Medlem
Era spelidéer

En del sitter nog på en del spelidéer man vill se förverkligande. Finns nog en och annan spelutvecklare som kikar in i forumet och man kanske inspirerar någon. Annars kan det bara vara kul att höra andras idéer.

Den spelidé jag har på huvet ibland handlar om att vända upp och ner på liv och död konceptet. Istället för att man mördar folk går det ut på att hela/rädda folk och man börjar som död. Inte bara med vapen utan kanske på andra sätt. Man får komma på olika sätt som man kan hela en människa på. Fanns något spel som testade ett liknande koncept som blev väl mottaget men kommer inte ihåg vad det hette.

Medlem

gta fast med snälla goda poliser i en korrupt värld.
ett moget star wars spel.
etc etc.

Medlem

Ingen originell idé. Men hade velat se ett nytt spel likt Heroes of Might & Magic. Där världskartan är ännu vackrare än de tidigare spelen och AAA budget för grafik (2.5D) alltså att det är byggt i 3D men presenteras i 2D. Slagfältet får gärna se ut som Heroes 4 men bättre grafik och samma mekanismer som Heroes 3. Jädrar vad coolt det hade varit.

Har man en bra idé, är det nog inget man vill avslöja på ett forum Tycker det finns många spelutvecklare som har bra idéer, sedan handlar det om utförandet som är det stora hela.


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ett WipeOut fast som simulator/simracing, med ett gediget karriärläge och ofantliga mängder techno!


"If you have selfish ignorant citizen, youre gonna get selfish ignorant leaders. Garbage in, garbage out."

Medlem

Har massa idéer och har egen studio, problemet är inte bra idéer, kan spotta ut hur mycket som helst av den varan. Det är tid för att kunna göra spelen jag vill utan att dö av ålder och pengar för att kunna anställa exakt de personer jag vill ha och jobba med.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vilken rolig tråd!

En spelidé jag alltid har grubblat över avser ett FPS spel som är Battle Royal fast på ett annorlunda sätt. Spelet utpselar sig i en avlägsen framtid där man slåss på en front. De som ska försvara fronten får tid och möjlighet att deploya sitt försvar, bemanna kanoner, sätta ut minor och dylikt medan de som anfaller väljer sina små squads och grupperingar och hur de ska attackera. När allt är klart inleds en super cool in-game cinematic där stora skepp anländer till platsen och spottar ut landningstrupper och dess utrustning samt fordon. Samtidigt som det utspelar sig en bombadarisk stid i luften. Lite som intro av Starship Troopers när människorna anländer till Klendathu. Det skall kännas mäkigt och man ska känna sig som en soldat som kan göra skillnad.

Så fort man landar så börjar spelt och utefter hur man har diskuterat sig sinsemellan så anfaller man försvararna. Manvinner genom att antigen ta en super viktig point eller dödar alla. Den viktiga pointen visas på kartan på försvararnas sida om det är så att spelarna är utsprida på kartan och bara står still. Då kommer spelets mekanik tvinga spelarna att ta sig an ett smutsigt krig i skyttegravarna eller dylikt.

Spelet i sig är till exempel 60 mot 60, Alla börjar med 100/100 HP, ett huvudvapen, main vapen och specialist vapen beroende på den klass man väljer. Alla har ett liv och kan bli ressade av medicen i sitt lag. Genom sin resa på fronten så droppas det supply drops lite random så att man kan använda för att besegra fienden. Dör man, så dör man. Game over! Det är bara att droppa det gejmet och hitta ett nytt och rinse and repeat. Det är flera stora olika kartor som är med i map poolen.

Som sagt; en rolig idé! Ett FPS spel som blandar in battle royal tillsammans med assault i form av BF/CoD liknande svängning, som utspelar sig i en avlägsen framtid där vapen, fordon och strategier spelar en roll för att vinna. Inte bara vara spindelmannen på steorider som i övriga Battle Royal spel.


Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Vilken sammanträffande att jag inatt drömde/tänkte om ett spel. Det var i samma stuk som Stalker eller Metro spelen, bara mer som ett RPG och under 1800 med flintlås pistoler osv. Första person och det hela går ut på att lista ut vilka i världen som är besatta av demoner eller styrs av djävulen och sedan jaga dessa. Var väldigt diffust då jag drömde det mesta! Jag minns att jag hade en journal där det stod en massa saker om olika personer i den världen. Information som är svår att tyda i början men lättare desto längre in i spelet man kom. Det hade varit häftigt, saknar spel som utspelar sig under 1800 talet! Kan tänka mig att om man till exempel gör fel val och dödar en oskyldig som man tror är besatt att det har konsekvenser osv.

