Unity-vd ångrar att han kallar utvecklare som inte prioritar monetärisering för "j*vla idioter"

Robot
Unity-vd ångrar att han kallar utvecklare som inte prioritar monetärisering för "j*vla idioter"

Hamnade i blåsväder efter intervju.

#unity


Medlem

Samma person som sa att han tyckte Battlefield borde ta betalt per ammo-magasin och att mikrotransaktioner är det bästa som kan hända ett spel.

Medlem

Haha


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Vad svagt att knäböja sig inför mobben och be om ursäkt. Folk föraktar honom lika mycket ändå.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad svagt att knäböja sig inför mobben och be om ursäkt. Folk föraktar honom lika mycket ändå.

Tror knappast det är hans beslut eller han själv som skrivit texten.

Fö. så är gaming döende om det sitter personer som honom i ledande roller.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad svagt att knäböja sig inför mobben och be om ursäkt. Folk föraktar honom lika mycket ändå.

Ifall du går runt och kallar människor för "jävla idioter" när de inte strategerar kring ekonomin i offentliga intervjuer, och du gör det i samband med att du integrerar en service som är känd för att installera farlig mjukvara i vinstsyfte i din spelmotor, så är det inte direkt en indikator för integritet.

I detta fallet så är det ju inte ens en ordentlig ursäkt för han visar i sin "ursäkt" att han inte förstår vartifrån kritiken faktiskt härstammar (eller så vägrar han erkänna det).

EDIT

Skrivet av Veonz:

Samma person som sa att han tyckte Battlefield borde ta betalt per ammo-magasin och att mikrotransaktioner är det bästa som kan hända ett spel.

Holy shit. Fick söka upp det och det är sant att han använde det som ett exempel på hur man kan hantera mikrotransaktioner för att man då är hängiven nog till spelet. Det känns som att min hjärna just gick på semester.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Kul att folk hänger upp sig på en fras från hela intervjun, ännu roligare att folk verkar ta åt sig 😂

Medlem

Under hans era som bland annat Visceral Games, Mythic och Pandemic Studios urholkades eller lades ner.

Men ingen ville ju ha skäckspel och de hade ju redan Bioware och Dice så varför behålla Mythic och Pandemic...

Medlem

Av det som nämns i tråden har han uppenbarligen gjort en del mindre uppskattade uttalanden. Det är jag med på. Men jag måste ändå säga: Fy fan vad känsliga alla har blivit. Det är offerkofta på direkt för minsta lilla nuförtiden. Allt och alla ska ta illa upp.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Av det som nämns i tråden har han uppenbarligen gjort en del mindre uppskattade uttalanden. Det är jag med på. Men jag måste ändå säga: Fy fan vad känsliga alla har blivit. Det är offerkofta på direkt för minsta lilla nuförtiden. Allt och alla ska ta illa upp.

en klassiker

Medlem
Skrivet av Mortac:

Av det som nämns i tråden har han uppenbarligen gjort en del mindre uppskattade uttalanden. Det är jag med på. Men jag måste ändå säga: Fy fan vad känsliga alla har blivit. Det är offerkofta på direkt för minsta lilla nuförtiden. Allt och alla ska ta illa upp.

och här kommer du och tar illa upp som respons till kontroversen kring den här jubelidioten. känns som det finns bättre kullar att dö på, när det gäller att bli upprörd över folk som rör upp sig "för minsta lilla".

Medlem

Gissar lite nu men tror ingen tog illa upp för själva "jävla idioter" biten för då håller jag med er men vafan klart man ska säga ifrån när någon gubbe som sitter på en högtuppsatt position för ett spelföretag har såna här skeva idéer om hur man finanserar sina spel.

Skrivet av tuckdragon:

Kul att folk hänger upp sig på en fras från hela intervjun, ännu roligare att folk verkar ta åt sig 😂

That's what internetz does.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Unity har större problem, det här känns mer som en distraktion än något substantivt.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

That's what internetz does.

Känns som det är för mkt häxjakt, borde vara passé i modern tid.
whats next? ron gilbert får inte ha vilken art style han vill i sitt spel? oh wait!

Fast hallå, vad är problemet här? Riccitiello är en affärsman, inte en spelutvecklare. Bara för att han basat över EA tidigare gör det inte honom till en gamer. Han sitter där han sitter för att dra in maximalt med cash till företaget, helt ärligt så skiter han nog hårt i om han säljer Battlefield-spel eller Pippi Långstrump-dockor. Det intressanta i hans roll är att maximera vinsten. Ur det perspektivet är inte hans uttalande så himla märkligt. Det är (tyvärr) ett faktum att folk pyntar ut stora belopp i mikrotransaktioner, så I DET PERSPEKTIVET är det ju så klart fullständigt "vansinne" att inte ta hänsyn till det.

Skulle en mikrobetalning för varje ammo i BF göra det till ett bättre spel? Hah, nej, det vore för jävligt! Men sanningen är att det potentiellt sett hade gett mycket högre intäkter, såvida spelarbasen käkade i sig den bajsmackan och inte får nog och lämnar spelet helt pga det.

Det känns nästan alltid som att folk inte förstår eller bortser ifrån den affärsmässiga sidan i nyheter av den här typen. Det är lätt att ta citat eller lösryckta resonemang som görs utifrån en ekonomisk kontext och peka på "haha, titta vad dum han är!"

Gnällkuk

Nu kanske jag minns fel, men det är väl precis exakt den här anledningen till att folk är arga och att den har fått spinn - folk gör videos och postar nyheter om det, men den är löryckt ur sitt sammanhang. Vad jag har för mig så gällde detta alltså utvecklare som redan hade bestämt sig för att ha mtx i sitt spel men som gjorde spelet först och sedan applicerade mtx i efterhand.

Då är jag nog benägen att hålla med, då har vi AC och xp-boosten som en så där klassisk eftertanke. Nu är han inte den mest sympatiska mannen till att börja med, men det känns snarare som att folk läst intervjun och sedan plockat ut russinet och gjort det hela lite som sensationsjorunalistik.

Om du nödgat ska ha mtx i ditt spel håller jag helt med att det behöver vara med redan från början så att man har både modell och saker som i nämnda spel inte skapar rubriker och dels genererar dålig pr men också antagligen mindre pengar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tror knappast det är hans beslut eller han själv som skrivit texten.

Fö. så är gaming döende om det sitter personer som honom i ledande roller.

Är ju bara att ta en snabbkoll på spelbranschen idag för att se att personer som honom leder utvecklingen. Under 00-talet släpptes ett tiotal fantastiska AAA-spel per år, nu sitter vi med ett bra spel var tredje år och fullsmockat med Live Service-skräp däremellan.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fast hallå, vad är problemet här? Riccitiello är en affärsman, inte en spelutvecklare. Bara för att han basat över EA tidigare gör det inte honom till en gamer. Han sitter där han sitter för att dra in maximalt med cash till företaget, helt ärligt så skiter han nog hårt i om han säljer Battlefield-spel eller Pippi Långstrump-dockor. Det intressanta i hans roll är att maximera vinsten. Ur det perspektivet är inte hans uttalande så himla märkligt. Det är (tyvärr) ett faktum att folk pyntar ut stora belopp i mikrotransaktioner, så I DET PERSPEKTIVET är det ju så klart fullständigt "vansinne" att inte ta hänsyn till det.

Skulle en mikrobetalning för varje ammo i BF göra det till ett bättre spel? Hah, nej, det vore för jävligt! Men sanningen är att det potentiellt sett hade gett mycket högre intäkter, såvida spelarbasen käkade i sig den bajsmackan och inte får nog och lämnar spelet helt pga det.

Det känns nästan alltid som att folk inte förstår eller bortser ifrån den affärsmässiga sidan i nyheter av den här typen. Det är lätt att ta citat eller lösryckta resonemang som görs utifrån en ekonomisk kontext och peka på "haha, titta vad dum han är!"

Det är väl ingen här som inte förstår att han är en affärsman? Men det finns ju skillnader mellan affärsmän som installerar malware på sina kunders datorer och de som du vet, försöker göra ärliga affärer. Jag ger ta mig fan inget frikort till någon bara för att de gör affärer och inte är spelutvecklare. Jag misstänker att de flesta som kritiserar detta är som jag och tar med affärsaspekten i sitt resonemang när de tycker att de är för jävligt.

Kanske ett par kul exempel nedan på det resonemanget som resulterar genom kommentarer som din.

Citat:

De: "Jag är en spelutvecklare, får jag misshandla din favoritspelserie?"
Du: "Nä. Har du tappat vettet?"

Citat:

De 2: "Jag är en affärsman, får jag misshandla din favoritspelserie?"
Du: "Absolut. Det är ju bara affärer."

Skitbeteende är skitbeteende, bryr mig på lägsta möjliga nivå om huruvida du arbetar med A, B, X, Y, Z, 0, Roten ur 2, eller Andromeda-galaxen.

Tyckte följande citat från dig var ganska... eh... dåligt.

Citat:

Men sanningen är att det potentiellt sett hade gett mycket högre intäkter, såvida spelarbasen käkade i sig den bajsmackan och inte får nog och lämnar spelet helt pga det.

Så... du säger ju att det skulle vara moraliskt och etiskt okej att få människor att äta en bajsmacka om de "tror de inte kan få något annat" eftersom du kommer in och försvarar honom med det resonemanget. Men sanningen är ju att man kan göra etiska och moraliska beslut även som affärsman, han väljer helt enkelt inte att göra det. Då får han verkligen helt berättigat "äta den bajsmackan" själv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Under hans era som bland annat Visceral Games, Mythic och Pandemic Studios urholkades eller lades ner.

Men ingen ville ju ha skäckapel och de hade ju redan Bioware och Dice så varför behålla Mythic och Pandemic...

Mythic...saknar att spela DAoC


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Mythic...saknar att spela DAoC

Det är fortfarande igång, och freeshards avlöser varandra.
Det är dock en skugga av vad det en gång var, bästa spelet evar. Mid/Percival represent!

För övrigt är killen en jävla idiot som nu ger en tve-tungad ursäkt som inte är värd electriciteten det krävdes att publicera den.


signatur

I drank what?

Skrivet av Proximately:

Det är väl ingen här som inte förstår att han är en affärsman? Men det finns ju skillnader mellan affärsmän som installerar malware på sina kunders datorer och de som du vet, försöker göra ärliga affärer. Jag ger ta mig fan inget frikort till någon bara för att de gör affärer och inte är spelutvecklare. Jag misstänker att de flesta som kritiserar detta är som jag och tar med affärsaspekten i sitt resonemang när de tycker att de är för jävligt.

Kanske ett par kul exempel nedan på det resonemanget som resulterar genom kommentarer som din.

Skitbeteende är skitbeteende, bryr mig på lägsta möjliga nivå om huruvida du arbetar med A, B, X, Y, Z, 0, Roten ur 2, eller Andromeda-galaxen.

Tyckte följande citat från dig var ganska... eh... dåligt.
[uote]Men sanningen är att det potentiellt sett hade gett mycket högre intäkter, såvida spelarbasen käkade i sig den bajsmackan och inte får nog och lämnar spelet helt pga det.[/quote]

Så... du säger ju att det skulle vara moraliskt och etiskt okej att få människor att äta en bajsmacka om de "tror de inte kan få något annat" eftersom du kommer in och försvarar honom med det resonemanget. Men sanningen är ju att man kan göra etiska och moraliska beslut även som affärsman, han väljer helt enkelt inte att göra det. Då får han verkligen helt berättigat "äta den bajsmackan" själv.

Det där om malware vet jag inget om, men det låter ju onekligen som en rätt oschysst idé att installera på folks datorer! Kan bara hålla med isf

Jag har inte nånstans nämnt etik eller moral. Det är (så klart) moraliskt förkastligt att suga ut vartenda ruttet öre av sina spelare, även om man nu har den möjligheten. Det är skit hur så många spel designas för att du som spelare psykologiskt ska "luras" till att betala mer än du tänkt, det är nästan något ondskefullt i det. Håller helt med. Men big business är kapitalism och moral och etik har tyvärr inte mycket plats där. Självklart finns ett fåtal större spelutvecklare som faktiskt tar mer ansvar än att bara krama ur så mycket pengar de bara kan ur sina spelare, men de är just det -- undantag. Jag försvarar inte Riccitiello för jag tycker inte att mtx-principer leder till bättre spel. Men jag förstår liksom från vilket håll han kommer ifrån när han säger som han gör, är du med på skillnaden? Skriver på mobil så ursäkta om det är rörigt.

Tycker du har bra synpunkter i övrigt och håller med dig i det stora hela, personligen spelar jag mest famöa obskyra skitspelfrån 1993 så jag slipper mtx i vilket fall

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är fortfarande igång, och freeshards avlöser varandra.
Det är dock en skugga av vad det en gång var, bästa spelet evar. Mid/Percival represent!

För övrigt är killen en jävla idiot som nu ger en tve-tungad ursäkt som inte är värd electriciteten det krävdes att publicera den.

Ja det vet jag att den är, men jag vill ha det som när vi hade EU serverna

Prydwen/Hibernia


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det där om malware vet jag inget om, men det låter ju onekligen som en rätt oschysst idé att installera på folks datorer! Kan bara hålla med isf

Jag har inte nånstans nämnt etik eller moral. Det är (så klart) moraliskt förkastligt att suga ut vartenda ruttet öre av sina spelare, även om man nu har den möjligheten. Det är skit hur så många spel designas för att du som spelare psykologiskt ska "luras" till att betala mer än du tänkt, det är nästan något ondskefullt i det. Håller helt med. Men big business är kapitalism och moral och etik har tyvärr inte mycket plats där. Självklart finns ett fåtal större spelutvecklare som faktiskt tar mer ansvar än att bara krama ur så mycket pengar de bara kan ur sina spelare, men de är just det -- undantag. Jag försvarar inte Riccitiello för jag tycker inte att mtx-principer leder till bättre spel. Men jag förstår liksom från vilket håll han kommer ifrån när han säger som han gör, är du med på skillnaden? Skriver på mobil så ursäkta om det är rörigt.

Tycker du har bra synpunkter i övrigt och håller med dig i det stora hela, personligen spelar jag mest famöa obskyra skitspelfrån 1993 så jag slipper mtx i vilket fall

Man behöver inte nämna etik eller moral för att diskutera komponenterna däri. Jag argumenterar emot att man inte får höja rösten mot den här typen av beteenden, det är ju inte som om kapitalismen är hållbar om den inte förändras, då lär vi helt ärligt återuppleva den franska revolutionen.

Jag är med på vilket håll han kommer ifrån, men jag accepterar det helt enkelt inte. Han kan prata om anledningar hit och dit, faktum är att det finns människor som gör mer etisk och moraliskt hållbara affärer än honom. Att uttala sig som han gör om utvecklare kommer inte från ingenstans. Det jag nämnde om malware har det varit nyheter om här för bara någon vecka sedan när det blev officiellt att han vill att Unity ska integrera IronSource (tror jag det hette) som alltså är en välkänd malwaremjukvara.

Hoppas vi kan förändra något så vi slipper den helt sjuka utsugningsretoriken som många följer idag, huruvida det sker genom en revolution eller mer fredliga förhållanden är mindre viktigt än att det sker. Kapitalismen skördar ju redan liv i onödan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det där om malware vet jag inget om, men det låter ju onekligen som en rätt oschysst idé att installera på folks datorer! Kan bara hålla med isf

Handlar om att Unity under hans ledarskap köpt upp ett företag som för ett par år sedan tillverkade installationsprogram. Program som paketerar tredjepartsmjukvara och installerar den när man dubbelklickar på filen. Bara det att installationsprogramvaran också stängde av säkerhetsfunktioner i WIndows samtidigt och gjorde det väldigt enkelt att installera något som inte användaren kanske var medveten om vid sidan av det användaren faktiskt försökte/ville installera.

Mutahar går igenom det i denna video, för den som vill ha hans take om det hela.

Personligen tror jag att denna "ursäkt" är ett spel för gallerierna, för att flytta medias fokus från just detta.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skrivet av Proximately:

Man behöver inte nämna etik eller moral för att diskutera komponenterna däri. Jag argumenterar emot att man inte får höja rösten mot den här typen av beteenden, det är ju inte som om kapitalismen är hållbar om den inte förändras, då lär vi helt ärligt återuppleva den franska revolutionen.

Jag är med på vilket håll han kommer ifrån, men jag accepterar det helt enkelt inte. Han kan prata om anledningar hit och dit, faktum är att det finns människor som gör mer etisk och moraliskt hållbara affärer än honom. Att uttala sig som han gör om utvecklare kommer inte från ingenstans. Det jag nämnde om malware har det varit nyheter om här för bara någon vecka sedan när det blev officiellt att han vill att Unity ska integrera IronSource (tror jag det hette) som alltså är en välkänd malwaremjukvara.

Hoppas vi kan förändra något så vi slipper den helt sjuka utsugningsretoriken som många följer idag, huruvida det sker genom en revolution eller mer fredliga förhållanden är mindre viktigt än att det sker. Kapitalismen skördar ju redan liv i onödan.

"Jag argumenterar emot att man inte får höja rösten mot den här typen av beteenden"

Bra poäng där! Jag är kanske lite väl cynisk när det kommer till spelbranschen och storbolag i allmänhet, så jag gillar din inställning. Personligen har jag tyvärr redan gett upp hoppet lite om de flesta AAA-studios idag, så det är väl därför jag litegrann rycker på axlarna åt det hela. Jag störde mig som fan på hela mtx-grejen när det började komma ~2007 och skrev en del kritiska krönikor i ämnet. Men sen när man ser hur folk ändå frivilligt pungar ner slantar i eländet så tappade jag lite sugen på att orka bry mig. Som jag skrev tidigare så spelar jag mest lite äldre spel och indie-titlar osv nuförtiden. De är oftast befriade från den här hemska retoriken du beskriver. Som tur har jag ju den spelsmaken jag har... Jag förstår att det måste vara mycket värre för de som gillar att spela de senaste FPS:en osv, då är det ju svårare att undvika. Jag antar att det jag försöker säga med allt detta är att jag håller med dig, men min approach äratthelt enkelt "protestera" genom att välja bort de moderna spel som har för mycket mtx och sen inte bry mig om dem. Folk köper ju bevisligen de här spelen ändå och är nöjda, så länge spelarna accepterar det genom att fortsätta spela spelen så kommer det inte sluta.

Skrivet av smuts:

Handlar om att Unity under hans ledarskap köpt upp ett företag som för ett par år sedan tillverkade installationsprogram. Program som paketerar tredjepartsmjukvara och installerar den när man dubbelklickar på filen. Bara det att installationsprogramvaran också stängde av säkerhetsfunktioner i WIndows samtidigt och gjorde det väldigt enkelt att installera något som inte användaren kanske var medveten om vid sidan av det användaren faktiskt försökte/ville installera.

Mutahar går igenom det i denna video, för den som vill ha hans take om det hela.

Personligen tror jag att denna "ursäkt" är ett spel för gallerierna, för att flytta medias fokus från just detta.

https://youtu.be/ZbukFxdLg5A

Aha, okej, då förstår jag! Låter verkligen inget vidare. Tack för förklaringen. Och intressant iakttagelse, det där om att kanske vilja flytta fokus från något ännu värre. Vilket evil genius isf

Medlem

Lyssna inte på dramatubers

Medlem
Skrivet av quadratis:

och här kommer du och tar illa upp som respons till kontroversen kring den här jubelidioten. känns som det finns bättre kullar att dö på, när det gäller att bli upprörd över folk som rör upp sig "för minsta lilla".

Det är ju tur att du talar om för mig hur jag känner.

Nej, jag tar inte illa upp. Jag konstaterar att världen under 2000-talet är otroligt mycket känsligare än den var innan. Det är bara att se på sketcher eller annat som gjordes förr hur mycket råare folk kunde uttala sig och skämta om saker och ting när man växte upp på 80- och 90-talet. I dag är det annat när det alltid är någon som ska bli stött.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju tur att du talar om för mig hur jag känner.

Nej, jag tar inte illa upp. Jag konstaterar att världen under 2000-talet är otroligt mycket känsligare än den var innan. Det är bara att se på sketcher eller annat som gjordes förr hur mycket råare folk kunde uttala sig och skämta om saker och ting när man växte upp på 80- och 90-talet. I dag är det annat när det alltid är någon som ska bli stött.

Vad gjorde man på 80 talet för att visa sitt missnöjje, skickade en arg insändare ?
Världen ser helt anorlunda ut gällande kommunikation idag, så lite svårt att jämföra hur stötta folk egentligen blev.

Vad jag minns så fanns det folk som var upprörda över allt möjligt även på 90 talet som stog och gormade på den tidens plattform som dom kunde nå ut på etc.

12
Skriv svar