Låt oss definiera pay to win

Medlem
Låt oss definiera pay to win

Det går nu heta debatter i var och varannan tråd i och med ett helvetiskt spelsläpp häromveckan, vi nämner inga namn.

I debatterna och trådarna så märker jag att folk har lite olika syn på vad pay to win faktiskt är.

Jag kan börja med några få alternativ jag själv tänkt på.

Är att köpa sig kosmetiska fördelar p2w i form av t.ex. skins? (pvp)

I League of Legends så är vissa skins en fördel enligt Riot då några spells är svårare att se och läsa av i och med en kosmetisk uppdatering. Så dessa skins är bannade från officiella matcher.

Jag själv kan väldigt förvirrad ibland när jag ser ett nytt skin jag inte träffat på innan, vilket ger motståndaren en fördel.

Kosmetiska uppdateringar i spel där du aldrig möter en mänsklig motståndare (pve)

Här lyser ju p2w delen med sin frånvaro, den enda du vinner mot är dig själv, och är detta verkligen en vinst?

Köpa stats (pvp)

Jag har väldigt svårt att hitta något argument mot att detta inte skulle vara p2w.

Köpa stats (pve)

Här om tvistade de lärde.

Jag själv anser väl att köpa till sig stats i ett pve-spel där du har noll integration med en annan spelare, inte ska räknas som p2w utan snarare pay to cheat.

Diskutera!
Undvik gärna att diskutera den moraliska aspekten i det hela.


IDKFA

Medlem

Att köpa progress du annars behövt spela för. Jag tycker skins/cosmetics var ett slippery slope redan när det kom. I många spel vill jag ju se min karaktär utvecklas och se coolare ut. Det är nästan omöjligt nu utan att betala för mtx.

Kan nog säga att allt du kan köpa för riktiga pengar, och inte kan uppnå det genom att spela, så är det p2w.

Du kan nog börja med att definiera "Win"....


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av noreason:

Kan nog säga att allt du kan köpa för riktiga pengar, och inte kan uppnå det genom att spela, så är det p2w.

Men om du kan uppnå sakerna genom att spela och betala för det? Är det inte bara ett betalt fusk då?


IDKFA

Medlem

Var det inte skins i Q2 som gjorde att hitboxen blev minimala? (ju mindre skins ju mindre hitbox?).
Har för mig det iaf

Medlem

Om du kan spendera riktiga pengar i ett spel för att få övertag över andra (t.ex. bättre vapen än de du finner i spelet) eller underlättar ditt spelande (t.ex. XP-boosts, låser upp grejer som du annars måste ha spela för) så är det i mina ögon, P2W. Personligen så tycker jag inte att kosmetiska saker och ting tillhör den kategorin.

Medlem
Skrivet av delli:

Var det inte skins i Q2 som gjorde att hitboxen blev minimala? (ju mindre skins ju mindre hitbox?).
Har för mig det iaf

Om jag inte minnst fel så var det skins som kunde vara större eller mindre än själva hitboxen.
Hitboxen ändrades inte men man kunde ju endå vara svårare att upptäcka. räknades som fusk eller iaf "osportsligt" så man blev kickad.

ONT så räknar jag pay2win när det är nån form av multiplayer mot andra spelare och man kan köpa till sig fördelar. Vet inte om jag räknar skin som det men det kanske beror på.
Denna sk digitala fåfänga har inte drabbat mig

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Personligen så tycker jag inte att kosmetiska saker och ting tillhör den kategorin.

Som jag skrev i ett exempel i trådstarten, så ändrar spells i League of Legends form och färg lite beroende på hur skinnen ser ut. Där ger ju skins dig en liten fördel.


IDKFA

Medlem

P2W är för mig något som ger dig som spelare ett övertag över andra spelare. Det kan vara allt från skins som ändrar hur din karaktär agerar och uppfattas av andra, till bättre dropchans eller rena stat-uppgraderingar.

P2W i B2P-multiplayer är jag tvärt emot, i alla dess former. Det enda jag kan acceptera är kosmetiska objekt som säljs till förmån för någon välgörenhet.

P2W i B2P-singleplayer i form av t.ex en XP-boost för att fuska sig igenom ett SP-spel, det rör mig inte i ryggen. Ogillar dock kosmetiska objekt som MTX, har jag köpt spelet vill jag få tillgång till hela spelet.

En liten sidnot om de senaste veckornas diskussioner, jag håller fullt ut med om att det är en helt oacceptabel nivå på Blizzards senaste, men att tro att F2P-spel inte kommer ha någon form av mtx är ju också otroligt naivt.
Spel kostar pengar att utveckla, även de som släpps gratis. Det sitter riktiga människor bakom kulisserna som skapat detta och ska ha lön för sitt arbete. MEN, det måste finnas en rimlighet i det.


Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Som jag skrev i ett exempel i trådstarten, så ändrar spells i League of Legends form och färg lite beroende på hur skinnen ser ut. Där ger ju skins dig en liten fördel.

Har inte spelat League of Legends tidigare så kan inte uttala mig om just det spelet rent generellt men skulle nog vilja påstå att felet ligger hos utvecklarna i så fall och hur de har gått tillväga för att implementera sin kosmetiska lösning. Det hade varit mer logiskt att endast du som äger det kosmetiska objektet ser det i det här fallet (spells).

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag själv anser väl att köpa till sig stats i ett pve-spel där du har noll integration med en annan spelare, inte ska räknas som p2w utan snarare pay to cheat.

Diskutera!
Undvik gärna att diskutera den moraliska aspekten i det hela.

Anser att alla aspekter av att kunna köpa sig till fördelar i ett spel bör räknas som P2W. Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad med tanke på hur tävlingsinriktat det kan vara även på PvE sidan. i WoW tex finns det väldigt hög prestige att hämta för den guild som får world first / server first på bossar, blir det mindre fel att köpa sig till denna prestige bara för man inte slåss direkt emot andra spelare? Oavsett spelform så handlar det om att tävla rättvist där den med mest skicklighet bör vinna, inte störst plånbok, spelar ej roll om vi pratar högst poäng i Tetris eller lag vs lag i CS.

Moderator | Testpilot
Skrivet av noreason:

Att köpa progress du annars behövt spela för. Jag tycker skins/cosmetics var ett slippery slope redan när det kom. I många spel vill jag ju se min karaktär utvecklas och se coolare ut. Det är nästan omöjligt nu utan att betala för mtx.

Kan nog säga att allt du kan köpa för riktiga pengar, och inte kan uppnå det genom att spela, så är det p2w.

För egen del skulle jag vilja säga "pay to win", alltså att man "vinner", är om man köper sig starkare än någon annan. Bara för du har ett skin så har du inte "vunnit" i spelet.

Att du är starkare och vinner matcher i PVP, eller att du levlar fortare, får mer loot, eller rakt av vinner raider för att du betalat en peng - det skulle jag själv klassa som "pay to win".


Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Oavsett vad man kallar det, tycker jag det rent ut sagt är xxxx.

Om EA eller Blizzard hade gett ut böcker hade vi säkert sett en PTW variant där också. "Gillar du inte hur författaren beskriver karaktären, ändra på manus här!"

Nu överdriver jag rejält, men det är absurdt. Det finns inte ett enda spel som har blivit bättre pga. av de här betalmodellerna.


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nu överdriver jag rejält, men det är absurdt. Det finns inte ett enda spel som har blivit bättre pga. av de här betalmodellerna.

Nu skulle jag nog säga att mitt favoritspel League of Legends är så bra som det är just pga microtransaktionerna.

Spelet har ständigt utvecklats och det har aldrig funnits ett behov av att släppa ett LoL ett, två, tre och så vidare vilket skulle splittras spelarbasen. Men det kanske är ett unikum bland spel med denna modell.


IDKFA

Medlem

När du kan köpa till dig fördelar som annars skulle tagit massor av tid och skill att uppnå.

