House Of The Dragon

Skrivet av Thane:

Svårt att hänga med alla som klagar på pk-nuförtiden.
Rings of Power är för pk när de lägger till och ändrar karaktärer.

Förstår inte ens varför du försöker hänga med alla som klagar på pk, bara sluta häbga efter dom, du kommer endpn inte att övertala nån, du har försökt så mycket nu och inte lyckats.. bättre att bara låta dom vara


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Nu har jag sett fyra avsnitt och här kommer den perfekta sammanfattning:

Blablabla…bla

Nee, det här var verkligen inget för mig..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Ett par varningsflaggor för kommande avsnitt med detta dugliga om än underväldigande avsnitt.

Kan ju ta elefanten i rummet på en gång: Larys Strong framstår mer som ett hot om man håller hans motiv i mörker. Var helt poänglöst att spela på "Han dödade sin familj, lyder drottningen blint och ser och hör allt" med fortsättningen "Har ni förstått att han är ond? Annars är han en äcklig snuskgubbe också! Kolla!". Game of Thrones Säsong 8-kvalitet på den karaktärsporträtteringen.

Håller helt med här, det som var bra i GoT var att ingen karaktär var svart eller vit. Onda intentioner var oftast sedda från någon annan karaktärs synvinkel, men från deras egen var det i största möjliga mån bästa valet. Little Finger t.ex. är en lysande karaktär i att han kan väl anses som "ond", men för det så innebar det inte att allt han gör var hemska moraliska saker. Larys Strong däremot, nästa steg är väl att han äter barn och dränker kattungar på fritiden.


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Håller helt med här, det som var bra i GoT var att ingen karaktär var svart eller vit. Onda intentioner var oftast sedda från någon annan karaktärs synvinkel, men från deras egen var det i största möjliga mån bästa valet. Little Finger t.ex. är en lysande karaktär i att han kan väl anses som "ond", men för det så innebar det inte att allt han gör var hemska moraliska saker. Larys Strong däremot, nästa steg är väl att han äter barn och dränker kattungar på fritiden.

Ja, vet inte ens varför de valde att lägga dit den där fotscenen... Fanns inte i förlagan, där han för övrigt porträtteras som en pragmatisk kappvändare utan moralisk kompass, men inte som "ond" eller creepy.

Dock är nog minnet lite kort när du säger att "ingen karaktär var svart eller vit". Folk som The Mountain och Joffrey var ju svarta själar rakt igenom och regelrätta sadister. Betydligt värre än Larys i såväl TV-serie som förlaga.

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu har jag sett fyra avsnitt och här kommer den perfekta sammanfattning:

Blablabla…bla

Nee, det här var verkligen inget för mig..

Dom fyra första är inget bra, håll ut lite till. De två senaste har börjat bli okej. Tror mer på säsong 2!

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Ja, vet inte ens varför de valde att lägga dit den där fotscenen... Fanns inte i förlagan, där han för övrigt porträtteras som en pragmatisk kappvändare utan moralisk kompass, men inte som "ond" eller creepy.

Dock är nog minnet lite kort när du säger att "ingen karaktär var svart eller vit". Folk som The Mountain och Joffrey var ju svarta själar rakt igenom och regelrätta sadister. Betydligt värre än Larys i såväl TV-serie som förlaga.

Det ha du visserligen rätt i, det finns sadister i den serien också. Men serien gör som ingen grej av det på samma vis tycker jag, de agerar utifrån att de är psykopater, samma med Ramsey Bolton. Det känns som mer naturligt? Här är det mer att det staplas saker på en karaktär för att visa för oss tittare, liksom "Titta hur vedervärdig den här karaktären är!!".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Håller helt med här, det som var bra i GoT var att ingen karaktär var svart eller vit. Onda intentioner var oftast sedda från någon annan karaktärs synvinkel, men från deras egen var det i största möjliga mån bästa valet. Little Finger t.ex. är en lysande karaktär i att han kan väl anses som "ond", men för det så innebar det inte att allt han gör var hemska moraliska saker. Larys Strong däremot, nästa steg är väl att han äter barn och dränker kattungar på fritiden.

Han har inte tid med sånt. Han har fullt upp med sitt dagjobb i Kings Landing där han säljer (och luktar i) damskor.

Skribent

Var det där verkligen värdigt att kallas säsongsavslutning? Ännu ett avsnitt där det typ inte händer något av värde och som kändes mer som uppbyggnad för den riktiga säsongsavslutningen.

Inte ens ett kalkylerat mord på Rhaenyras son som jag inte ens har brytt mig om att lära mig namnet på. Aemond verkade ju legit bara vilja skrämma upp honom och sedan levde drakarna egna liv. Så underväldigande.

Är så sjukt besviken på den här serien och dess narrativa struktur, och kommer nog inte direkt sitta och vänta på nästa säsong.

Inaktiv
Skrivet av milowas:

Är så sjukt besviken på den här serien och dess narrativa struktur, och kommer nog inte direkt sitta och vänta på nästa säsong.

Må vara men när nästa säsong kommer du sitta där och mumsa i dig avsnitt var måndag.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Har kommit tillbaka in i serien efter timeskip delen, och njuter till fullo igen.

Men måste hålla med om att CGIn är bedrövligt dålig.

Jaså. Jag tycker det ser bra ut och mer eller mindre GoT-kvalite.

RoP har en väldigt fin och vacker CGI. Höjt ribban? Kanske... Men allt känns så fake när allt ser orört i RoP-världen. Känns som allt ska vara vacker för att bara vara vackert. Medans HotD känns mer levande, skitig och verklig.

Viktigast är ju dock att skaparna förstår handling, karaktärer kommer före CGI

Medlem
Skrivet av lyrael:

Dom fyra första är inget bra, håll ut lite till. De två senaste har börjat bli okej. Tror mer på säsong 2!

Jag hade lite svårt för serien fram tills avsnitt 4-5. Inte dålig, men kände inte så mycket för dess karaktärer. Fick inte upp något intresse för dem. Men sen har det bara gått spik rakt upp.

Medlem
Skrivet av milowas:

Var det där verkligen värdigt att kallas säsongsavslutning? Ännu ett avsnitt där det typ inte händer något av värde och som kändes mer som uppbyggnad för den riktiga säsongsavslutningen.

Inte ens ett kalkylerat mord på Rhaenyras son som jag inte ens har brytt mig om att lära mig namnet på. Aemond verkade ju legit bara vilja skrämma upp honom och sedan levde drakarna egna liv. Så underväldigande.

Är så sjukt besviken på den här serien och dess narrativa struktur, och kommer nog inte direkt sitta och vänta på nästa säsong.

Om du trodde att ryttarna kontrollerade drakarna så har du trott fel. Drakarna är fortfarande vilda djur. Typish hundar som lyder sina ägare men fortfarande är vilda.

Finns en anledning till Viserys citat från första avsnittet "The idea that we control the dragons is an illusion”.

Medlem

Är lite förvånad över kritiken. House of the Dragon säsong 1 överträffade alla mina förväntningar. Efter fiaskot som var säsong 7/8 av Game of Thrones bestämde jag mig så fort HotD utannonserades att jag aldrig skulle kolla på den. Jag var bitter. Men HotD konverterade mig, fick mig att förlåta det förgångna (eller framtida ), och gav mig många gånger den där spänningen och stämningen som i GoT när det var som bäst. Sista avsnittet var vackert och fick mig definitivt att längta efter nästa säsong. Det lär "hända" mycket i den, vilket säkert kommer glädja dem som har en annan definition av det än jag. Tyckte det "hände" mycket i denna säsong med jag.

Medlem

Härlig säsongsavslutning. Solklar 9/10 på S1.
Många som inte fattar att hela iden med S1 är att visa vad som leder till krig.

Medlem

Tillbaks till hög kvalitet efter förra veckans dal. Starkt avslut!

Gillade att man tog händelser från boken och gav mer djup som realistiskt hade kunnat gå förlorat när det återberättades av partiska källor. Så som Rhaenyras initiala reaktion att inte omedelbart gå ut i krig av ren ilska, eller hur Aemond inte kallblodigt gick ut för att ha ihjäl Lucerys eller att någon av dem hade full kontroll över sina drakar. Ett bra sätt att ge konflikten mer nyans.

Lite oväntad komedi när Corlys gick från att bli upprörd över sin brors död till att omedelbart förstå varför han blev dödad inom loppet av ett par sekunder. Uppskattade det oavsett, passade med Corlys personlighet.

Roligt att se Storm's End, lite Vhagar-action och första introduktionen till Vermithor. Synd bara att nästa säsong dröjer till 2024.

FM-guru
F.d. Sisyr

Stark förstasäsong, men oj vad det suger att behöva vänta till 2024 med tanke på att mer eller mindre hela säsong 1 är en teaser för vad som komma skall. Hela säs 1 avhandlar ju bara en bråkdel av materialet från förlagan.

Spoiler om antal sidor säs 1 avverkat kontra antalet som är kvar.

ca 30 sidor av förlagan utgör säsong 1 - medan knappt 200 sidor av dessa karaktärers öden återstår.

Skribent
Skrivet av Thane:

Om du trodde att ryttarna kontrollerade drakarna så har du trott fel. Drakarna är fortfarande vilda djur. Typish hundar som lyder sina ägare men fortfarande är vilda.

Finns en anledning till Viserys citat från första avsnittet "The idea that we control the dragons is an illusion”.

Ja jo det hade jag ingen tvekan på, baserat på hur Drogon behandlar Daenerys i GoT. Vad jag syftade mer på var att det verkade vara en genuin olycka. Jag råkade bli spoilad att Aemond skulle döda Lucerys (har inte läst boken) men trodde att det skulle vara kalkylerat och strategiskt, såsom mycket av GoT hanterade sina mord av många viktigare karaktärer. Att råka bli uppäten (?) av en drake som sliter en annan drake i stycken är, enligt mig, en ganska antiklimaktisk död.

Also, skulle nog snarare jämföra det med vargar eller andra rovdjur som lever nära människor i diverse sanctuaries och sånt. De är ju inte domesticerade men tillräckligt vana vid människor för att förstå att de får mat och kärlek så länge de beter sig, men skulle nog inte ha några problem med att attackera eller äta upp samma människor om de behövde.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Må vara men när nästa säsong kommer du sitta där och mumsa i dig avsnitt var måndag.

Lär ju legit ha glömt bort att den existerar om det ska ta två år tills nästa. Mitt attention span räcker typ fram till näsan.

Skriv svar