The Lord of the Rings - The Rings of Power

Geeks Gaming
Skrivet av FPSJonna:

*Host* Warriorprincess Galadriel *Host*

Fast hon var ju inte direkt lugn och skötsam som ung. Hon ville ju ensam härska över världen och ledde ju upproret mot Ñoldor.
Så kommer jag iaf ihåg det men kan ju såklart ha fel

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Jag tror att folk helt enkelt har tröttnat på Woke-aktivism. Star Wars, Marvel och nu även Lotr. Folk har vaknat och fått nog nu.

Du tycker att Rings of Power inte ändrar de existerande karaktärerna?
*Host* Warriorprincess Galadriel *Host*

Tycker inte det är mer klagande nu än tidigare. Kanske mer är folk som har vaknat och insett att de kan tjäna pengar på klagandet.

Finns olika tolkningar på det vi vet om Galadriel. Det vi får reda på om henne i Unfinished Tales är att hon var med i olika slag och även var en befälhavare. Sen vet vi inte till 100% att hon hade svärd och rustning men det är ganska vanligt att man har det i slag.

Var det lika mycket klagande på de ändringar som gjordes för Arwen? Ge henne ett svärd och att hon lyckas mota bort alla nio Black Riders är väl väldigt mycket warrior princes det också?

Skrivet av Pettor:

Japp, det känner jag till. Jag menar utseendet och känslan. Det är lite glättigt Marvel-lookalike här och filmerna lyckades med det omöjliga konststycket att faktiskt kännas som böckerna och många gånger även komplettera dessa.

Sen om det inte finns någon större koppling Second Age, med eller utan rättigheterna, så förstår jag nästan ännu mindre varför man ens gör detta. Förstår att man ändrar och anpassar men nog måste det finns med i stora drag det som händer i Silmarillion, eller några av berättelserna? Souron och skapandet av ringarna
har jag förstått är huvudsakliga fokus? Det är dock bara en liten del av allt intressant under second age.

Grejen är att de vill göra något nytt med Sagan om Ringen ip:n, och om de får mer folk att börja läsa Simarillion och Unfinished Tales så är det skitbra. Och tja, det är inte direkt så att de inte kan referera till saker som finns i Simarillion (de två träden i trailern t.ex), men de kan inte gå in på specifika detaljer (vem som gjorde vad, osv), men de kan i alla fall referera till att någonting hände.

Skrivet av CosmicPunch:

Vilket inte betyder att de är svarta som i att de ser ut som afrikaner. Som det ser ut för mig har man bara grävt fram något som kan likna en ursäkt, speciellt med tanke på att det finns svarta alver och dvärgar också som aldrig beskrivits på liknande sätt.

Tyckte jag förklarade ganska bra varför jag tycker det är en så stor grej. Det förstör autenticiteten när man vet att de inkluderat dem av moderna politiska skäl och inte för att göra storyn och världen så bra och sammanhängande som möjligt eller för att vara trogen Tolkien.
Det fanns kanske enstaka mörkhyade i Europa under medeltiden men de härstammade inte från Europa utan hade i sådana fall kommit från Afrika.

Det handlar om vilka berättelser man väljer att lyfta fram.
Vet inte hur dessa berättelser kommer vara så ska inte döma på förhand men de låter väldigt progressiva, speciellt med tanke på allt annat.

Sagan om Ringen känns för mig mer som ett konservativt eller rent av reaktionärt verk där man ser industrialiseringen och moderniteten som något dåligt och drömmer om en återgång till tradition. Men kanske bara min egen bias som talar.

Det vet jag ingenting om eller hur det fungerar med alver som har lite superkrafter, men stridande kvinnor känns överlag inte speciellt realistiskt och jag kan bara anta att man också kommer ha med mänskliga kvinnokrigare.

Hela storyn om Eowyn handlade väl om att hon ville visa sig värdig i strid och att hon lyckades med det men att hon efter allting förstod att hennes plats som kvinna inte var som en krigare.

