Neil Druckmann ställer sig bakom Ron Gilbert i försvar mot toxiska fans

Robot
Neil Druckmann ställer sig bakom Ron Gilbert i försvar mot toxiska fans

Spelutvecklarna Vs. Toxiska fans

#Naught-dog, #Ron-Gilbert


It's not a lake, it's an ocean

Det är bra att andra rycker ut och visar stöd. Men det kommer inte bli någon skillnad tills folk lär sig att bete sig. Och det verkar vara för mycket att begära för somliga, dessvärre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Detta har jag skrivit om tidigare här på forumet. Vem vet bättre än utvecklaren själv hur spelet ska vara. Ja definitivt inte spelarna iaf. Är själv utvecklare och skulle aldrig lyssna på vad någon annan tyckte och tänkte om mitt spel. Sen finns det ju bra och dåliga sätt att uttrycka sin feedback, det senare är ju internet bra på att sköta där man kan spy ur sig saker hur som helst utan konsekvenser. Förstår Ron men jag samtidigt kan jag tycka att han gör en lite för stor grej av det hela. Visst det är aldrig rätt att få personliga påhopp men är man på nätet idag så vet man liksom att det finns rötägg runt om i världen som inte kan bete sig. Anställ en community manager, typ Calle så kan han väl bara blocka o radera opassande meddelanden. De kommer inte sluta komma för att du slutar posta nyheter om ditt spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta har jag skrivit om tidigare här på forumet. Vem vet bättre än utvecklaren själv hur spelet ska vara. Ja definitivt inte spelarna iaf. Är själv utvecklare och skulle aldrig lyssna på vad någon annan tyckte och tänkte om mitt spel. Sen finns det ju bra och dåliga sätt att uttrycka sin feedback, det senare är ju internet bra på att sköta där man kan spy ur sig saker hur som helst utan konsekvenser. Förstår Ron men jag samtidigt kan jag tycka att han gör en lite för stor grej av det hela. Visst det är aldrig rätt att få personliga påhopp men är man på nätet idag så vet man liksom att det finns rötägg runt om i världen som inte kan bete sig. Anställ en community manager, typ Calle så kan han väl bara blocka o radera opassande meddelanden. De kommer inte sluta komma för att du slutar posta nyheter om ditt spel.

Dom flesta utvecklare gör ju spel för att tjäna pengar, feedback från spelare är A och O annars kan du lägga ner direkt.
Det är du som gör spelet, absolut, men det är ju inte du som ska köpa det.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Dom flesta utvecklare gör ju spel för att tjäna pengar, feedback från spelare är A och O annars kan du lägga ner direkt.
Det är du som gör spelet, absolut, men det är ju inte du som ska köpa det.

Njae, vet inte om jag håller med. Lyssnar man på den breda massan får man i slutändan en mainstream-produkt? Eller något vansinnigt spretigt, om man lyssnar på alla.

Har man som utvecklare en vision tycker jag att man ska våga följa den. På så sätt får vi nyskapande spel. Sedan kan man förstås anpassa lite efter feedback i någon alpha/beta, men grundkonceptet måste man ju våga koka ihop efter eget tyckte.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av robbis:

Detta har jag skrivit om tidigare här på forumet. Vem vet bättre än utvecklaren själv hur spelet ska vara. Ja definitivt inte spelarna iaf. Är själv utvecklare och skulle aldrig lyssna på vad någon annan tyckte och tänkte om mitt spel. Sen finns det ju bra och dåliga sätt att uttrycka sin feedback, det senare är ju internet bra på att sköta där man kan spy ur sig saker hur som helst utan konsekvenser. Förstår Ron men jag samtidigt kan jag tycka att han gör en lite för stor grej av det hela. Visst det är aldrig rätt att få personliga påhopp men är man på nätet idag så vet man liksom att det finns rötägg runt om i världen som inte kan bete sig. Anställ en community manager, typ Calle så kan han väl bara blocka o radera opassande meddelanden. De kommer inte sluta komma för att du slutar posta nyheter om ditt spel.

Folk är bortskämda snorungar.

Ja, visst är det naturligt att ha åsikter om en uppföljare till spel man älskar. Men att bete sig som en knallkork för ett spels skull...? Sociala medier lockar onekligen fram det sämsta hos många.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Nomman:

Njae, vet inte om jag håller med. Lyssnar man på den breda massan får man i slutändan en mainstream-produkt? Eller något vansinnigt spretigt, om man lyssnar på alla.

Har man som utvecklare en vision tycker jag att man ska våga följa den. På så sätt får vi nyskapande spel. Sedan kan man förstås anpassa lite efter feedback i någon alpha/beta, men grundkonceptet måste man ju våga koka ihop efter eget tyckte.

Håller med till 100. Utvecklare borde alltid göra spelet de själva vill spela. Sen kan de absolut, som du skriver, tweaka lite om någon ny idé fungerar bättre än vad originalet gör.

Medlem

Att säga att utvecklaren vet bättre än fans kanske inte är helt korrekt. Det handlar ju ändå om efterfrågan. Men det gäller ju alla former av produkter och media. Ta exempel Mitsubishi Elicpse är numera en SUV. Inte jätteomtyckt men inte var de ett gäng skrivbordsschimpanser som mordhotade.

Jag kan inte fatta hur det finns människor som vill andra illa för en sån obetydlig sak. Flesta fans av MI borde ju var minst 30+ så detta är "vuxna" människor som säger såna här saker på social media.

Art stilen var väl inte min favvo men resten ser och låter ju som det ska. Finns många spel/filmer remakes som inte tilltalar mig men jag tittar/ser inte heller på de. Så enkelt är de

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Dom flesta utvecklare gör ju spel för att tjäna pengar, feedback från spelare är A och O annars kan du lägga ner direkt.
Det är du som gör spelet, absolut, men det är ju inte du som ska köpa det.

Njae. Design by Committee har ju redan använts i filmbranschen o gjort någon smörja av nästan varje släpp. Det är säkert effektivt för att optimera pengar men produkterna blir alltid själlösa och saknar vision. En produkt designad efter många kan aldrig stå ut. Däremot kan feedback likt early access funka såklart för att ta emot feedback på vad som funkar.

En stark vision behövs för de tidlösa klassikerna.

Medlem

Tycker att grundproblemet här inte är vem som vet bäst, utan att folk blir totalt jävla rabiata så fort de inte får som de vill. Gillar du inte det du ser? Köp det inte och gå vidare med ditt liv. Det behöver inte vara så svårt.

Jag skulle aldrig klara av att investera så mycket emotionell energi i sånt här.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Toxiska fans är inte fans, de är troll. Gillar man inte spelet, välj något annat och lägg tid på det istället.

Avstängd

Minns när det fanns redaktionellt content på FZ.

Medlem

Tyvärr finns det folk som älskar att hata. De brukar även bli nyttiga idioter för troll som vill uppvigla.

Medlem

I vissa fall tar utvecklare dåliga beslut gällande älskade spelserier. Jag minns hur besviken jag blev när Rare gjorde Banjo-Kazooie: Nuts and bolts istället för "en riktig" Banjo-uppföljare. Än idag anser jag att de borde ha förvaltat arvet bättre, men jag skulle självklart aldrig trakassera utvecklarna för det!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Njae. Design by Committee har ju redan använts i filmbranschen o gjort någon smörja av nästan varje släpp. Det är säkert effektivt för att optimera pengar men produkterna blir alltid själlösa och saknar vision. En produkt designad efter många kan aldrig stå ut. Däremot kan feedback likt early access funka såklart för att ta emot feedback på vad som funkar.

En stark vision behövs för de tidlösa klassikerna.

Håller helt med, annars kommer allt bli mellanmjölksunderhållning likt CoD. Ska man lyssna på communityn så är det ju för mindre tweaks om vad som blir kul och håller i längden. Och då givetvis först sålla ut alla kräk som inte kan bete sig.

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta har jag skrivit om tidigare här på forumet. Vem vet bättre än utvecklaren själv hur spelet ska vara. Ja definitivt inte spelarna iaf. Är själv utvecklare och skulle aldrig lyssna på vad någon annan tyckte och tänkte om mitt spel. Sen finns det ju bra och dåliga sätt att uttrycka sin feedback, det senare är ju internet bra på att sköta där man kan spy ur sig saker hur som helst utan konsekvenser. Förstår Ron men jag samtidigt kan jag tycka att han gör en lite för stor grej av det hela. Visst det är aldrig rätt att få personliga påhopp men är man på nätet idag så vet man liksom att det finns rötägg runt om i världen som inte kan bete sig. Anställ en community manager, typ Calle så kan han väl bara blocka o radera opassande meddelanden. De kommer inte sluta komma för att du slutar posta nyheter om ditt spel.

Som en person som gillar skapa kreativa verk, jag håller absolut inte med dig. Feedback och andras åsikter är kritiska för att kunna skapa det bästa produkten man kan, samt att själv utvecklas. Att aldrig lyssna på vad någon annan tycker eller tänker begränsar dig oerhört mycket som utvecklare. Speciellt om det är en produkt du skapar för att sälja.

Sen undrar jag följande;

Har folk glömt bort Sonic filmen? Första trailern de släppte samt posters? Tror ni att filmen hade blivit lika framgångsrik om de hade ignorerat fansen?

Fans klagar eftersom de vill ha den bästa produkten möjligt. Jag tycker själv att grafiken är ful. Det är min åsikt. Så länge man skriver sin feedback konstruktivt så ska man kunna ta åt sig det.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Dom flesta utvecklare gör ju spel för att tjäna pengar, feedback från spelare är A och O annars kan du lägga ner direkt.
Det är du som gör spelet, absolut, men det är ju inte du som ska köpa det.

Det finns knappt något företag idag som inte tar in feedback från spelare. Däremot är feedback från blandade personer på internet, som kanske inte ens har spelat spelet, totalt ointressant.

Sen är det också en rätt grov förenkling att säga att man som utvecklare gör spel för att tjäna pengar. Den ersättning som dom som faktiskt gör spelet får påverkas extremt lite av hur mycket pengar spelet drar in. I princip alla beslut vi tar baseras på vad vi tror blir roligast och leder till ett spel vi skulle vilja köpa och spela. Sen finns det självklart personer med andra mål, även på spelföretag.

Medlem

Köp inte produkten om du ej tycker om det och gå vidare. Borde inte vara något mer alls.

Tycker även feedback och annat enbart skadar produkten nuförtiden. Låt utvecklarna skapa sitt spel och låt oss spela det.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Dom flesta utvecklare gör ju spel för att tjäna pengar, feedback från spelare är A och O annars kan du lägga ner direkt.
Det är du som gör spelet, absolut, men det är ju inte du som ska köpa det.

Om du bortser från lön så skulle jag säga helt klart nej. Varken då eller nu. MEN, folk som jobbat ett tag och kommit upp i positioner, bort från utveckling jobbar nog väldigt mycket för att just se till att spelen säljer. Sedan har du hela den bunten folk som jag tveksamt skulle kalla utvecklare, folk som jobbar inom HR, Eko, PR, olika producenter, i många fall skiter de nog i vad för företag de jobbar på.

Dessutom gå det utmärkt att göra spel och sälja spel utan att ta in lassvis med feedback. Det är lite halva grejen med att göra spel, det är inget krav för framgång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Att skicka hat och dödshot är en big no no och riktigt douchy att göra

Vet inte riktigt vad som hade blivit sagt på hans egna blogg, han säger att han var tvungen att moderera bort skit personer

Kollar man wayback machine så finns det MYCKET kritik till stilen som det nya spelet använder sig av
Och vissa säger saker som "Woke bs", men vet inte hur dom tycker det

Sen tycker jag inte att jag hittar något i kommentarerna som skulle anses som hot
Men det kan ha skickats via PM eller något

Gilbert är ju direkt inte känd för att vara den personen som tar kritik på det bästa sättet heller

Still dåligt stämning och något som man inte borde göra.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Folk ha blivit så bortskämda, kräsna idag, aldrig nöjer sig med de som skapas av spelutvecklare. Visst jag förstår man vill ha mer bara för att ett annat spel ser bättre ut eller har dom funktionerna. Bästa är att låta de toxic personerna gör ett eget spel ska de se hur mycket fantasi och kreativitet de har.

Ett spel görs inte för att du ska känna dig tvingad att spela utan har ett val och intresse att eventuellt testa nytt spel.

Men de är tråkigt :/


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Jag ogillar starkt uttrycket "toxic fans", detta för att man nuförtiden inom underhållning, gärna använder det som ett svepskäl för att ignorera, ofta väl befogad, kritik.

För faktumet är, om man trakasserar och mordhotar utveckare och skådespelare, då är man faktiskt INTE ett "fan".

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta har jag skrivit om tidigare här på forumet. Vem vet bättre än utvecklaren själv hur spelet ska vara. Ja definitivt inte spelarna iaf. Är själv utvecklare och skulle aldrig lyssna på vad någon annan tyckte och tänkte om mitt spel. Sen finns det ju bra och dåliga sätt att uttrycka sin feedback, det senare är ju internet bra på att sköta där man kan spy ur sig saker hur som helst utan konsekvenser. Förstår Ron men jag samtidigt kan jag tycka att han gör en lite för stor grej av det hela. Visst det är aldrig rätt att få personliga påhopp men är man på nätet idag så vet man liksom att det finns rötägg runt om i världen som inte kan bete sig. Anställ en community manager, typ Calle så kan han väl bara blocka o radera opassande meddelanden. De kommer inte sluta komma för att du slutar posta nyheter om ditt spel.

Skrivet av Shamanfox:

Som en person som gillar skapa kreativa verk, jag håller absolut inte med dig. Feedback och andras åsikter är kritiska för att kunna skapa det bästa produkten man kan, samt att själv utvecklas. Att aldrig lyssna på vad någon annan tycker eller tänker begränsar dig oerhört mycket som utvecklare. Speciellt om det är en produkt du skapar för att sälja.

Sen undrar jag följande;

Har folk glömt bort Sonic filmen? Första trailern de släppte samt posters? Tror ni att filmen hade blivit lika framgångsrik om de hade ignorerat fansen?

Fans klagar eftersom de vill ha den bästa produkten möjligt. Jag tycker själv att grafiken är ful. Det är min åsikt. Så länge man skriver sin feedback konstruktivt så ska man kunna ta åt sig det.

Är själv en före detta utvecklare och nuvarande ”kreativ”. Det är viktigt att höra på kritik om man vill vara framgångsrik, men det är nästan viktigare att kunna sålla bort dålig kritik. Även så kallad ”konstruktiv kritik” är inte alltid användbart eller välkommet för även om det är i bästa välmening kan det ju helt enkelt vara dåliga åsikter man får.

Lyssna på och filtrera kritik är en förmåga som vilken annan, som man kan vara bra på i varierande grader.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är själv en före detta utvecklare och nuvarande ”kreativ”. Det är viktigt att höra på kritik om man vill vara framgångsrik, men det är nästan viktigare att kunna sålla bort dålig kritik. Även så kallad ”konstruktiv kritik” är inte alltid användbart eller välkommet för även om det är i bästa välmening kan det ju helt enkelt vara dåliga åsikter man får.

Lyssna på och filtrera kritik är en förmåga som vilken annan, som man kan vara bra på i varierande grader.

Det var ungefär det jag menade med mitt inlägg även fast det kanske inte framkom så tydligt. Självklart ska man lyssna på vad folk vill ha men dom ska inte få förstöra för din kreativitet och hata. Jag tycker inte Mona Lisa är vacker men inte skulle jag gå och säga det till konstnären. Folk idag kan inte bete sig helt enkelt. Kan garantera att det är mindre än 1% som hatar och resten tycker det är super bra men det är inte dom som kommenterar oftast.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag ogillar starkt uttrycket "toxic fans", detta för att man nuförtiden inom underhållning, gärna använder det som ett svepskäl för att ignorera, ofta väl befogad, kritik.

För faktumet är, om man trakasserar och mordhotar utveckare och skådespelare, då är man faktiskt INTE ett "fan".

Ett annat faktum är ju att du faktiskt kan vara ett fan som trakasserar och mordhotar och påverkar negativt. Det är därför vi har ett ord för dessa: toxic fan. Sen att det kanske ofta används fel, som t.ex. alla som insisterar att allt är ”woke” utan att förstå ordets innebörd, är ju en annan femma.

Medlem

Folk är dumma i huvudet. Det är sen gammalt! Tycker dock de är konstigt att de skiljer sig så mycket mellan spel och film-industrin. Känns som de är sjukt mycket mer hat mot spelutvecklare kontra film-regissörer.

Medlem

Det uttalas saker på twitter m.m. men innehållet saknas till dessa reaktioner.

YT-kommentarerna till trailern för Return to Monkey Island var ju ganska lugna. Det nämns ganska sakligt av många att de ogillar grafiken, vilket känns pyrt pga en lång väntan.

Medlem

Ofta när sådana här saker kommer upp känns det som att någon pekar ut ett gigantiskt berg som förskräckligt, eftersom det finns sprickor, vassa kanter och lösa stenar. Liksom ja, det finns 7.7 miljarder människor på den här planeten, ca 5 miljarder utav dessa använder internet. Hur ska man se till att ingen gör något dåligt?

Man får intrycket att en stor del av alla kommentarer är horribla. Kanske var det så i bloggen, vilket självklart inte är okej. Läser man kommentarerna på youtube trailen får man inte alls det intrycket.

Visst finns det en och annan som uttrycker sig illa men den stora majoriteten verkar antingen ge en positivt kommentar eller säger något i stil "Not a fan of the artstyle".

Utav alla som kollade, valde ~1% att kommentera, och utav dessa är kanske bara några få procent riktiga svin. Dvs en liten minoritet av en liten minoritet.

Är väl tyvärr kanske betydlig fler utav dessa arslen som syns avsevärt mer i bloggar, forum och hemsidor, eftersom det kanske är bara hundratals eller ett par dussin som bryr sig tillräckligt att kommentera. Det suger verkligen att utvecklare ska behöva läsa jädra massa skit på sina forum, men jag ser inte riktigt heller vad man ska kunna göra åt detta, mer än att moderera, rapportera, inte eskalera, inte mata trollen osv.

Annars riskerar man ju att bara ge mer uppmärksamhet till den här minoriteten av minoriteten. De som har vanlig kritik blir allt för ofta ihopblandade med toxiska fans, och de neutrala/positiva spelarna som ändå är den absolut största majoriteten nästan ignoreras bort.

Medlem

Jo.. Dom har en jävla entitlement till att allt ska göra precis till deras specifikationer osv samtidigt som dem är helt ignoranta vad gäller insatser och kostnader osv.
Ibland känns det som ett jävla gäng kväkande skitungar som swattar folk om dom inte fick spelet dom ville ha, när dom ville ha det.

Med det sagt... Ignorera skitungarna?
Och känns väl som att 95% av den feedback han får nog ändå är ryggdunkningar?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Som en person som gillar skapa kreativa verk, jag håller absolut inte med dig. Feedback och andras åsikter är kritiska för att kunna skapa det bästa produkten man kan, samt att själv utvecklas. Att aldrig lyssna på vad någon annan tycker eller tänker begränsar dig oerhört mycket som utvecklare. Speciellt om det är en produkt du skapar för att sälja.

MMO-spelet Star Wars Galaxies dog ganska så fort efter dom gjorde massa ändringar med släppet av tredje expansionen, efter att ha lyssnat på en högljudd minoritet. Ändringar som dom flesta inte gillade och spelet blev en spökstad.

Skriv svar