The Lord of the Rings - The Rings of Power

The Lord of the Rings - The Rings of Power

Jag måste erkänna att jag vid ett svagt ögonblick trodde att den här nya serien från Amazon skulle blir bra. I rättvisans namn har jag inte sett den . . . än, men visst brukar det vara så att man som filmskapare / TV-skapare, lyfter fram det bästa som man har att erbjuda?

Det visuella erbjuda mycket ögongodis, jag skulle nästan våga påstå att det finns saker där man inte sett tidigare. Det stora frågetecknet gäller karaktärerna och skådespelarna. Varför får man en illavarslande känsla i kroppen när man ser dessa framföra sina repliker. Det känns inte som att de riktigt är investerade i det som de spelar.

Nu kan man kanske hävda att detta inte heller är rättvist att skriva så, men jämför dessa trailers:

Ser ni någon skillnad; förutom den stora skillnaden i det visuella . . . Ett par sekunders glimt av Frodo eller Gandalf och man känner ångesten och den svåra uppgiften de har framför sig. I Amazons version får jag känslan att vi tittar på Julkalendern. Det känns plastigt, fejkat. Är det fel på mig, har jag blivit en grinig gammal gubbe, eller är det helt enkelt bäddat för kaos.

The Critical Drinker är inte nådig i sina ord han heller. Flipp eller flopp, vad kommer domen bli?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror mina förhoppningar dog helt när jag såg ett gäng ”superfans” som blivit inbjudna till någon teaser, och de satt mest o surra om identitet och representation, och hur de tyckte sauron var lite sexig och skulle gå att ”fixa”…

Ser inte fram emot den politiska sörja den här serien kommer spy ur sig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

Min gissning är att det kommer bli som att man tar en modern tv-serie och klär ut den i Tolkienkostym.

Alla dessa serier har samma känsla enligt mig. Det ger mig ingenting att titta på dem vilket är varför jag i princip inte tittar på tv-serier.
Spelar ingen roll hur snygga fighterna är eller hur chockerande vändningar det finns, själva själen och autenticitet kring typ övergripande logik och mänsklig natur finns inte där.

Såg en bra meme för ett tag sen om att det man tyckte var coolt när man var 12, det är det som faktiskt är coolt på riktigt. Jag vill ha fantasyserier och spel gjorda av folk som har den där 12-åriga oskyldiga GENUINA fantasin kvar. Istället för dessa oändliga modernistiska/postmodernistiska konstruktioner som vuxit sig så långt bort från verkligheten att inget man ser väcker någon eld i en överhuvudtaget för allt är falskt.

Peter Jackson hade en vision om att han ville göra filmer av böckerna, det var liksom anledningen till att de blev gjorda överhuvudtaget. Vad är anledningen till att man gör denna serie? Förmodligen för att man vill tjäna pengar. Sen kommer man liksom på berättelserna i efterhand för att fylla ut tv-serien man redan bestämt sig för att göra.

Med det sagt är vissa scener i trailern nästan magiskt snygga, CGI landskap börjar bli riktigt bra nu.
The Two Towers och speciellt Return of the King tycker jag är ganska fula filmer(och inte lika bra som Fellowship), utseendemässigt ser detta mycket bättre ut.

Medlem

Tycker det är oerhört larvigt att förkasta en hel serie av bara ett par trailers. Har man verkligen inte något bättre för sig?

Man ska komma ihåg att detta är Tolkiens värld, inte Game of Thrones.

Kommer ju inte bli sämre än de tre Bilbo filmerna, det kan man väl nästan garantera?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kommer ju inte bli sämre än de tre Bilbo filmerna, det kan man väl nästan garantera?

Det skulle jag inte sätta pengar på.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

När ett gäng neo-feminister och pk-eliten får göra en serie som är lite baserad på Tolkiens värld.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror mina förhoppningar dog helt när jag såg ett gäng ”superfans” som blivit inbjudna till någon teaser, och de satt mest o surra om identitet och representation, och hur de tyckte sauron var lite sexig och skulle gå att ”fixa”…

Ser inte fram emot den politiska sörja den här serien kommer spy ur sig.

När de första nyheterna om serien kom ut så blev jag lite taggad, men ju längre tiden har gått, ju mer man har sett och läst så har den där peppen helt och hållet dött. Vill man bygga en värld på det som Tolkien skrev så får man också någonstans köpa grunderna för hur den världen ser ut känner jag....Respekt för verken är något som jag inte ser alls här, man försöker klistra in dagens modeord i den fantasyvärld som skapades för snart 100 år sedan och helt ärligt talat tycker jag att man vanhelgar hans verk när man gör såhär.

Diskussionen är ju samma som varit med Pippi och liknande de senaste åren. Hade vi skrivit så idag? Nej, men bara på grund av att det kan finnas ord/fraser w/e som vi idag inte använder betyder inte det att vi bara kan sudda ut historien. Det är en farlig väg vi vandrar när man börja pilla i saker skapade för massor av år sedan för att folk idag inte ska känna sig kränkta...

Synd är det i alla fall, serien har floppat redan innan den har sänts och allt handlar egentligen till syvende och sist att man inte haft respekt för verket i sig.

Medlem

ah ryska trollen har hittat till forumet

Ja glöm inte spy galla på de 3 Hobbit filmerna också för annars är man inte true Tolkien anhängare


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

När ett gäng neo-feminister och pk-eliten får göra en serie som är lite baserad på Tolkiens värld.

Var det inte lite feministiskt att byta ut Glorfindel mot Arwen, för att rädda Frodo från ringvålnaderna när de skulle fly till Vattnadal? Kan säga att Peter Jackson också moderniserade Tolkien väldigt frikostigt.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Var det inte lite feministiskt att byta ut Glorfindel mot Arwen, för att rädda Frodo från ringvålnaderna när de skulle fly till Vattnadal? Kan säga att Peter Jackson också moderniserade Tolkien väldigt frikostigt.

HolUp, du tror alltså Peter Jackson tänkte medvetet att det behövdes fler kvinnliga karaktärer och klämde in Arwen istället för Glorfindel i just denna scen? Det finns ingen annan förklaring?

Menar du att Amazons Ring of Power, blir bättre, för "Peter Jackson också moderniserade Tolkien väldigt frikostigt"? Har du fler exempel på där Peter Jackson, men hjälp av feminism, moderniserade sina filmer?

Medlem

Är försiktigt optimistisk, kommer ge den en chans i alla fall.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av fejksson:

HolUp, du tror alltså Peter Jackson tänkte medvetet att det behövdes fler kvinnliga karaktärer och klämde in Arwen istället för Glorfindel i just denna scen? Det finns ingen annan förklaring?

Menar du att Amazons Ring of Power, blir bättre, för "Peter Jackson också moderniserade Tolkien väldigt frikostigt"? Har du fler exempel på där Peter Jackson, men hjälp av feminism, moderniserade sina filmer?

Han har definitivt lagt in Arwen för att få in mer kvinnor i filmerna, hon han extremt liten del i böckerna, jämfört mot filmerna. Folk måste bara sluta vara så jävla skitnödiga, sluta gnälla, och chilla. Har man problem att det finns svarta eller kvinnor med då kanske man ska rannsaka sig själv och bara inse att man är en gnällig sexistisk rasist gubbe


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Han har definitivt lagt in Arwen för att få in mer kvinnor i filmerna, hon han extremt liten del i böckerna, jämfört mot filmerna. Folk måste bara sluta vara så jävla skitnödiga, sluta gnälla, och chilla. Har man problem att det finns svarta eller kvinnor med då kanske man ska rannsaka sig själv och bara inse att man är en gnällig sexistisk rasist gubbe

Glöm inte att de bokstavligt talat skrev in Tauriel i Hobbit-filmerna också! Men helt ärligt, jag personligen, kunde inte bry mig. Och jag __ÄLSKAR__ Tolkiens verk.

Med tanke på all skit jag har läst och förstått så är jag extremt övertygad att folk överhuvudtaget vet inte längre vad de vill ha och vad de egentligen tycker Sad but true.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Glöm inte att de bokstavligt talat skrev in Tauriel i Hobbit-filmerna också! Men helt ärligt, jag personligen, kunde inte bry mig. Och jag __ÄLSKAR__ Tolkiens verk.

Med tanke på all skit jag har läst och förstått så är jag extremt övertygad att folk överhuvudtaget vet inte längre vad de vill ha och vad de egentligen tycker Sad but true.

Nä men precis, nu var ju Hobbitfilmerna skräp enligt mig, men inte pga Tauriel.

Skulle inte ens förvåna mig om de som klagar mest inte ens läst någon bok utanför Triologin.


signatur

IDKFA

Medlem

Har läst allt från Silmarillion till Sagan om Ringen och jag är lite tveksamt inställd. Miljöerna är fantastiskt snygga och jag gillar hur snygga effekterna ser ut (det var gräsligt fult i WoT imo). Sen så går regissörerna emot canon men det är väl också för att få in woke eftersom det är Amazon. Jag tror att man får hoppas på att det blir en bra serie och försöka att inte tänka på Sagan om Ringen. Jag tror också att om man bara har sett filmerna och inte jätteinsatt så kan man säkert tycka serien är bra, jag tror att dom som kommer ogilla den mest är troll och de fansen som har läst allt utan och innan och kan loren i detta fantastiska universum. Men jag hoppas verkligen på att det blir bra.

Medlem

Tycker trailern ser magisk ut. Jag är fullt övertygad om att detta blir bra. Bra mycket bättre än witcher serien som är en budget-variant-serie. Hobbit filmerna ger jsg inte mycket för men de 3 första ja tack. Ser verkligen fram emot 2 september.

Inaktiv

Tja.. Folk får tycka vad de vill.
Nu har jag bara sett trailern så kan bara forma min åsikt kring den. Det visuella ser riktigt bra ut. Resten verkar vara netflixifierat.
Bara yngre rollsättningar med svajigt överdramatiskt skådespel. Märkliga val av skådespelare. Buttericks-nivå på lösskägg och hår. Ninja moves i slow-mo.
Men jag lovar att jag kommer titta på första avsnittet.

Vad är det för konstiga dialekter en del har? Minns inte om dialekter nämns i böckerna. Var säkert 20 år sen jag läste dem.
"Elves have farests ta protect."

Medlem

Ser lovande ut, håller tummarna att serien blir lika bra som filmerna.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tycker som många andra att det var jävligt snyggt i trailern, men kan inte påstå att det fick mig så värst intresserad. Blir väl att man iaf ser första avsnittet nån regnig höstdag.

Intressanta kommentarer från Nerdrotic i detta klipp:

Så, vad Lord of the Rings-experterna verkar vara ense om är att "The Rings of Power" är Fan Fiction, skaparna hänvisar till att deras tv-serie har hämtat outline from Tolkiens anteckningar, sedan har de kastat omkring råmaterialet hur de vill och ska då presentera det som en färdig produkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Intressanta kommentarer från Nerdrotic i detta klipp:

https://youtu.be/B38F291Wix4

Så, vad Lord of the Rings-experterna verkar vara ense om är att "The Rings of Power" är Fan Fiction, skaparna hänvisar till att deras tv-serie har hämtat outline from Tolkiens anteckningar, sedan har de kastat omkring råmaterialet hur de vill och ska då presentera det som en färdig produkt.

Finns det en mer pinsam person än nerdrotic på Youtube? Som kidsen säger så är han så jävla cringe. Hans åsikter är det ingen seriös människa som bryr sig om.


signatur

IDKFA

Geeks Gaming
Skrivet av mrFluffy:

Finns det en mer pinsam person än nerdrotic på Youtube? Som kidsen säger så är han så jävla cringe. Hans åsikter är det ingen seriös människa som bryr sig om.

Är väl inte så mycket åsikter utan mer att hitta negativa saker om allt, vara så okonstruktiv som möjligt och göra en video om det 🤷‍♂️
Långt ifrån min favorit och alldeles för insnöad på toxicitet och negativitet för min del.

Med det sagt så har han säkert inte alla fel om serien men det återstår såklart att se

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Intressanta kommentarer från Nerdrotic i detta klipp:

https://youtu.be/B38F291Wix4

Så, vad Lord of the Rings-experterna verkar vara ense om är att "The Rings of Power" är Fan Fiction, skaparna hänvisar till att deras tv-serie har hämtat outline from Tolkiens anteckningar, sedan har de kastat omkring råmaterialet hur de vill och ska då presentera det som en färdig produkt.

Kollade fem minuter och det var mest klagande för klagandets skull.

Medlem

Den enda tröst jag finner i detta är att jag aldrig kommer spendera en krona på amazon eller något som är förknippat med dem.
Väljer de att spendera en stor summa pengar på att köpa rättigheterna till en befintlig värld och sedan väljer att göra allt annat än det folk känner igen från den världen så är det deras val. Jag gör mitt.

Härska och söndra har ju fun...... nä, fel topic.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kan bli bra, kan bli skit. Menlöst att försöka avgöra baserat på trailers. Än mer klurigt att gissa med tanke på att seriens båda skapare, John Payne och Patrick McKay, är helt gröna i gemet och fick chansen tack vare en lyckad pitch vilket är lika delar imponerande och oroande.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kan bli bra, kan bli skit. Menlöst att försöka avgöra baserat på trailers. Än mer klurigt att gissa med tanke på att seriens båda skapare, John Payne och Patrick McKay, är helt gröna i gemet och fick chansen tack vare en lyckad pitch vilket är lika delar imponerande och oroande.

Yes nya showrunners men de verkar anlitat en rad erfarna författare från serier som Breaking bad, Stranger tvings o GoT så helt kass lär inte manuset vara. Tror detta kan bli bra o inte så torrt o trist som boken Silmarillon va iallafall 😆

Geeks Gaming
Skrivet av feistin:

Tror detta kan bli bra o inte så torrt o trist som boken Silmarillon va iallafall 😆

Hädelse!! Hur vågar du ifrågasätta bibeln! 😱

Skämt åsido så är den absolut svårsmält. Jag ser den mer som ett skönlitterärt uppslagsverk

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hädelse!! Hur vågar du ifrågasätta bibeln! 😱

Skämt åsido så är den absolut svårsmält. Jag ser den mer som ett skönlitterärt uppslagsverk

Absolut. Berättelserna är i toppklass men annars är det som ett stort lexikon för Midgård 😅

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag måste erkänna att jag vid ett svagt ögonblick trodde att den här nya serien från Amazon skulle blir bra. I rättvisans namn har jag inte sett den . . . än, men visst brukar det vara så att man som filmskapare / TV-skapare, lyfter fram det bästa som man har att erbjuda?

Det visuella erbjuda mycket ögongodis, jag skulle nästan våga påstå att det finns saker där man inte sett tidigare. Det stora frågetecknet gäller karaktärerna och skådespelarna. Varför får man en illavarslande känsla i kroppen när man ser dessa framföra sina repliker. Det känns inte som att de riktigt är investerade i det som de spelar.

Nu kan man kanske hävda att detta inte heller är rättvist att skriva så, men jämför dessa trailers:

https://youtu.be/RPSo061y3mk

https://youtu.be/_nZdmwHrcnw

Ser ni någon skillnad; förutom den stora skillnaden i det visuella . . . Ett par sekunders glimt av Frodo eller Gandalf och man känner ångesten och den svåra uppgiften de har framför sig. I Amazons version får jag känslan att vi tittar på Julkalendern. Det känns plastigt, fejkat. Är det fel på mig, har jag blivit en grinig gammal gubbe, eller är det helt enkelt bäddat för kaos.

The Critical Drinker är inte nådig i sina ord han heller. Flipp eller flopp, vad kommer domen bli?

https://youtu.be/2TQB-7ddAJk

Mjo Amazon's LotR ger ungefär samma känsla som deras The Wheel of Time serie som är katastrofalt dålig.

En trailer kan ju också vara väldigt missvisande. Vi får la se!

Skriv svar