Yes and..no? Kan hålla med dig i vissa delar av vad du säger, och angående det där med hudfärg så kommer adaptioner alltid vara produkter av sin tid, det går i princip inte att undvika över huvud taget. Fanns det svarta alver/dvärgar/hobbitar enligt Tolkien? Antagligen inte då han inte har sagt någonting om det förutom ett citat som är en tolkningsfråga. Jag bryr mig inte riktigt eftersom det här är en adaption och ja, i mångt och mycket "fanfiction" som försöker vara trogen Tolkiens vision men gör ändå nya saker. Ser inget fel med det heller, varför skulle fanfiction vara något slags skällsord? Finns sjukt mycket bra fanfiction. Sedan gjorde ju Tolkien inte bara Midgård utan hela östern, Harad, och Valinor. Det fanns andra alvcivilisationer än de som faktiskt är med mest i rampljuset, så om det hade funnits alver söderut så skulle de logiskt sett kunna bli svarta. Men men, man kan tyvärr inte fråga herren själv om vad han hade tänkt, förutom de skrivelser han gjorde i slutet av sitt liv. Där antydde han bland annat att han hade velat göra Galadriel mycket mer aktiv i både First och Second age, och skulle antagligen koppla det till sin stora omskrivelse av Simarillion som han naturligt nog inte hann med att göra innan han trillade av pinn. En stor grej med Tolkien är att han ändrade sig mycket genom sin karriär, så det där om att kvinnliga dvärgar har/har inte skägg? Han tyckte båda sakerna vid olika tillfällen, alltså är det svårt att bestämma vad som skulle vara "canon", det som står i officiellt utgivna verk eller utgivna anteckningar, alltså History Of Middle-Earth? Eller brev?

Skrivet av CosmicPunch:

Nya trailern såg tråkig ut, CGI:n såg plötsligt sämre ut.
Dislike-ration var inte nådig:
https://i.imgur.com/FGcHcKq.png

Men tror många kommer hatkolla.

Grejen är att det är inte ens säkert att det är CGI. Alla klagade på "dålig CGI" i title-reveal teasern, men det visade sig vara enbart practical effects.

Skrivet av FPSJonna:

Jag tror att folk helt enkelt har tröttnat på Woke-aktivism. Star Wars, Marvel och nu även Lotr. Folk har vaknat och fått nog nu.

Du tycker att Rings of Power inte ändrar de existerande karaktärerna?
*Host* Warriorprincess Galadriel *Host*

Hänvisar till det jag skrev i ovanståande quote, men TLDR: I slutet av sitt liv ville Tolkien att Galadriel skulle vara mycket mer aktiv och ja, faktiskt vara en sort of Warriorprincess eftersom hon drivs av en väldigt stark motivation eftersom hon överlevde the kinslaying. Eftersom det just var i slutet av sitt liv så finns det inte så mycket om det skrivet, och i det som finns skrivet (Unfinished Tales, etc) har hon en betydligt mer passiv roll även om det antyds att hon krigar, men han ville att det senare skulle vara mycket mer explicit.

Avstängd
Skrivet av WeirdnessUnfolds:

Grejen är att det är inte ens säkert att det är CGI. Alla klagade på "dålig CGI" i title-reveal teasern, men det visade sig vara enbart practical effects.

Jo det är säkert. I princip alla bakgrunder och landskap i trailern är CGI.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Jo det är säkert. I princip alla bakgrunder och landskap i trailern är CGI.

Tycker reveal-trailern var lite kul för de var praktiskt effekter. Men problemet är ju inte CGI eller inte, det är ju hur de ser ut o känns. Dom har lyckats göra praktiskt effekter så glättiga att de ser ut som CGI, lite lustigt.

Men men jag ser ändå fram emot de här o tänker försöka se det för vad det är. Antingen gillar jag det eller inte, svårare än så är det inte. Man kan leva med att det gjorts dåliga tolkningar, filmer o serier även om det är baserat på något man gillar. Bara att inte se de 🙂

Avstängd
Skrivet av WeirdnessUnfolds:

Grejen är att de vill göra något nytt med Sagan om Ringen ip:n, och om de får mer folk att börja läsa Simarillion och Unfinished

Håller inte med. Du missar poängen här. De förändringar man gör i Rings of Power gör man pga politisk aktivism och inget annat. Det har man själva varit tydliga med. Det rimmar väldigt dåligt med mig personligen då jag är så långt ifrån vänsterkanten man kan komma och då blir det ett enormt störningsmoment. För en sådan som du själv som antagligen lutar mer åt vänster så är det med största sannolikhet istället välkommet och inte på något sätt störande och det både förstår och respekterar jag. Tar man dock politisk ställning åt något håll så blir effekten en polariserad publik. Och det tycker jag är tråkigt då det den här gången drabbar mig och mina jämlikar jämfört med när t ex JK Rowling tog politisk och feministisk ställning där den andra sidan av det politiska spektrumet fick smaka på opinion där inbitna Potterheads upplevde att hela deras barndom och favoritserie var förstörd för all framtid. Är du med?

Hur som helst så behöver inte adaptioner anpassas till den moderna samtiden. Det är ett jättekonstigt påstående. Hela syftet med sagor och berättelser är just att fly från vår samtid. Det fungerade alldeles utmärkt att skildra Tolkiens verk utan några politiska poänger och ställningstagande på 00-talet, så visst skulle de fungera utmärkt även idag.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Håller inte med. Du missar poängen här. De förändringar man gör i Rings of Power gör man pga politisk aktivism och inget annat. Det har man själva varit tydliga med. Det rimmar väldigt dåligt med mig personligen då jag är så långt ifrån vänsterkanten man kan komma och då blir det ett enormt störningsmoment. För en sådan som du själv som antagligen lutar mer åt vänster så är det med största sannolikhet istället välkommet och inte på något sätt störande och det både förstår och respekterar jag. Tar man dock politisk ställning åt något håll så blir effekten en polariserad publik. Och det tycker jag är tråkigt då det den här gången drabbar mig och mina jämlikar jämfört med när t ex JK Rowling tog politisk och feministisk ställning där den andra sidan av det politiska spektrumet fick smaka på opinion där inbitna Potterheads upplevde att hela deras barndom och favoritserie var förstörd för all framtid. Är du med?

Hur som helst så behöver inte adaptioner anpassas till den moderna samtiden. Det är ett jättekonstigt påstående. Hela syftet med sagor och berättelser är ju just att fly från vår samtid. Det fungerade alldeles utmärkt att skildra Tolkiens verk utan några politiska poänger och ställningstagande på 00-talet, så visst skulle de fungera utmärkt även idag.

Hudfärg är inte politik, det är rasist eller inte rasist.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag tycker till viss del de får göra vad de vill, även om jag själv inte håller med om riktningen. Det man bäst kan göra om man inte gillar det är ju att inte stödja det. Sen om många andra tittar på det, gör det något? Förstår att man kanske önskar något grymt från något man älskar, men de är ju alltid såhär i industrin.

Vi har en marknad som mer o mer bara handlar om vad som säljer och skapas via committee mer än en vision från en enskild individ, tycker främst det är problemet. Annars kan en film vara vilken politik eller hur som helst, bara det är intressant o ger något. Men när de är skapat för pengar o marknad så blir det lätt själlöst.

Medlem

verkar bli woke shit igen tyvärr.

Medlem

Ser riktigt bra ut, lär sitta klistrad.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Hudfärg är inte politik, det är rasist eller inte rasist.

Hudfärg är väl snarare hudfärg. Och om hudfärgen ändå inte spelar någon roll så förstår jag inte varför alla karaktärer inte skulle kunna ha den hudfärgen som Tolkien beskrev dem.

Medlem

Här kommer en massa kommentarer från folk som faktiskt sett de första två avsnitten, och inte sitter och surar över en trailer.

https://www.moviezine.se/nyheter/forsta-intrycken-sagan-om-ri...


signatur

IDKFA

Geeks Gaming
Skrivet av mrFluffy:

Här kommer en massa kommentarer från folk som faktiskt sett de första två avsnitten, och inte sitter och surar över en trailer.

https://www.moviezine.se/nyheter/forsta-intrycken-sagan-om-ri...

Låter ju faktiskt lite lovande, även om jag tar det med en nypa salt.
Kan ju bli duglig underhållning iaf

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Här kommer en massa kommentarer från folk som faktiskt sett de första två avsnitten, och inte sitter och surar över en trailer.

https://www.moviezine.se/nyheter/forsta-intrycken-sagan-om-ri...

Är det Amazons egna PR-avdelning som äger de där kontona eller är det oberoende och verkliga människor? Jag kan nämligen inte avgöra.

Jag kommer hur som helst se serien med ett öppet sinne. Eller i alla fall med ett så pass öppet sinne som jag är kapabel till.

Medlem

Galadriel har aldrig beskrivits som en krigare i rustning. Inte ens i Unfinished Tales.

Det som jag stör mig på mest är att ett antal skådespelare har poängterat att detta inte är det Sagan om Ringen som fansen är vana vid.
Det borde väl få allas varningsklockor att ringa?

Jag har mycket svårt att tro att Tolkien hade uppskattat en "modern" version av hans episka berättelse. Jag tycker att det är bedrövligt och framförallt väldigt respektlöst mot honom att de gör på detta vis.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Galadriel har aldrig beskrivits som en krigare i rustning. Inte ens i Unfinished Tales.

Aragon kunde inte odla ett skägg men ändå har han det i filmen.

Medlem
Skrivet av Thane:

Aragon kunde inte odla ett skägg men ändå har han det i filmen.

Nu är det ju inte bara Galadriel som är problemet.....

Dessutom så är det en ganska dålig jämförelse tycker jag.

