Får vi reda på releasedatumet för God of War Ragnarök den 30 juni?

Robot
Får vi reda på releasedatumet för God of War Ragnarök den 30 juni?

Det finns ett och annat som tyder på det.

#god-of-war-ragnarök


Medlem

PC release or GTFO

Medlem

Pc får smulorna från konsollerna som leder utvecklingen, det är fakta. Finns inga spel som utvecklas primärt för pc längre, förutom ett och annat indie-spel.

Dex
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Pc får smulorna från konsollerna som leder utvecklingen, det är fakta. Finns inga spel som utvecklas primärt för pc längre, förutom ett och annat indie-spel.

Spel som Baldur's Gate 3 och Star Citizen räknas inte?

Det var 2 spel jag kom på nu direkt bara som är under utveckling och som inte kommer till konsoler.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Pc får smulorna från konsollerna som leder utvecklingen, det är fakta. Finns inga spel som utvecklas primärt för pc längre, förutom ett och annat indie-spel.

Haha, bra där. Det är väl snarare så att Switch är den enda konsolen som det utvecklas exklusiva spel till. Även om Sony fortfarande tror att exklusivitet är en bra strategi så utvecklas ju alla spel för pc idag och sen stryps de så mycket som behövs för release på respektive konsol.

Medlem
Skrivet av vamp:

Haha, bra där. Det är väl snarare så att Switch är den enda konsolen som det utvecklas exklusiva spel till. Även om Sony fortfarande tror att exklusivitet är en bra strategi så utvecklas ju alla spel för pc idag och sen stryps de så mycket som behövs för release på respektive konsol.

Det är absolut inte så det fungerar. Det du ser som minimal och rekommenderad hårdvara för ett spel är den hårdvaran som används för PC utveckling. PC håller tillbaka PC.

Medlem
Skrivet av Dex:

Spel som Baldur's Gate 3 och Star Citizen räknas inte?

Det var 2 spel jag kom på nu direkt bara som är under utveckling och som inte kommer till konsoler.

Inte i min bok. Star citizen är väl ett crowd-fundat evighetsprojekt från 2012, och baldurs gate 3 var väl primärt tänkt som ett stadia-spel?

Jag pratar om dyra AAA produktioner. Ser inte att det görs några sådana primärt för PC längre. Annat var det för 20 år sedan.

Dex
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Inte i min bok. Star citizen är väl ett crowd-fundat evighetsprojekt från 2012, och baldurs gate 3 var väl primärt tänkt som ett stadia-spel?

Jag pratar om dyra AAA produktioner. Ser inte att det görs några sådana primärt för PC längre. Annat var det för 20 år sedan.

Star Citizen är väl det dyrasate spelet än så länge att utveckla? Även om det är crowdfundat dock. Men är ju verkligen en rejäl satsning som görs endast till PC.

Baldurs Gate 3 är väl också ett dyrt AAA projekt? Eller vad har du för krav på att det ska räknas som dyrt AAA?

Visst har du rätt i att primärt så utvecklas inte spel endast för PC längre, men jag menar på att det fortfarande finns en del stora spel som gör det, men dom är dock i minoritet så klart.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Pc får smulorna från konsollerna som leder utvecklingen, det är fakta. Finns inga spel som utvecklas primärt för pc längre, förutom ett och annat indie-spel.

PC mår ju toppen! Skulle verkligen inte kalla det smulorna. Har varit PC-användare sen 95 och det var en nedgång runt 2005 till 2015 nånstans, där PC-versionen gång på gång fick lida av dåliga texturer, dåligt optimering osv. Nuförtiden är konsolerna i princip en PC med någorlunda bra specs, PS5 och XSX har till och med riktigt bra specs. Versionen till PC är alltid den som går att få ut mest ur, om man nu bryr sig.

PC får mängder med spel på både AAA och indie-fronten. Ännu bättre är att PC till stor del får exklusiva titlar från både Playstation och Xbox. Versionerna är även bra optimerade och får ofta extra godis.

I min värld görs det titlar som är utvecklade för PC, bara det att steget att släppa till konsol är relativt litet och det självklart är en marknad man inte vill missa. Det är dock tydligt att versionerna då har fått extra kärlek och innehåller godis man inte får på konsolerna. Baldurs Gate 3 (som inte alls var Stadia-exklusivt), Cyberpunk, Flight Simulator, Diablo 4, Metro, Hitman är några exempel på spel som tydligt har ett PC-fokus, även om de släpps på konsol också.

