Nedräkning tills att Spelinspektionen agerar på Valves lotterilådor

Inaktiv
Nedräkning tills att Spelinspektionen agerar på Valves lotterilådor

Jag är i kontakt med Spelinspektionen angående Valves lotterilådor eftersom dom bryter mot lagen.
Gensvaret jag fick var dock milt och vill sätta lite press på dom och att det inte kommer glömmas bort till det att dom agerar.

Spellagen säger följande:
"Enligt spellagen gäller att vinsten som en spelare får måste ha ett värde i pengar. Det betyder att vinsten måste ha ett visst ekonomiskt värde i den verkliga världen och inte bara i dataspelet. Om du i ett dataspel vinner något med slumpens hjälp (exempelvis i en så kallad lootlåda) som kan köpas eller säljas för pengar/pengars värde utanför dataspelets virtuella miljö kan det ska betraktas som spel om pengar.

Spellagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige. Det betyder att spelet inte behöver vara anordnat här, det räcker med att det tillhandahålls i Sverige.

Spelinspektionen har möjligheter att tillsyna moment i dataspel som kan klassas som spel om pengar, till exempel lootboxes."
https://www.spelinspektionen.se/fragor--svar/lotteriliknande-...

Eftersom Valve erbjuder en marknad för spelarna att sälja sina vinster från lotterilådorna för riktiga pengar leder det till att dom just bryter mot spellagen till skillnad från majoriteten av andra aktörer med lotterilådor.

Förhoppningsvis kan spelinspektionens agerande leda till prejudikat och få spelbranschen att dra till sig sina öron. Valve lär även behöva tänka om och kanske andra länder har liknande lagar.

Dag 1 börjar därmed idag

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men att spelare kan auktionera/sälja ”saker” är väl inte desamma som att de har ett faktiskt pengavärde?
Om man kunde växla in dem mot en viss summa hade jag hållit med, men att någon annan är villig att betala för något (vad som helst) är inte samma sak.

Då skulle ju kinderägg klassas som spel då det säkert finns nån villig att betala för leksaken i dem.

Men jag är inte särskilt investerad i frågan så kanske har fel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

ZF
Medlem

Känns som något ord fallit bort i resonemanget..?

Annars som det står nu så är ju Valves modell undantagen just för att man kan sälja sina vinster.

Fast sen undrar jag ju om det verkligen är för pengar. Är det inte enbar butikskredit man får i princip? Man kan ju inte få utbetalning i riktig valuta för spel man fått till exempel.

1
Skriv svar