Klart! Nu är Jade Raymond-studion Haven en del av Playstation-familjen
Fattar inte hur vissa studios bara kan skapas och sen ha 100 tals anställda två veckor senare
I detta fall så har Raymond fått med sig många hon jobbade med hos Stadia samt att det verkar som att många slutat på Ubisoft för att ansluta till Haven.
När man utannonserade att man arbetar med (och nu är ägda av) Playstation så blev det också lättare att hitta personal då man vet att det är "på allvar" och inte en studio som riskerar att gå omkull om inte allt klaffar.
Det är multiplayer av AAA-snitt och tycks bli av live service-natur.
Äntligen tar någon tag i det där. Precis vad alla vill ha mer av.
Om vi bortser från vad som skrivs på diverse forum så är det ändå rätt uppenbart att MP, med inslag av "live service", fortfarande är riktigt populärt och lär förbli så de närmaste åren. Titta bara på exempelvis Steamcharts, där de flesta spelen är av den typen.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
I detta fall så har Raymond fått med sig många hon jobbade med hos Stadia samt att det verkar som att många slutat på Ubisoft för att ansluta till Haven.
När man utannonserade att man arbetar med (och nu är ägda av) Playstation så blev det också lättare att hitta personal då man vet att det är "på allvar" och inte en studio som riskerar att gå omkull om inte allt klaffar.
Och hon hade 500 miljoner liggandes till ny teknologi och anställda dessa människor utan inkomst?
Om vi bortser från vad som skrivs på diverse forum så är det ändå rätt uppenbart att MP, med inslag av "live service", fortfarande är riktigt populärt och lär förbli så de närmaste åren. Titta bara på exempelvis Steamcharts, där de flesta spelen är av den typen.
Ingen förnekar att det är populärt. Men bland vilken typ av gamers?
Säkert finns några även här på Fz som spelar och gillar onlineinriktade, Free to play, microtransactionfyllda spel men faktum är att den här kategorin är djupt avskydd av de flesta på Fz, som kanske kan beskrivas mer som "core" eller traditionella gamers.
Just för att det är så pass populärt och vinstgivande är det som bekymrar oss. Att det konkurrerar ut utveckling av nya singleplayerspel och transformerar befintliga serier till live service-spel.
Tex det är ingen slump att remaster av Red Dead och nextgen version av RDR2 ditchats av Rockstar som drar in storkovan via GTA online.
Memento Mori
Och hon hade 500 miljoner liggandes till ny teknologi och anställda dessa människor utan inkomst?
Sony finansierade studion redan före uppköpet:
https://blog.playstation.com/2021/03/16/introducing-haven-a-n...
I andra fall kan man ta lån eller låta diverse riskkapitalbolag investera.
Ingen förnekar att det är populärt. Men bland vilken typ av gamers?
Säkert finns några även här på Fz som spelar och gillar onlineinriktade, Free to play, microtransactionfyllda spel men faktum är att den här kategorin är djupt avskydd av de flesta på Fz, som kanske kan beskrivas mer som "core" eller traditionella gamers.
Just för att det är så pass populärt och vinstgivande är det som bekymrar oss. Att det konkurrerar ut utveckling av nya singleplayerspel och transformerar befintliga serier till live service-spel.
Tex det är ingen slump att remaster av Red Dead och nextgen version av RDR2 ditchats av Rockstar som drar in storkovan via GTA online.
Alltså, "Live Service" betyder inte per automatik "mikrotransaktioner", vilket du kan läsa om i wiki-länken. Alla spel, som kontinuerligt uppdateras med nytt innehåll under flertal år (via månadsprenumerationer, säsongspass, expansioner, DLC, nya kartor etc) räknas idag som "Live Service", vilket gör att flertal av de mest populära MP/SP spelen hamnar under denna kategori, såsom WoW, CS, cod, Dota2, Lol, Destiny, apex, pubg etc.
De flesta av ovan nämnda spel verkar även vara populära bland "spelarna här på FZ"
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Det är multiplayer av AAA-snitt och tycks bli av live service-natur.
Äntligen tar någon tag i det där. Precis vad alla vill ha mer av.
Då kommer du säkert kissa i byssan av
Glädje att få höra av sony tänker pumpa ut 10 game as a service spel till, men jag anar en viss ironi.
Jag vill minnas att hon minsann sa att det var en självständig studio, både före och efter det kom fram att den finansierats av Sony. Undrar vad hon säger nu när hon officiellt går under sonys namn.
Finns väl ingenting som säger att de inte kan fortsätta agera självständigt, oavsett vem ägaren är. Finns flertal studios, ägda av både Sony och Microsoft, som arbetar på det sättet idag (officiellt i alla fall).
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Alltså, "Live Service" betyder inte per automatik "mikrotransaktioner", vilket du kan läsa om i wiki-länken. Alla spel, som kontinuerligt uppdateras med nytt innehåll under flertal år (via månadsprenumerationer, säsongspass, expansioner, DLC, nya kartor etc) räknas idag som "Live Service", vilket gör att flertal av de mest populära MP/SP spelen hamnar under denna kategori, såsom WoW, CS, cod, Dota2, Lol, Destiny, apex, pubg etc.
De flesta av ovan nämnda spel verkar även vara populära bland "spelarna här på FZ"
Intressant lista faktiskt. Tror de flesta tänker typ diverse mobas, Quake championship, Halo infinite. Dock är många av spelen på listan inte f2p på release, utan blev det när de var stora nog
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Intressant lista faktiskt. Tror de flesta tänker typ diverse mobas, Quake championship, Halo infinite. Dock är många av spelen på listan inte f2p på release, utan blev det när de var stora nog
Om vi utgår från vad definitionen "Live Service" innefattar så behöver spelet inte vara "free 2 play", utan enbart innehålla något eller några av de saker som utgör ett sådant spel, såsom kontinuerliga expansioner, säsongspass, kartor etc, som pågår under åtminstone 1 år eller mer.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Om vi utgår från vad definitionen "Live Service" innefattar så behöver spelet inte vara "free 2 play", utan enbart innehålla något eller några av de saker som utgör ett sådant spel, såsom kontinuerliga expansioner, säsongspass, kartor etc, som pågår under åtminstone 1 år eller mer.
Ah sorry tänkte fel, då är jag med. Men ja Valve öppnade verkligen den dörren med tf2 och sedan cs:go, och folk gillar/gillade dessa spel ja
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Alltså, "Live Service" betyder inte per automatik "mikrotransaktioner", vilket du kan läsa om i wiki-länken. Alla spel, som kontinuerligt uppdateras med nytt innehåll under flertal år (via månadsprenumerationer, säsongspass, expansioner, DLC, nya kartor etc) räknas idag som "Live Service", vilket gör att flertal av de mest populära MP/SP spelen hamnar under denna kategori, såsom WoW, CS, cod, Dota2, Lol, Destiny, apex, pubg etc.
De flesta av ovan nämnda spel verkar även vara populära bland "spelarna här på FZ"
Har ej påstått att alla games as a service-spel har mikrotransaktioner.
Men alla spel du listar ovan har det, och förutom möjligen wow så består den absoluta huvudparten av deras intäkter av microtransactions under år efter år.
Games as a service är inte synonymt med microtransactions, men i praktiken rätt nära.
För att undvika tala för andra då, men för mig personligen har den här modellen förstört gaminglandskapet något ofattbart.
Memento Mori
De kommer göra ett spel as service eller vad det heter, bli besvikna över att folk är mätta på de den typen av spel och sedan är det väldigt ovisst hur det går för studion
Av den uppsjö av den här typen av spel är det ju ganska få som överlever, spelarna testar och återgår till de spel de redan investerat massor i.
Ultrazine
De kommer göra ett spel as service eller vad det heter, bli besvikna över att folk är mätta på de den typen av spel och sedan är det väldigt ovisst hur det går för studion
Av den uppsjö av den här typen av spel är det ju ganska få som överlever, spelarna testar och återgår till de spel de redan investerat massor i.
Eller så hinner inte ens spelet se dagens ljus, Studion läggs ned och Ms. Ramond blir utan jobb igen. Hon tycks ju ha otur med sina tjänster och projekt.
"Writer and Fighter"
Eller så hinner inte ens spelet se dagens ljus, Studion läggs ned och Ms. Ramond blir utan jobb igen. Hon tycks ju ha otur med sina tjänster och projekt.
Tycker personligen att hennes karriär varit riktigt framgångsrik, efter att ha gått från vanlig knegare (utvecklare) hos Sony, till högste chef på diverse spelstudios (inklusive aktiva Motive och Haven, som hon varit med och grundat). Är väl främst de senaste 6-7 åren det varit lite strul, men skälet till det stavas troligen "EA" och "Google", två företag som verkar vara rätt toppstyrda, varav den förstnämnda historiskt sett är ökänd för att lägga ned projekt och spelstudios.
Ser mer positivt att Haven hamnar under Sonys flagga, så för att bryta den negativa trenden i tråden väljer jag att tro på att spelet blir framgångsrikt och att Haven lever vidare som spelstudio och fortsätter att producera kvalitativa spel.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Tycker personligen att hennes karriär varit riktigt framgångsrik, efter att ha gått från vanlig knegare (utvecklare) hos Sony, till högste chef på diverse spelstudios (inklusive aktiva Motive och Haven, som hon varit med och grundat). Är väl främst de senaste 6-7 åren det varit lite strul, men skälet till det stavas troligen "EA" och "Google", två företag som verkar vara rätt toppstyrda, varav den förstnämnda historiskt sett är ökänd för att lägga ned projekt och spelstudios.
Ser mer positivt att Haven hamnar under Sonys flagga, så för att bryta den negativa trenden i tråden väljer jag att tro på att spelet blir framgångsrikt och att Haven lever vidare som spelstudio och fortsätter att producera kvalitativa spel.
Ja jag säger inget om vägen hon tagit. Hon tycks bara haft otur med saker efter AC. Det är synd hon som inte fått chasen med sina projekt pga omständigheter som inte hon styr över. Sen har hon ju säkerligen fått sin lön och kunnat leva, men vi spelare har ju inte fått se något av hennes projekt vilket är synd
"Writer and Fighter"