Gaming Headset eller ej? (PC)

Medlem
Gaming Headset eller ej? (PC)

Mina lurar har gått sönder nu efter väldigt många år. Funderar på att köpa exakt likadana lurar eftersom dom har varit så himla bekväma och bra att använda, och dessutom är billiga. Headsetet jag hade:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami...

Men samtidigt undrar jag ifall man inte får ut mer av ljudet ifall man köper ett "vanligt" headset. Har ett ljudkort i datorn (Soundblaster) och lyssnar på en del musik, youtube m.m. och tänker att det kan höja nivån på ljudet. Funkar det bra med stationär mic ifall man tex spelar CS GO?

Vad tycker ni?

Medlem

Bytte från gamling headset till studiolurar och kommer aldrig gå tillbaka.

Personlig rekommendation: DT 770 PRO samt stationär mikrofon.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Bytte från gamling headset till studiolurar och kommer aldrig gå tillbaka.

Personlig rekommendation: DT 770 PRO samt stationär mikrofon.

Tack för tipset! Funderar faktiskt på DT 770 PRO. Står mellan den och Sennheiser HD560S i så fall. Vad kör du för stationär mikrofon?
Hittade den här som det var rea pris på https://www.webhallen.com/se/product/307944-Svive-Hydra-Strea...

Medlem

vad gäller gamingheadset så gillar jag steelseries arctis lurarna.

studiolurar blir ju lite dyrare, men favoriten är utan tvekan shure 1540.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tack för tipset! Funderar faktiskt på DT 770 PRO. Står mellan den och Sennheiser HD560S i så fall. Vad kör du för stationär mikrofon?
Hittade den här som det var rea pris på https://www.webhallen.com/se/product/307944-Svive-Hydra-Strea...

Jag kör ModMic då jag flyttade från PC till konsol för några år sedan (https://www.inet.se/produkt/6601057/antlion-audio-modmic-uni)

Men den du länkade tycker jag du ska prova. För den pengen kan man inte klaga för vad man får.

Medlem
Skrivet av quadratis:

vad gäller gamingheadset så gillar jag steelseries arctis lurarna.

studiolurar blir ju lite dyrare, men favoriten är utan tvekan shure 1540.

Tycker srh1540 har dålig upphängning. Sitter man länge får jag ont i skallen av dem, blir även ganska varma, har knappt använt dem de senaste åren (köpte 2015). Men ljudmässigt är de grymma, men skulle behöva modifiera hur de ligger mot huvudet för att få det bekvämt för min del. Hittade dock inte någon bra lösning när det begav sig.

Hade srh1540 haft samma typ som arctis har, så hade de varit bekväma som attan också. Arctis var riktigt bra sett så, men gillade dem inte för ljudet. Körde med gamedac+, men de åkte tebax till butiken efter två veckor.

Kör med sony wh-1000xm5, mycket bra ljud, batteritid och bekväma. Lite varma blir de, men just nu inte så konstigt. Mycket bättre än föregångarna, det märks tyvärr även på priset. Kanske lite väl basiga, men det fixar man lätt med eq. Kostade mer än srh1540 när jag köpte dem.

Vet många som rekommenderar Philips Fidelio X3, framförallt om du lägger lite pengar på att uppgradera muffarna. De är open back och ingen mic.

Medlem
Skrivet av deezel:

Tycker srh1540 har dålig upphängning. Sitter man länge får jag ont i skallen av dem, blir även ganska varma, har knappt använt dem de senaste åren (köpte 2015). Men ljudmässigt är de grymma, men skulle behöva modifiera hur de ligger mot huvudet för att få det bekvämt för min del. Hittade dock inte någon bra lösning när det begav sig.

Hade srh1540 haft samma typ som arctis har, så hade de varit bekväma som attan också. Arctis var riktigt bra sett så, men gillade dem inte för ljudet. Körde med gamedac+, men de åkte tebax till butiken efter två veckor.

Kör med sony wh-1000xm5, mycket bra ljud, batteritid och bekväma. Lite varma blir de, men just nu inte så konstigt. Mycket bättre än föregångarna, det märks tyvärr även på priset. Kanske lite väl basiga, men det fixar man lätt med eq. Kostade mer än srh1540 när jag köpte dem.

Vet många som rekommenderar Philips Fidelio X3, framförallt om du lägger lite pengar på att uppgradera muffarna. De är open back och ingen mic.

köpte mina 1540 runt 2015-16 nånstans också gissar jag, och sitter med dom i timmar (jobbar heltid med musikproduktion) utan problem, men det skiljer väl från person till person. har ett par wh-1000xm4 som jag använder till mobilen, och som ju funkar hur bra som helst när man ska ut en sväng, men blir väldigt varma, väldigt snabbt tycker jag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Som andra här i tråden kör jag med Beyerdynamics DT-770 Pro (80ohm) som primära hörlurar.

Som det även tipsats om här i tråden så kör jag modmic.
Jag modmic:en in i ett Focusrite Scarlett 4i4 genom deras 3,5mm -> XLR-adapter. Funkar mycket bra och är nöjd med både lurar och mick.

Vet inte hur det fungerar att använda det direkt med 3,5mm. Funkar nog alldeles utmärkt, har bara inte testat det själv.

Kan rekommendera denna setup. Sen om det externa ljudkortet spelar roll eller inte, vet jag inte. Jag hade det sedan tidigare och körde därför på 3,5mm -> XLR-adaptern direkt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Beyerdynamic MMX 300 är ett alternativ till 770-lurarna som ska vara i stort sett samma lurar lite moddade med ljudbild catered för Gaming. Själv ville jag ha lättdrivna lurar för att köra direkt i 3,5mm samt ha mic - så jag köpte dessa. Supernöjd.

kör lite "DT-770 vs MMX 300" Googling vettja! Rekommenderar båda.

För övrigt tycker jag Arctis lurarna och andra gamingheadset jag testat låter satans dåligt.

Medlem

Ni som kör på DT 770 Pro, vad kör ni för DAC till det? Eller kör ni med det som kommer på moderkortet?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Ni som kör på DT 770 Pro, vad kör ni för DAC till det? Eller kör ni med det som kommer på moderkortet?

Jag kör en sådan https://www.fiio.com/k5pro

Medlem

Kör på ett par Meze 99 Classic då jag letade stängda lurar till när jag spelat med kamrater och en bordsmonterad billigare usb mikrofon från Netonnet (Galder v2) tillsammans med nvidia broadcast så tycker jag det fungerar klockrent för att filtrera bort störande fläkt och tangentbords ljud.

Hart kört blandat headset/hörlurar med extern mic typ mod mic innan men just ett par sköna stängda med en ljud som man själv gillar (vill inte ha analytiska lurar till gaming/film utan ”roliga”) plus en extern usb mikrofon gör en bortskämd med ljudkvalitet ganska fort.

Har innan haft ljudkort med ok hörlursförstärkade nu har jag en likande förstärkare i skärmen och det fungerar bra det med, men Meze lurar är lättdrivna så det är inte något jag har behov av just nu stoppar jag i Sennheiser lurarna behövs det lite mer kräm.

Edit: köpte ett par Logitech Pro X (headset) på test i vintras och de presterar helt ok över förväntan och utan strul för 600kr om man inte jagar det lilla extra och dem använder sig av logitech programvara på gott och ont.

Medlem

Säljer ett ASUS ROG Delta Core headset för PC och konsoler/mobiler om du kan tänka dig beggat?

Medlem

Ett vanligt Headset är betydligt enklare och smidigare. Det finns några med skapligt ljud, även trådlösa.

Svårt att rekommendera ”audiofil” grejer om du inte är intresserad av sånt. Djupt hål som snabbt blir dyrt och med en massa kablar, adaptrar och grejer

Medlem

Blev ett par Sennheiser HD 560S hörlurar och mikrofonen blev Svive Hydra Streaming Kit. Är mycket nöjd hittills

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Blev ett par Sennheiser HD 560S hörlurar och mikrofonen blev Svive Hydra Streaming Kit. Är mycket nöjd hittills

Blir nog ett bra kit! 560s är trevliga.

Medlem

Har länge kört med ett par bra lurar+separat mikrofon och föredrar det alla dagar över gamingheadset. Dels får du generellt bättre kvalitet på såväl lurar som mikrofon och dels får du mer kontroll över mikrofonen och ljudnivåerna. Har använt mikrofonen mest till CS:GO och Apex Legends utan några som helst problem, tvärtom så var det enklare att justera nivåerna så att ljud från MX Blue-switchar inte läckte in i bakgrunden.

Satt tidigare på Audio Technica ATH-M50 men tyckte de var otroligt obekväma, bytte till Sennheiser HD599 och har varit nöjd i flera år nu. Gällande mikrofonen så är Modmic bra men begränsad gällande kontroll, har man inget interface så duger en Blue Yeti eller Razer Seiren bra. Har själv varit nöjd med Blue Yeti i ett par år men vet inte om den blivit sämre sedan Logitech tog över. Är ju ingen SM7B men ändå en bra allt-i-ett-lösning.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Issue:

Ni som kör på DT 770 Pro, vad kör ni för DAC till det? Eller kör ni med det som kommer på moderkortet?

Jag kör dem genom min Scarlett 414, precis som modmic:en.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Sitter och funderar på hur långt man kommer med BT770 Pro 80Ohm och ljudkortet som sitter på moderkortet.
Har ett Gigabyte X570 Auros Master med Realtek® ALC1220-VB codec och ESS SABRE9118 DAC chip.

Har mycket shopping att göra nu i närtid och funderar på om man ska skjuta upp nya hörlurar tills man även vill lägga pengarna på extern DAC eller om det kommer fungera alldeles utmärkt utan extern DAC


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Såg att trådskaparen handlat redan, men om någon mer är sugen så kan jag rekommendera dessa. Kör dem ihop med modmic. Älskvärt ljud rakt igenom.

https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Såg att trådskaparen handlat redan, men om någon mer är sugen så kan jag rekommendera dessa. Kör dem ihop med modmic. Älskvärt ljud rakt igenom.

https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Underbara hörlurar. Haft X1, X2 och nu senast X2HR.
Använder dom dock extremt sällan för jag orkar inte hålla på med sladden.

Hursomhelst kan man kombinera dom med https://www.amazon.se/V-MODA-BoomPro-Mikrofon-Gaming-Sprach%C... för att få ett skitbra trådbunden headset med endast 1 kabel.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Såg att trådskaparen handlat redan, men om någon mer är sugen så kan jag rekommendera dessa. Kör dem ihop med modmic. Älskvärt ljud rakt igenom.

https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Plus en på den!

Bra lurar till det mesta och lättdriven, för den pengen är det ett klockrent förslag.

Medlem

Nu vet jag inte om jag defekta öron lol...skämt o sido men körde förr mycket med headset i 600-800kr klassen efter nån timme blev jag helt öm runt öronen. Kändes typ som dom skavde.

Köpte Asus rog delta så slapp jag det iaf. Tror det är viktigt man lägger nån kr mer inte bara för kanske bättre mic / ljud men även för få mer komfort.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Nu vet jag inte om jag defekta öron lol...skämt o sido men körde förr mycket med headset i 600-800kr klassen efter nån timme blev jag helt öm runt öronen. Kändes typ som dom skavde.

Köpte Asus rog delta så slapp jag det iaf. Tror det är viktigt man lägger nån kr mer inte bara för kanske bättre mic / ljud men även för få mer komfort.

Komfort har lite med prislappen att göra vissa lurar/kuddar passar bara inte alla huvuden har du dessutom glasögon blir det ännu svårare.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Såg att trådskaparen handlat redan, men om någon mer är sugen så kan jag rekommendera dessa. Kör dem ihop med modmic. Älskvärt ljud rakt igenom.

https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Ytterligare en +1 på den. Haft mina X2:or i 7 år och är fortfarande supernöjd! Inte optimala för ljudproduktion/musik i min mening då dom är ganska långt ifrån neutrala, men svingo ljudbild för spel och film. Öppna lurar ger överlägset störst ljudrymd och är underbart till gaming, förutsatt att du inte har behov av att stänga ute ljud.

Medlem

Jag kör på arctis pro wireless

Kommer nog aldrig köpa några andra för dessa är perfekta. Går de sönder köper jag samma serie igen

Hörs bra, sitter bra, trådlösa, bra mic, utbytbara batterier, bluetooth där man kan ha både bt och wireless igång samtidigt. De har verkligen tänkt på allt och gjort ett jävla bra jobb.

Medlem

Köpte EPOS H3 för ett halvår sedan, mitt första gaming headset efter att ha använt vanliga hörlurar i många år, och är galet nöjd med dom. Suveränt ljud och väldigt bekväma så man kan ha dom på sig i många timmar utan att det känns obehagligt.

Medlem

Kör med ett par gamla Sennheiser HD 555 med modmic. Skulle jag köpt nytt idag hade jag stannat på samma bana. Alltså ett par bra vanliga lurar med modmic. För mig är gaminglurar lite som gamingstolar=skit!

Medlem

Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm med ett stycke Blue Microphones Yeti USB. Fungerar ypperligt
Driver hörlurarna med moderkortets ljudkort!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag kör på arctis pro wireless

Kommer nog aldrig köpa några andra för dessa är perfekta. Går de sönder köper jag samma serie igen

Hörs bra, sitter bra, trådlösa, bra mic, utbytbara batterier, bluetooth där man kan ha både bt och wireless igång samtidigt. De har verkligen tänkt på allt och gjort ett jävla bra jobb.

+1 på den. Praktiska, bra ljud och inget sladdkrångel. Vet helt ärligt inte vad som skulle krävas för att få mig att byta. Nu har de ju dessutom släppt nästa generations lurar (Aractis Nova pro) som om möjligt ser snäppet vassare ut.

12
Skriv svar