag 220 SEK/timme exklusive moms. Men denna får jag lite mindre arbete av. Här är grejen: varför jag tror starkt att det är en narcissist är för att andra som arbetat där har påstått liknande. Och i princip alla som "arbetar" i "bolaget" (det är ett AB men saknar besöksadress och är rätt så vilda västern i mitt tycke ur företagsperspektiv, bara 2st arbetar där just nu vilket är delägarna endast) har bara varit gamla bekanta och vänner som sedan skrämts bort.

T.ex. krävs det att man är tillgänglig flera dagar om dygnet så de kan ringa en stup i kvarten MEN man får bara fakturera för faktiskt gjort arbete. Så om någon ringer och ber mig göra något som avlastar en av de två delägarna i bolaget så får jag börja fakturera när jag börjar arbeta. Ingen ersättning som att agera som jour eller beredskap åt dem. Ha i åtanke nu att de drar in mellan cirka 100 000-300 000 SEK i vinst per månad än så länge.

Självfallet är det hela oxå lite "som man bäddar får man ligga" från mitt håll som fortsatte arbeta åt dem. Och nu när jag sagt att jag tänker avbryta samarbetet (vi har inget påskrivet förutom sekretessavtal, så finns inga åtaganden från varken mig (fortsätta jobba åt dem) eller deras sida (att betala min senaste faktura från maj månad) så att säga, så lär det komma mycket obehagliga saker: utpressning samt hot mot en och ens familj (dvs., mina föräldrar).

En annan detalj är att jag har pysslat med lite IT-jobb åt dem för de är inte lika tekniskt kunniga men då är jag ändå ingen IT-tekniker själv utan bara självlärd i viss mån. De vägrar anställa någon riktig IT-snubbe på deltid eller heltid eftersom "då kan timmarna dra iväg och pengarna försvinna".

I princip tycker de att man skall kunna ge sin själ åt "bolaget" och samtidigt jobba så billigt som möjligt åt dem eller nästan till och med gratis. Det är andra detaljen som får mig att tänka åt narcissisthållet.

En tredje detalj är denna som är intressant: jag har fått reda på olika håll att andra som tillfälligt arbetat åt dem och också hamnat i kläm har hört skit om mig och jag har hört skit om dem. Så narcissisten i bolaget försöker låsa en så man inte pratar med varandra för då skulle det komma fram hur illa det faktiskt är/var.

En fjärde detalj när jag påpekade om att de bör kunna investera i en IT-snubbe på heltid för att verkligen ta bolaget till nästa nivå istället för att bara använda gratistjänster på nätet som de gjort nu i snart 2 år är att de båda då sa något som påminner om "gaslihtning". Exempelvis skrev en att: "Det finns mer fakta runt detta så att ha en åsikt kring detta med begränsad fakta blir något missvisande, förstår hur du tänker och resonerar med den faktan du har."

Den som skrev det är dock inte den som är narcissisten men han har arbetat åt/med narcissisten i snart 2 år så jag tror narcissisten har format honom efter sin egen självbild (det ultimata barnet för en narcissist = en levande kopia av sig själv?). Narcissisten skrev dock i stil med att, "Det är kul att ha åsikter när man inte har alla faktan på bordet". Jag har ej kvar faktiska meddelandet men det ser rätt lika ut.

"Gaslightning" är väl klassisk narcissism där man försöker få sina "offer" att ifrågasätta sin egen verklighet? Påminner även om kultbeteende och går hand i hand med att försöka stänga ute alla inblandade personer från varandra genom att prata skit bakom deras rygg om hur dåliga de är att ha med att göra.

En annan som också kommer att avbryta samarbetet med dem som pressats till att göra mer än vad som står överenskommet i Offert (handlar om en hemsida) har fått höra saker från narcissisten att, "Kom ihåg att sova med öppna ögon om nätterna" och liknande.

Narcissisten beter sig lite som "maffia" kan man tycka? Så hur gör jag? Jag är mest orolig för min familj, inte så mycket för min egen del dock. Jag vill dock vara diplomatiska och "diskvalificera" mig själv om att "Jag var helt enkelt fel person för bolaget och jag ber hemskt mycket förlåtelse om det. Jag önskar er varmt lycka till i framtiden!"

Medlem

Ja, låter som att "säga upp dig utan att säga upp dig" är det bästa alternativet där. Alltså att säga typ "det här verkar vara mer än jag klarar av, sorry att jag tagit på mig mer än jag klarar men ni får nog leta efter någon mer lämpad" för det där verkar ju vara riktigt obehagliga typer. Skickar de hot på mail och/eller sms är det bara att spara och dokumentera inför eventuell polisanmälan.

Medlem

1. Jag kan inte svara på lön och fakturering.
2. Installera en app så du kan spela in samtal på telefon och spara allt de säger, i Sverige får du spela in samtal utan att meddela det så länge du är del av samtalet. Om personen hotar eller med hotande underton försöker skrämma dig, gör en polis sak av det på en gång. Du kommer ha bevis om du har flera inspelade samtal. Du kan också prata med dina vänner om de kan styrka din sida av situationen.
3. Vill du bara bli av med personen så blockerar du nummer och mail adresser och vägrar prata med dem. Fortsätter personen höra av sig genom mail och telefon och försöker skrämma dig så har du bevis om det blir en polis sak. Försöker de söka upp dig i personligen eller besöker din släkt så gör du en polis sak av det direkt.

En narcissist vill väldigt sällan ha polisen involverad, det är en obekväm okänd variabel som de inte kan kontrollera och de kontrollerar inte situationen eftersom desto mer de försöker påverka polisens synvinkel desto mer kommer polisen misstänka dem.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, låter som att "säga upp dig utan att säga upp dig" är det bästa alternativet där. Alltså att säga typ "det här verkar vara mer än jag klarar av, sorry att jag tagit på mig mer än jag klarar men ni får nog leta efter någon mer lämpad" för det där verkar ju vara riktigt obehagliga typer. Skickar de hot på mail och/eller sms är det bara att spara och dokumentera inför eventuell polisanmälan.

+1 på "säga upp dig utan att säga upp dig".

Mina tips:
Svara inte direkt. Förklara att du är upptagen med annan kund. Ignorera vissa meddelanden. En narcisisst som inte får uppmärksamhet tröttnar snabbt och försöker hitta nya offer. Man skall inte gå i clinch eller ge mothugg (då eskalerar skiten). Tråka ut dem. Gör så lite som bara är möjligt. Var trevlig. Men ge dem nära noll uppmärksamhet.

Avstängd

Jag såg att någons inlägg togs bort? Var det av inläggsskaparen eller av moderator? Jag såg att den personen hade också varit med om liknande som jag. Är nyfiken att höra av den personens egna erfarenheter utan att gå in på några större detaljer? Kan PMa mig?

Skrivet av Gertzy:

Ja, låter som att "säga upp dig utan att säga upp dig" är det bästa alternativet där. Alltså att säga typ "det här verkar vara mer än jag klarar av, sorry att jag tagit på mig mer än jag klarar men ni får nog leta efter någon mer lämpad" för det där verkar ju vara riktigt obehagliga typer. Skickar de hot på mail och/eller sms är det bara att spara och dokumentera inför eventuell polisanmälan.

Exakt, någon annan får ta den smällen och det är ju kanske inte förvånansvärt att de inte lyckats (eller vågat/velat) anställa någon då jag arbetat som konsult med konsultarvode i cirka 4 månader nu. Hur spelar man dock in samtal på Android-telefoner numera? Verkar vara att man får köra Speakers och spela in med annan mikrofon då?

Skrivet av Maddox:

1. Jag kan inte svara på lön och fakturering.
2. Installera en app så du kan spela in samtal på telefon och spara allt de säger, i Sverige får du spela in samtal utan att meddela det så länge du är del av samtalet. Om personen hotar eller med hotande underton försöker skrämma dig, gör en polis sak av det på en gång. Du kommer ha bevis om du har flera inspelade samtal. Du kan också prata med dina vänner om de kan styrka din sida av situationen.
3. Vill du bara bli av med personen så blockerar du nummer och mail adresser och vägrar prata med dem. Fortsätter personen höra av sig genom mail och telefon och försöker skrämma dig så har du bevis om det blir en polis sak. Försöker de söka upp dig i personligen eller besöker din släkt så gör du en polis sak av det direkt.

