Xenoblade Chronicles kommer fortsätta "så länge som möjligt"
Är spelet bra för "nybörjare" för jrpgs? För vad jag har förstått är combaten något galet komplicerat
Har de gjort combat mer invecklat än första spelet?
Vad är det för typ av spel?
Jrpg.
Så lite åt Final Fantasy stuket, fast annorlunda.
Och likt alla Xeno-spelen har du mechs med. Iaf i första
Är spelet bra för "nybörjare" för jrpgs? För vad jag har förstått är combaten något galet komplicerat
Combat är absolut inte galet komplicerad. Skulle sätta det i den lägre skalan. Det finns dessutom auto battle via knapp - på handkontrollen om man vill dra ned på antalet strider. Definitivt enklare än Xenoblade 2 var. Första delen av spelet fungerar som en tutorial så du kommer in i det enkelt. Olika delar av combaten släpps på efter som, inte allt på en gång.
Det är upp till 7 stycken karaktärer med i striden på din sida. De agerar automatiskt så länge du sjäv inte väljer att byta till en av dem att kontrollera direkt. Du kan själv välja att kontrollera åtminstone 6st av dem om du vill.
Varje karaktär har en klass. Till exempel Swordfighter. De kan byta klasser mellan varandra eller lära sig nya under spelets gång. Men bytet sker inte under striderna utan vill man byta görs det i spelets meny. I striderna så auto attackerar din karaktär fienden så länge du står inom räckhåll. Du har sedan tre stycken arts som du kan använda i striden som hör till din valda klass samt en fjärde ultimate som du laddar upp till under stridens gång. De mappas till knapp X Y B samt A för ultimaten. Som kan ses till höger på bilden nedan.
Du har även ytterligare 3 slots för arts att använda som du väljer själv från andra klasser din karaktär lärt sig som låses upp efter en bit in i spelets början. De finns på Pil upp pil höger och pil ned. Du ser dem till vänster på bilden nedan. Byter target med R och L pekfinger knapparna. Right trigger ZR gör att man kan kan trycka iväg två arts samtidigt. Tex om Art på knapp X är charged och art på Pil upp, så behöver man då bara hålla in right trigger och trycka X så kombinerar karaktären båda artsen på en gång. På bilden skulle det då vara Cross impact och Glow ring som skulle köras samtidigt då de är på samma rad.

Efter en stund låser man upp Chain attacks. De funkar som så att när hela partyt fyllt en mätare under en strid så kan man trycka på Plus knappen på kontrollen + så startar man en chain attack. Tiden pausas då i striden. Det är då kort man får delat med olika attacker. Man spelar tex Tyrant Wave som på bilden nedan. Då är målet att man skall nå upp till 100 TP för att den attacken skall utföras. Du ser längst ned på bilden kort med alla just nu levande party members med ett TP värde på. Välj den partymember som skall anfalla först så får du de TP som stod på kortet plus bonus för attackerna som görs. Så anfaller du med nog med party members tills du når 100TP och Tyrant wave utförs. Man får sedan tillbaka en party member till nästa attack i chainen att spendera längst ned på skärmen. Når man 150 TP så får man tillbaka 2 st att använda till nästa attack i chainen. Når man 200TP så får man tillbaka 3 st att använda. Når man ej upp till 100TP så avslutas chain attacken och tiden startar igen. Chain attacks brukar man oftast bara köra på svårare mobs, elite monster, unika monster eller bossar. Eller om man har råkat få massor av monster i samma strid. Övriga tenderar att dö innan man fyller Chain attack mätaren Förutom på Hard svårighetsgrad då har monster mer HP.

Har de gjort combat mer invecklat än första spelet?
Det är snarare enklare än i ettan men de har ett klass system nu där karaktärer kan byta jobb så man kör inte bara samma klass hela tiden som i ettan. Det finns även autobattle vilket inte fanns i ettan.
Vad är det för typ av spel?
Ett story based open world RPG.
Fanns billigare på Elgiganten, köpte mitt för 499.
Får kolla på Elgiganten i mån då👍
Edit: kostar 599 på både Elgiganten och Mediamarkt nu också.
Är sjukt sugen på detta spel men vet inte om jag kommer gilla det! Orkar man lägga 600kr för att man är nyfiken? Önskar de fanns demo😅
Samma här. Antar att YT/Twitch är det enda vettiga att vända sig till för att få sig en uppfattning.
Får kolla på Elgiganten i mån då👍
Edit: kostar 599 på både Elgiganten och Mediamarkt nu också.
Ok, åkte in till äffär och köpte mitt.
Ok, åkte in till äffär och köpte mitt.
Mjo, men står på hemsidan att de kostar 599, borde va samma i butik då? För kostar de lika mycket fysiskt som digitalt så föredrar jag digitalt.
Är strax över 20 timmar in nu, fullständigt fast. Var ett tag sedan ett spel lyckades suga in mig så totalt, senast som kom nära var Ghost of Tsushima tidigare i år, men inte ens det lyckades få mig att känna som om jag suttit och spelat i 20 minuter när jag i själva verket hållit på i 2 timmar. Rekommenderas starkt till alla som gillar JRPGn med stor öppen värld, bättre än så här blir det knappt på Switch.
Är strax över 20 timmar in nu, fullständigt fast. Var ett tag sedan ett spel lyckades suga in mig så totalt, senast som kom nära var Ghost of Tsushima tidigare i år, men inte ens det lyckades få mig att känna som om jag suttit och spelat i 20 minuter när jag i själva verket hållit på i 2 timmar. Rekommenderas starkt till alla som gillar JRPGn med stor öppen värld, bättre än så här blir det knappt på Switch.
Ooh, de låter lovande! Senast jag slukades av ett spel var också Ghost of Tsushima! 😍 Vi kanske har samma smak😁
Råkade ha vägarna förbi Elgiganten igår och kunde inte hålla mig så köpte spelet.
Har spelat 4 timmar nu och det är svårt att sluta alltså. Ända som kan va lite segt är dialogerna som kan vara långa. Jag är mer en cutscene-kille. Orkar inte läsa😂 Så hade föredragit full on cutscenes istället för blandat. Men det är ju klassiskt japanska spel.