(Inofficiell) Bully-remake i Unreal Engine 5 jämförs med originalet
Stundtals snyggt, men som med många andra projekt i det här stuket ser det även stundtals inget vidare ut.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Hade gärna fått ha mer tecknad grafik faktiskt. Även om San Andreas i viss mån kunde kännas lite "tecknat" också, så känns det som att ett Bully med realitsik grafik bara skulle kännas konstigt och tråkigt på något sätt.
Såg lite så där lagom Unreal Engine-generiskt ut.
såg den på facebook tidigare under dagen, garvade mest åt kommentarerna om att han såg ut att va 40bast!
https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2022/07/Bully-Un...
36 och varit en hel del ute i solen, skulle jag nog säga.
Btw angående karaktärerna - med ansiktsanimationer och grejjer:
Är en grej som är ny i och med UE5 (ungefär) att det är enklare att göra sådant.
Så är väl rätt troligt att det kommer bli vanligare med karaktärer som rör på fejset osv i 'X fast i Unreal!' videos framöver...
Även realistiska, i stilen, framförallt naturmiljöer kommer bli vanligare.
Något som kommer minska är mer unika världar som är 'handgjorda' och inte utgår från verkliga miljöer... Det kommer vara lika jobbigt som vanligt att göra, och realistiska miljöer kommer bli mkt mindre jobbigt.
'Monster', eller övriga tydligt inte mänsliga kreatur lär också minska, för det blir inte heller direkt nått enklare att göra.
subterranean homesick alien
Såg hemskt ut. Det där generiska "Unreal"-utseendet som mest påminner om Steam-skräpet folk laddar upp efter att ha slängt ihop lite färdiga assets och hoppas på att sälja några exemplar på hyfsade screenshots.
Jepp, exakt detta.
Nu när Unity köpt nån gigantisk assets-katalog så blir det väl även mer generiskt Unity-utseende framöver på mängder med snuskigt snabbt hopslängda indiespel.
Allting som hävdas vara "insane" är en parallax mellan olika människors intryck. Jag ser dessa Unreal-klipp som en biljett till Uncanny Valley; och det beror ju på att det ser så fabricerat ut. "L.A. Noire" behövde inte Unreal (Havok Engine), och Rockstar använder sig av "RAGE" (RDR2), och de åstadkom väldiga fina saker i sina spel.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
såg den på facebook tidigare under dagen, garvade mest åt kommentarerna om att han såg ut att va 40bast!
https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2022/07/Bully-Un...
Ser lite ut som Löfven också.
Ser lite ut som Löfven också.
hahaha löfven i högstadiet! 😂
Allting som hävdas vara "insane" är en parallax mellan olika människors intryck.
Haha oj. Här hade vi någon som vågade sig ut på väldigt tunn is
subterranean homesick alien
Allting som hävdas vara "insane" är en parallax mellan olika människors intryck.
En 'parallax effect' som använder man mest i 2D grafik, genom att ha bakgrunden i flera lager som rör sig i olika hastighet relativt till hur man rör sig så ger det bilden mer djup.
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallax#/media/File:Parallax.g...
subterranean homesick alien
En 'parallax effect' som använder man mest i 2D grafik, genom att ha bakgrunden i flera lager som rör sig i olika hastighet relativt till hur man rör sig så ger det bilden mer djup.
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallax#/media/File:Parallax.g...
haha ordet har en betydelse utöver den grafiska effekten:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/parallax
haha ordet har en betydelse utöver den grafiska effekten:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/parallax
Exakt
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Seriöst, folk har hybris på Unreal Engine pga. dessa asset-flips som förövrigt inte är några fungerande spel.
Bara för att spel väljer motorn betyder det inte att det blir bra spel eller något som kommer nyttja dess möjligheter effektivt. Många AAA-studior fortsätter med sina avancerade inhouse-motorer, och tur är väl det, vi minns alla hur unreal-känslan infann sig i nästan alla spel om var UE3 och även UE4.
Det krävs att man gräver ganska mycket för att man inte ska känna på direkten att det är ett Unreal-spel. Jag tror Valorant var ett av få sådana spel där det gjort om ganska mycket både vad gäller nätkod och hur renderingen funkar, något som indie-titlar eller AA-spel nästan aldrig gör då de inte har råd eller kompetensen. Givetvis är det okej men det innebär också att de alla delar samma för och nackdelar som kommer med UE.
Problemet för studiorna med inhouse motorer är ju att det kräver enormt med kompetens att upprätthålla en AAA-motor och vidareutveckla den löpande idag, exempelvis så som Naughty Dog eller Id Software gör, men fördelarna är ofta att det är löjligt mycket mer skräddarsydda och anpassade för deras titlar, och i slutändan leder till bättre spel alla gånger än om man fått samma spel levererat via UE.