Steam får nu officiellt Joy-Con-stöd

Robot
Steam får nu officiellt Joy-Con-stöd
Medlem

Joycon och pro controllerna funkar på switch.
Men overall är det dom sämsta kontrollerna (även pro) så jag vet inte varför man ska välja dom ist för xbox eller ps kontroller.
Nej joycon eller pro är inget man väljer till PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Joycon och pro controllerna funkar på switch.
Men overall är det dom sämsta kontrollerna (även pro) så jag vet inte varför man ska välja dom ist för xbox eller ps kontroller.
Nej joycon eller pro är inget man väljer till PC

Men ifall man inte har något annat val så är det väl ändå ganska trevligt? Tänker på de som bara har Switch som konsol och inga andra kontroller, finns väl en del även utanför barnfamiljer etc. Konsolen har ju ändå sålts i 111 miljoner exemplar nu.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Men ifall man inte har något annat val så är det väl ändå ganska trevligt? Tänker på de som bara har Switch som konsol och inga andra kontroller, finns väl en del även utanför barnfamiljer etc. Konsolen har ju ändå sålts i 111 miljoner exemplar nu.

Jo det bra alternativet finns.
Men jag tänker att den som använder kontroller till steam redan använder bättre kontroller än Nintendos


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det bra alternativet finns.
Men jag tänker att den som använder kontroller till steam redan använder bättre kontroller än Nintendos

*sitter och smuttar på min Dualsense*


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Joycon måste vara den sämsta skit som tillverkats, förstår inte hur någon vill använda dessa på PC.
Med det sagt är väl PRO kontrollern helt ok!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Jag använder xbox series handkontrollen vilket passar bäst för mina händer, dessutom älskar jag styrkorset på den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Visste inte att man kunde använda Pro-kontrollen. Gillar den. Har använt Xbox än så länge, men det kanske börjar bli dags att byta?

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Joycon måste vara den sämsta skit som tillverkats, förstår inte hur någon vill använda dessa på PC.
Med det sagt är väl PRO kontrollern helt ok!

Förutom att pro saknar analoga triggers


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Förutom att pro saknar analoga triggers

Jag föredrar den i te.x. fightingspel av just den anledningen då det känns konstigt med analoga triggers (känns som jag får en fördröjning).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag föredrar den i te.x. fightingspel av just den anledningen då det känns konstigt med analoga triggers (känns som jag får en fördröjning).

Ja det är nog så fall enda fördelen med kontrollen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Joycons är lika dåliga som namnet beskriver...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja det är nog så fall enda fördelen med kontrollen

Även 2D-plattformare i retrostil behöver sällan analoga triggers. Men de har oftast inte så många knappar heller.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Joycon och pro controllerna funkar på switch.
Men overall är det dom sämsta kontrollerna (även pro) så jag vet inte varför man ska välja dom ist för xbox eller ps kontroller.
Nej joycon eller pro är inget man väljer till PC

Pro Controller dålig? Klockren komfort, överlägsen batteritid (40h)...det fåtal spel som drar nytta av analoga triggers är väl de enda spelen Switch Pro Controller av naturliga skäl inte är bra till, annars är den ju klockren kontroll.

Skrivet av pskjonte:

Joycon måste vara den sämsta skit som tillverkats, förstår inte hur någon vill använda dessa på PC.
Med det sagt är väl PRO kontrollern helt ok!

Joy-Cons är bra för det syftet de används till; kompakta kontroller för en konsol med design av en surfplatta. En välfungerande kompromiss, men av naturliga skäl inget jag spelar med på TV:n eller datorn.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Pro Controller dålig? Klockren komfort, överlägsen batteritid (40h)...det fåtal spel som drar nytta av analoga triggers är väl de enda spelen Switch Pro Controller av naturliga skäl inte är bra till, annars är den ju klockren kontroll.

Ja, för att vara en switch kontroll är den klockren. Men jämfört med PS eller Xbox känns den som en billig plastleksak


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, för att vara en switch kontroll är den klockren. Men jämfört med PS eller Xbox känns den som en billig plastleksak

Nä det håller jag inte med om, den är fortfarande den skönaste kontrollen för mig, Dual Sense är härlig med sina rumble funktioner men de analoga spakarna sitter ju fel, inte bekvämt alls, för mig då.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, för att vara en switch kontroll är den klockren. Men jämfört med PS eller Xbox känns den som en billig plastleksak

Tycker den är bättre än både Sonys och Microsofts kontroller. Playstations gillar jag iofs. sämst då jag inte tål symmetriska spakar, tummarna krockar. Men förutom Pro Controllers nämnda brist på analoga triggers, vilket faktiskt är en fördel i många spel då de har kortare travel och digital brytare som är mer tillförlitligt, så har ju kontrollen egentligen inga nackdelar. Robust byggd, klockren komfort, gigantisk batteritid

Skrivet av lasselason:

Nä det håller jag inte med om, den är fortfarande den skönaste kontrollen för mig, Dual Sense är härlig med sina rumble funktioner men de analoga spakarna sitter ju fel, inte bekvämt alls, för mig då.

Håller med.
Svårt att se hur den kan anses "plastig" jmf. med konkurrenterna. Tycker den känns väldigt gedigen. Men men...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker den är bättre än både Sonys och Microsofts kontroller. Playstations gillar jag iofs. sämst då jag inte tål symmetriska spakar, tummarna krockar. Men förutom Pro Controllers nämnda brist på analoga triggers, vilket faktiskt är en fördel i många spel då de har kortare travel och digital brytare som är mer tillförlitligt, så har ju kontrollen egentligen inga nackdelar. Robust byggd, klockren komfort, gigantisk batteritid

Håller med.
Svårt att se hur den kan anses "plastig" jmf. med konkurrenterna. Tycker den känns väldigt gedigen. Men men...

Den känns gedigen med lagom tyngd, tycker den håller upp otroligt bra efter 5 år och som du säger är ju batteritiden nåt som står ut.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker den är bättre än både Sonys och Microsofts kontroller. Playstations gillar jag iofs. sämst då jag inte tål symmetriska spakar, tummarna krockar. Men förutom Pro Controllers nämnda brist på analoga triggers, vilket faktiskt är en fördel i många spel då de har kortare travel och digital brytare som är mer tillförlitligt, så har ju kontrollen egentligen inga nackdelar. Robust byggd, klockren komfort, gigantisk batteritid

Bristen på analoga trigger är just den stora orsaken att kontrollen blir dålig då det behövs.
Det så klart göra med vad man spelar men en kontroll som har analoga fungerar för endamålet och då det inte behövs medans endast digitala känns dåligt så det "behövs"

Jag menar inte att kontrollen är dålig, lät kanske så när jag skrev sämst men för steam är det "sämsta" alternativet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ändå väntat i snart 3 år på att de ska bygga in stöd för Xbox One-kontrollern native.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bristen på analoga trigger är just den stora orsaken att kontrollen blir dålig då det behövs.
Det så klart göra med vad man spelar men en kontroll som har analoga fungerar för endamålet och då det inte behövs medans endast digitala känns dåligt så det "behövs"

Jag menar inte att kontrollen är dålig, lät kanske så när jag skrev sämst men för steam är det "sämsta" alternativet.

Nja, alltså, reagerade nog mer på uttalandet om "plastighet", i och med att den ju inte känns plastig eller billig alls jämfört med Sonys eller Microsofts standard kontroller. Sony experimenterar ju en del nu med ställbart motstånd i de analoga triggers knapparna, men i de flesta spel så är fyller ju analoga triggers faktiskt ingen funktion eller är rentav till nackdel. Men absolut, spelar man mycket GTA eller "realistiska" racingspel med handkontroll, då är det ju förstås en nackdel att inte ha analoga triggers

Beror helt enkelt på vilken typ av spel man ska spela på Steam. Men en sak gör den ju sämre för PC-spel jag kommer att tänka på, nämligen att button-layout oftast är anpassat för Xbox ABXY-layout snarare än Nintendos mer traditionella. Likaså är väl Windows Controller stöd mera bättre anpassat för xinput.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Joycons är lika dåliga som namnet beskriver...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, alltså, reagerade nog mer på uttalandet om "plastighet", i och med att den ju inte känns plastig eller billig alls jämfört med Sonys eller Microsofts standard kontroller. Sony experimenterar ju en del nu med ställbart motstånd i de analoga triggers knapparna, men i de flesta spel så är fyller ju analoga triggers faktiskt ingen funktion eller är rentav till nackdel. Men absolut, spelar man mycket GTA eller "realistiska" racingspel med handkontroll, då är det ju förstås en nackdel att inte ha analoga triggers

Beror helt enkelt på vilken typ av spel man ska spela på Steam. Men en sak gör den ju sämre för PC-spel jag kommer att tänka på, nämligen att button-layout oftast är anpassat för Xbox ABXY-layout snarare än Nintendos mer traditionella. Likaså är väl Windows Controller stöd mera bättre anpassat för xinput.

Jo jag tycker den känns plastig om man jämför led xbox sx och tom 360 som är kontrollerna jag använder på PC och även PS5 kontrollen som känns som ett gediget bygge med fantastiska triggers.
Analoga triggers har varit standard över 20år men antar att det kanske är en vanesak, tycker det känns "billigt" utan analoga triggers.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker den pro controllern till Wii U är bättre än Nintendo Switch pro controller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Visst. Jag är ett Nintendo fan men skulle aldrig välja Joy-Con om det finns något bättre.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag tycker den känns plastig om man jämför led xbox sx och tom 360 som är kontrollerna jag använder på PC och även PS5 kontrollen som känns som ett gediget bygge med fantastiska triggers.
Analoga triggers har varit standard över 20år men antar att det kanske är en vanesak, tycker det känns "billigt" utan analoga triggers.

Haha, Jo, 360 kontrollen med sina godisknappar var ju absolut inte plastig alls. Haha

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker den pro controllern till Wii U är bättre än Nintendo Switch pro controller.

Den tyckte jag kändes lite lätt, det fanns ingen tyngd i den. Den var ju skön att hålla i och batteritiden är kanske den bästa i en kontroll någonsin, 80 timmar har jag för mig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, Jo, 360 kontrollen med sina godisknappar var ju absolut inte plastig alls. Haha

Ja det är väll en smaksak.
Min poäng kvarstår, Nintendo switch kontroller är sämst av standardkontroller som följer med och Pro följer inte ens med konsollen

Dock bättre än att klicka i hop joycons


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker switch pro känns bra till mycket. Skulle väl inte köpa den till ett bilspel eller en pilbåge-simulator direkt, men för typ plattform eller fightingspel så absolut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Visst. Jag är ett Nintendo fan men skulle aldrig välja Joy-Con om det finns något bättre.

En sak jag gillar med dem är att man kan sitta avslappnat med en i varsin hand och spela. Dvs att inte behöva ha handkontrollen framför sig. Lite som med Wiimote:n och nunchuken, men tyvärr är ju analogastyrsparkarna rätt dåliga på Joy-cons.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar