Proteinpulver

Medlem

Väntade just på det; ska ingen reagera på att killen bara är 14 år och inte ens bör styrketräna. Vilket gym säljer gymkort till 14 åringar egentligen? Fast han kanske kör hemma med kroppsvikten, vad vet jag.

Medlem

Mm du bör verkligen inte styrketräna, vänta åtminstone tills du är 16-17, din kropp behöver växa klart. Sen kan jag inte rekommendera proteinpulver heller, käka bara rätt så får du lika bra resultat. Känner många som inte tar kosttillskott och är minst lika stora som folk som tar kosttillskott, ingen markant skillnad alls. En bra tumregel är att de mesta som säljs på hälsokostaffärer är mombojumbo, allt som är bevisat att funka säljs på apoteket.

Medlem
Skrivet av Snurr:

Mm du bör verkligen inte styrketräna, vänta åtminstone tills du är 16-17, din kropp behöver växa klart. Sen kan jag inte rekommendera proteinpulver heller, käka bara rätt så får du lika bra resultat. Känner många som inte tar kosttillskott och är minst lika stora som folk som tar kosttillskott, ingen markant skillnad alls. En bra tumregel är att de mesta som säljs på hälsokostaffärer är mombojumbo, allt som är bevisat att funka säljs på apoteket.

styrketräna med vikt vid 14 års ålder är ej rekomenderat, köra lätta hantlar är absolut inget farligt dock, jag körde 5 kilos hantlar i 14 års åldern vid sidan om alla idrott jag också körde, funkade jävligt bra, det var vid 16 års ålder jag började köra hård styrketräning för första gången,

protein och kostillskott är inte nödvändigt, nej, men ett bra tillägg, som sagt det är kostTILLskott, man skippar inte middagen och tar proteinpulver istället, det vore ju idiotiskt, istället käkar man middagen, senare vid kvällen kan man dra ner en protein drynk istället för en dubbel macka med ost o skinka, det kan bli billigare i längden och enklare
när man köper 12 kg protein pulver för 900 spän som räcker ett halvår, istället för köpa skinka ost och bröd för 100 som räcker en vecka

Medlem

jag är nyfiken på hur han ser ut nu...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Snurr:

En bra tumregel är att de mesta som säljs på hälsokostaffärer är mombojumbo, allt som är bevisat att funka säljs på apoteket.

Precis. Nebido säljs på apotek men inte receptfritt

Men alla steroider är ju inte direkt gjorda för bodybuilders utan det är ju mediciner framtagna för folk som behöver det som har lågt testosteron där inte kroppen fungerar och producerar testosteron och hormoner som den ska.

Medlem

Gjorde en snabb research på google om proteinpulver och hittade denna
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-95252.html
Läser man artikeln som förvisso är från aftonkärringen så står det att 10-15 % ska komma från protein av dagliga energiintaget och jag har sett liknande siffror förut. Känner man att man inte får i sig de kan de vara läge att ta proteinpulver. Men precis som ghoül skriver så kan de vara ekonomiskt bättre att köra på pulvret.

Kolla in dokumentären Bigger Stronger Faster, handlar om steroider i sportsammanhang, jävligt intressant.

Medlem

Jävlar va många posts på en natt, fick mycket att läsa nu på morgonen:P Men jag vill lägga en bra grund tills jag blir stor. Det är så att mitt fotbollslag har fixat gymkort åt alla i laget, så jag har gym att gå till. När jag inte har tid/vilja så tränar jag med hemma. Har hantlar o lite andra redskap. Hantlarna är bara 6kg så det är ingen fara. Det jag stör mig riktigt mycket på är att mina axlar inte går rakt ut, utan dom lutar inåt lite. Har hört att man ska träna övre ryggen för att jämna ut det, är det sant?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

När jag var liten och spelade fotboll sa dom åt oss att bara träna styrka med vår egen kropp som redskap (dvs. inga gymredskap och liknande).
men som jag sagt innan, jag har ingen koll på sånt här.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Alltså, en 14-åring som tränar såpass ofta? Det kan ju inte vara riktigt hälsosamt, visst lite träning skadar väl inte men 13 ggr/vecka? Sen ska väl jag inte säga så mycket eftersom jag aldrig ens har varit inne i ett gym, men ändå.
Jag har en äldre bror som gymmade ett par gånger i veckan förut, när vi var på semester eller liknande pös musklerna ihop igen. Vet inte om det beror på honom eller naturlagar dock. Luftmuskelmannen kallar jag honom ibland.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Alltså, den här tråden gör mig helt ärligt mörkrädd... Det där träningsschemat skulle gett ett stort fett IG på träningsläraproven i gymnasiet. Har inte minne för exakt hur det såg ut, men något åt det här hållet var det lämpligaste:

Mån: Styrketräning
Tis: Uthållighetsträning
Ons: Aktiv vila (typ promenad eller liknande)/stretch
Tor: Styrka
Fre: Uthållighet
Lör: Aktiv vila/stretch
Sön: Vila

När det blir för mycket träning uppnår man motsatt effekt: musklerna bryts ned istället för att byggas upp o.s.v.

