Diskutera - Bästa filmen eller serien som baseras på spel är...

Robot
Diskutera - Bästa filmen eller serien som baseras på spel är...

Streaming-eran har sparkat upp dörrarna för, framför allt, serier baserade på spel.

#diskutera


Medlem

Inte för att jag spelat något av de spelen men Arcane och Castlevania var sinnes bra!

Medlem

Tycker första Silent Hill filmen var riktig bra. Följde storyn i spelen på ett snyggt sätt också. Gillar den skarpt. Fortfarande min favorit inom spel-filmer.

https://www.imdb.com/title/tt0384537/


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Gamla Mortal Kombat är ju en riktig kultrulle. Även Street Fighter med Van Damme är rätt skön.

Medlem

Gillade faktiskt Prince of persia sands of time, inget mästerverk men klart sevärd https://www.imdb.com/title/tt0473075/

Även Resident evil (2002), perfekt popkornrulle, "stäng av"-hjärnan film helt enkelt https://www.imdb.com/title/tt0120804/?ref_=nv_sr_srsg_7


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av janssonn:

Inte för att jag spelat något av de spelen men Arcane och Castlevania var sinnes bra!

Helt klart! Kommer typ inte på något mer som gjorts riktigt bra. Det mesta är meh eller helt ok!

KoP
Medlem

Antingen Postal filmatiseringen eller Silent Hill filmatiseringen, kan ej bestämma mig.

Medlem

Arcane är det enda som är i absolut toppklass. Synd att spelet det baseras på är riktigt dåligt bara

Medlem

Valfri Uwe Boll. Vår tids största skandal att han inte fått någon Oscar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Vet inte vad som kom först av spelen, kortspelet eller TV-serien, men Pokémon måste vara uppe i toppen på såna här listor enligt mig.

Avstängd
Skrivet av Jozo:

Vet inte vad som kom först av spelen, kortspelet eller TV-serien, men Pokémon måste vara uppe i toppen på såna här listor enligt mig.

Gameboyspelet var först.

Men ja, Pokemon-tv-serien gillade man när man var liten.

Medlem
Skrivet av KoP:

Antingen Postal filmatiseringen eller Silent Hill filmatiseringen, kan ej bestämma mig.

Min röst går också till Postal.
Nej, den är kanske inte världens bästa film, men den håller samma stil som spelen.
Allt är galet, löjlighetsfaktor 11/10, precis som spelen

Medlem

Känner mig smått gammal, men jag hade goda minnen med Wing commander (1999) filmen och double dragon (1994)

Mortal kombat 1 är nog rätt högt på listan, men ja, good times

Sen vet jag inte om tron (1982) kan inkluderas, men om den kan så hamnar det högt

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Min röst går också till Postal.
Nej, den är kanske inte världens bästa film, men den håller samma stil som spelen.
Allt är galet, löjlighetsfaktor 11/10, precis som spelen

Helt enig. Var rädd att vara ensam om den åsikten haha


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Goldeneye


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Helt klart Arcane trots att jag inte spelat spelen. Magisk serie.

Medlem

Min favorit är Warcraft filmen!

Medlem

Jag går också emot kritikerna och röstar för Warcraft filmen. Hade gärna sett fler!

Medlem

Street Fighter: Assassin's Fist
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Street_Fighter:_Assassin%27s_...
Ganska obscure och svår att få tag på tyvärr men riktigt bra, inte så cheesy som de flesta fighting spel filmer. Mycket för den fokuserar mer drama mellan karaktärerna än själva fightingen.

Medlem

Arcane överlägset, den enda filmatiseringen av ett spel som faktiskt är riktigt bra. Spelet i sig har jag aldrig provat då jag i princip bojkottade det (spelade DOTA 2 istället).

Geeks Gaming
Skrivet av KoP:

Antingen Postal filmatiseringen eller Silent Hill filmatiseringen, kan ej bestämma mig.

Oooh, jag är inte ensam om att tycka att SH var stämningsfull! ❤️

Skribent

Mest skrämmande är i alla fall...


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Oavsett hur jag känner för League of Legends så är ju Arcane en förbannat bra serie!

Nu när jag tänker på det så nämner den första (och i nuläget enda) säsongen knappt "sporten" eller vad det nu är karaktärerna spelar(?) i spelet. Utöver världen och karaktärerna är det inte särskilt många kopplingar till spelet alls storymässigt. Kanske det som är nyckeln till att göra bra spelfilmer/serier. Att inte försöka återskapa stories och ett berättartempo som funkar i interaktiva spel utan göra en egen grej som funkar för det mediumet. Slog mig bara nu när jag satt och jämförde Arcane och andra spelfilmer och serier man sett.

PS. Kan inte lämna tråden utan att presentera undantaget för regeln, absolut inte baserat på rå-nostalgi. Men Mortal Combat är en förjävla mysig film.

Medlem

Mortal Kombat, 1995
Street Fighter, 1994
Resident Evil, 2002
Bra skit!
+ Doom med The Rock 😉

Medlem

Men, alltså, witcher är väl ändå baserad på böckerna som tv-spelet också är baserat på.


signatur

Ultrazine

Medlem

Silent hill, inget annat är ens i närheten

Medlem

Halo serien
Warcraft filmen
Max Payne


signatur

🐖💨💩

Medlem

Ej spelat witcher men serien är hittils min favorit.

Sen gillar jag Castlevania serien.

Har påbörjat luige of legends som känns helt okej.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Men, alltså, witcher är väl ändå baserad på böckerna som tv-spelet också är baserat på.

Serien är baserad på böckerna medan spelen snarare är baserade på personerna ur böckerna. Spelen utspelar sig flera år efter böckerna och storyn är ett eget hopkok av CDPR.

Medlem

Helt absurt men som tidigare skrivits i tråden Postal. Som lite film nörd är det inte lätt att erkänna även om min favorit nog blir 90tals klassikern Mortal Kombat (insert theme song in brain here)

12
Skriv svar