I dag släpps till slut Blade Runner: Enhanced Edition

Robot
I dag släpps till slut Blade Runner: Enhanced Edition

Remastern av det klassiska Westwood-äventyrsspelet.

#Blade-runner-enhanced-edition, #Nightdive-studios, #Westwood


Medlem

Jasså hadde dom lyckats "tappa bort" originalfilmrullarna även för denna pärlan? 😂😂😅😏

Medlem

Men vem har gjort denna trailern? Stark spoiler-varning på den. Den visar ju i princip allt från handlingen.

Dessutom, det ser ju inte så bra ut i trailern som man hade kunnat hoppas.

Medlem

Instämmer den spoilar en hel del av spelet. Jag har spelat det en par gånger och vissa saker känner jag inte ens igen. Så med stor sannolikhet har det att göra med valen, vilket är en stor del av Blade Runner och som sagt det ser ut som trailern visar en del av dessa val. Personen som skapat den verkar mer rikta sig till personer som mig själv, det vill säga vi som spelat spelet och de som tycker att den äldre versionen inte längre håller, något jag däremot tycker att den gör, var inte så länge sedan jag körde originalet.

Till er som inte kört denna klassiker, Westwood har skapat ett bättre spel, i mitt tycke, än vad Riddley Scott lyckades med när han gjorde en egen uppföljare på sin film.

För övrigt så finns även originalet på GoG, tog lång tid men efter många år av strul lyckades de lösa den lagliga biten, alltid roligt när fler får möjligheten att på laglig väg ta del av klassiska spel som detta. https://www.gog.com/index.php/game/blade_runner

Skribent
Skrivet av PcGamer:

Till er som inte kört denna klassiker, Westwood har skapat ett bättre spel, i mitt tycke, än vad Riddley Scott lyckades med när han gjorde en egen uppföljare på sin film.

Ridley Scott hade inget med Blade Runner 2049 att göra. Hans åsikt om filmen var; "It was f*cking way too long."


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Ridley Scott hade inget med Blade Runner 2049 att göra. Hans åsikt om filmen var; "It was f*cking way too long."

Kunde svära på att jag sett artiklar om att Riddley Scott låg bakom den nya Blade Runner filmen men det verkar som han inte hade så mycket med filmen att göra som jag trodde. Vilket är bra, för i ärlighetens namn kände det verkligen inte som en film skapad av den person som gjorde en av de bästa filmerna jag sett, och jag håller med han till fullo den var för lång, de hade kunnat korta ner den rejält.

Skribent
Skrivet av maq777:

Men vem har gjort denna trailern? Stark spoiler-varning på den. Den visar ju i princip allt från handlingen.

Dessutom, det ser ju inte så bra ut i trailern som man hade kunnat hoppas.

Tragiskt när de ska hålla på och spoila sina egna verk. Har lagt till en spoiler-varning 👍

Medlem

såg begränsat kul ut


signatur

//monster

Medlem

var kan man köpa det, steam ?

Medlem

Åhh nostalgi, en av de första PC spelen jag köpte. Det var det här spelet som gjorde mig till ett "fan" av filmerna och av hela genren. Var det på sex CD-Rom skivor originalet var på eller fler?

Iaf var det ett bra spel, får se om det har åldrats med värdighet eller inte.

Medlem

Släpps på GoG och Steam idag, fann en länk för Steam dock ingen än så länge för GoG

Edit: Som svar på antalet CD-Rom skivor, har för mig att det var 6 stycken, minns att det var en hel del byten av CD-skivor när jag körde det då det var nytt. När jag körde det för ett par år sedan vill jag minnas att jag använde en emulering av CD-läsaren för att slippa detta, saknar verkligen inte tiden då man "swappade" disketter/CD-skivor =).

Medlem

Har originalet till PC och spelade det härom året via ScummVM, men köpte detta till PS4 i morse och spelade det lite grann. Visst känns filmsekvenserna ganska så utdaterade, men det kan man ju förvänta sig av ett spel som ursprungligen är 25 år gammalt, gillar det annars.

Skrivet av PcGamer:

Edit: Som svar på antalet CD-Rom skivor, har för mig att det var 6 stycken, minns att det var en hel del byten av CD-skivor när jag körde det då det var nytt. När jag körde det för ett par år sedan vill jag minnas att jag använde en emulering av CD-läsaren för att slippa detta, saknar verkligen inte tiden då man "swappade" disketter/CD-skivor =).

Det var fyra skivor.
https://www.mobygames.com/game/windows/blade-runner/cover-art

Medlem

Jag köpte detta när det var nytt en gång i tiden men den versionen ska väl vara lite krånglig att få igång nu?

Det kanske blir ett köp av nostalgiska skäl. Jag hoppas det åldrats väl.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Åhh nostalgi, en av de första PC spelen jag köpte. Det var det här spelet som gjorde mig till ett "fan" av filmerna och av hela genren. Var det på sex CD-Rom skivor originalet var på eller fler?

Iaf var det ett bra spel, får se om det har åldrats med värdighet eller inte.

Ska kolla, har originalförpackning, har för mig att det är 3 CD-skivor. 🙂

ELF
Medlem

Kan dumpa denna länk här för de som funderar på att plocka fram originalet.
PC Gaming Wiki - Blade Runner


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Skaffade spelet pga trailer som fanns i C&C. Fast i äventyrsspel sedan dess. Om detta är så bra som det vill vara blir jag glad, men håller med om spoilers.