Den där måltidsrekomendationen som någon postade känns precis lika värdelös. Jag menar, det krävs inte någon geni för att inse att kroppen mår tusen gånger bättre om man byter ut proteinpulvret mot en korvmacka och en skål ärtsoppa, vitamin- och mineraltillskotten mot ett äpple ett glas apelsinjuice och lite andra naturliga grejer. Gainer? Kör en banan, några deciliter mjölk och ett par isbitar i en mixer och slå i träningsflaskan, ett par äpplen till det för de snabba kolhydraterna.

Kort sagt: Ät mat, inte kemikalier. Träna lagom, inte mycket. Sov rikligt, inte tvingat. Jag garanterar att din kropp kommer må betydligt bättre av det om tjugo år än om du fortsätter misshandla den på det där sättet.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

hmm, vet att jag kollade hans profilsida, men fann ingen info där och tänkte sedan inte mer på det, men ser i mina inlägg att jag måste ha läst "14-åring", men verkar inte ha kopplat >_<

Iallafall:

Skrivet av Stealther:

Såhär ser mitt veckoschema ut:
Måndag: Fotbollsträning och thaiträning,
Tisdag: Fotbollsprofil, Gym eller löpning ute, beror på vad jag känner för.
Onsdag: fotbollsprofil, fotbollsträning och thaiträning.
Torsdag: fotbollsträning samt magträning hemma.
Fredag: fotbollsträning,
Lördag: Thaiträning,
Söndag: Vila eller gym, beror på vad jag känner för.

Fotbollsprofil: 1.5 tim fotboll med skolan, ibland löpning
Fotbollsträning: 1.5-2tim intensiv fotboll.
Thaiträning: Alla Thaiboxnings träningar är 2tim långa, förutom den på lördag som är valfri, upp till 3tim lång, beror på hur jag känner mig=) Väldigt intensiva.
Löpning: 5-10km löpning, tar 18-25min, ska nog börja med intervaller, har hört att det är bättre.
Gym: 1-2tim viktlyft och olika styrkeövningar, mest överkropp då jag tränar benen på fotboll.
Har skrivit träningarna i rätt ordning.

Det du minst bör skippa är dom två gym-passen du har (tisdag och söndag). Fortsätta/börja med proteinpulver är ingen fara eller negativt, bäst är visserligen att ens kost är helt korrekt, men det är knappt mänskligt att lyckas med det samtidigt som man har ett normalt liv hehe, därmed är kosttillskott vid sidan av en normal kost både billigare och smidigare.

Hur mycket som är för mycket träning vet jag ärligt inte riktigt, men visst låter det mycket, speciellt för din ålder, men är det för mycket borde din kropp säga till/du borde känna av det, viktigast är att du får tillräckligt med vila (och sömn och energi (kost) i dig) så kroppen hinner och orkar återhämta sig mellan träningarna.

Hur tusan hinner du med dina onsdagar? hehe


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

på onsdagar blire att snabbt springa hem, käka något sen springa tillbaka för att ha träning med laget, sen direkt i bilen och till thai träning:P lite stressigt;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av Stealther:

Tackar werzion=) Efter fotbollsträningarna är man helt slut i benen och lungorna. En fråga bara, är det skadligt att ta för mycket proteinpulver? T.ex idag då jag inte ska träna, så drack jag ett glas mjölk med 1/2 dl pulver.
Jag kan ju alltid blanda min egen gainer=) Mjölk, pulver, banan och ngt annat?

Kroppen kan bara ta hand om 24 gram protein i taget så allt över det kissar man ut. Förövrigt så kommer dina fisar lukta rent utsagt förjävligt.


signatur

Det här är en signatur

Medlem
Skrivet av Jühan:

Svammel.

Här har ni riktiga grejer.

Inte mycket vett där ser jag. Varningen kommer som ett brev på posten.

Medlem
Skrivet av mullins:
Skrivet av Jühan:

Svammel.

Här har ni riktiga grejer.

Inte mycket vett där ser jag. Varningen kommer som ett brev på posten.

Jasså säger du det...

Börjar bli jäkligt less på detta fjant forum där man inte får skriva någonting som man tycker och tänker utan att man blir varnad... Själv så tycker jag att man skall legalisera doping i Sverige men det är jag det.

Näe tacka vet jag Flashbacks forum det där är ett riktigt forum där man får skriva precis vad man har för åsikt om saker och ting.

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av mullins:
Skrivet av Jühan:

Svammel.

Här har ni riktiga grejer.

Inte mycket vett där ser jag. Varningen kommer som ett brev på posten.

Jasså säger du det...

Börjar bli jäkligt less på detta fjant forum där man inte får skriva någonting som man tycker och tänker utan att man blir varnad... Själv så tycker jag att man skall legalisera doping i Sverige men det är jag det.

Näe tacka vet jag Flashbacks forum det där är ett riktigt forum där man får skriva precis vad man har för åsikt om saker och ting.

Ok, det är ingen som stoppar dig att skriva vad du vill här så länge du håller dig till reglerna. Låt mig citera dessa lite snabbt

Citat:

1.6. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget drogtrams i vårt forum, helt enkelt.

Protip: Flashback har liksom oss också forumregler.

För att inte svärta ner tråden något mer så tar vi detta över pm om vi känner att vi behöver diskutera detta något mer, tack.

ontopic: ordentlig mat från mamma duger gott. Mjölk och ost är bra protein-källor..

Medlem

Här finns det riktigt fina diet tips.

12
Skriv svar