Activision Blizzards mobilspel drar in mer pengar än konsol och PC tillsammans

Robot
Activision Blizzards mobilspel drar in mer pengar än konsol och PC tillsammans

Activision Blizzard täljer handhållet guld på kontoret

#Activision-blizzard


Medlem

Detta är riktigt dåligt för oss riktiga gamers.

Medlem

Även om det är sant att mobilspelen står för hälften av inkomsterna, så har dom ju bara ökat med 40 miljoner dollar på 1 år.

Det som är mer intressant är varför PC tappat 300 miljoner dollar och konsol tappat 350 miljoner dollar?

Kollade bilden, deras inkomster minskade med 28% på ett år.

Skribent
Skrivet av Håkan:

Även om det är sant att mobilspelen står för hälften av inkomsterna, så har dom ju bara ökat med 40 miljoner dollar på 1 år.

Det som är mer intressant är varför PC tappat 300 miljoner dollar och konsol tappat 350 miljoner dollar?

Kollade bilden, deras inkomster minskade med 28% på ett år.

Spelmarknaden som så har tappat under året, så det kan förklara PC-tappet. Men även om, som du säger, mobilmarknaden "bara" ökat 40 mille på ett år så har den ändå ökat på en marknads som tappat överlag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja, kan knappt minnas när Blizzard släppte något bra sist som inte var en remaster av något slag. Deras senaste storsläpp till pc och konsol var väl ow1 2016? Kanske kan D4 ändra på denna trend.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

De flesta Riktiga spel utan "surprise mechanics" eller "games as a service" drar in sina större pengar just runt releasen när marknadsföringen är igång. Mobilspel däremot drar in pengar månad efter månad då de är designade att mjöka användaren.

Så jag är inte förvånad att antalet bra spel som Activision/Blizzard släppt till PC eller Konsol stadigt minskat över åren då big corpo kommer jaga vinst. Just nu verkar profiten finnas i mobilspel för dem.

Tror man skulle behöva en genomlysning av Mobilspelsmarknaden på samma sätt som man försökt reglera online kasinos.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

De flesta Riktiga spel utan "surprise mechanics" eller "games as a service" drar in sina större pengar just runt releasen när marknadsföringen är igång. Mobilspel däremot drar in pengar månad efter månad då de är designade att mjöka användaren.

Så jag är inte förvånad att antalet bra spel som Activision/Blizzard släppt till PC eller Konsol stadigt minskat över åren då big corpo kommer jaga vinst. Just nu verkar profiten finnas i mobilspel för dem.

Jo det är lite som ett 100-meterslopp kontrar ett maratonlopp. Om vi ser bortom mobilspel är ju GTA Online ett lysande exempel på hur marknaden fungerar. Är ju en stadig inkomst år efter år.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kvartalsvis beror mycket på releaser. Nyligen har DI släppts på mobil, vilket drar mycket pengar. Vi får se efter D4 släpps till PC&Konsol sen.

Nedan är en överblick, år-år från 2015. Det man kan se är att PC och konsol inte växt men varit väldigt stabila år för år. Mobila marknaden har däremot växt.
https://www.statista.com/statistics/269667/activision-blizzar...
Skillnaden mellan 2015-2016 för mobila inkomster är att det var runt då A-B köpte King.

Medlem

Dåliga nyheter, ja. Dom lär väl satsa ännu mer på det som ger mest avkastning. Inte för att Activision Blizzard är ett företag för riktiga gamers nu längre men ändå.

Medlem

Haha tja man har ingen direkt sympati till de som först nu verkar bryr sig att storbolagen drar sig allt mer mot mobilspelen. Liksom vad förväntar sig folk när det i årtionden har lönat sig att sälja ut sig? Många av er som inte brydde sig när allt skulle dummas ner till konsolspel eller bli ett ytligt theme-park mmo åt stora massan. " -Kvack! De måste ju tjäna pengar! Kvack! " Kacklade alla pappegojor varje gång de sänkte ribban.

Jag vet inte om det är tragiskt eller komiskt hur vissa forfarande verkar tro att storbolag kommer bry sig om dyra AAA-titlar i framtiden, när billiga mobilspel kan dra in massiva summor, för en bråkdel av utvecklingskostnaden.

Smidigt, enkelt, lätttillgängligt, billigt och bekvämt ska det vara. Ni får den färdigtuggade sörjan ni förtjänar helt enkelt.

Medlem

Härliga nyheter ju! Håller tummarna för att ABK drar sig ur PC och konsollmarknaden helt och hållet

Medlem

Alla spelföretag kommer bli som Konami i framtiden.

Medlem

Fortfarande sjuka mängder deg, det måste ju vara mycket lootboxes och kosmetika på konsol, med tanke på att det ”bara” finns Overwatch och D3?

Medlem

Ville bli arg först, men sedan kom jag underfund med att detta är faktiskt en fantastiskt välkommen utveckling. Om alla de stora företagen drar in mer pengar från mobilspel, och flyttar sin verksamhet dit, så lämnar det ju spelplanen vidöppen för mindre spelstudios och indieutvecklare att återerövra PC marknaden.

Medlem

Det här tar jag med en axelryckning 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta är riktigt dåligt för oss riktiga gamers.

Problemet är att alla riktiga gamers syskon, förädrar och deras föräldrar började spela mobilspel. En dålig och tragiskt utveckling som bara leder till försämring av spel på andra plattformar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Problemet är att alla riktiga gamers syskon, förädrar och deras föräldrar började spela mobilspel. En dålig och tragiskt utveckling som bara leder till försämring av spel på andra plattformar.

Inkl 300 miljoner kineser som gör att storföretagen ser sin chans och styr utvecklingen mot mobila spel med ohyggliga microtransaktioner istället för riktiga AAA spel till PC o konsol som dom oftast bara tjänar pengar på en gång. Blizzard SPECIKIFT lär ju se detta som rätt riktning att gå i fortsättningen. Så Diablo 4 är nog ev det sista stora spelet vi kommer få sen till PC och även det kommer innehålla MT på något vis.

Medlem
Skrivet av whoo:

Fortfarande sjuka mängder deg, det måste ju vara mycket lootboxes och kosmetika på konsol, med tanke på att det ”bara” finns Overwatch och D3?

Cod? Tony hawk?

Medlem

Mobilspel är för folk födda efter millennieskiftet. Ska det vara handhållet ska det vara på Gameboy

Medlem

Hur går det för Betsson? Saknar Candy Crush Saga-nyheter också...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

RIP Blizzard.

Medlem

Det hela är mycket enkelt, om man är ett fan av spel som Diablo, sluta då köpa Diablo när ni ser hur de använder IP´n på ett sätt ni inte gillar. "Mainstream" må inbringa mycket pengar men de är inte som fans, de kommer överge ett spel för att annat mer populärt spel. Så visa då företag som Blizzard att de tar en risk när de gör sådant här.

Medlem

På allvar dock, ifall ni kan skapa en funktion som gör att man kan begränsa vilket innehåll man ser hade det varit en nice fördel med att skapa konto. Nudge, nudge. Jag kommer bara in för att rage:a utan att läsa själva nyheterna i detta ämnet ändå.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Fattar inte varför folk gnäller?

"Det här är dåligt för oss!"........ är det dåligt för oss att företag X tjänar massa pengar?

Vi ska inte slå ner på folk som vill köpa någons produkt/spel....... det är en fri värld (hoppas jag) och ni fanboys/girls som tycker att "alla måste spela samma sak som jag gör"...... är emot den fria viljan

Medlem
Medlem

Den första tanken är att utvecklingen är så tragisk, med Diablo Immoral etc, men när jag ser siffrorna så, så säger de både mindre om Diablo's mobila intrång och den övriga plattformsförsäljningen. Visst har siffrorna ökat för den mobila marknaden, men det är inte lika mycket tack vare D:I som jag först utläste, det är ju bara 36 miljoner mer än förra året.
Först gäller det ju samtliga spel inom Blizzards sfär, vilket inte är så lättöverskådligt då de inkluderar andra aktörer i området, som King. Sedan har ju PC och konsols försäljning sjunkit med hela 660 miljoner dollar!