Medlem

Tragiskt att de inte kan göra mer i en "remaster" än att försöka skala upp grundfilmerna. Inget i trailern såg särskilt imponerande ut. Antingen på tok för utsmetat suddig uppskalning eller onödigt pixliga vektorer utan antialiasing och ruggigt lågupplösta texturer. Har de inte ens slängt på en shader på vektorgrafiken? Det hade väl varit minsta ansträngningen man kunnat begära?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ska kolla, har originalförpackning, har för mig att det är 3 CD-skivor. 🙂

Enligt länken ovan var det 4 skivor. Minns att jag köpte Blade Runner tillsammans med Atlantis och ett annat peka-klicka spel i en gemensam samling, otroligt mycket CD-skivor i ett köp. Minns att jag tyckte det här var klart bäst även om Atlantis var charmigt också (det var tom dubbat på svenska).

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Tragiskt att de inte kan göra mer i en "remaster" än att försöka skala upp grundfilmerna. Inget i trailern såg särskilt imponerande ut. Antingen på tok för utsmetat suddig uppskalning eller onödigt pixliga vektorer utan antialiasing och ruggigt lågupplösta texturer. Har de inte ens slängt på en shader på vektorgrafiken? Det hade väl varit minsta ansträngningen man kunnat begära?

Jag har för mig att spelet använder någon voxel-liknande teknik. Det kanske är svårt att göra så mycket med grafiken i en remaster?

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Tragiskt att de inte kan göra mer i en "remaster" än att försöka skala upp grundfilmerna. Inget i trailern såg särskilt imponerande ut. Antingen på tok för utsmetat suddig uppskalning eller onödigt pixliga vektorer utan antialiasing och ruggigt lågupplösta texturer. Har de inte ens slängt på en shader på vektorgrafiken? Det hade väl varit minsta ansträngningen man kunnat begära?

Citat:

While Nightdive secured the rights for a Blade Runner remaster back in December 2019, it seems the team has been unable to get their hands on the game's source code. Much of the original code was lost following Westwood's acquisition by EA back in '98, and even if some files showed up in a closet somewhere, Kick isn't confident EA would be happy releasing it.

Citat:

Without access to Westwood's original files, and remaking the game from scratch a no-go, Nightdive has been forced to try and reverse-engineer the game with their own tools. This is made all the more awkward by the stubbornness of Blade Runner's underlying structure, which uses extremely compressed video footage and an odd quirk where, rather than rigging and animating single characters, each frame of animation is its own bespoke 3D model.

]https://www.pcgamer.com/blade-runner-enhanced-delayed/

Medlem

Trodde aldrig det skullle blir färdigt. Spelade aldrig orginalet, Enhanced Edition blir ett givet köp för mig.

Medlem

Riktigt bra spel detta.

Medlem

Jag spelade originalet men det här ser tyvärr ut som det gjorde för typ 20 år sen när jag köpte det. Vet inte så mycket om projektet men jag kommer inte spendera några pengar på det.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Lade märke till en sak nu, GoG har tagit bort den äldre versionen och som jag misstänkte så får man nu både originalet och den nya versionen och det verkar vara för samma pris som innan. Äger man den tidigare versionen får man 50% rabatt på Enhanced Edition. Steam versionen är visserligen lite billigare men den verkar inte inkludera den äldre versionen (8,19€).

108 kronor är det här spelet absolut värt om man är ett stort fan av Blade Runner och inte äger spelet sedan tidigare. Man känner sig verkligen som en Blade Runner och som sagt valen man gör påverkar spelet, sedan finns det saker man inte kan påverka. Jag har för mig att spelet har 12 eller så olika slut beroende på vissa faktorer.

https://www.gog.com/en/game/blade_runner_enhanced_edition

Medlem

Nice.
Detta spelet var så galet bra för sin tid när det kom en gång i tiden.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

]https://www.pcgamer.com/blade-runner-enhanced-delayed/

Ja, det var väl ungefär samma visa när de remastrade Command & Conquer?
Det är iof riktigt tråkigt att de sällan har kvar orginalfilmerna de spelat in, men visst hade de kunnat lägga lite utvecklingstid på att reverse engineera koden ytterligare, eller hacka ny kod med alla ramverk för RTS och Scumm-liknande äventyrskloner som redan finns tillgängliga i så här i efterhand?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skribent

Mycket negativitet bland Steam-recensionerna ser jag...

Medlem

Har kört kanske 5 timmar än så länge på PS5.

Det absolut bästa är att få spela det igen efter ~23 år. Jävlar vilket bra spel det är.

Vissa bakgrunder och cutscenes hackar rejält medan andra är perfekta 60 fps.
Finns en jobbig bakgrund i labbet där väggen faktiskt rör sig vilket ger nästan omedelbar sjösjuka. Tur att man inte spenderar så mycket tid där.
Hitboxarna i skjutbanan är katastrof och man missar rätt mycket då McCoy vägrar skjuta.

Men Blade Runner-känslan är total. Det är ju mer en komplimang till Westwood än de som jobbade med enhanced version, men jag gillar det skarpt och är helt uppslukad, kvaliteten på Enhanced Edition till trots.

Kostade 105 kr på Playstation och det är det definitivt värt. Säkert billigare överallt annanstans.

1
Skriv svar