Tror många kommer klaga för dom jämför direkt med Peter Jacksons trilogi och tror att det är den korrekta källan för det är den enda dom har sett.

Jag personligen jämför ju redan Galadriel med Cate och känner Nej e inte lika bra redan nu, likadant med Elrond, känner nej på honom med..
Men jag tror i slutändan att jag kommer att gilla serien och sen inte jämföra den med filmerna när man sett ett tag.

Dock så imponerad inte den senaste trailern alls


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Nu är det ju inte bara Galadriel som är problemet.....

Dessutom så är det en ganska dålig jämförelse tycker jag.

Skillnaden i jämförelsen är att aldrig står att hon inte hade rustning men det står att Aragon inte kunde få skägg.

En annan är det står aldrig att balrogen i Moria hade vingar men den har det i filmen. Eller att Legolas hade mörkt hår men i filmen är han blond. Ganska små saker att peta i precis som rustningen. Ibland kan man dra slutsatser av annat. Typ att vi vet att Galadriel var en befälhavare och var med i olika slag. Då är det rimligt att hon har rustning.

Medlem
Skrivet av Thane:

Skillnaden i jämförelsen är att aldrig står att hon inte hade rustning men det står att Aragon inte kunde få skägg.

En annan är det står aldrig att balrogen i Moria hade vingar men den har det i filmen. Eller att Legolas hade mörkt hår men i filmen är han blond. Ganska små saker att peta i precis som rustningen. Ibland kan man dra slutsatser av annat. Typ att vi vet att Galadriel var en befälhavare och var med i olika slag. Då är det rimligt att hon har rustning.

Det stämmer att Galadriel var med i flera krig i den första tidsåldern men det var innan (!) en Maia lärde henne magi. Hon rörde så vitt jag vet inte ett enda svärd i den andra tidsåldern och hon hade garanterat inte någon rustning på sig heller för den delen. Som du kanske läste så är det inte bara Galadriel som är problemet.

Skådespelarna har uttalat sig om att serien på sätt och vis ska spegla den moderna världen. Jag tror nog de flesta vet vad detta innebär 🙄
De har redan avslöjat att det kommer att bli väldigt, väldigt många förändringar. Vi har trots allt en hel armé av nya karaktärer som alla verkar ha en egen story. Redan här har vi ett gigantiskt problem.

Lite andra frågetecken:

Hur ska de kunna förklara den afrikanska dvärgdrottningen och den afrikanska alven på ett logiskt och lorevänligt sätt?

Varför är Elendil och Isildur med redan från början? Eller tänker de hoppa 3 000 år framåt i tiden lite då och då?

Det finns inga uppgifter som talar för att Hobbits existerade i den andra tidsåldern.

Varför ryktas det om att Gandalf ska vara med? Gandalf kom inte till Midgård förrän i den tredje tidsåldern.

Den viktigaste frågan i slutändan är ju om Tolkien själv hade velat se alla dessa förändringar. Vad tror du själv? 🙃

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Galadriel har aldrig beskrivits som en krigare i rustning. Inte ens i Unfinished Tales.

Det som jag stör mig på mest är att ett antal skådespelare har poängterat att detta inte är det Sagan om Ringen som fansen är vana vid.
Det borde väl få allas varningsklockor att ringa?

Jag har mycket svårt att tro att Tolkien hade uppskattat en "modern" version av hans episka berättelse. Jag tycker att det är bedrövligt och framförallt väldigt respektlöst mot honom att de gör på detta vis.

Legolas surfar inte på en sköld i böckerna heller, som om han skulle vara en fullvärdig medlem i The Avengers.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Hur ska de kunna förklara den afrikanska dvärgdrottningen och den afrikanska alven på ett logiskt sätt?

Varför ryktas det om att Gandalf ska vara med? Gandalf kom inte till Midgård förrän i den tredje tidsåldern.

Ingen behöver förklara något för dig, detta är fiktion om du inte redan visste det? Eller tror du att det finns alver?

Gandalf är troligtvis mycket mycket äldre än 3000 år.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Legolas surfar inte på en sköld i böckerna heller, som om han skulle vara en fullvärdig medlem i The Avengers.

Vilket var fjantigt, ja. Tolkien hade inte gillat det om han hade sett filmen.

Om Tolkien hade börjat titta på den här serien så hade han antagligen fått hjärtstillestånd och en stroke på en och samma gång under den första episoden.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ingen behöver förklara något för dig, detta är fiktion om du inte redan visste det? Eller tror du att det finns alver?

Gandalf är troligtvis mycket mycket äldre än 3000 år.

