Vad handlar Elden Ring om?
Har nu spelat i cirka 25 timmar och kommit hyfsat långt. Jag har dock inte en susning om vad jag håller på med och varför. Karaktärerna man möter verkar ha en fetisch för att prata kryptiskt och inte någonstans får jag någon information om vad jag ska göra.
Kan någon vänlig själ lite kort sammanfatta vad handlingen går ut på? Det är ju skoj att dräpa monster och så men generellt är jag väldigt driven av storyn i spel.
Du är tarnished. Dvs en förlorad själ i the lands between. Du har blivit välsignad med kraften att se grace och låta den guida dig. Något som alla tarnished har, i alla fall till en början.
I gudomen pågår ett krig. Elden Ring har blivit sönderslagen och fördelad. Den som kan få alla delar kan beträda tronen och bli nästa gudom. Dina största konkurrenter är ett gäng halvgudar som har varsin del av ringen.
Samtidigt pågår en kamp mellan olika trosuppfattningar, och vem talar sanning, vem ljuger, och vem vill egentligen bara utnyttja dig för sin egen vinning?
Och kommer du besitta kraften att besegra dina motståndare och fortsätta att guidas av grace, eller kommer ditt liv, som så många andras rinna ut i sanden?
Detta är i alla fall min tolkning, 280h in i min första genomspelning, helt utan Google. Skulle gissa att jag har ca 25% av spelet kvar.
Ad hoc addendum