PS1-spel i 50Hz på PS Plus i Europa, men 60Hz är på gång

Robot
PS1-spel i 50Hz på PS Plus i Europa, men 60Hz är på gång
Medlem

lite OT. vet inte om det bara är jag som missuppfattat något, eller har dom slängt alla spelen i en enda "mapp" utan någon som helst möjlighet att sortera mellan olika konsoler? på ps now kunde man ju åtminstone välja mellan ps2, ps3 osv. (vad jag minns), men när jag tittade nu i morse så låg alla spel, ps3 som ps5 ihopslängda tillsammans. ingen möjlighet att sortera mellan genre, år, konsol eller nåt alls. jävligt dåligt första intryck av "premium".

Medlem
Skrivet av quadratis:

lite OT. vet inte om det bara är jag som missuppfattat något, eller har dom slängt alla spelen i en enda "mapp" utan någon som helst möjlighet att sortera mellan olika konsoler? på ps now kunde man ju åtminstone välja mellan ps2, ps3 osv. (vad jag minns), men när jag tittade nu i morse så låg alla spel, ps3 som ps5 ihopslängda tillsammans. ingen möjlighet att sortera mellan genre, år, konsol eller nåt alls. jävligt dåligt första intryck av "premium".

Har inte kollat själv men när jag sett om tjänsten har det funnits olika mappar att klicka in på.
Men också där alla spel finns.
Du kanske behöver scrolla åt höger.

Medlem
Skrivet av quadratis:

lite OT. vet inte om det bara är jag som missuppfattat något, eller har dom slängt alla spelen i en enda "mapp" utan någon som helst möjlighet att sortera mellan olika konsoler? på ps now kunde man ju åtminstone välja mellan ps2, ps3 osv. (vad jag minns), men när jag tittade nu i morse så låg alla spel, ps3 som ps5 ihopslängda tillsammans. ingen möjlighet att sortera mellan genre, år, konsol eller nåt alls. jävligt dåligt första intryck av "premium".

Så var det för mig nyss, allt ligger huller om buller och jag hittar inte ett endaste PSOne eller PS2 spel, bara PS3 och PS4 fast jag betalar för tillgång till allt. Går inte heller att sortera förutom efter genre vilket är ju lite puckat. Dessutom anser jag att det är väldigt få spel och väldigt mycket skräp, de absolut bästa spelen finns liksom inte förutom vissa. Var en del spel jag hade hoppats på men inget av dem finns.

Kommer det läggas till spel allt eftersom? Om inte så kör jag klart de spel jag hittade och stänger sen av ps+.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Så var det för mig nyss, allt ligger huller om buller och jag hittar inte ett endaste PSOne eller PS2 spel, bara PS3 och PS4 fast jag betalar för tillgång till allt. Går inte heller att sortera förutom efter genre vilket är ju lite puckat. Dessutom anser jag att det är väldigt få spel och väldigt mycket skräp, de absolut bästa spelen finns liksom inte förutom vissa. Var en del spel jag hade hoppats på men inget av dem finns.

Kommer det läggas till spel allt eftersom? Om inte så kör jag klart de spel jag hittade och stänger sen av ps+.

Jag antar att dom jobbar på det, men Sony har nog inte rättigheterna till alla spel, då måste dom förhandlas osv.

Skribent

I tanken vore det kul att återse Wild Arms. Ett spel jag kom till sista delen och sedan slutade av någon anledning. Har försökt spela det ett par gånger tidigare, både vanliga och den uppfräschade (Alter Code F). Tror att Wild Arms får fortsätta vara ett rosaskimrande minne av ett spel jag en gång i tiden tyckte var bland det bästa som fanns.

Medlem

Med det sagt så kommer 99% av alla spelen vara låsta till max 30 fps likförbannat.. Även om tjänsten uppdaterar sina bilder i 50 eller 60 fps...

Bilderna kommer från spel som inte gjorde det... Och kommer därför inte heller göra det bara för den här tjänsten är kapabel till att göra det.

Alltså:
Dom kommer inte lira smoothare, eller så, än vad dom gjorde då... Iaf i 9 fall av 10.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Med det sagt så kommer 99% av alla spelen vara låsta till max 30 fps likförbannat.. Även om tjänsten uppdaterar sina bilder i 50 eller 60 fps...

Bilderna kommer från spel som inte gjorde det... Och kommer därför inte heller göra det bara för den här tjänsten är kapabel till att göra det.

Alltså:
Dom kommer inte lira smoothare, eller så, än vad dom gjorde då... Iaf i 9 fall av 10.

'Förut' (blir mindre och mindre så man jobbar) så var det inte bara att spelet ville rita just 30 fps stabilt för att det skulle vara grafiskt kostnadseffektivt... Men ofta så programmeras spelen i grunden på ett sätt som följer den dikterade uppdateringsfrekvensen.

Om spelet t.ex. har ett 'slomo'-läge så uppnås det igenom att ta 30 rutor per sekund och istället köra 15...
Och om man skulle overridea hur det var programmerat så kan lustigt fuffens hända i stil med att man springer dubbelt så snabbt, utifall man gör dubbelt så många bilduppdateringar.

Så basically det går inte att bara converta spel till en smidigare framerate överlag.. Som sagt framförallt vad gäller lite äldre spel.

Just doin' some mythbustin'


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Rent skräp
Att dom ens trodde att detta skulle vara acceptabelt till att börja med


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Så basically det går inte att bara converta spel till en smidigare framerate överlag.. Som sagt framförallt vad gäller lite äldre spel.

Just doin' some mythbustin'

Det verkar gå rätt bra för Microsoft?
https://majornelson.com/fpsboost/

Medlem

Detta behöver de fixa ASAP.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Med det sagt så kommer 99% av alla spelen vara låsta till max 30 fps likförbannat.. Även om tjänsten uppdaterar sina bilder i 50 eller 60 fps...

Bilderna kommer från spel som inte gjorde det... Och kommer därför inte heller göra det bara för den här tjänsten är kapabel till att göra det.

Alltså:
Dom kommer inte lira smoothare, eller så, än vad dom gjorde då... Iaf i 9 fall av 10.

Rullar inte gamla PAL spel i 25 om målet var 30 i NTSC?

Medlem
Skrivet av Lokander:

Rullar inte gamla PAL spel i 25 om målet var 30 i NTSC?

Vet inte men det låter rimligt.
Poängen var att framförallt äldre spel är programmerad för en viss framerate som man inte 'bara kan höja'..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vet inte men det låter rimligt.
Poängen var att framförallt äldre spel är programmerad för en viss framerate som man inte 'bara kan höja'..

Absolut!
Därav vill vi ha NTSC versionen så vi kan lira dom "as intended"
Kör på plus extra tills dom fixat detta, redig dealbreaker för mig

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Så var det för mig nyss, allt ligger huller om buller och jag hittar inte ett endaste PSOne eller PS2 spel, bara PS3 och PS4 fast jag betalar för tillgång till allt. Går inte heller att sortera förutom efter genre vilket är ju lite puckat. Dessutom anser jag att det är väldigt få spel och väldigt mycket skräp, de absolut bästa spelen finns liksom inte förutom vissa. Var en del spel jag hade hoppats på men inget av dem finns.

Kommer det läggas till spel allt eftersom? Om inte så kör jag klart de spel jag hittade och stänger sen av ps+.

Nej samma här, inte ett enda PS1 eller PS2-spel och jag ska också ha tillgång till allt.

Håller med om att sorteringen är katastrof, dessutom stämmer ju inte heller genre-sorteringen på alla spel.

1
Skriv svar