En narcissist vill väldigt sällan ha polisen involverad, det är en obekväm okänd variabel som de inte kan kontrollera och de kontrollerar inte situationen eftersom desto mer de försöker påverka polisens synvinkel desto mer kommer polisen misstänka dem.

Jag pratade med en annan person som också haft med dessa typer att göra med. Han sa om narcissisten att narcissisten troligen INTE har "maffiakontakter" på grund av att, "Narcissisten är just den typen av människor som dessa farliga typer vill komma åt då han troligen trampat någon sådan på tårna på grund av sin narcissism. Hans brott han suttit inne för är ju inte heller något många andra brottslingar ger någon större empati för. [Brott mot minderårig]."

Det jag hade tänkt angående fakturan (det är inbetalning eftersom jag bedriver eget, är/var ej anställd så klassas ej som lön även om narcissisten gärna slänger runt massa ord felaktigt) är att säga när jag lämnar tillbaka simkort (läs annat svar längre ner) att, "Jag hoppas på ett ömsesidigt professionellt avslut från er sida där fakturan för maj månads arbete betalas medan det arbete jag gjort för denna månad ej behöver betalas." Jag utgår dock ifrån att de INTE kommer att betala den fakturan. Men jag har buffert så jag går inte under.

Här sa då en snubbe till mig över telefon att jag skall tydligen kunna "Begära bolaget i konkurs för att de ej betalat min faktura." Samtidigt så finns det inget juridiskt överenskommet mer än vissa faktiska gjorda saker och ringda samtal som underlag för att jag har gjort saker under maj månad.

Skrivet av maq777:

+1 på "säga upp dig utan att säga upp dig".

Mina tips:
Svara inte direkt. Förklara att du är upptagen med annan kund. Ignorera vissa meddelanden. En narcisisst som inte får uppmärksamhet tröttnar snabbt och försöker hitta nya offer. Man skall inte gå i clinch eller ge mothugg (då eskalerar skiten). Tråka ut dem. Gör så lite som bara är möjligt. Var trevlig. Men ge dem nära noll uppmärksamhet.

Jag har inte svarat på det senaste svaret som jag angav här som var "gaslightning"-delen. Grejen är att jag har ett simkort från dem på min telefon som jag tänkte lämna tillbaka eftersom en av mina uppgifter har varit att ta emot telefonsamtal men bara få betalt när jag faktiskt pratar i telefon samt skriva ned nummer jag pratat med och vad det sedan ledde till.

Dessa saker är vad jag har "avlastat" den ena snubben med (den som troligen har mer empati och inte är fullbordad narcissist) som de nu kommer att tappa när jag lämnar tillbaka simkortet som de betalar för.

Snubben jag pratade med som berättade om sin upplevelse med narcissisten sa även att, "För det jobb du gör som 'jour' så bör du ha tagit 800-1000 SEK/timme plus moms" och då jämförelsevis har jag tagit 250 SEK/timme inklusive moms. Men den biten om "arvodeförhandling" får jag skylla mig lite själv över då det är de som egentligen är mer beroende av mig än jag av dem.

Medlem

Sjukaste tråden jag har läst på FZ.

Är denna med flera liknande ett resultat av att FZ hamnade i strålkastarljuset i samband med Ebbas tweet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Sjukaste tråden jag har läst på FZ.

Är denna med flera liknande ett resultat av att FZ hamnade i strålkastarljuset i samband med Ebbas tweet?

Nej, jag följer ej politik i dagsläget så detta är helt random på grund av mig så du vet!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Nej, jag följer ej politik i dagsläget så detta är helt random på grund av mig så du vet!

Alright


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sjukaste tråden jag har läst på FZ.

Är denna med flera liknande ett resultat av att FZ hamnade i strålkastarljuset i samband med Ebbas tweet?

min första tanke när jag såg tråden var att fz plötsligt kändes väldigt r/sweden. men visst, postad i allmänt snack, så det går väl för sig gissar jag.

Medlem

Låter som de flesta personerna som driver en liten firma eller chefer i allmänhet, bara säga att du vill testa på lite andra saker och sedan skära av kontakten helt och anmäla om något hot skulle förekomma. Du tjänar inget på att försöka argumentera med en narcissist.

Avstängd
Skrivet av quadratis:

min första tanke när jag såg tråden var att fz plötsligt kändes väldigt r/sweden. men visst, postad i allmänt snack, så det går väl för sig gissar jag.

Jag ber om ursäkt om det hela känns lite som "svenska Silicon Valley" eftersom det hela berör IT-grejer! Personligen tycker jag att det är viktigt att man vågar komma fram och berätta att man möjligen hamnat i "kläm" med en narcissist. Det är nog vanligare än man tror för de flesta skriver/berättar inte om det eftersom kan kännas "pinsamt" att man tillät sig bli så "grundlurad" tänker jag mig.

Skrivet av kaealy:

Låter som de flesta personerna som driver en liten firma eller chefer i allmänhet, bara säga att du vill testa på lite andra saker och sedan skära av kontakten helt och anmäla om något hot skulle förekomma. Du tjänar inget på att försöka argumentera med en narcissist.

Sant, jag har meddelat att jag skall lämna tillbaka utrustning som jag lånat av dem. Ena snubben (ej narcissisten) brukar kliva upp vid femtiden om mornarna så kommer kontakta honom och be att få komma förbi med grejerna. Självfallet kommer han inte att bli så särskilt glad heller eftersom jag tidigare har "avlastat" honom med diverse uppgifter som "lågbetald IT-jour" (gjort massa snabba datorgrejer så han "slipper" göra dem samt tagit emot samtal via deras telefonabonnemang i min telefon vilket är vad jag nu lämnar tillbaka: simkort).

Avstängd

Grejen är att jag fortfarande har kvar narcissistens simkort som står på bolagets räkning. Snubben som ej är narcissist bor i stan någonstans men jag får ej tag på honom (trots att hela deras affärsidé är att alltid vara tillgänglig via mobiltelefonerna).

Skulle därför inte förvåna mig om snubben blivit tillsagd av narcissisten att ignorera mina samtal och sms och ej berätta var han bor (jag vet två adresser det kan vara där ena verkar vara hus och det andra verkar vara lägenhetsbyggnad). Det kan vara som så att deras varumärkta företagsbil står utanför då.

Här är iaf censuerat utdrag från "sms-samtalet":

Lägg märke till hur narcissisten försöker få mig att behålla simkortet i hopp om att jag skall "komma på andra tankar" helt plötsligt.

Går det att lämna in simkort hos polisen eller måste det vara mobiltelefoner? Det är ett Telenor simkort abonnemang Företag.

Medlem

En sak är säker, du gillar att skriva narcissist ofta iallafall

Avstängd
Skrivet av HompiStompi:

En sak är säker, du gillar att skriva narcissist ofta iallafall

Jag gillar att vara övertydlig.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag gillar att vara övertydlig.

Det är lite abstrakt. Kan du inte sätta ett namn på denna person i stället, det är ju bara att hitta på något, eller ta det riktiga namnet, det är ingen som vet vem det är ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Förstår ite problemet.
"Säg upp dig" och blir du hotad så hotar du tillbaka.
Gör dom verkliget i sin sak så är det bara ta i med hårdhanskarna.
En gång i tiden fick jag lösa ett liknande problem, resultatet är att den killen pngrar sig fortfarande idag men det var han som drog först och jag har mitt på det torra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Känner ni igen mönstret om "återkommer"? Hela deras affärsidé är inte unik och handlar om förmedling, så de sitter bara i telefonerna hela dagarna och pratar hoppandes mellan kunder och leverantörer och säger att de återkommer när de hittat en matchande kund respektive leverantör.

Likt mäklare pressar de sedan priserna mot kunderna (höja dem) och mot leverantörerna (sänka dem). Inget nytt egentligen men kanske en smula fult ändå? För de talar alltid som om de är på "kundens" respektive "leverantörens" sida och försöker få båda i samtalen att känna sig som vinnare (alltså både kunden och leverantören) så att de kan maximera vinstmarginalen.

Narcissisten menar på fullaste allvar att ta emot ett simkort när man bor i samma stad skulle ta längre tid än tre dagar? Observera att vi INTE har något påskrivet samarbetsavtal om åtaganden.

Skrivet av Hipshot:

Det är lite abstrakt. Kan du inte sätta ett namn på denna person i stället, det är ju bara att hitta på något, eller ta det riktiga namnet, det är ingen som vet vem det är ändå.

Vad är det som är abstrakt med narcissist?

Narcissist = En person som är narcissist
Snubbe = En person som ej är narcissist

?

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Förstår ite problemet.
"Säg upp dig" och blir du hotad så hotar du tillbaka.
Gör dom verkliget i sin sak så är det bara ta i med hårdhanskarna.
En gång i tiden fick jag lösa ett liknande problem, resultatet är att den killen pngrar sig fortfarande idag men det var han som drog först och jag har mitt på det torra.

Jovars, men jag har en grej som inte är min (Telenor abonnemangssimkort) och de kmr väl försöka tjöta om att "De förlorat miljontals kronor för att simkortet inte fanns i telefonen för Call Forwarding eller för att det är borta" (t.ex jag lämna tebax det men de slängde det i toan eller något). Ja, jag tror att de kan vara så psykiskt sjuka i huvudena - allt för mer pengar.

Jag har redan "sagt upp mig" på ena sättet men jag har en hållhake på mig (simkortet). De vill ju att jag skall behålla simkortet i hopp om att jag skall ändra mig men jag kmr inte ändra mig. Hur menar du med "hårdhandskarna"? Polisen? SÄPO? Kungen med älgstudsare?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, men jag har en grej som inte är min (Telenor abonnemangssimkort) och de kmr väl försöka tjöta om att "De förlorat miljontals kronor för att simkortet inte fanns i telefonen för Call Forwarding eller för att det är borta" (t.ex jag lämna tebax det men de slängde det i toan eller något). Ja, jag tror att de kan vara så psykiskt sjuka i huvudena - allt för mer pengar.

Jag har redan "sagt upp mig" på ena sättet men jag har en hållhake på mig (simkortet). De vill ju att jag skall behålla simkortet i hopp om att jag skall ändra mig men jag kmr inte ändra mig. Hur menar du med "hårdhandskarna"? Polisen? SÄPO? Kungen med älgstudsare?

Menade om han gör verklighet av sina hot. Oftast så är det ju bara hot sen inget mer så bara strunta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av quadratis:

min första tanke när jag såg tråden var att fz plötsligt kändes väldigt r/sweden. men visst, postad i allmänt snack, så det går väl för sig gissar jag.

Två av de hetaste trådarna just nu är denna och "Att vara anställd är som att jobba i en diktatorisk form". Intressant att se så mycket sommarjobbsångest i ett forum där medelåldern är kring 35.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Lägg simkortet i ett kuvert och skicka det rekommenderat...

Säg upp kontakten.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sjukaste tråden jag har läst på FZ.

Är denna med flera liknande ett resultat av att FZ hamnade i strålkastarljuset i samband med Ebbas tweet?

Skrivet av quadratis:

min första tanke när jag såg tråden var att fz plötsligt kändes väldigt r/sweden. men visst, postad i allmänt snack, så det går väl för sig gissar jag.

Ni som klagar på att det är mycket snack som inte har med spel att göra har inte varit på FZ innan sajten gjordes om sist. Jäklar vad mycket OT det var i "Generellt snack".

Vad ville jag sagt med det? Jo, "Det var värre förr" och så länge det är i korrekt forumdel så inte mig emot.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Ni som klagar på att det är mycket snack som inte har med spel att göra har inte varit på FZ innan sajten gjordes om sist. Jäklar vad mycket OT det var i "Generellt snack".

Vad ville jag sagt med det? Jo, "Det var värre förr" och så länge det är i korrekt forumdel så inte mig emot.

Off-topic för mig med här nu, men sedan återgår alla till att hålla sig till trådens ämne.

Precis. Håller också med om att var värre förr. Är det så att man tycker det blir lite för mycket av något kan man alltid snacka med oss på FZ direkt för feedback.

Vi håller också koll dagligen på mycket av det som skrivs (ibland missar även vi saker) så skulle det vara något som bryter mot regler som skrivs kan man rapportera dessa inlägg.

FZ är en gemenskap och jag tycker det är kul att folk ändå kan få prata om andra saker än spel, så länge det hålls inom våra regler. Att skriva i trådarna att det känns konstigt med sådana här inlägg tycker jag är onödigt. Ta det med oss direkt istället

Åter till topic allihopa!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om du vill veta hur du ska hantera en narcissist så kan du läsa boken Omgiven av narcissister : så hanterar du självälskare av Thomas Erikson.

Nu är ju boken inte vetenskap, men jag antar att den har en del poänger om hur du hanterar en sådan människa. Jag har bara läst "Omgiven av psykopater : så undviker du att bli utnyttjad av andra" och det fanns en del matnyttigt i den, om jag skulle behöva hantera en psykopat.

Kontentan i böckerna är ju att fly, spring, bryt kontakten du kan inte vinna mot en sådan här människa, de lever på att du tar strid mot dem.


signatur

IDKFA

Avstängd

Som sagt var så vet jag var Snubben bor som jag tidigare "avlastat" med att ta samtal, göra snabba IT-grejer åt, osv. Jag var förbi och det stämmer som det står i smset nedan att han inte har någon brevlåda med sitt namn. Grejen är att deras verksamhet är boendeförmedling så troligen ett boende de betalar på via bolaget. Deras företagsbil stod dock där. Jag tänkte bara stoppa simkortet i brevlådan. (gjorde ej)

Tydligen ska det vara "härskarteknik" när man försöker utelämna detaljer samt förvränga verkligheten? Ja, jag har en musmatta från dem som jag tänkte köpa loss eller så får jag lämna tebax den och köpa en likadan själv. Men inget mer än så. Vi har inget samarbetsavtal så "fullständigt avslut" är inget mer än vad vi kommer överens om vilket är simkortet+musmattan troligen.

När går gränsen för "indirekta mordhot" eller som en annan person berätta, "Light version" där han fick sms om att, "Sova med ögonen öppna" från denna narcissist. Sedan en annan ytterligare person berätta då att narcissister tycks vara rätt fega ändå när det väl kommer till kritan, troligen för att de älskar sig själva för mycket så de känner då även att de har för mycket att förlora innerst inne?

Skrivet av mrFluffy:

Om du vill veta hur du ska hantera en narcissist så kan du läsa boken Omgiven av narcissister : så hanterar du självälskare av Thomas Erikson.

Nu är ju boken inte vetenskap, men jag antar att den har en del poänger om hur du hanterar en sådan människa. Jag har bara läst "Omgiven av psykopater : så undviker du att bli utnyttjad av andra" och det fanns en del matnyttigt i den, om jag skulle behöva hantera en psykopat.

Kontentan i böckerna är ju att fly, spring, bryt kontakten du kan inte vinna mot en sådan här människa, de lever på att du tar strid mot dem.

Så i princip ignorering är det bästa "botemedlet" mot dem?

FRÅGA TILL ALLA: Jag har Snubben på Facebook medan jag tog bort Narcissisten för gott nu. Ska jag länka detta till Snubben: "https://www.kiakarlberg.org/sa-har-blir-du-gaslightad-av-narc..." och fråga honom om han tycker att det är professionellt lämpligt att bli behandlad så här? Fråga honom om han tycker att detta är vad hans mamma borde få veta att han är delägare med? (jo, jag överdriver lite nu)

Nu har förvisso Snubben jobbat åt (snarare det än "med") Narcissisten i snart 2 år så finns en risk att han blivit relativt lika eller så är han lite av en "vapendragare"... En ny god vän säger att han ser narcissisten som "Annikin" från Star Wars = var en god människa en gång men behandlades illa och råkade ut för tråkiga händelser och blev därför "Darth Narcissist".

(Ett visst ord har nämnts 48 gånger nu i tråden ser jag! )

Medlem
Skrivet av AplAy:

T.ex. krävs det att man är tillgänglig flera dagar om dygnet så de kan ringa en stup i kvarten MEN man får bara fakturera för faktiskt gjort arbete. Så om någon ringer och ber mig göra något som avlastar en av de två delägarna i bolaget så får jag börja fakturera när jag börjar arbeta. Ingen ersättning som att agera som jour eller beredskap åt dem. Ha i åtanke nu att de drar in mellan cirka 100 000-300 000 SEK i vinst per månad än så länge.

Du ska ha ersättning för den jourtid du ställer upp på. Annars utförs arbetet på vanligt arbetstid.

Skrivet av AplAy:

Självfallet är det hela oxå lite "som man bäddar får man ligga" från mitt håll som fortsatte arbeta åt dem. Och nu när jag sagt att jag tänker avbryta samarbetet (vi har inget påskrivet förutom sekretessavtal, så finns inga åtaganden från varken mig (fortsätta jobba åt dem) eller deras sida (att betala min senaste faktura från maj månad) så att säga, så lär det komma mycket obehagliga saker: utpressning samt hot mot en och ens familj (dvs., mina föräldrar).

Som nämnts, "säg upp dig utan att säga upp dig". Fast du är inte anställd och inte partner. Du har inget skriftligt avtalat med dem om att arbeta tillsammans.

Skrivet av AplAy:

En tredje detalj är denna som är intressant: jag har fått reda på olika håll att andra som tillfälligt arbetat åt dem och också hamnat i kläm har hört skit om mig och jag har hört skit om dem. Så narcissisten i bolaget försöker låsa en så man inte pratar med varandra för då skulle det komma fram hur illa det faktiskt är/var.

Att presentera en självbild som inte stämmer är vanligt. Brukar ofta synas i bokföring (som är publik).

Skrivet av AplAy:

Den som skrev det är dock inte den som är narcissisten men han har arbetat åt/med narcissisten i snart 2 år så jag tror narcissisten har format honom efter sin egen självbild (det ultimata barnet för en narcissist = en levande kopia av sig själv?).

Enablers är vanliga, personen börjar som vän och blir co-dependent och kan inte dra sig ur för då försvinner alla bra saker som 300k i månaden.

Skrivet av AplAy:

"Gaslightning" är väl klassisk narcissism där man försöker få sina "offer" att ifrågasätta sin egen verklighet? Påminner även om kultbeteende och går hand i hand med att försöka stänga ute alla inblandade personer från varandra genom att prata skit bakom deras rygg om hur dåliga de är att ha med att göra.

Ja, bra indikator på Antisocial personlighetsstörning (psykopati) och narcissistisk personlighetsstörning.

Har själv haft att göra med liknande person tidigare i ett litet bolag. Personen snodde alla pengar och drog, företaget var katastrofalt, och jag och en till utvecklare såg genom individens skitsnack, medans hans partner inte verkade göra det.

Såna här människor är värdelösa, de tillför ingenting och lever på andras kunskaper och arbete. De är parasiter och borde rensas ut från samhället.

Skrivet av Molotov:

"Säg upp dig" och blir du hotad så hotar du tillbaka.

Tror inte du riktigt fattar hur såna här människor fungerar, är det en narcissist så kan det bli bråk (rättegångar) och är det en psykopat så kan det ligga ett katthuvud i brevlådan, det är exakt samma typ som kvinnomisshandlare. Bästa är att bara kapa kontakten helt.

Skrivet av AplAy:

Nu har förvisso Snubben jobbat åt (snarare det än "med") Narcissisten i snart 2 år så finns en risk att han blivit relativt lika eller så är han lite av en "vapendragare"... En ny god vän säger att han ser narcissisten som "Annikin" från Star Wars = var en god människa en gång men behandlades illa och råkade ut för tråkiga händelser och blev därför "Darth Narcissist".

Som jag skrev ovan, personen är en enabler som möjliggör den andres beteende.

Till TS: Som andra har skrivit, dokumentera, Ta screenshots, spela in samtal, registrera korrespondens. Personen jag stötte på fick dokument CC'ade till Ekobrottsmyndigheten, blev inte speciellt glad, men det var tacken för att jag inte fick lön.

Avstängd
Skrivet av Ichinin:

Du ska ha ersättning för den jourtid du ställer upp på. Annars utförs arbetet på vanligt arbetstid.

Som nämnts, "säg upp dig utan att säga upp dig". Fast du är inte anställd och inte partner. Du har inget skriftligt avtalat med dem om att arbeta tillsammans.

Att presentera en självbild som inte stämmer är vanligt. Brukar ofta synas i bokföring (som är publik).

Enablers är vanliga, personen börjar som vän och blir co-dependent och kan inte dra sig ur för då försvinner alla bra saker som 300k i månaden.

Ja, bra indikator på Antisocial personlighetsstörning (psykopati) och narcissistisk personlighetsstörning.

Har själv haft att göra med liknande person tidigare i ett litet bolag. Personen snodde alla pengar och drog, företaget var katastrofalt, och jag och en till utvecklare såg genom individens skitsnack, medans hans partner inte verkade göra det.

Såna här människor är värdelösa, de tillför ingenting och lever på andras kunskaper och arbete. De är parasiter och borde rensas ut från samhället.

Tror inte du riktigt fattar hur såna här människor fungerar, är det en narcissist så kan det bli bråk (rättegångar) och är det en psykopat så kan det ligga ett katthuvud i brevlådan, det är exakt samma typ som kvinnomisshandlare. Bästa är att bara kapa kontakten helt.

Som jag skrev ovan, personen är en enabler som möjliggör den andres beteende.

Till TS: Som andra har skrivit, dokumentera, Ta screenshots, spela in samtal, registrera korrespondens. Personen jag stötte på fick dokument CC'ade till Ekobrottsmyndigheten, blev inte speciellt glad, men det var tacken för att jag inte fick lön.

Tack så mycket för att du delat med dig av dina egna erfarenheter!

Hela tråden må se ut som en Flashback-tråd kl.03 på morgonen men för mig är det ett (förhoppningsvis) tillfälligt problem och utmaning att bara bli av med människan och det verkar som om att kapa kontakt rakt av (så de får noll uppmärksamhet från en) är den rätta vägen att gå.

Så jag är oerhört tacksam för alla som delar med sig av detta även om det hela må låta som ett Existenz-inlägg men för mig drabbad så är det ett verkligt problem som förhoppningsvis snart ordnar sig! ^_^

En intressant sak jag oxå märkt på just denna narcissist är att han har en oförmåga att fokusera: t.ex. försvann han helt när han pratade i telefon trots att han kanske var ute på promenad med en, och vid företagsvideomöten så kunde han ofta upprepa, "Vad saru nu igen?" som om han var inne i sitt huvud och tänkte på något helt annat. Som om självcentreringen blir nästan för mkt för honom att kunna hantera.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Tror inte du riktigt fattar hur såna här människor fungerar, är det en narcissist så kan det bli bråk (rättegångar) och är det en psykopat så kan det ligga ett katthuvud i brevlådan, det är exakt samma typ som kvinnomisshandlare. Bästa är att bara kapa kontakten helt.

Hur skulle en psykopat eller narcisist aggera om dom fick samma medel tillbaka?
Dom flesta sticker med svansen mellan benen.

Läs av "fienden" anpassa motattack, problem löst oftast enkelt.
Jag tror knappast det här handlar om en person med våldskapital i ryggen, Maffia medoterna är ett spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur skulle en psykopat eller narcisist aggera om dom fick samma medel tillbaka?
Dom flesta sticker med svansen mellan benen.

Läs av "fienden" anpassa motattack, problem löst oftast enkelt.
Jag tror knappast det här handlar om en person med våldskapital i ryggen, Maffia medoterna är ett spel.

Du har att göra med en outtröttlig person, som aldrig kommer sluta. Du kan inte vinna, det enda sättet är att bryta all kontakt eller ignorera människan. De är inte stöpta i samma form som andra.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du har att göra med en outtröttlig person, som aldrig kommer sluta. Du kan inte vinna, det enda sättet är att bryta all kontakt eller ignorera människan. De är inte stöpta i samma form som andra.

Ja det klart det första man gör, allt jag menade från mitt första inlägg om personen gör verklighet av sina hot.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar