It's not a lake, it's an ocean
Sonic Origins

Ännu en Sonic-samling har landat. Har Sonic Origins det där lilla extra som motiverar prislappen eller bör köpare av tidigare samlingar titta åt ett annat håll?

Sonic är en viktig del av mångas barndom, så även min. Under ett intensivt decennium med början 1991 släppte Sega ett otal spel till sina olika plattformar. Mega Drive-spelen tog världen med storm, och när Sonic på allvar tog klivet ut i den tredimensionella världen på Dreamcast hänfördes vi åter igen. Om än bara för ett kort ögonblick. Det har ärligt talat inte hänt sedan dess.

Det har gått över 30 år sedan Sonic sprang in i våra hjärtan för första gången. Det är nästan lite svindlande att tänka på det nu, men vi har alltså spelat Sonic på andra konsoler dubbelt så länge som igelkotten fanns spelbar på Segas egna plattformar. Ju fler spel i 3D som har kommit med den blå löparen, desto mer har vi gamla fans saknat 90-talet. Sonic Mania förstärkte bara den känslan ytterligare.

Sonic Origins är en samling som egentligen innehåller fem spel: Sonic the Hedgehog, Sonic 2, Sonic 3, Sonic CD och Sonic & Knuckles hopslaget med Sonic 3, som det en gång var tänkt. Det ger oss alltså totalt fyra spel. Jag kan tycka att det är lite snålt. Vi får visserligen höjdpunkterna i Sonics karriär i ett paket, men det finns fler hyggliga äventyr som hade kunnat inkluderas, exempelvis DS-spelet Sonic Rush och flipperspelet Sonic Spinball.

Det går att ta sig an spelen i två olika lägen: Ett klassiskt (Classic) och ett jubileumsläge (Anniversary). Det klassiska är Sonic i originalutförande med begränsat antal liv, lite skarpare grafik och 4:3-bildratio. Anniversary-läget erbjuder ett 16:9-läge och obegränsat med liv och tid. Det är lite tråkigt att det inte finns något mellanting, exempelvis att kunna spela med begränsat antal liv för mer utmaning och samtidigt slippa det begränsade 4:3-läget. Därtill finns det upplåsningsbara Mirror-läget i vilket banorna spelas från höger till vänster.

Underbara Ice Cap Zone har fått nytt soundtrack. Tyvärr.

Spelen rullar i Retro Engine, precis som Sonic Mania, och är en fröjd för ögat. Dessa klassiker har aldrig sett bättre ut, och för den uppmärksamme finns även en del nya animationer att notera. Nyheter är också att Sonic har spin dash-förmågan även i det första spelet samt att Tails och Knuckles är spelbara, förutom i Sonic CD där Knuckles saknas.

En annan rolig nyhet är Boss Rush, där man kan ta sig an bossar en efter en. Något mindre underhållande är Missions, där man får olika uppdrag att och genom att utföra dessa inkasserar mynt som kan användas till att låsa upp saker i muséet eller att köpa sig nya försök om man misslyckas på Blue Spheres-banorna i jakten på kaossmaragder. Mynt samlas även längs de vanliga banorna.

Allt är inte frid och fröjd. Vissa förändringar är till det sämre, och en av dem är dessvärre oundviklig. Musiken i Sonic 3 & Knuckles är delvis ersatt av nya melodier. Detta beror på att en del av musiken ska ha skrivits av Michael Jackson, som lär ha hävdat att Sega fick använda den. Några formella rättigheter har de däremot inte, och det är begripligt att de inte vill riskera en gigantisk stämning från nuvarande rättighetsägare. Detta innebär att bland annat fantastiska Ice Cap Zone, som jag brukade dö på bara för att få spela om banan och höra musiken en gång till, har fått ett nytt sound som känns helt fel.

De fina animerade sekvenserna berättar vad som händer mellan spelen.

Något måste också sägas om prislappen. Sonic Origins kostar 419 kronor och då har Sega valt att lämna extra karaktärer, animationer och annat smått och gott utanför. Vill du ha hela paketet får du betala ytterligare 50 kronor, vilket innebär att man för den kompletta upplevelsen måste punga ut med nästan 500 spänn. Det känns faktiskt hutlöst för fyra gamla Sonic-spel som i allt väsentligt fått återutgivningar till mängder av format de senaste 30 åren.

Dessutom går det inte komma ifrån känslan att Sega redan har släppt den här samlingen en gång. Sonic Origins påminner starkt om Sonic Jam, som kom till Saturn 1997 och erbjöd mer innehåll. Jag kan inte släppa tanken på hur mycket mer som hade kunnat göras här. I stället för en simpel meny, varför inte en tredimensionell hubbvärld, liknande den i Sonic Jam fast fullproppad med små utmaningar och annat skoj för de mest trogna fansen? Efter 25 år kunde Sega kanske ha kryddat innehållet lite mer i en ny samling.

Trots att det finns en hel del berättigad kritik är denna samling ändå något jag kan rekommendera för fansen. För alla oss som växte upp med Sonic, älskade honom och fortfarande tycker att han hör hemma i två dimensioner, är Sonic Origins en kärleksförklaring till en av spelvärldens mest ikoniska karaktärer.

Men det är även en samling som känns lite snål givet sin prislapp och vad tidigare samlingar har erbjudit, vilket hindrar Sonic Origins från att vara den där ultimata Sonic-samlingen vi drömt om.

Spelat på: Xbox Series X
Övriga format: Steam, Xbox One, Switch, PS4/PS5

Sonic Origins
3
Bra
+
Fyra fantastiska spel
+
Flera olika spellägen
+
Boss Rush är kul
+
Fina animerade mellansekvenser
-
Girig prissättning
-
Mer innehåll hade inte skadat
-
Ingen fysisk utgåva
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra recension. Just prislappen är vad som hindrar mig från att införskaffa denna samling just nu.
Har dessutom alla spelen (inklusive just Sonic Jam) på alla möjliga format sedan tidigare så jag kan få min "fix" på så sätt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av SID 6.7:

Bra recension. Just prislappen är vad som hindrar mig från att införskaffa denna samling just nu.
Har dessutom alla spelen (inklusive just Sonic Jam) på alla möjliga format sedan tidigare så jag kan få min "fix" på så sätt.

Ett begripligt val. 299 kronor hade varit ett rimligt pris. Jag hade varit beredd att punga ut med betydligt mer - om jag bara fått en fysisk samlarutgåva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot

Fin recension!

Medlem

Det som har gjort mig väldigt intresserad av detta är att man får med Sonic 3 och Sonic CD. Oftast nu för tiden så brukar det mest bara vara första och andra Sonic som följer med i olika Sega Mega Drive samlingar.
Det andra som verkar väldigt intressant är ju det där Anniversary läget som du nämner i din recension men också Story mode som jag hörde talas om för bara några dagar sedan.

Så när jag känner att jag har råd så kommer jag köpa denna samling. Synd bara att de inte gjort någon fysisk version. Men skulle det visa sig att det även kommer fysiskt så småningom så kommer jag hellre köpa det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Proffsig recension!

Jag är framförallt fan av Sonic 3 + Knuckles. Förutom ändringar i musiken, är det något förändring i animation och grafik för just Sonic 3?

Medlem

Bra och utförlig recension! Även om jag också tycker det är mycket synd att den rätta musiken från Sonic 3 saknas så kunde jag inte hjälpa att förhandsbeställa ett digitalt exemplar av denna samling och jag har ganska kul med denna ändå.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Pettor:

Proffsig recension!

Jag är framförallt fan av Sonic 3 + Knuckles. Förutom ändringar i musiken, är det något förändring i animation och grafik för just Sonic 3?

Jag har inte jämfört dem sida vid sida (vilket jag kanske borde eftersom jag har spelet liggande och kan plugga in det via min OSSC. Kan bli ett sommarprojekt). Men generellt har de, som jag förstått saken, piffat upp grafiken något. Även om jag kan tycka att det ibland ser väldigt kantigt ut i widescreen på en stor skärm... Sonic 3 & Knuckles är hursomhelst fortfarande ett snyggt spel överlag. Och ja, jag tycker mig ha identifierat några små skillnader i animationen av Knuckles.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det suger verkligen att de har tagit bort Michael Jacksons låtar i spelet. Ice Cap Zone är än idag en av de bästa låtarna i ett spel.

Medlem

Bra recension, men jag skulle hellre rekommendera 20 år gamla Sonic Mega Collection som innehåller inte mindre än 12 Sonic-spel. Vill man ha mer finns även Sonic Gems Collection, som innehåller 9 lite mer obskyra spel, som Sonic R och Sonic CD.

It's not a lake, it's an ocean

Digital Foundry har tagit en titt på Sonic Origins.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tack för en bra recension👍
Det var tider när man spelade sonic som ung

1
Skriv svar