It's not a lake, it's an ocean
Stray

En herrelös katt i cyberpunkmiljö, kan det vara något? Ja, det vete katten.

Det ska sägas med en gång: jag är ingen kattmänniska och har aldrig varit. Jag betraktar katter med stor skepsis, och jag tror att denna känsla är ömsesidig. Ändå blev jag nyfiken på Stray efter utannonseringen för några år sedan. Idén att spela som katt i en neonupplyst cyberpunkvärld lät onekligen lite intressant.

Inledningen ger oss en samling katter som lever livet i en till synes lugn och harmonisk tillvaro. Plötsligt ramlar vi ned i en betydligt mörkare värld. Kompisarna är borta och tryggheten slagen i spillror. Härifrån handlar allt om att samla information och försöka ta sig ut igen.

Stray är i grunden ett äventyrsspel som bygger på utforskning och vissa pusselinslag. Ur ett kattperspektiv, nota bene. Eftersom det råkar ha en katt som huvudkaraktär tvingas man som spelare tänka om lite. Dörrar och andra passager som normalt vore relevanta att utforska är ofta helt ointressanta här. I stället är det rör, AC-aggregat och räcken som fungerar som trappor upp mot nästa nivå och bort från det fåtal fiender som finns. Även om katten inte är någon fighter finns det olika sätt att bekämpa fienderna på utan att få på pälsen. Till sin hjälp har katten B-12, en AI som både låser upp dörrar, översätter skyltar och dänger fiender. Han blir snabbt oumbärlig.

Det enda som gör Stray lite speciellt är att huvudkaraktären är en katt. I övrigt finns egentligen inget som leder till några aha-upplevelser här. Gameplay är väldigt rakt på sak och känns igen från många andra liknande spel, pusslen är simpla och berättelsen sticker inte ut på något sätt. Sättet som storyn berättas på är också det traditionellt – genom att prata med invånare i staden och lösa pussel lär man sig samtidigt mer om världen och dess historia. Det är ett klassiskt men väldigt behagligt sätt att berätta en historia på.

Kattälskare kan mysa åt smådetaljer, som att kunna vässa klorna på soffor och mattor, dricka vatten ur pölar eller krypa upp i en bokhylla och vila lite. BlueTwelve Studio har lyckats utmärkt med att skapa en katt som inte bara ser ut som en katt utan också beter sig som en. Således är nätet redan fullt av filmer med folks katter som följer med i och reagerar på spelet.

Miljövariationen är förvånansvärt stor, och Stray lyckas utveckla sättet att besegra fiender eller undvika dem på. Men jag hade önskat att världen var lite mer öppen för utforskning, och att BlueTwelve hade gömt fler hemligheter i den värld de skapat.

Kontrollen är egentligen inte problematisk, men den är heller inte så fri som jag hade önskat. I stället för att kunna hoppa fritt till plattformar, lådor och räcken i närheten har utvecklarna bestämt vilka som är tillgängliga. Detta betyder också att det inte går att feltajma ett hopp och ramla ned. X-knappen dyker upp på skärmen för att markera vart jag kan hoppa härnäst, men ofta kräver detta att jag står vänd i exakt rätt riktning. Detta kan vara frustrerande, och det stör illusionen av att vara en fri katt i en öppen värld. Inget här är nämligen öppet eller fritt, och spelet är fullt av osynliga väggar.

Vid ett antal tillfällen strulade kontrollen, kattskrället vägrade hoppa vidare och jag fick börja om vid senaste checkpoint. Ett antal andra småbuggar, med föremål som blev hängande i luften, noterades också. En del miss-tag finns således, men överlag är Stray väldigt välpolerat, och soundtracket ger det onekligen en egen personlighet.

I stället för tunnelbana.

Stray har absolut sina stunder. Styrkan är atmosfären och hur världen har byggts för att en katt ska kunna tassa runt i den och använda miljöerna till sin fördel.

Här finns också en berättelse om motstånd i en dystopisk tid, och givet atmosfären är det lätt att dra paralleller till det frihetstörstande Hongkongs kamp mot Beijings övermakt. Däremot suckar jag lite när jag tvingas springa ärenden åt den ene för att få något jag kan ge till den andre för att slutligen komma vidare. Detta känns onekligen som något jag gjort i alldeles för många spel genom åren.

Många lär förföras av Stray inledningsvis, ty det är lätt att falla för både katten och atmosfären. Estetiken är tilltalande och utvecklarna har verkligen lyckats göra katten till en varelse som andas och lever. Men ser man bortom detta är Stray egentligen en ganska ordinär spelupplevelse som vi upplevt förr.