Aja, man får tycka vad man vill mest bara att jag tycker "smulorna" inte stämmer särkilt bra överens med nån verklighet jag känner igen just nu

Medlem
Skrivet av Pettor:

I min värld görs det titlar som är utvecklade för PC, bara det att steget att släppa till konsol är relativt litet och det självklart är en marknad man inte vill missa. Det är dock tydligt att versionerna då har fått extra kärlek och innehåller godis man inte får på konsolerna. Baldurs Gate 3 (som inte alls var Stadia-exklusivt), Cyberpunk, Flight Simulator, Diablo 4, Metro, Hitman är några exempel på spel som tydligt har ett PC-fokus, även om de släpps på konsol också.

Aja, man får tycka vad man vill mest bara att jag tycker "smulorna" inte stämmer särkilt bra överens med nån verklighet jag känner igen just nu

OT, även om diskussionen startade med inlägget "släpp på PC eller dra åt helvete"

To each their own, men jag kan själv känna att det var en av anledningarna att jag övergav PC för spelande för sisådär 10 år sedan. Det slutade liksom släppas hypade spel, åtminstone inom de genres jag föredrog.

På 90-talet och i början av 2000-talet fanns det PC-studios som bara gjorde storspel för PC (Blizzard, ID Software, Epic mfl). När det offentliggjordes att Diablo 3 även skulle släppas på konsoll så kändes det som att PC tappat greppet om hype-tåget totalt. Iaf om man inte föredrar strategi,mmo, eller e-sport spel. Men generellt så är det numera konsoll-spel som portas til PC och inte tvärtom som det var för 10-20 år sedan.

Vet att säkert inte många håller med, men jag är en sucker för känslan att spela nått som är optimerat för "min" hårdvara. Det gör spelen mer unika för mig, och av samma anledning skulle jag aldrig spela ett PC-spel som portats till konsoll. Det känns bara fel.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

OT, även om diskussionen startade med inlägget "släpp på PC eller dra åt helvete"

To each their own, men jag kan själv känna att det var en av anledningarna att jag övergav PC för spelande för sisådär 10 år sedan. Det slutade liksom släppas hypade spel, åtminstone inom de genres jag föredrog.

På 90-talet och i början av 2000-talet fanns det PC-studios som bara gjorde storspel för PC (Blizzard, ID Software, Epic mfl). När det offentliggjordes att Diablo 3 även skulle släppas på konsoll så kändes det som att PC tappat greppet om hype-tåget totalt. Iaf om man inte föredrar strategi,mmo, eller e-sport spel. Men generellt så är det numera konsoll-spel som portas til PC och inte tvärtom som det var för 10-20 år sedan.

Vet att säkert inte många håller med, men jag är en sucker för känslan att spela nått som är optimerat för "min" hårdvara. Det gör spelen mer unika för mig, och av samma anledning skulle jag aldrig spela ett PC-spel som portats till konsoll. Det känns bara fel.

Just eran med PS3 och Xbox var en rätt förfärlig era föe PC. Portningarna var rätt usla och utvecklare slogs tillräckligt med att försöka lansera på flera olika hårdvaru-platformar med rätt halvdant resultat. PS4 och Xbox One var en bättre era då de kör PC-arkitektur och det lyfte portningarna rejält. Så optimeringsmässigt är det bra på PC numera. Inte alls som för 10 år sedan. Det är sällan ett problem, även om de såklart går göra extra för en konsol. Sen är PS4 och Xbox One rätt underspeccade vilket såklart har hållit tillbaka PC en del.

Tycker däremot de lyckats få ut grymma extra-godis på de flesta spelen även med begräsningarna. PS5 och XSX har en mycket bättre relativ hårdvara så jag tror det kommer blir rätt toppen för PC kommande tiden.

Men visst, eran där PC och spel generellt var innovativa och konstant pushade revolutionerande teknik är inte riktigt densamma. Dock är det ju helt annorlunda marknad. Xbox och Playstation exklusiva spel är ju en risk man gör för att få spelare till plattformen, vilket genererar pengar. PC har inget företag som håller plattformen på det sättet, möjligen Valve med Steam då. De släppte ju också nischade Half Life: Alyx. Det kostar så mycket att utveckla spel o att släppa till en platform gör man endast om man kan tjäna pengar genom att flera använder plattformen, hela grundtanken med konsol.

För mig är det ändå PS4 som tog mig tillbaka till PC, och jävla vilken skillnad det är ändå. Jag är för kräsen med bildkvalitet, kontroller, ljudnivå osv. Så för mig har det var en rätt fantastisk tid att återigen sitta vid PC med många titlar som bara funkar så som jag önskar.

Men om man trivs med konsoll är de ju rätt lyxigt egentligen 🙂 Nya generationen tror jag är ett massivt steg i rätt riktning. 60fps och grym hårdvara!

Medlem

Jag skulle ta allt "The Snitch" säger som sanning. Han är definitivt en "insider" som vet saker, det såg man under "icke E3". Så vad "30" nu innebär så sker det något på just "30".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vet att säkert inte många håller med, men jag är en sucker för känslan att spela nått som är optimerat för "min" hårdvara. Det gör spelen mer unika för mig, och av samma anledning skulle jag aldrig spela ett PC-spel som portats till konsoll. Det känns bara fel.

Roligt då att PC versionerna av storspel ofta är och varit dom bästa versionerna.
GTA, Red dead, cyberpunk, elden ring... osv

Sen vill jag bara nämna Steam deck. Hanhållen pc men är som konsol.
Du kan spela måga av dina spel handheld, utan att behöva köpa en "annan version"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Roligt då att PC versionerna av storspel ofta är och varit dom bästa versionerna.
GTA, Red dead, cyberpunk, elden ring... osv

Sen vill jag bara nämna Steam deck. Hanhållen pc men är som konsol.
Du kan spela måga av dina spel handheld, utan att behöva köpa en "annan version"

Cyberpunk är bra exempel på varför det inte fungerar att utveckla spel till flera hårdvarualternativ samtidigt. Jag köpte det på PC men reklamera det för det var för buggigt. Bättre med tidsexklusiva spel och fokusera på att det ska fungera på en hårdvarutyp först (Playstation är störst och bästa alternativet där).
Elden ring var ospelbart på PC de första månaderna efter lansering, jag vet inte om det ens är fixat än?
Jag tittar på Gamer Nexus nu; GTA V på ett 3090 har framedrops med 30% för 1% low och 50% med 0.1% low. Så även om du har högre fps på PC så är det väldigt ostabilt.

PC entusiaster är en för liten kundkrets, de är inte fokusgruppen för spelutvecklingen. Spel utvecklas för konsol och PC får smulorna. PC trimmas upp med högre FPS med följd av enorma framedrops. Jag slutade spela PC av den anledningen när jag köpte PS5.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Roligt då att PC versionerna av storspel ofta är och varit dom bästa versionerna.
GTA, Red dead, cyberpunk, elden ring... osv

Sen vill jag bara nämna Steam deck. Hanhållen pc men är som konsol.
Du kan spela måga av dina spel handheld, utan att behöva köpa en "annan version"

Spelar ingen roll för mig om de tekniskt är "de bästa" med några extra fps som jag ändå inte ser. Bara känslan att det här spelet är enbart släppt på PC för att de ska dra in extra pengar. Mus-styrning etc. har de skohornat in osv. Nej tack, det förstör känslan för mig.
Likadant tvärtom, om de hade släppt typ wow på konsoll. Eller diablo som bara känns fel, det är som gjort för mus-spelande.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Cyberpunk är bra exempel på varför det inte fungerar att utveckla spel till flera hårdvarualternativ samtidigt. Jag köpte det på PC men reklamera det för det var för buggigt. Bättre med tidsexklusiva spel och fokusera på att det ska fungera på en hårdvarutyp först (Playstation är störst och bästa alternativet där).
Elden ring var ospelbart på PC de första månaderna efter lansering, jag vet inte om det ens är fixat än?
Jag tittar på Gamer Nexus nu; GTA V på ett 3090 har framedrops med 30% för 1% low och 50% med 0.1% low. Så även om du har högre fps på PC så är det väldigt ostabilt.

PC entusiaster är en för liten kundkrets, de är inte fokusgruppen för spelutvecklingen. Spel utvecklas för konsol och PC får smulorna. PC trimmas upp med högre FPS med följd av enorma framedrops. Jag slutade spela PC av den anledningen när jag köpte PS5.

Ok..
Cyberpunk köpte jag på releasedagen.
Ja det hade sina buggar men PC versionen var den som fungerade bäst.
Elden ring köpte jag på releasedagen.
Det hade sina problem men var fullt spelbar. Var väll också den versionen som fungerade bäst?
GTAV kan man spela på en "potatis" dagens mått mätt.och erbjuder så mycket mer än konsolversionen om man vill, vilket samtliga dessa 3 spel vi nämnt gör mer eller mindre

Skrivet av lars_kongo:

Spelar ingen roll för mig om de tekniskt är "de bästa" med några extra fps som jag ändå inte ser. Bara känslan att det här spelet är enbart släppt på PC för att de ska dra in extra pengar. Mus-styrning etc. har de skohornat in osv. Nej tack, det förstör känslan för mig.
Likadant tvärtom, om de hade släppt typ wow på konsoll. Eller diablo som bara känns fel, det är som gjort för mus-spelande.

Japp flr mys och tangentbord är enda alternativet till styrning på PC.
Attans att jag inte tänkt på det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok..
Cyberpunk köpte jag på releasedagen.
Ja det hade sina buggar men PC versionen var den som fungerade bäst.
Elden ring köpte jag på releasedagen.
Det hade sina problem men var fullt spelbar. Var väll också den versionen som fungerade bäst?
GTAV kan man spela på en "potatis" dagens mått mätt.och erbjuder så mycket mer än konsolversionen om man vill, vilket samtliga dessa 3 spel vi nämnt gör mer eller mindre

Japp flr mys och tangentbord är enda alternativet till styrning på PC.
Attans att jag inte tänkt på det

Även om Cyberpunk 2077 fungerade bättre på PC så är det under gränsen för vad som är okej (sony gjorde rätt i att ta bort spelet från butiken).
Rekommendationen för Elden Ring var (är) att spela på konsol.
Gamer Nexus video visar att GTAV ligger på 90fps med 4k och har framedrops under 50 på PC.

Ett spel ska inte vara "okej" eller "spelbart". Ett spel ska vara fantastisk, perfekt, jättebra eller mästerverk.
Finns det bra spelutvecklare så finns det ingen anledning att modda spel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp flr mys och tangentbord är enda alternativet till styrning på PC.
Attans att jag inte tänkt på det

Ja vill du märka ord och hänga upp dig på smådetaljer så ska jag förklara på enklaste sätt:

Jag gillar: konsoll-spel på konsoll, och PC-spel på PC.

Jag ogillar: konsoll-spel som portats till PC, och PC spel som portats till konsoll.

Dvs. jag gillar inte känslan att spela nått på en plattform som inte var meningen från början när spelet gjordes.
Tänk att spela t.ex. Mario Kart på PC, eller WoW på PS5. Fortfarande samma bra spel, men nått känns bara fel.

Du stör dig uppenbarligen inte på detta, good for you.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Även om Cyberpunk 2077 fungerade bättre på PC så är det under gränsen för vad som är okej (sony gjorde rätt i att ta bort spelet från butiken).
Rekommendationen för Elden Ring var (är) att spela på konsol.
Gamer Nexus video visar att GTAV ligger på 90fps med 4k och har framedrops under 50 på PC.

Ett spel ska inte vara "okej" eller "spelbart". Ett spel ska vara fantastisk, perfekt, jättebra eller mästerverk.
Finns det bra spelutvecklare så finns det ingen anledning att modda spel.

Japp vissa klarar sig med mellanmjölk andra vill ha det lilla extra 😉❤

Skrivet av lars_kongo:

Ja vill du märka ord och hänga upp dig på smådetaljer så ska jag förklara på enklaste sätt:

Jag gillar: konsoll-spel på konsoll, och PC-spel på PC.

Jag ogillar: konsoll-spel som portats till PC, och PC spel som portats till konsoll.

Dvs. jag gillar inte känslan att spela nått på en plattform som inte var meningen från början när spelet gjordes.
Tänk att spela t.ex. Mario Kart på PC, eller WoW på PS5. Fortfarande samma bra spel, men nått känns bara fel.

Du stör dig uppenbarligen inte på detta, good for you.

Ja hujja, vet inte vad jag tänkte. jag tror jag säljer steam decken, finns ju bara ett enda spel som är gjord för den apparaten, och det är ett gratisspel.
😉❤


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar