Nintendo Switch! Vad ska man satsa på?

Medlem
Skrivet av Crank:

Spelar man en gång om året så glömmer man bort hur man gör och får hålla på i googla en halvtimme innan man får i gång det.

Spelar du en gång om året och har svårt att connecta handkontrollerna så är mitt förslag att ladda upp dem innan.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Tyvärr så har jag helt andra uppfattningar om känslan i switch kontrollerna även pro. Om man gämför med ps5ans handkontroll. Pro håller men dom små går sönder hela tiden även om man inte spelar så ofta. Och känslan i alla är rätt dålig tycker jag. Så när jag köper större spel till switchen så slutar det varje gång att jag lägger ner rätt snabbt. Och bara spelar slay the spire.

Oj, har du en tidig utgåva?
Visst att den inte känns lika gedigen som ps5-kontrollen, men jag skulle vilja påstå att den är om-par med Xbox one-kontrollen.

Och ergonomiskt gillar jag den faktiskt bättre än ps5an.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Hej!

Fan vad trevligt med så mycket fin info här! Jag har nu gjort mitt val och det blev en Switch OLED, två pro-controllers, skärmskydd och Zelda BOTW, Animal Crossing, Trials of Mana, Mario Kart samt Xenoblade Chronicles. Min backlogg gråter blod av det här men nu är jag ändå lite taggad på att välkomna in en Nintendoprodukt i mitt liv igen.

Anledningen till att valet föll på en OLED var att det verkar som att det är den bästa att satsa på när man vill kunna spela bra handhållet och dockat. Pro-controllerna var det flera av er som sålde in mig på, de ser också ut att vara bra mycket trevligare att spela med än de där Joy-Consen och tredjepartskontroller har jag fortfarande mardrömmar om sedan PS2-tiden.

En sista fråga, det är "Nintendo Switch Online + Expansion Pack" som gäller för att få tillgång till typ titlar från N64 och liknande va?

Haha, två Old English Sheepdogs...Stora vallhundar som inte direkt är kända för att vara försiktiga eller graciösa. Finns det något att riva ner så kommer det att rivas ner...

Tack så mycket! Har varit sugen på Trails ganska länge nu, men var ska jag börja? Serien har ju en mängd spel och som någon som aldrig rört det innan känns det aningen rörigt.

Nu chansar jag här, men det verkar som att du kan en hel del om JRPGs....Har sett ett JRPG där man typ har en farm samt går ut och slåss mot en del monster och liknande, du har ingen aning om vilken titel det kan vara? Sambon gillar typ Stardew Valley och liknande och tänkte att det spelet kanske kunde passa henne.

Legend of heroes titlarna sker alla i världen Zemuria. I princip samtidigt.

Karta som visar var länderna story arcsen utgår från ligger. Östra delen är skuggad eftersom det just nu görs spel om östra Zemuria så mer än så är ej känt. Holy city of Arteria är känt då den besöks i Trails in the sky the 3rd.

Har du tillgång till PC eller Playstation så har du tillgång till fler Trails titlar. Varje Legend of heroes Trillogi eller Duologi är fristående story arcs med nya karaktärer så det går absolut att börja med vilken som. De äger dock rum samtidigt som varandra i princip eller med ett års mellanrum i vissa fall så har man spelat de tidigare så vet man varför vissa större händelser i världen som man ser på håll sker. Det sker i olika länder som angränsar till varandra så story arcsen kallas som landet Arcen utgår från. Sedan besöks naturligtvis andra länder i spelen men huvudpersonerna har oftast växt upp i landed där den börjar. Varje Arc har således nya huvudpersoner och följeslagare.

Vill du köra trails kronologiskt så ser det ut som följer:

Liberl arc (Trails in the Sky) Börjar i kustlanded Liberl som är framstående inom luftskepp. (PC/STEAM + PS konsoler)
Trails in the sky
Trails in the sky SC
Trails in the sky the 3rd


Crossbell arc (Trails from Zero/Azure)
Börjar i Stadsstaten Crossbell som ligger klämt mellan Erebonia imperiet och republiken Calvard. (Ännu inte släppt i väst utanför fan translations. Men Trails from Zero släpps nu efter sommaren äntligen till PC/Steam, SWITCH och Playstation.) Första spelet sker samtidigt som händelserna i Liberl Arc. Andra spelet samtidigt som händelserna i första Erebonia arcs Trails of Cold Steel, dvs dryga ett år efter händelserna i Liberl Arc.
Trails from Zero
Trails to Azure

Erebonia arc (Trails of Cold Steel) Börjar i Erebonian Empire som ligger mitt emellan Lilberl och Crossbell. Storyn börjar ett år efter händelserna i Liberl arc men samtidigt som Crossbell Arc. Alla fyra spelen har samma huvudperson och är direkta fortsättningar. Men det sker ett bryt mellan andra och tredje spelet då det är slut på en sub arc där och huvudpersonen får nya gruppmedlemmar. De gamla finns kvar men mer i bakgrunden. Det gjordes så för att folk skall kunna börja på Cold steel 3 utan att hamna mitt i en pågående story arc. Man kan således absolut börja på trean. Men man får mest ut av att köra från Cold Steel 1 helt klart. (PC/Steam, PS konsoler, SWITCH) Trails into Reverie knyter ihop och avslutar både Erebonia och Crossbell arcs. Släpptes i japan förra året och släpps i väst 2023 så det blir sista spelet i den här arcen.

Trails of Cold Steel 1
Trails of Cold steel 2
Trails of Cold steel 3
Trails of Cold steel 4
Trails into Reverie

Här har de avklarat Västra delen av världen och börjar nu släppa spel för östra delen av världen. De själva säger att det är halvtids märket. De hoppas bli klara med andra halvan innan de går i pension då de börjar bli till åren Så räkna med många år till av släpp om östra Zemuria.

Calvard arc (Kuro no Kiseki) Börjar i Calvard republic som ligger till öster om Erebonia/Crossbell. Helt nya huvudpersoner etc. Den senaste story arcen som fortfarande pågår. Släpp i väst väntas 2023 i bästa fall men mest troligt 2024. Crimson Sin släpps i japan i september.
Kuro no Kiseki
Kuro no Kiseki II Crimson Sin

När det gäller farming spelet du syftar på så låter det som serienHarvest Moon som i modern utformning heter Rune Factory. Senaste släppet i den serien är Rune factory 5 som släpptes till Switch nyligen. I spelen väljer man kön på huvudpersonen så byggt för kvinnlig eller manlig huvudperson. Även Rune factory 4 finns släppt till Switch. Vissa känner att fyran var bättre men det är ju smaken som baken.

Rune factory 5

Rune Factory 4 special

Medlem
Skrivet av lonian:

Spelar du en gång om året och har svårt att connecta handkontrollerna så är mitt förslag att ladda upp dem innan.

Dom är uppladdade och det är fortfarande krångligt att starta multiplayer spel, tur att det finns ett helt gäng youtube videos man kan kolla på när det är dags.

För det är inte så enkelt så att man väljer en spelare eller två till inne i spelet.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Köp en äldre variant så du kan hacka den, googla vilka serienummer som funkar att hacka

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Legend of heroes titlarna sker alla i världen Zemuria. I princip samtidigt.

Karta som visar var länderna story arcsen utgår från ligger. Östra delen är skuggad eftersom det just nu görs spel om östra Zemuria så mer än så är ej känt. Holy city of Arteria är känt då den besöks i Trails in the sky the 3rd.
https://puu.sh/Jc62Z/7a86d33f24.png

Har du tillgång till PC eller Playstation så har du tillgång till fler Trails titlar. Varje Legend of heroes Trillogi eller Duologi är fristående story arcs med nya karaktärer så det går absolut att börja med vilken som. De äger dock rum samtidigt som varandra i princip eller med ett års mellanrum i vissa fall så har man spelat de tidigare så vet man varför vissa större händelser i världen som man ser på håll sker. Det sker i olika länder som angränsar till varandra så story arcsen kallas som landet Arcen utgår från. Sedan besöks naturligtvis andra länder i spelen men huvudpersonerna har oftast växt upp i landed där den börjar. Varje Arc har således nya huvudpersoner och följeslagare.

Vill du köra trails kronologiskt så ser det ut som följer:

Liberl arc (Trails in the Sky) Börjar i kustlanded Liberl som är framstående inom luftskepp. (PC/STEAM + PS konsoler)
Trails in the sky
Trails in the sky SC
Trails in the sky the 3rd


Crossbell arc (Trails from Zero/Azure)
Börjar i Stadsstaten Crossbell som ligger klämt mellan Erebonia imperiet och republiken Calvard. (Ännu inte släppt i väst utanför fan translations. Men Trails from Zero släpps nu efter sommaren äntligen till PC/Steam, SWITCH och Playstation.) Första spelet sker samtidigt som händelserna i Liberl Arc. Andra spelet samtidigt som händelserna i första Erebonia arcs Trails of Cold Steel, dvs dryga ett år efter händelserna i Liberl Arc.
Trails from Zero
Trails to Azure

Erebonia arc (Trails of Cold Steel) Börjar i Erebonian Empire som ligger mitt emellan Lilberl och Crossbell. Storyn börjar ett år efter händelserna i Liberl arc men samtidigt som Crossbell Arc. Alla fyra spelen har samma huvudperson och är direkta fortsättningar. Men det sker ett bryt mellan andra och tredje spelet då det är slut på en sub arc där och huvudpersonen får nya gruppmedlemmar. De gamla finns kvar men mer i bakgrunden. Det gjordes så för att folk skall kunna börja på Cold steel 3 utan att hamna mitt i en pågående story arc. Man kan således absolut börja på trean. Men man får mest ut av att köra från Cold Steel 1 helt klart. (PC/Steam, PS konsoler, SWITCH) Trails into Reverie knyter ihop och avslutar både Erebonia och Crossbell arcs. Släpptes i japan förra året och släpps i väst 2023 så det blir sista spelet i den här arcen.

Trails of Cold Steel 1
Trails of Cold steel 2
Trails of Cold steel 3
Trails of Cold steel 4
Trails into Reverie

Här har de avklarat Västra delen av världen och börjar nu släppa spel för östra delen av världen. De själva säger att det är halvtids märket. De hoppas bli klara med andra halvan innan de går i pension då de börjar bli till åren Så räkna med många år till av släpp om östra Zemuria.

Calvard arc (Kuro no Kiseki) Börjar i Calvard republic som ligger till öster om Erebonia/Crossbell. Helt nya huvudpersoner etc. Den senaste story arcen som fortfarande pågår. Släpp i väst väntas 2023 i bästa fall men mest troligt 2024. Crimson Sin släpps i japan i september.
Kuro no Kiseki
Kuro no Kiseki II Crimson Sin

När det gäller farming spelet du syftar på så låter det som serienHarvest Moon som i modern utformning heter Rune Factory. Senaste släppet i den serien är Rune factory 5 som släpptes till Switch nyligen. I spelen väljer man kön på huvudpersonen så byggt för kvinnlig eller manlig huvudperson. Även Rune factory 4 finns släppt till Switch. Vissa känner att fyran var bättre men det är ju smaken som baken.

Rune factory 5

Rune Factory 4 special

Grymt! Har alla de nya konsolerna, pc och nu också Switch 😅 men då jrpgs ofta är så långa känns det som ganska gött att kunna spela dom portabelt också. Känns som ett gigantiskt projekt att dra igenom hela serien men det är det kanske värt?

Spelet jag tänkte på heter Harvestella! Hittade det av en slump nu ikväll när jag scrollade igenom Instagram. Square Enix som utvecklar och ser riktigt mysigt ut.

Nu vet jag inte hur mycket jrpgs du spelar på Switch men hur brukar dom hålla generellt? Tänker lite på frames och sånt, hörde att det senaste Ys var hemskt på just switchen..

Medlem
Skrivet av greb1989:

Grymt! Har alla de nya konsolerna, pc och nu också Switch 😅 men då jrpgs ofta är så långa känns det som ganska gött att kunna spela dom portabelt också. Känns som ett gigantiskt projekt att dra igenom hela serien men det är det kanske värt?

Spelet jag tänkte på heter Harvestella! Hittade det av en slump nu ikväll när jag scrollade igenom Instagram. Square Enix som utvecklar och ser riktigt mysigt ut.

Nu vet jag inte hur mycket jrpgs du spelar på Switch men hur brukar dom hålla generellt? Tänker lite på frames och sånt, hörde att det senaste Ys var hemskt på just switchen..

Harvestella släpps 4 november så det är ej ute ännu Hade trailern för det i min tidigare tråd. Men det ser helt klart mysigt ut!

När det gäller JRPG på switch så beror det på spelet ofta. Rune Factory 5 har vissa klagat på har framedrops tex men jag har själv inte märkt något så det beror väl på hur känslig man är. Jag har PS4/PS5 som min huvudsakliga konsol platform när det gäller multiplatforms spel. Så jag har bara spel till Switch som antingen är exklusivt för Switch eller vars fysiska utgåva släpptes senare till Switch och jag missade den vid tidigare släppet. Så jag har personligen aldrig märkt några problem i något spel. Kanske jag bara är mindre känslig?

Spel som är skapade exklusivt för Switch behöver man inte vara lika orolig för. När det gäller prestanda så rent tekniskt kör Switchen hårdare när den är dockad (och blir varmare) än den gör som handhållen. Så på papperet är prestandan lägre när den är handhållen. Men det är en sanning med modifikation. Det tas istället ut från att det kostar betydligt mindre prestanda att rendera för den mindre skärmen då det görs i lägre upplösning, 720p än på TVn i 1080p. Så Tegra chippet i switchen klockar upp när den är dockad för att kunna orka med upplösningen på TVn. Det gör också att den drar mindre batteri handhållet än den skulle ha gjort om den gasat på i 1080p. När det gäller spel så kan jag klippa in ett citat från en random Nintendo nörd.

"It downclocks the GPU clockspeed to around 50% while in portable mode.
This usually just translates to a lower resolution while on the go.
Maximum resolution is 1080p while docked and 720p while on the go.
But then it is a bit from game to game some will look better while docked and some will look better while on the go and for some you will never be able to tell the difference.

Resident Evil 4 and pretty much all Final Fantasy games for example looks way better while you play it on the go because it’s age will not be as apparent and I personally think it’s actually the best way to experience those games since they originally launched on their respective consoles.

Xenoblade Chronicles 2 gives a better experience while docked because it’s just so much going on on the screen.

Hellblade looks great in both modes."

När det gäller Kiseki/Trails/Legend of heroes, vad man nu vill kalla den så skulle jag nog råda dig att börja med den story arc som du själv känner är mest grafiskt tilltalande. Det ger dig ju inget om du tex börjar med Trails in the Sky men ger upp för att du tycker spelsystemet och grafiken är för ålderdomlig (första spelet är från 2004). Det går att köra dem senare utan problem. Serien är verkligen massiv så väljer du att köra från början i Trails in the Sky fastän du var mer tilltalad av Trails of cold steel så kommer det nog ta ett bra tag innan du är framme vid Cold steel.

Jag körde Trails in the Sky 1 och 2 på Vita Tex handhållet men körde tredje delen på PC då den inte portades till PSP/Vita och jag orkade inte böka för att föra över den till handhållet (steamdeck fanns inte då). Crosbell arc har jag inte kört än då jag väntat på releasen som kommer i höst. Men det är en remaster av äldre spel så det kommer se lite retro ut även det, men inte lika mycket som Trails in the Sky från 2004. Trails to Zero släpptes i japan september 2010 och andra delen i Crossbell arc Trails to Azure släptes 2011. Crossbell arc har folk ropat efter i många år. Det börjades till och med göras en fantranslation. Men den blev aldrig klar för Falcom anställde översättarna och använde deras översättning som bas för spelet som släpps i höst.

Något som också kan vara bra att tänka på är att Trails in the Sky, med sin ålder, betyder att det är mindre samplat tal och mer ren text att läsa i konversationer. Modernare varianter som Cold Steel har tyngden på tal istället. Det är främsta orsaken till att det tagit två år för dem att släppa varje spel i serien i väst, mycket röstskådespel som skall göras, inte bara text som skall översättas. De hade säkerligen kunnat släppa tidigare i väst om de skitit i att spela in Engelska röster och bara kört med japanska röster och engelsk text, vilket är en väg andra japanska släpp tagit för att spara pengar och tid. Gillar man inte de engelska rösterna så finns det möjlighet att köra de japanska i de flesta versioner av spelet om jag mins rätt.

Så Trails of Cold Steel 1 kan kanske vara en bra startpunkt? Storyn börjar lite segt eftersom alla karaktärer och världen skall presenteras som alltid i RPGs men sedan bär det av så det stänker om det. Spelet släpptes sent 2013 i japan och släpptes i väst 2015. Det är inte lastgammalt och det är en del i den story arc som avslutas nästa år här i väst med Trails into Reviere. Så jag skulle nog börja här.

Lite kronologi så du ser åldern på spelen relativt släppet i väst.

Trails in the sky, 2004 väst 2011 (xeed hade licensen redan 2006 men släppet dröjde till 2011 eftersom det var så mycket text att översätta. Det ÄR massivt med text i manuset men att det skall ta 5 år... Det är dock massivt med text då oftast varje liten invånare i varje stad har sin egen lilla story arc som utvecklas under spelets gång om man pratar med dem. Dvs NPCs som man alls inte behöver prata med alls för att spela igenom spelet utan statister. Så mycket detaljer har de lagt på världsbygget )
Trails in the sky SC, 2006 väst 2015 (samma här. Tidig licens men tog åratal att översätta)
Trails in the sky the 3rd. 2007 väst 2017 (samma här. Tidig licens men tog åratal att översätta)

Trails to Zero 2010. Väst 2022. (Falcom beslutade att porta först efter Cold steel gått så bra. Deras egen version är att de inte haft tid helt enkelt med alla titlar de tryckt ut)
Trails to Azure 2011 väst 2023

Trails of cold steel 1, 2013 väst 2015
Trails of cold steel 2, 2014 Väst 2016
Trails of cold steel 3, 2017 väst 2019
Trails of cold steel 4, 2018 väst 2020
Trails into Reviere, 2020 väst 2023.

Kuro no Kiseki, 2021 Väst 2023/2024 Lite oklart. (heter inte trails ännu då det ännu inte fått sitt engelska namn)
Kuro no Kiseki II - Crimson Sin sep 2022 i japan. Ännu oklart när det blir släpp i väst.

12
Skriv svar