Jag vill också ha ett Pokémon MMO med samma grafik som Genshin Impact. Där alla Pokémon har olika beteenden och dygnsmönster. Ett Pokémon spel med vass AI!

Kul att läsa andra idéer!

Medlem

Helt ärligt?

Hade jag inte behövt oroa mig över försäljning och liknande så hade jag satsat på att göra en konkurrent till EA Sports NHL...Ett spel som skulle vara gjort med fokus på realism och genuin kärlek till sporten...Inte en enkel cashgrab varje år. Det skulle andas hockey, du skulle bli belönad för ditt kunnande och förmåga att sätta upp bra spel på isen. Lagen hade haft sina speciella intron, vid sidan av hade GM-aspekterna varit mer i linje med dom som finns i NBA2K, mer interaktion mellan spelare/ledare/fans och media...

Fan.

Nu blev jag ännu mer ledsen när jag tänker på hur sanslöst usla NHL-spelen har varit de senaste åren.

Medlem

Har tänkt på den här idén lite då o då, vissa kanske det verkar omoget, andra spännande.. kanske.

Men tänk dig ett gta (fast mer verklighetstroget) där du som spelare följer en fotbollshuligan. Du går på matcher, du hänger med polarna och dricker öl.

När det är mitt i veckan så går du till ditt jobb, är helt laglydig men när helgen kommer och du vill få utlopp för ditt p*ssiga liv så går du på puben, sen till match, sen blir det slagsmål.

Haha jag vet inte, ni kanske tycker det låter som ett sjukt trist spel men jag hade nog tyckt att det hade kunnat vara kul

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Har tänkt på den här idén lite då o då, vissa kanske det verkar omoget, andra spännande.. kanske.

Men tänk dig ett gta (fast mer verklighetstroget) där du som spelare följer en fotbollshuligan. Du går på matcher, du hänger med polarna och dricker öl.

När det är mitt i veckan så går du till ditt jobb, är helt laglydig men när helgen kommer och du vill få utlopp för ditt p*ssiga liv så går du på puben, sen till match, sen blir det slagsmål.

Haha jag vet inte, ni kanske tycker det låter som ett sjukt trist spel men jag hade nog tyckt att det hade kunnat vara kul

Haha! Påminner mig om gamla hederliga "Hooligans"
Inte riktigt det du pratar om, men ändå ett spel där du får vara huligan.

Medlem

Det fanns en liknande tråd för ett tag sedan så jag ska vara så fräck att jag kopierar in mitt inlägg från den även här, med vissa justeringar, då jag fortsatt är inne på samma spår:

”Något som hade varit kul är ett genreöverskridande spel; i förstapersonsperspektiv inleder du som en halvtaskig detektiv och i långsamt tempo undersöker brottsplatser som blir allt mer rituella och bestialiska i sin natur. I takt med att bevisen pekar mer och mer mot en ljusskygg sekt övergår spelet sakta, i takt med att de förstår att du är dem på spåren, till något mer actionorienterat och shooterliknande för att till slut kulminera i en fullskalig skräckupplevelse med övernaturliga inslag efter att du inte längre är den som jagar utan den som är jagad..

Lite LA. Noire -> Condemned -> Call of Cthulhu -> Resident Evil 7 / Outlast / The Evil Within i stämning. Stora möjligheter till att läsa ingame-böcker eller tidningar för att bygga upp världen för den som så önskar.

Precis som i den verkliga branschen hade Troy Baker och Nolan North gjort samtliga röster.

Sekundära drömmar är ett Bloodborneliknande spel, oavsett genre är jag ett fan av Lovecrafts verk och anser Bloodborne vara den hyllning, oavsett medie, som bäst fångat hans stämning och universum.

Och slutligen hade det varit kul att skapa någonting i stil med Lord of the Rings, Dragon Age, Forgotten Realms, Mass Effect, Warcraft, Warhammer, The Elder Scrolls eller liknande, d.v.s. en värld med lång historia, lore, religioner och andra ramar som diverse bättre lämpade och mer kreativa människor kunde fylla med berättelser, spel, filmer och annat.”

Jag har många idéer och tankar samt en ganska livlig fantasi, tyvärr har jag ingen talang inom kodande, animering, ljuddesign, 3D-modellering eller något annat samt inte pengar eller mod att göra slag i saken men visst är det en livslång dröm att få agera som kreativ motor på en spelstudio.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ingen originell idé. Men hade velat se ett nytt spel likt Heroes of Might & Magic. Där världskartan är ännu vackrare än de tidigare spelen och AAA budget för grafik (2.5D) alltså att det är byggt i 3D men presenteras i 2D. Slagfältet får gärna se ut som Heroes 4 men bättre grafik och samma mekanismer som Heroes 3. Jädrar vad coolt det hade varit.

Du menar Songs of Conquest

Medlem

Sen mitten av 90-talet så har jag främst haft två spelidéer som jag återkommer till och funderar på då och då. Här är väldigt kort information om båda.

*Första persons cyberpunk singleplayer RPG. Cyberpunk 2077 kommer väl ganska så nära, men det var många saker jag saknade, och Night City är överlag lite för negativ för min del. Vill ha en lite mer ren Mirror's Edge framtidsmiljö.

*Väldigt snabb mecha action. Typ Zone of the Enders, Armored Core osv. Det främsta problemet med alla dessa spel är att dom utspelar sig i fruktansvärt tråkiga miljöer (ödemark är väldigt vanligt) och har en obefintlig berättelse. Vill som ovanstående spel att det ska utspela sig i ett stort fint metropolis med många höghus som man snabbt kan zick-zacka mellan.

Medlem

Har en till viss del nedprintad ide för ett spel där man i sann spionanda skall avslöja terrorbrott och konspirationer, bryta sig in hos skurkar och andra underrättelsetjänsters safe houses för att leta igenom skrivbord och aktskåp och kanske bryta sig in i kassaskåp samtidigt som man måste hålla utkik efter vakter och larm. Du måste deschiffrera dokument, fixa avlyssning av telefoner och du måste skugga skurkarna och hålla utkik efter potentiella skurkar som du hört talas om men som du bara har okända ansikten, adress och tillhörighetsdata på och försöka pussla ihop vem som är vem.

Allt utspelas i en fiktiv version av jorden där olika historiska händelser ändrat planetens geografi och folks tillhörigheter. Tekniken är en blandning mellan modern och 50-60tal.

Det finns viss rpg-funktionalitet där dina spionegenskaper påverkar hur bra du är på olika moment och byggnader slumpas fram vid starten av ett nytt spel samt så slumpas huvudstoryn och separata händelser från en stor intern händelsedatabas så att varje äve ntyr faktiskt blir helt unikt.

En spel som detta spelet finns faktiskt redan fast det är så gammalt och klumpigt att man lätt blir frustrerad och mina ändringar skulle ge det en skjuts i spelbarhet.

Medlem

Inget unikt alls, jag vill bara ha ett nytt MMO men med samma anda som Wow Classic typ. High fantasy, holy trinity, dungeons, raids, pvp, full open world, world pvp osv osv. Att det ska vara så svårt att lansera ett lyckat mmo i samma anda som WoW alltså..

Medlem

Jag hade gärna sett ett spel som blandar RPG/Survival/RTS med settingen att du börjar i tidens begynnelse (pre-stenålder eller liknande) för att sen jobba dig fram till nutid. Självklart så kan du inte spela igenom alla epoker med samma karaktär utan det bygger på att föra sina gener vidare. Här kommer levels,perks,skills etc som du kan föra vidare om du har tur, kanske att det är x chans att du för vidare anlaget för bättre syn etc. Tänk lite Crusader Kings där du för din dynasti vidare etc. Om du dör så får du helt enkelt spela som en arvinge alternativ någon annan i gruppen/släkten etc. Gällande byggandet så ska det gå att växla mellan ett klassiskt ”byggläge”, tänk valfritt stadsbyggarspel. Vardagliga sysslor etc ska gå att genomföra i första person eller i tredje person. Spelet kan både köras ensamt (SP) eller med andra (MP). Det kommer även finnas uppdrag som genereras utifrån tidsålder etc samt slumpmässiga händelser och event.

Medlem

Ett Donkey Kong Country Maker hade jag gett mycket för.


Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av robbis:

Du menar Songs of Conquest

Har provat det men det är inte i närheten av vad jag just beskrev xD är heller inget fan av pixelgrafik. Tycker att Heroes of Might & Magic 2 har avsevärt finare grafik och det släpptes år 1996.

Medlem

Jag har en galet bra idé.

Helt i svartvitt. Man spelar spelet två stycken, alternativt mot en AI. På höger och vänster sida av skärmen så har man en mindre rektangel som styrs vertikalt av vardera spelare. I mitten en cirkel. När man startar så börjar cirkeln röra sig mot höger eller vänster sida. Spelarens uppgift är att via en input styra sin rektangel upp eller ned och träffa cirkeln. Om hen lyckas med det så byter cirkeln riktning och börjar röra sig mot den andra sidan där en annan spelare styr sin rektangel. Samma sak där. Om man däremot misslyckas att flytta sin rektangel för att träffa bollen så får motsvarande sida en poäng då cirkeln rör sig förbi rektangeln.

Spelet skulle kunna heta Ping!

Medlem

Jag hade tyckt att det var kul om någon gjorde ett spel i stil med Metal Fatigue igen. Ett RTS spel där det handlar om att bygga och utveckla stora mechs att slåss mot andra mechs. Eller bara en remaster med modern grafik


PSN: OAKTHYR

KoP
Medlem
Skrivet av brewitz:

Har en till viss del nedprintad ide för ett spel där man i sann spionanda skall avslöja terrorbrott och konspirationer, bryta sig in hos skurkar och andra underrättelsetjänsters safe houses för att leta igenom skrivbord och aktskåp och kanske bryta sig in i kassaskåp samtidigt som man måste hålla utkik efter vakter och larm. Du måste deschiffrera dokument, fixa avlyssning av telefoner och du måste skugga skurkarna och hålla utkik efter potentiella skurkar som du hört talas om men som du bara har okända ansikten, adress och tillhörighetsdata på och försöka pussla ihop vem som är vem.

Allt utspelas i en fiktiv version av jorden där olika historiska händelser ändrat planetens geografi och folks tillhörigheter. Tekniken är en blandning mellan modern och 50-60tal.

Det finns viss rpg-funktionalitet där dina spionegenskaper påverkar hur bra du är på olika moment och byggnader slumpas fram vid starten av ett nytt spel samt så slumpas huvudstoryn och separata händelser från en stor intern händelsedatabas så att varje äve ntyr faktiskt blir helt unikt.

En spel som detta spelet finns faktiskt redan fast det är så gammalt och klumpigt att man lätt blir frustrerad och mina ändringar skulle ge det en skjuts i spelbarhet.

Låter lite som det gamla spelet Floor 13.

Medlem

MMO Guild Manager.
Rekrytera healers. Släck flamewars på forumet! Ska vi bli mer raid-fokuserade eller mest slacka runt? Osv osv.

Medlem

Skulle vilja ha en handgjord enorm open world-RPG i stil med Skyrim, med co-op PvE. Ingen MMO alltså.
Plus byggande, och survival-element. En stor jävla sandlåda, i co-op, utan buggar och som inte är early access.
Valheim är nog det närmsta man kan komma, men på gott och ont så är ju världen inte handgjord, och det finns inga quests etc.

Medlem
Skrivet av KoP:

Låter lite som det gamla spelet Floor 13.

Säker på att han menar SId's Covert Action. Någon borde seriöst göra en remake på den. Gillade kryptodelen mest.

Medlem

Halvvägs in i pandemin började jag jobba på en prototyp på en av mina spelidéer som kändes nyskapande. När jag fått ner grunden upptäckte jag att det precis då hade släppts ett relativt likartat spel. Fortsatte givetvis jobba vidare ändå men nu ökade irritationen under årets spelsommar eftersom det annonserades ännu ett liknande spel. En hobbyutvecklares största problem är att inte bli för paranoid, ha ha.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Haha! Påminner mig om gamla hederliga "Hooligans"
Inte riktigt det du pratar om, men ändå ett spel där du får vara huligan.

Haha ja, tänk dig det fast i 3rd person

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Halvvägs in i pandemin började jag jobba på en prototyp på en av mina spelidéer som kändes nyskapande. När jag fått ner grunden upptäckte jag att det precis då hade släppts ett relativt likartat spel. Fortsatte givetvis jobba vidare ändå men nu ökade irritationen under årets spelsommar eftersom det annonserades ännu ett liknande spel. En hobbyutvecklares största problem är att inte bli för paranoid, ha ha.

Jag jobbar just nu med en spelidé där man är just paranoid. Eller schizofren kanske, men close enough.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag jobbar just nu med en spelidé där man är just paranoid. Eller schizofren kanske, men close enough.

En life simulator som går hela vägen? Friskt vågat.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Skulle vilja ha en handgjord enorm open world-RPG i stil med Skyrim, med co-op PvE. Ingen MMO alltså.

Det skulle jag med. Ett mera oldschool spel när man tänker så, med en handgjord värld, inte genererad, som gamla wow fast utan mmo som man kan spela med sina polare.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar