Ron Gilbert slutar posta nyheter om Monkey Island efter näthat

Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vet att det är skillnad på kritik och hat?
”Jag tycker inte den grafiska stilen hör hemma i Monkeystrikes island universumet” eller bara ”jag gillar inte den grafiska”

”Ron är en idiot som borde lägga ner och gå i pension”

Att du sedan får dödshot och andra otrevliga saker kallade mot dig är ju fruktansvärt. Du kanske inte känner av det nu men det kan komma en dag när det kommer ifatt. Viktigt att ta hand om sig själv, och det är inte ok att folk säger eller gör saker mot en. Inte ens i den digitala världen.

Vart har det skrivits att han har fått dödshot? Ser flera nämna det, men det nämns inte i artikeln, och jag hittar inga källor som säger att han har fått det?

Personliga attacker är inte desamma som dödshot.

Geeks Gaming
Skrivet av General White:

"Åh nej, någon anonym skrev något taskigt åt mig på internet"

Herregud, grow some fucking balls. Lovar att det i vanlig ordning, är fler som hyllar det än som hatar det. Känsliga content creators är det töntigaste som finns.

Ja! Hur vågar han ta ifrån dig rätten att vara en rövhatt!!
Usch och fy för människor som står upp för sig själv!!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vart har det skrivits att han har fått dödshot? Ser flera nämna det, men det nämns inte i artikeln, och jag hittar inga källor som säger att han har fått det?

Personliga attacker är inte desamma som dödshot.

Det var till personen jag citerade som skrev att hen blivit det i DOTA.

Medlem

Tragiskt. Jag ser iaf fram mot det här spelet.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Det bästa är väl bara att skita i att spela spelet. SÅ mycket kan de ju inte ha väntat på detta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

MEG
Medlem

Tråkigt med näthat, förstår inte att de inte kan hålla sig till sak.
Själv så tycker jag att de bilder jag sett hittills ser tråkiga ut.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vet att det är skillnad på kritik och hat?
”Jag tycker inte den grafiska stilen hör hemma i Monkeystrikes island universumet” eller bara ”jag gillar inte den grafiska”

”Ron är en idiot som borde lägga ner och gå i pension”

Från Ron Gilberts blogg:

It really boggles my mind when people refuse to wear a mask*. These same people don't refused to wear pants because it violates their freedom of express or first amendment rights.

These are the same idiots that gave us Trump. And yes, they are idiots.

Om Rob nu ogillar näthat så kanske han ska sluta med det själv först.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Från Ron Gilberts blogg:

It really boggles my mind when people refuse to wear a mask*. These same people don't refused to wear pants because it violates their freedom of express or first amendment rights.

These are the same idiots that gave us Trump. And yes, they are idiots.

Om Rob nu ogillar näthat så kanske han ska sluta med det själv först.

Är det verkligen näthat? Det är absolut ett nedvärderande språk mot en grupp människor, men skillnad här är att det är riktat mot Ron och hans spel. De skriver att han är en idiot.

Eller du tycker inte det är någon skillnad?

Edit: sen är det ju så att för hans del är det inte speciellt roligt med dessa kommentarer och han väljer att stoppa med nya klipp och inlägg. Är väl ett sunt agerande istället för att fortsätta få massa tråkiga kommentarer.

Medlem

Ron gav mig några av livets bästa spelupplevelser. Jag var i helt rätt ålder för att kunna uppskatta originalen i en dåtid där förväntningarna och kraven på spel var i allmänhet var extremt modesta jämfört med idag.

1990 gick det inte att välja vad för slags grafisk stil man skulle ha. Men det gick att göra det bästa av vad han hade tillgång till. Och så blev det också i The Secret of Monkey Island.

2022 kan man välja att göra allt från originalets pixel retro till supermodern verklighetstrogen grafik i Unreal Engine 5 eller dylikt. Då blir valet av grafisk stil mycket mer accentuerat. "Varför retro?", "Varför så verklighetstroget?", "Varför så cartoony?" etc.

Jag gillar inte Picasso. Ron älskar Picasso. För mig blir hans val en extrempunkt på grafikskalan. Det flyttar för mycket fokus från själva spelet för att jag skall uppskatta det, eller ens vänja mig vid det. Jag respekterar hans val, men låt mig förklara vad jag menar hade varit bättre utan att för den delen spräcka hans budget och forfarande vara "artsy":

Machinarium, utvecklat av en liten indie-studio. Grafiken vävs samman med spelet på ett sätt som passar helt perfekt:

Child of Light, ett annat uppskattat indie med "water color scenery". Sprites för spelare och mobs är dock mer åt det spretiga hållet som jag tror Ron hade varit nöjd med?