Det är som att sälja quad damage eller bfg för 50 euro så säkerställer du din vinst i quake PVP. Ingen kommer ens ha en chans mot dig. Du som betalat får ovanligt stora fördelar. Hade det varit ett häftigt skin eller dylikt hade jag inte brytt mig.


Ryzen 7 5800x | rtx 3070 | samsung 980 pro | Nintendo switch |

phi
Medlem

När jag förlorar mot någon i multiplayerspel så det antingen fusk eller p2w.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag inte minnst fel så var det skins som kunde vara större eller mindre än själva hitboxen.
Hitboxen ändrades inte men man kunde ju endå vara svårare att upptäcka. räknades som fusk eller iaf "osportsligt" så man blev kickad.

ONT så räknar jag pay2win när det är nån form av multiplayer mot andra spelare och man kan köpa till sig fördelar. Vet inte om jag räknar skin som det men det kanske beror på.
Denna sk digitala fåfänga har inte drabbat mig

Juste så var de ja, polare hade skins som en liten groda…

Minsta lilla tillstymmelse av förändring i spelet till spelarens fördel är pay-to-win.
Speciellt oacceptabelt är det i singleplayerspel. Innan pay-to-win så gjordes spel så roliga som utvecklarna kunde. Nu görs de medvetet frustrerande för att spelaren ska välja att betala för att skippa delar genom t.ex. XP-boost.

Medlem

Pay to win är när du känner du måste betala för att få åtkomst till det, som till exempel är det närmast omöjligt för en ny spelare skaffa 200k guld till legendaries i World of Warcraft. Och i Diablo Immortal är det bokstavligt omöjligt att få tag på en 5 star gem utan att betala och då är det ju p2w

The Ashen One

Pay to loose är min version. Du betalar för att försämra ditt liv ekononiskt. Vad är kul med det?
Blir bara arg jag tänker på det. Nä jag håller mig till spel som man köper en gång sen är det ditt.

Medlem

Alltså denna diskussion bör ju inte ens finnas... Det står ju redan färdigt i förkortningen.. P2W... PAY 2 WIN. Uttjatad diskussion imao... Den är här för att stanna och den kommer bara bli värre. Detta pga att företagen ser hur mycket cash dom drar in... för även om "vi" säger att jag inte köper saker i spel så finns det fler som gör det än som inte gör det.

Medlem

XP boosts etc. är ju enligt mig p2w. Skins kan vara det om det inte går att få genom vanligt spelande om man nu bryr sig om sånt. Är lite slippery slope då att få nytt innehåll lite då och då är ju inte fel, men nuförtiden får man ju få betala samma för smulor vad man fick en hel expansion för förr i tiden.

Medlem

Ge mig den tid där alla som ville spela ett spel fick betala X summa och så fick dom FULLA spelet designat för att underhålla och ge dig en upplevelse. Istället för designat för att få dig att köpa saker I spelet för att du ska kunna vara nöjd.
Man vet till 100% att så fort ett spel är F2P nu förtiden så är det allt annat än "free" to play egentligen, om du vill spela detta spel som du spelade något annat av dina favorit spel så kommer du öppna plånboken och i slutändan som tiden går så kommer du få göra av med mycket mer pengar totalt än vad du skulle gjort av med om spelet kosta låt säga 600kr totalt, och det stör mig, inte nog med just detta men också att man vet det spelet kommer vara designat att du ska spendera pengar för att få, kanske inte nöje precis när du börjar spela men vill du ha det där lilla extra du är van med , vi säger t,ex fast travel, eller få tillgång till olika menyer från flera ställen en att man måste gå till en viss NPC, ja då är du tvungen betala.

Subs är istället ett bra alternativ tycker jag, Jag mycket hellre väljer att betala låt oss säga 100kr månad för att få tillgång till spel där tillverkare behöver få en inkomst över en längre tid för att driva runt servrar etc. Men då ska sub ge dig tillgång till allt som spelet skulle ha varit, och Sub är en gatekeeper mer eller mindre för om kan spela spelet eller inte. Typ som vad gamla MMO var för i tiden.

Medlem

definera? det är bokstavligen i mening betala för att vinna.

allt som ger dig kraft på din karaktär som gör den starkare är pay to win, detta gäller såklart även saker som indirekt ger dig resurser till att få tag i gear lättare exempelvis köpa guld m.m

Detta är ingenting som behöver diskuteras, såfall får du byta ord val eller mening.

är skins m.m pay to win? nej inte alls.
Däremot skadar det spel oftast då dom håller tillbaka gear,armor hur den ska se ut för att kunna sälja coolare skins.
Detta händer i alla spel.

Medlem

Jag tycker det är p2w när man kan betala för fördelar i spelet, oavsett om det är solo eller multi. Bättre gear, vapen, levelboost (när spelet är nytt, inte som i WoW när man ändå kört upp 17 karaktärer) etc. Det finns olika nivåer i helvetet, och den värsta är såklart när man kan köpa bättre gear i ett pvp-spel.
Det finns inte en chans i världen att jag skulle betala ett öre för sånt skit.

In game butik kan vara OK, men att ha det i ett nysläppt spel betyder att allt som redan finns i den borde varit med i spelet istället, ifall det inte är ett free to play. som t.ex. Heroes of the Storm. En kosmetisk butik kan vara OK ifall spelet funnits ute några månader. Det bästa måste vara ett sätt där andra utöver företaget kan göra skins och sälja i butiken, och utgivaren tar en procentsats från sålda skins...där finns det utrymme för en community att gro!

Avstängd
Skrivet av noreason:

Att köpa progress du annars behövt spela för. Jag tycker skins/cosmetics var ett slippery slope redan när det kom. I många spel vill jag ju se min karaktär utvecklas och se coolare ut. Det är nästan omöjligt nu utan att betala för mtx.

Kan nog säga att allt du kan köpa för riktiga pengar, och inte kan uppnå det genom att spela, så är det p2w.

Enig. Har oerhört låg tolerans för mtx (som sällan ens är "micro" utan 1 item kan kosta som motsvarande AAA-spel på en vanlig rea)
Tycker inte det är OK att ens sälja skins annat än i extrema undantagsfall.

Medlem

För att hålla det enkelt: P2W är när man genom att betala pengar skaffar sig fördelar gentemot andra. Det är definitionen, tycker jag. Detta gäller även om man också kan spela sig till samma fördel, då är det play to win för den personen, men för den som tar fram plånboken P2W. Du betalar för att slipper lägga ner lika mycket slit. Om ett skin ger dig fördelar så är det funktionella fördelar och inte kosmetiska och därför P2W om du betalar för det. Om du spelar ett single player-spel och köper dig fördelar så är det P2W, men inte mot andra spelare utan mot spelet. Att köpa guld i wow från nån kines är lika det P2W. Som nån skrev tidigare, det är väl egentligen bara Win som behöver definieras, P2 är väldigt tydligt vad det innebär.

Medlem

jätteenkelt, om man kan få fördel i spelet genom att betala så är det pay 2 win


//monster

Medlem

När andra springer runt med coolare skins än mig så blir jag så missunnsam och tappar all koncentration, blodet börjar koka. Slutar med att jag omformaterar hela hårddisken och Windows nyckeln fungerar inte längre vid ominstallation så jag reser mig och går tillbaka till fia med knuff och spelar med dem stiliga blå pjäserna mot någon dement. Ah typ så...

Medlem

Nej, men seriöst så tycker jag spel som bara håller sig till skins och som ger noll fördel för spelaren är den minst spelförstörande modellen. Dock när dessa modeller är utformade som slotmaskiner med "rullande hjul" så är det ingen under 18 år som borde få tillgång till det heller. När spel tar sig till casino-modeller och det inte finns en hård skyldighet att hålla mindreåriga ute så borde det spelskaparna sysslar med vara rent av brottsligt. Vissa har en närmare behörighet än andra av att fastna i beroende problematik än ändra och att rikta det åt barn är så jävla vidrigt.

12
Skriv svar