Man behöver ju inte vara något större geni för att se vad som ligger bakom siffrorna. Fler mobilspel har släppts under perioden, färre PC/konsol.

Medlem

Verkar ju mer vara att konsol/pc krymper medan mobil endast växer marginellt. Men tycker inte det är förvånande, dom gör väl knappt spel längre bortsett ifrån call of duty? På sin höjd underhåller dom gamla grejer.

Hur som helst så tycker jag den här påstådda konflikten mellan mobil och vanliga spel är konstig. Det är helt olika grejer och det kommer alltid finnas pengar att tjäna i båda läger. Jag hade gärna sett att kulturellt döda jättar som activison-blizzard helt checkar ut ur spelmarknaden så att pengarna dom håvar in idag faktiskt kan gå till företag med ambition och vilja att skapa spel.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Fattar inte varför folk gnäller?

"Det här är dåligt för oss!"........ är det dåligt för oss att företag X tjänar massa pengar?

Vi ska inte slå ner på folk som vill köpa någons produkt/spel....... det är en fri värld (hoppas jag) och ni fanboys/girls som tycker att "alla måste spela samma sak som jag gör"...... är emot den fria viljan

Det är viktigt att förstå vad den här utvecklingen betyder. Fler och fler AAA spelstudior kommer helt enkelt att sluta producera AAA spel i framtiden. Mobilspel kostar jämförelsevis ingenting att utveckla men drar in mer pengar, så varför inte.

För alla oss som älskar riktiga spel så är det katastrofalt.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Fattar inte varför folk gnäller?

"Det här är dåligt för oss!"........ är det dåligt för oss att företag X tjänar massa pengar?

Vi ska inte slå ner på folk som vill köpa någons produkt/spel....... det är en fri värld (hoppas jag) och ni fanboys/girls som tycker att "alla måste spela samma sak som jag gör"...... är emot den fria viljan

Mja. Fritt val är inget skydd. Företagen utnyttjar självklart allt de kan för att utnyttja våra dåliga impulser som människor för casha in pengar. Vi är ändå inte mer än människor (djur?!) och har inte alltid kunskap eller förmåga att göra bra val kontra våra impulser. Fritt val är självklart en förenkling av något mer komplext. En produkt som drar in pengar är såklart heller inte automatiskt en bättre produkt, kanske bara en som bättre vet hur den ska unätnyttja sina konsumenter. Det är svårare idag att stå emot dåliga val än för tidigare, då marknaden är fyllda av dom och företagen vet ännu bättre hur man ska utnyttja våra svagheter som människor. Argumentet med fritt val, som skydd för dåliga konsumentpraxis, är bara att skydda företag på ett onödigt sätt i min värld.

Det är alltid det svåra med kapitalismen, att många konsumenter inte bara vill ha det populära, det som utnyttjar våra svagheter, det som är beroendeframkallande, det som är generiskt, utan älskar upplevelser som inte kan levereras mot den stora massan. Tack o lov brukar de finnas de som också skapar inte bara för pengars skull. Då är det väl klart vi klagar när vi ser en utveckling som helt uppenbart är gambling får populäritet och kommer innebära mindre av det vi älskar. Jag som konsument blir väl inte lycklig om företag X lyckats tjänar pengar på fulspel?

Medlem
Skrivet av izayoi:

Det är viktigt att förstå vad den här utvecklingen betyder. Fler och fler AAA spelstudior kommer helt enkelt att sluta producera AAA spel i framtiden. Mobilspel kostar jämförelsevis ingenting att utveckla men drar in mer pengar, så varför inte.

För alla oss som älskar riktiga spel så är det katastrofalt.

Om "alla" vill ha nåt och får sin "fix" så varför inte......... men jag förstår vad du menar..... precis som med musik...... "Låtarna på min tid var så mycket bättre!!"

123
Skriv svar