Tormentum, helt annan stil av peka/klicka men återigen något som fick spelet att lyfta:

Little Nightmares. Kan Malmö kan Ron, eller? Återigen en annan stil, men bilden nedan hade kunnat fungera i ett träsk på väg till Voodoo-tanten:

The Dark Eye: Chains of Satinav från de tyska peka/klicka-vurmarna Daedalic. Helt annan stil än i den mer välkända spelserien "Deponia" (som är lite för mycket Cartoon Network för min smak):

Jag hade kunnat fortsätta i en timma till och ovanstående är bara från mitt eget Steam-bibliotek.

Exempelvis, som kontrast...

...blev Broken Age relativt framgångsrikt trots att grafiken som Rons gamla kollega Tim Schafer valde låg mer i linje med vad Ron också tycks föredra:

Var och en får själv välja.

Jag väljer, med visst vemod, bort spel där grafiken närmar sig clip-art i Word 98 eller Picasso-stilen från svunna tiders Flash adverts. Hoppas ändå på att spelet blir en stor framgång så att vi får se fler alster och kanske fler samarbeten mellan Schafer och Gilbert i framtiden.

Avstängd
Skrivet av Gore:

Du menar som stereotypen av snubbe du verkar vara, med snusen under läppen och kunde inte bry sig mindre vad andra tycker för du har ett par enorma testiklar? Priset för att vara töntig tar nog du...

Sluta, du näthatar mig 😭

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Om man blir arg över den grafiska stilen på den uppföljaren så kan man försöka stilla sig med att det finns värre exempel: https://www.youtube.com/watch?v=i4TsF27G3u0&t=76s&ab_channel=...

Finns inget som pirrar mig lika mycket som 80-talets ThunderCats intro, men jag förstår inte riktigt vad du menar här. Det var väl inte så illa? En försämring helt klart, särskilt sången, men inget helgerån. Mumm Ra ser ju skitläskig ut i anime.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det verkligen näthat? Det är absolut ett nedvärderande språk mot en grupp människor, men skillnad här är att det är riktat mot Ron och hans spel. De skriver att han är en idiot.

Eller du tycker inte det är någon skillnad?

Edit: sen är det ju så att för hans del är det inte speciellt roligt med dessa kommentarer och han väljer att stoppa med nya klipp och inlägg. Är väl ett sunt agerande istället för att fortsätta få massa tråkiga kommentarer.

Så det är okej att kalla en grupp av människor för idioter, så länge man inte nämner någon per namn? Känns ju konstig logik det där.

Om man kallar andra för idioter så får man kunna tåla bli kallad för idiot tillbaka.

Medlem
Skrivet av waeress:

Det bästa vore om folk slutade anta att deras åsikt är vad alla vill ha och blir blinda för andra åsikter. För läser man kommentarer på yt, fz eller var som helst om spelet så är det inte alls så att alla inte vill ha den grafiska stilen som spelet nu får.

Jo men lite så, det är ju inte så att man står inne på dressman och skriker på personalen över någon tröjja man tycker är ful.
Man går vidare och hittar den man gillar.

Nämen ojdå spelet var en besvikelse för dig, köp det inte då. Klart.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Finns inget som pirrar mig lika mycket som 80-talets ThunderCats intro, men jag förstår inte riktigt vad du menar här. Det var väl inte så illa? En försämring helt klart, särskilt sången, men inget helgerån. Mumm Ra ser ju skitläskig ut i anime.

2011-versionen är det inget fel på. Vet inte om du såg till slutet till 2018-versionen. Eller så stängde dina synapser av sig i en självbevarelsemekanism

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så det är okej att kalla en grupp av människor för idioter, så länge man inte nämner någon per namn? Känns ju konstig logik det där.

Om man kallar andra för idioter så får man kunna tåla bli kallad för idiot tillbaka.

Du har rätt det kan vara fel och det beror såklart på nivån vad man säger. Dvs kritik vs påhopp.

Bara för att han sagt något betyder inte att någon annan får gå på honom och vara taskig. Igen poängen är att kritik är ok och att man framför vad man själv hade velat se är helt ok. Kalla folk för saker och hota osv är inte ok. Jag tycker han gör rätt som stänger ner och fokuserar på själva spelet.