Efter cirka fyra timmar är äventyret över, och Stray har inte mycket till omspelsvärde. Är det ändå en resa värd att ta? Det tycker jag. Vad man än tycker om katter.

Spelat på: PS5
Övriga format: PS4, PC

Stray
3
Bra
+
Katten känns levande
+
En skön atmosfär
+
Ett enigmatiskt soundtrack
-
Lite för självspelande
-
Vissa kontrollbekymmer
-
Inget som överraskar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra recension som stämmer rätt väl överens med mina fördomar om spelet. Blir nog en genomspelning tids nog när lusten faller på.

Medlem

Jag har lirat 5,4h enligt Steam. Gillar det skarpt än så länge! Väldigt härlig atmosfär som också är lite kuslig. Storyn (och bakgrunden/världen) är intressant och mystisk. Snygg grafik.
Gameplayet är väldigt basic men ibland är det skönt.

Medlem

Bra recension! Spelat 2 timmar och det överensstämmer med min upplevelse hittils!

Medlem

Fin recension. Om min kära hund fanns kvar hade han rivit ner TVn från TV-bänken om jag startade det spelet. Han reagerade väldigt ofta på saker på TVn. 😀

It's not a lake, it's an ocean

"Kattguld". Fasen, där missade jag ännu en chans till en ordvits i texten.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag har lirat 5,4h enligt Steam. Gillar det skarpt än så länge! Väldigt härlig atmosfär som också är lite kuslig. Storyn (och bakgrunden/världen) är intressant och mystisk. Snygg grafik.
Gameplayet är väldigt basic men ibland är det skönt.

Tyckte också det var skönt med basic kontroll. Man kan liksom slappna av och ta in atmosfären istället för att koncentrera sig på att använda alla triggers till olika slags attacker och specialare abilitys. Det är kul också men alla spel behöver inte ha det.
Spelade Inside nyss och där har man bara två triggers, hoppa och använda. Funkade ypperligt det också.

Medlem

Spelar på PC och enligt Steam har jag kört 6,5 timmar hittills och har en del kvar, gissar på ca 20%. Till saken hör att min spelstil är att undersöka allt och samla alla saker.

Håller med om i stort sett allt i recensionen förutom att jag haft en lite bättre resa vad gäller buggar, det enda jag råkat ut för är nått kvarhängande föremål, inte stött på nån bugg som hindrat mig från att röra mig eller hoppa och hindrat mig från att komma vidare.
Håller även med om betyget men skulle säga att det är en väldigt stark 3:a.

Som recensenten hade jag kunnat önska mig en lite friare värld att kunna ta mig fram i men samtidigt uppskattar jag att saker man kan hoppa till markeras och gör det lättare att hitta vägen och slippa frustrationen att trilla ner om och om igen, kan tänka mig att det också uppskattas av den yngre publiken som spelet nog i första hand är riktat till.

Vet att det varit en del klagomål på prestandan på PC men det är inget jag märkt nått av, flyter väldigt fint på min dator.
Nu har jag iofs en ganska högpresterande PC;
Intel i7 9700K
Nvidia RTX 3090
16 GB minne
SSD
Spelet låst till 60fps genom spelets options meny.
Så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar på en mer medel dator eller bärbar, kan vara en helt annan upplevelse där.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tiggaren:

Tyckte också det var skönt med basic kontroll. Man kan liksom slappna av och ta in atmosfären istället för att koncentrera sig på att använda alla triggers till olika slags attacker och specialare abilitys. Det är kul också men alla spel behöver inte ha det.
Spelade Inside nyss och där har man bara två triggers, hoppa och använda. Funkade ypperligt det också.

Inside handlar verkligen om atmosfär! Men de höjderna når inte Stray, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inside handlar verkligen om atmosfär! Men de höjderna når inte Stray, tycker jag.

Mm Inside är väldigt atmosfäriskt helt klart. Vet inte vilket spel jag gillade mest då det var så helt olika upplevelser men både är bra spel tycker jag

Medlem

Mina intryck överensstämmer överlag med @Ruffles. För mig passade det ganska bra med ett snabbt och enkelt spel med lättsmält atmosfär och okomplicerad story. Ett bra stopp på vägen mellan tyngre/längre spel.

Jag gillar katter och har haft flera själv. Att låta protagonisten vara katt är ett perfekt marknadsföringsknep och spelet kommer garanterat sälja mycket bättre än det hade gjort utan katt. Trots det lär de flesta känna betydligt mer för lilla B12 än för katten som är mer opersonlig än jag hade förväntat mig.

Att hoppen är begränsade till platser som tydligt markeras med knappen för att hoppa tar onekligen bort en stor del av känslan av att vara katt. Det leder också till att spelet blir betydligt enklare eftersom man snabbt förstår var de olika vägarna går, vare sig det är för att hitta collectibles eller komma vidare i storyn.

Medlem

Bara hoppas på att spelet kommer till Xbox snart, spelar inte på pc.

Medlem

Blev precis klar med spelet. En stark 4/5.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Spelar på PC och enligt Steam har jag kört 6,5 timmar hittills och har en del kvar, gissar på ca 20%. Till saken hör att min spelstil är att undersöka allt och samla alla saker.

Håller med om i stort sett allt i recensionen förutom att jag haft en lite bättre resa vad gäller buggar, det enda jag råkat ut för är nått kvarhängande föremål, inte stött på nån bugg som hindrat mig från att röra mig eller hoppa och hindrat mig från att komma vidare.
Håller även med om betyget men skulle säga att det är en väldigt stark 3:a.

Som recensenten hade jag kunnat önska mig en lite friare värld att kunna ta mig fram i men samtidigt uppskattar jag att saker man kan hoppa till markeras och gör det lättare att hitta vägen och slippa frustrationen att trilla ner om och om igen, kan tänka mig att det också uppskattas av den yngre publiken som spelet nog i första hand är riktat till.

Vet att det varit en del klagomål på prestandan på PC men det är inget jag märkt nått av, flyter väldigt fint på min dator.
Nu har jag iofs en ganska högpresterande PC;
Intel i7 9700K
Nvidia RTX 3090
16 GB minne
SSD
Spelet låst till 60fps genom spelets options meny.
Så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar på en mer medel dator eller bärbar, kan vara en helt annan upplevelse där.

Det är dock inte låst till 60. (de har en lite skum option att om du trycker pil till vänster (som ju borde vara lägre) så får du "uncapped". Sen tror jag spelet körs i dx11 som standard, det gjorde det för mig i vilket fall. Det går dock att ändra till dx12 via genvägen, genom att lägga till -dx12 i egenskaper och i fältet "target"


signatur

Nothing is power without Control

Verkar komma en fysisk version 20 september om någon vill ha en sån.

Medlem

Jag håller på att spela igenom det på PS5, är i början av spelet, men något jag är förvirrad över, är ifall spelet stöttar 3d-ljud?

Har testat med att sätta på 3d via konsolen, men blir bara förvirrad av ljudet...alla ljud låter mycket mer intensivt via hörlurarna, (märks redan i startmenyn) så pass att det ibland blir för mycket för min öron, jämfört med utan 3d. Vart man än rör sig finns det konstant ett bakgrundsljud, jämfört med utan 3d. Vissa saker låter bra och häftigt, då man verkligen kan höra vart ljudet kommer ifrån, t.ex. höra fordon ovanför, droppar etc, medans andra ljud kan låta echo/ihåligt (vanligt när ett spel inte stöder 3d-ljud).

Har aldrig blivit så förvirrad om ett spel stöttar 3d eller inte, samtidigt kan jag inte hitta någon som helst officiell info om det heller. Min känsla är att det inte riktigt stöttar 3d. Här hoppas jag att Sony implementera en ny funktion, likt HDR, om 3d-ljud stöds i ett spel, så sätts det på automatiskt.

Ni som har spelat det på PS5:an, spelade ni med 3d påslaget eller utan? Vilket tyckte ni lät bättre?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag håller på att spela igenom det på PS5, är i början av spelet, men något jag är förvirrad över, är ifall spelet stöttar 3d-ljud?

Har testat med att sätta på 3d via konsolen, men blir bara förvirrad av ljudet...alla ljud låter mycket mer intensivt via hörlurarna, (märks redan i startmenyn) så pass att det ibland blir för mycket för min öron, jämfört med utan 3d. Vart man än rör sig finns det konstant ett bakgrundsljud, jämfört med utan 3d. Vissa saker låter bra och häftigt, då man verkligen kan höra vart ljudet kommer ifrån, t.ex. höra fordon ovanför, droppar etc, medans andra ljud kan låta echo/ihåligt (vanligt när ett spel inte stöder 3d-ljud).

Har aldrig blivit så förvirrad om ett spel stöttar 3d eller inte, samtidigt kan jag inte hitta någon som helst officiell info om det heller. Min känsla är att det inte riktigt stöttar 3d. Här hoppas jag att Sony implementera en ny funktion, likt HDR, om 3d-ljud stöds i ett spel, så sätts det på automatiskt.

Ni som har spelat det på PS5:an, spelade ni med 3d påslaget eller utan? Vilket tyckte ni lät bättre?

Körde på ps5 och ljudet var toppnotch. Men det kanske inte gäller mig alls detta då jag kör dedikerat surroundljud med bioförstärkare? Har inte förstått 3d grejen än pga det men jag misstänker att det gäller hörlurar bara.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Adventure Time:

Verkar komma en fysisk version 20 september om någon vill ha en sån.

Dock ganska saftigt prissatt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Dock ganska saftigt prissatt.

349 tycker jag väl inte är alltför farligt på spelbutiken. Kostar väl 309 digitalt? Fast 349 för fyra timmar är ju en del.

Medlem

Ett väldigt bra spel, värt slantarna då det står sig väl emot andra titlar. Man bör dock inte förvänta sog något extremt unikt. De starkaste delarna för mig var atmosfären, musiken och storyn. Pusslen lite väl enkla, sen hade det kunnat vara mer utforskande i de delarna man besöker men med tanke på att det är en mindre studio är det väl förståligt. Kontrollen var nog det första som fick mig att rygga lite, då min första tanke var att detta kommer att vara en störande sak. Det visade sig att så alls inte var fallet utan det fungerar bra och inget som störde mig alls (inte ens i de mest hektiska delarna). Ett par buggar stötte jag dock på (ps5) där man var tvungen att reloada för att kunna integrera med vissa saker, ingen jättestor grej men ändå ett moment. Sen är väl speltiden något som är en sak som vissa kommer vara kritiska emot, som jag ser det hellre kort med ett br flow i storyn än långdraget enbart för att förlänga speltiden. Ger det 8 tassar av 10 .

Medlem

Ett tips är ju att stänga av "X-promptarna" så känns det mer som att man spelar på riktigt.
Annars tycker jag också att 3/5 stämmer bra.

Skrivet av Adventure Time:

349 tycker jag väl inte är alltför farligt på spelbutiken. Kostar väl 309 digitalt? Fast 349 för fyra timmar är ju en del.

Ingår ju i playstation extra(?-mellannivån). Jag uppgraderade för 134 kronor för resten av året och fick då spelet.

Medlem

Ett par timmar in med nioåringen. Han tycker om det för att "katten är som en riktig katt och det inte är jätteläskigt". Det blir lite pedagogiskt för han måste skriva ner koder han hittar (för han kommer inte ihåg dem alltid). Jag kan se mig själv när jag spelade och skrev ner koder och ritade kartor för 40 år sen.
Enkla pussel och uppgifter men funkar på hans nivå med lite hjälp och uppmuntran.

Spelade genom det själv för att ha lite koll och vet att jag kommer att få spela "ögon-nivån" för honom. Det är väl den otäckaste.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Adventure Time:

349 tycker jag väl inte är alltför farligt på spelbutiken. Kostar väl 309 digitalt? Fast 349 för fyra timmar är ju en del.

Där ser man! Nej, 349 spänn är inget att orda om. Jag läste att det skulle vara exklusivt från iam8bit och kosta 44,99 USD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av demagog:

Ett par timmar in med nioåringen. Han tycker om det för att "katten är som en riktig katt och det inte är jätteläskigt". Det blir lite pedagogiskt för han måste skriva ner koder han hittar (för han kommer inte ihåg dem alltid). Jag kan se mig själv när jag spelade och skrev ner koder och ritade kartor för 40 år sen.
Enkla pussel och uppgifter men funkar på hans nivå med lite hjälp och uppmuntran.

Spelade genom det själv för att ha lite koll och vet att jag kommer att få spela "ögon-nivån" för honom. Det är väl den otäckaste.

Ja de där ögonen var fasen lite creepy, sen musiken på det haha, fick flashbacks till silent hill 4


signatur

Nothing is power without Control

Chefredaktör

Tack för fin recension! <3

Medlem

Jag tar spelet för var det är och betygsätter därefter, därav en 4/5 av mig. Tyckte att de var tillräckligt nyskapande för att ta sig igenom, iaf om man ser på helheten. Perspektivet av en katt var intressant, gillade pusslena, påskäggen och smygandet. Sen gillade jag mystiken, den härliga atmosfären och musiken.

Releasehästryttare
Medlem

Intressant. Blir nog Wishlist på Steam.

Blandade ihop det ett tag med "Peace Island" ett tag som också handlar om katter och icke närvarande människor, fast miljön är på en ö.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Blev precis klar med spelet. En stark 4/5.

Varvade det också för några dar sen. 4 här också. Årets spel? Elden Ring har jag inte testat (är för kass) och GoW Ragnarök är nog bra, men tror Stray känns mer speciellt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Varvade det också för några dar sen. 4 här också. Årets spel? Elden Ring har jag inte testat (är för kass) och GoW Ragnarök är nog bra, men tror Stray känns mer speciellt.

Jag har inte spelat så många spel med släpp 2022, så för mig står det mellan Stray och The Quarry.

1
Skriv svar