Gäsp, så det är den nivån vi ligger på. Herregud.

Skrivet av mrFluffy:

Ingen behöver förklara något för dig, detta är fiktion om du inte redan visste det? Eller tror du att det finns alver?

Gandalf är troligtvis mycket mycket äldre än 3000 år.

Klart han är äldre!
Men det har inte med saken att göra om var han var eller inte var nånstans


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Gäsp, så det är den nivån vi ligger på. Herregud.

Vad är en afrikan?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Vilket var fjantigt, ja. Tolkien hade inte gillat det om han hade sett filmen.

Om Tolkien hade börjat titta på den här serien så hade han antagligen fått hjärtstillestånd och en stroke på en och samma gång under den första episoden.

Du har ju såklart inte en aning om vad han hade gillat och inte gillat. I och med att han själv ändrade i böckerna i och med för lite kvinnor när hans dotter frågade om det, så kanske han inte hade alls varit så trångsynt som vissa här är.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det stämmer att Galadriel var med i flera krig i den första tidsåldern men det var innan (!) en Maia lärde henne magi. Hon rörde så vitt jag vet inte ett enda svärd i den andra tidsåldern och hon hade garanterat inte någon rustning på sig heller för den delen. Som du kanske läste så är det inte bara Galadriel som är problemet.

Skådespelarna har uttalat sig om att serien på sätt och vis ska spegla den moderna världen. Jag tror nog de flesta vet vad detta innebär 🙄
De har redan avslöjat att det kommer att bli väldigt, väldigt många förändringar. Vi har trots allt en hel armé av nya karaktärer som alla verkar ha en egen story. Redan här har vi ett gigantiskt problem.

Lite andra frågetecken:

Hur ska de kunna förklara den afrikanska dvärgdrottningen och den afrikanska alven på ett logiskt och lorevänligt sätt?

Varför är Elendil och Isildur med redan från början? Eller tänker de hoppa 3 000 år framåt i tiden lite då och då?

Det finns inga uppgifter som talar för att Hobbits existerade i den andra tidsåldern.

Varför ryktas det om att Gandalf ska vara med? Gandalf kom inte till Midgård förrän i den tredje tidsåldern.

Den viktigaste frågan i slutändan är ju om Tolkien själv hade velat se alla dessa förändringar. Vad tror du själv? 🙃

Hur kan du garantera att hon inte hade rustning? Att hon har svärd i andra tidsåldern är en omskrivning precis som att Arwen hade svärd och Aragon hade skägg i filmerna.

Det är väl bäst att de lägger till helt nya karaktärer efter som det är sånt otroligt arbete med att hitta alla fel med existerande? Perfekt för alla. Du slipper klaga på att det är fel på karaktärer och de kan skriva den storyn de vill.

Det finns mörkhyade som inte är från Afrika. Men visst placera alla där direkt.

Vi vet att serien kommer utspela sig under den andra tidsåldern. Exakt när vet vi inte. Kan mycket väl vara att de hoppar lite hit och dit.

Hober kan ha funnits sen den första tidsåldern. Garanterat i den andra tidsåldern.

Gandalf är ett rykte. Ett rykte som har försvunnit mer och mer och ersatts av att de blå trollkarlarna kommer vara med. Och de var i Midgård under den andra tidsåldern.

Du vet lika lite som jag om vad Tolkien skulle tycka om ändringarna. Men eftersom han själv ändrade på saker fram till sin död tror jag han var beredd på att ändra fler saker.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du har ju såklart inte en aning om vad han hade gillat och inte gillat. I och med att han själv ändrade i böckerna i och med för lite kvinnor när hans dotter frågade om det, så kanske han inte hade alls varit så trångsynt som vissa här är.

Mmm, visst 😅

Lite skillnad på att ha med fler kvinnor i böckerna och att ändra på saker och ting om en hel tidsperiod i en serie.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Mmm, visst 😅

Lite skillnad på att ha med fler kvinnor i böckerna och att ändra på saker och ting om en hel tidsperiod i en serie.

Tror de flesta som klagar på denna serie inte ens läst något av Tolkien eller knappast ens klarat av att komma förbi första kapitlet i Silmarillion. Helt plötsligt är internet fullt med Tolkien-experter, som kan allt utan och innan i denna extremt komplexa värld.

Är du för eller emot ändringarna Christopher Tolkien skrev efter sin fars död? Hur sann är du nu till originalförfattaren? Serien mig veterligen bygger mycket av skrifter publicerade av Christopher och hans tolkningar på handskrivna anteckningar som låg och skräpade både här och där.


signatur

IDKFA

Skriv svar