Medlem

Tror säkert att Ron Gilbert har en vision hur han vill att det ska se ut och i slutändan tror jag inte att så många kommer klaga över det. Tänk bara på nintendo och hur mycket skit de fick när de visade upp windwaker, idag är de flesta nog glada över att de inte gjorde spelet i "realistisk grafik".

Medlem

Det var lite snack om bollar tidigare. Det som kräver bollar är inte att inte bry sig. Bollar har någon som står upp för andra som blir utsatta för skit. Att vara tyst, inte bry sig eller ställa sig på sidan av skitkastaren kostar oftast ingenting.

Medlem

Såg detta lite innan han slutade, folk är ju helt dumma i huvudet på riktigt alltså.

Beroende på när du började spela är ju Ron en ren legend, man blir förbannad på riktigt på en del lobotomerade idioter totalt hänsynslösa och bara spyr galla. Rätt otrevlig sådan med.

Som gamer vill man ju developers mer än gärna bloggar och interact med communityn, kan se i framtiden att det kommer försvinna helt igen.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jo men lite så, det är ju inte så att man står inne på dressman och skriker på personalen över någon tröjja man tycker är ful.
Man går vidare och hittar den man gillar.

Nämen ojdå spelet var en besvikelse för dig, köp det inte då. Klart.

Hur tror du det hade gått för Sonic filmen om folk hade inte uttryckt sin åsikt, oavsett hur de gjorde det?

Samtidigt, om du är inne i dressman med dina polare eller med din SO, så kommer du säga till de/dem om du tycker något är fult. Du säger inte direkt till personalen om det, men personalen kan höra det.
Exakt så är det när du kommenterar på t.ex. om grafiken på FZ, YT, Twitter och så vidare. Majoriteten kommenterar inte direkt till skaparen/ägaren, utan bara ut i det fria.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur tror du det hade gått för Sonic filmen om folk hade inte uttryckt sin åsikt, oavsett hur de gjorde det?

Samtidigt, om du är inne i dressman med dina polare eller med din SO, så kommer du säga till de/dem om du tycker något är fult. Du säger inte direkt till personalen om det, men personalen kan höra det.
Exakt så är det när du kommenterar på t.ex. om grafiken på FZ, YT, Twitter och så vidare. Majoriteten kommenterar inte direkt till skaparen/ägaren, utan bara ut i det fria.

Sonic kanske inte var den bästa jämförelsen.
Jeff Fowler byggde inte den Sonic-film han ville utan snarare handlade hela filmatiseringen om att bygga relation till franchisen för hans del. Visionen var inte hans från början, där har vi en stor skillnad.
Ser man tillbaka på spel lite historiskt när dom är baserade på vad utvecklarna själva ville spela snarare än dom mest "mjölkbara"-modeller o.s.v. så var dom oftast också mer tilltalande och framgångsrika(kanske inte sett till ren vinst för utgivarna), om det inte är min nostalgi som tar över här.

Sen är hela "oavsett hur dom gjorde det"-kommentaren, löjlig och onödig.
Jag lever i alla fall i övertygelsen om att det inte var personangreppen, hot och attackerna som fick dom att ändra på Sonic.

Medlem
Skrivet av xQze:

Sonic kanske inte var den bästa jämförelsen.
Jeff Fowler byggde inte den Sonic-film han ville utan snarare handlade hela filmatiseringen om att bygga relation till franchisen för hans del. Visionen var inte hans från början, där har vi en stor skillnad.
Ser man tillbaka på spel lite historiskt när dom är baserade på vad utvecklarna själva ville spela snarare än dom mest "mjölkbara"-modeller o.s.v. så var dom oftast också mer tilltalande och framgångsrika(kanske inte sett till ren vinst för utgivarna), om det inte är min nostalgi som tar över här.

Sen är hela "oavsett hur dom gjorde det"-kommentaren, löjlig och onödig.
Jag lever i alla fall i övertygelsen om att det inte var personangreppen, hot och attackerna som fick dom att ändra på Sonic.

Ingen har bett Ron att ändra hans vision. Folk har uttryckt sitt missnöje över grafikvalet. Det är precis samma som Sonic-filmen. Ingen bad om att ändra visionen för filmen. Det enda fansen bad om var att få Sonic att se ut som han har gjort i spelen. Och vad är det fans har frågat om Ron? Jo, att göra så att kommande MI ska se mer ut som föregångarna, istället för att göra ett helt nytt grafiskt val som inte tilltalar många av fansen. De vill ha grafik som påminner om de äldre MI spelen, precis som Sonic skulle se ut som de äldre spelen.

Gällande "oavsett hur dem gjorde det" så menar jag inte att det är okej att skicka dödshot (även om Ron aldrig har nämnt det någonstans att han ska ha fått), utan menar mer att även icke-konstruktiv kritik är fortfarande kritik.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur tror du det hade gått för Sonic filmen om folk hade inte uttryckt sin åsikt, oavsett hur de gjorde det?

Samtidigt, om du är inne i dressman med dina polare eller med din SO, så kommer du säga till de/dem om du tycker något är fult. Du säger inte direkt till personalen om det, men personalen kan höra det.
Exakt så är det när du kommenterar på t.ex. om grafiken på FZ, YT, Twitter och så vidare. Majoriteten kommenterar inte direkt till skaparen/ägaren, utan bara ut i det fria.

Dom som har gnällt om det på hans personliga sociala medier har onekligen gjort det aningen mer personligt.
En mer korrekt parallel vore att fota av kläderna och gnälla på designerns personliga sociala medier.

Tycker det är skillnad från regelrätta opartiska öppna kanaler som tex fz.
Det är väl hela studion som tagit beslut att köra på det inte bara han heller.
Bland oss svenskar brukar det ju snarare vara "äeh inget köp" än "DESIGNA OM HELA JÄVLA SPELET DIN IDIOT"

Har ingen insikt i sonic filmen, aldrig brytt mig om sonic.

Men som liten parvel körde jag igenom samtliga monkey island och älskade dom, men jag jagar inte upp mig över det här öht.
Hit or miss, som med allt annat, inte hela världen.

Är ju inte första monkey island som ser kasst ut grafiskt heller, bara titta på escape from monkey island.
Eller den uppdaterade grafiken i remasters.

Så dom har ju redan klivit ifrån den typ av design dom hade i curse of monkey island tex, för sisådär 20 år sen.
Det är ju faktiskt så att uteslutande inget monkey island har påmint om det andra grafiskt heller, till skillnad från "sonic" så har guybrush sett anorlunda ut i exakt alla spel.

Sedan kan man blicka på artwork från orginalen, som också ser helt anorlunda ut.
Så vem ska dom lyssna på då ? Näeh, fan låt dom göra sin vision bara och jo grafiken är en del av visionen, allt behöver inte vara optimerat efter "massan", nische grejer är nyttigt vissa spel har ju blivit totalt förstörda av att utvecklare lyssnat för mycket på gnällspikarna.

Många verkar ju dessutom inte störa sig öht på grafiken.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ingen har bett Ron att ändra hans vision. Folk har uttryckt sitt missnöje över grafikvalet. Det är precis samma som Sonic-filmen. Ingen bad om att ändra visionen för filmen. Det enda fansen bad om var att få Sonic att se ut som han har gjort i spelen. Och vad är det fans har frågat om Ron? Jo, att göra så att kommande MI ska se mer ut som föregångarna, istället för att göra ett helt nytt grafiskt val som inte tilltalar många av fansen. De vill ha grafik som påminner om de äldre MI spelen, precis som Sonic skulle se ut som de äldre spelen.

Gällande "oavsett hur dem gjorde det" så menar jag inte att det är okej att skicka dödshot (även om Ron aldrig har nämnt det någonstans att han ska ha fått), utan menar mer att även icke-konstruktiv kritik är fortfarande kritik.

Fast i frågan om Ron och hans studio är ju grafiken en stor del av vilken typ av upplevelse man vill ge fansen/spelarna, och absolut en del av den vision man har för sitt spel. Kanske att vision inte är rätt ord, men tror du förstå vad jag vill komma med det.

Sen finns det nog minst lika många som tycker om eller är ok med grafiken, men det är precis som vanligt så att dom inte gör sig samma ansträngning för att höras och påtala detta.

Medlem

Ser fram emot detta och gillar den grafiska stilen han valt.
De här rövhattarna kan gå o dra något gammalt över sig.
Det är en sak o ge kritik eller vara missnöjd med något och det är något helt annat o börja mobba o ha sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar