Ghost of a Tale-uppföljaren byter från Unity till Unreal Engine 5

Robot
Ghost of a Tale-uppföljaren byter från Unity till Unreal Engine 5

Och ger en känga till Unitys ledning på vägen ut.

#Ghost-of-a-tale

Medlem

Köpte första spelet för något år sedan men det har fortfarande inte blivit av att jag har spelat det. Borde ta tag i det.

Medlem

Ett rätt mysigt spel, har dock inte spelat klart det men kom ganska långt. Trevligt att det verkar gå bra för honom och studion.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Köpte första spelet för något år sedan men det har fortfarande inte blivit av att jag har spelat det. Borde ta tag i det.

Gör det! Det är ett riktigt bra spel.

Medlem

Köpte det på early access runt 2016, men inte spelat klart det ännu. Kul av det jag provat hittills, hög mysfaktor

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Verkar trevlig spelserie, la första på wishlist så får man väl se om det blir köp nån gång.

Medlem

Första spelet finns för ca 70 kr hos GOG för tillfället, alternativt nån av de andra butikerna som har rea på det just nu.

Tidigare fanns det en demo för spelet som jag testade för några år sedan men den verkar inte finnas tillgänglig längre.

Medlem

Den här hade jag missat helt! Och de ingår i ps plus premium 👍

signatur

🐖💨💩

Medlem

Jättebra att de överger Unity. Inte nog med att Unitys ledning är skit men även deras kommande merge med ett Malware-företag. Unitys ledning är mest intresserade av annonsintäkter till skillnad från Epic, säga vad man vill, men de är åtminstone bra för utvecklare även om de varit pissiga gentemot gamers med exklusiviteter. Dessutom, Unreal Engine 5 är riktigt grym att utveckla spel i och dessutom är Unreal Engine exceptionellt bra optimerad för FPS och tredjepersonsspel. Därav ett annat argument för att dumpa Unity för Unreal Engine 5. Sen för att inte tala om tillgången till Megascans, MetaHumans och andra gratis assets och plugins som utvecklare får använda gratis i Unreal är ju ett enormt plus. Sen har Unreal en jättebra och tydlig development pipeline, till skillnad från Unity. Och det bästa av allt är att Unreal är mer icke-programmerarvänlig och därmed är grafiker, animatörer, ljudläggare och musiker inte alls beroende av att tjata på programmerarna om hjälp med implementering av sina respektive assets. Dessutom får man ju inte glömma att nämna att Unreal Engine 5 har Lumen och Nanites. Det förstnämnda gör att man slipper helt ödsla tid på "baked lighting" och kan köra fullt dynamiskt, och detta i kombination med Nanites, som optimerar högdetaljerade meshes med miljarder polygoner (dvs film-assets) att användas i spel utan att det laggar sönder. Unity kommer inte ens i närheten av detta och ligger ljusår efter Unreal.

Sen om man vill skapa mer typiska "Unityspel" så är Godot ett bättre alternativ att gå över till än Unity. Egentligen enda anledningen till att stanna kvar i Unity är ju om du skapar pay2win-spel med aggressiv monetisering (dvs pissiga mobilspel i förstahand), då är Unity det givna valet. Annars är det Unreal Engine 5 och Godot 4 som gäller.

Medlem

Unity har dalat snabbt och allvarligt sedan IPO/John Riccitiello

signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar